[AR] Verkeerd tuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

talievlietie

Verkeerd tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 14:55

Wat moet je doen als het tuig van mijn pony (borsttuig) naar voren komt als hij stopt, met kar achter zich. Ik had de buitenstesingel niet vast.. weet eigenlijk ook niet waarom. :oo

Heb ik dan een verkeerd tuig(nieuw tuig is het dus), of ligt het dat gewoon echt aan die buitenstesingel?

MelanieB

Re: Verkeerd tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:00

Doe je de strengen tussen het schoftje/buitensingel door?

Of los zoals:
Afbeelding
Zo heb ik het altijd.

Waarschijnlijk heb je dus de buitensingel erover en daarom doet ie dat?
Heb je misschien een foto voor ons, om duidelijker te zien.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:02

Heb je een foto van hoe je je paard hebt ingespannen?
Inderdaad, hoe heb je je strengen en je singels zitten, hoe heb je hem ingespannen?

Zou ook nog kunnen dat je broek misschien niet goed zit, denk ik. bij heuveltje af, langzamer of stoppen dan moet de wagen wat op de broek geremd worden, zodat hij niet doorschiet en bijv. tegen de kont of op de hakken van het paard kan komen (en dus zodat het borsttuig ook niet naar voren schiet).

Buitensingel vast is ehm......... wel nodig, hij zit er niet voor niets ;) Zou de volgende keer dus even wat beter je gedachten bij 't optuigen en inspannen houden, en als je alles vast hebt toch alles nog ff een keer controleren (is altijd verstandig overigens).

talievlietie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 15:09

Oh haha ik doe altijd heel automatisch, volgens mij zoals op de foto.
Ik zal vanmiddag een foto maken, maar kan het dan zijn dat de strengen te lang zijn?
Want ik heb de strengen matig strak, zodat er nog wel speeling is zegmaar.

At JoyCiej007 Ik heb iig geen broek alleen rugriem en collereon?!(schrijf ik verkeerd he?)
endaarbij bij pony is slank, en hij heef nu een tuig van kleine cob, maar het borsttuig komt denk net 1 cm over/tegen de singel..
Vooral omdat er dus een dikke padding/bescherm borst onderligt..

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:13

De broek remt de kar toch? ik remde altijd wat bij met de rem en de broek deed de rest.

talievlietie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 15:14

Broek is niet perse nodig ;) dus daar wil ik verder ook niet op in, Ik heb de vraag over het borstuig

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:21

talievlietie schreef:
Broek is niet perse nodig ;) dus daar wil ik verder ook niet op in, Ik heb de vraag over het borstuig

Broek is niet persé nodig als je een rem op je wagen hebt. Dus ja, heb je dan wel een rem op je wagen?

Je vraag gaat over het borsttuig, en waarom die naar voren schiet. Dat kan ook andere oorzaken hebben, maar die zouden we niet mogen noemen omdat jij het hier alleen over het borsttuig wil hebben? Sorry, die volg ik niet helemaal :?

Strengen te lang, ze moeten tijdens het rijden (ook in stap) gewoon strak staan en niet losjes. Als je hem ingespannen hebt of hebt stilstaan dan kan het zijn dat ze wel wat losjes hangen, maar tijdens het rijden moeten ze gewoon strak staan (mits je niet een heuvel af gaat natuurlijk).

talievlietie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 15:25

Ik heb een rem, anders zou ik een broek hebben..
En ik zeg niet dat het geen andere oorzaak kan hebben, maargoed.

Ik zat te denken, want ik heb ook een nieuwe(tweedehands) recreatie kar. Dat de boom te lang is? het is niet zo dat het in zijn hals steekt maar dat hij wel ver van de kar staat.

talievlietie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 15:26

Ik denk dat ik ook maar even naar mijn buurman stap. Die heeft wel jaren ervaring met mennen..
maar bedankt voor jullie hulp zover ;)

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:30

Is je tuig niet gewoon te groot?
Je schrijft dat je een cob maat tuig hebt en een smalle pony en dat jou borststuk wel een cm over de singel komt.. Cob maat is vaak voor wat bredere pony's kleine paarden. (Haflinger, Tinker, fjord enz...) Weet natuurlijk niet hoe hoog of wat voor type pony jij hebt.
Strengen moeten zo strak zitten dat als jou pony mooi vierkant stil staat en je de kar strak naar achteren trekt de lemoen ogen recht op singel zitten.
Heb jij niet een foto van jou geheel dus pony voor de kar?

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:30

En natuurlijk altijd goed om de hulp in te schakelen van iemand met veel ervaring.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:32

Ben wel benieuwd naar foto's.

talievlietie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 19:29

Buurman gevraagd en het is gelukt :) was toch indd de buitensingel :o
At Marall ik heb een haflinger :p