Beginnen vrijheidsdressuur voor een echte leek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cavalia

Beginnen vrijheidsdressuur voor een echte leek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:37

Hallo Bokkers,

Na lang twijfelen en mee gelezen te hebben open ik toch dit topic. Ik heb al topics gezien hoe je hiermee moet beginnen, maar ik snap er nog steeds niks van.. Wat dat betreft ben ik een echte leek -O- . Ook nooit echt in verdiept. Maar k heb de lol er een beetje af en wil graag eens wat anders proberen.

Mijn vraag alleen is, Hoe moet je beginnen? En dan ook echt het begin haha. En hoe vaak moet je oefenen ect. ?

Iemand die mij dit allemaal kan vertellen, alle praktische info voor n leek hihi.
Of is er toevallig iemand omgeving zuid oost Drenthe die dit als n leuk project ziet en mij op de hoogte wil brengen?

charissiej

Re: Beginnen vrijheidsdressuur voor een echte leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:40

Ik heb het boek Vrijheidsdressuur van Apporteren tot zitten, daar staat alles in stapjes uitgelegd,maar uit mijn hoofd heb je ook een website (van een bokker?) waar alles staat uitgelegd. Moeilijk is het begin niet,maar je moet veel geduld hebben, en op de juiste momenten belonen.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:42

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:45

hee !
ik zou beginnen met de basis oefeningen , zoals Flemen, kusje , achteruitlopen, op het blok, rondje draaien, volgen , appoteren etc, en als je paard de basis oefeningen kent dan kan je beginnen met de grotere oefeningen zoals zitten , buigen , stijgeren etc.
ik oefen niet zo vaak VD want anders word het een beetje saai voor het paard, ik oefen zo 1 x per week of 1 x in de 2 weken , maar als je begint kan dat wel wat vaker :D
Je kan met een clicker werken dan clicker je wanneer het paard de oefening goed doet , en dan geef je hem een snoepje.
Je kan als beloning met je stem , of een brokjes geven maar niet te veel .
verder zijn er op youtube ook nog allemaal uitleg filmpjes :D
ik hoop dat je hier wat aan hebt

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:46

charissiej schreef:
Ik heb het boek Vrijheidsdressuur van Apporteren tot zitten, daar staat alles in stapjes uitgelegd,maar uit mijn hoofd heb je ook een website (van een bokker?) waar alles staat uitgelegd. Moeilijk is het begin niet,maar je moet veel geduld hebben, en op de juiste momenten belonen.

Oke, is dat een handig boek? of gewoon voor de leuk zeg maar?

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:47

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:48

joelleollie schreef:
hee !
ik zou beginnen met de basis oefeningen , zoals Flemen, kusje , achteruitlopen, op het blok, rondje draaien, volgen , appoteren etc, en als je paard de basis oefeningen kent dan kan je beginnen met de grotere oefeningen zoals zitten , buigen , stijgeren etc.
ik oefen niet zo vaak VD want anders word het een beetje saai voor het paard, ik oefen zo 1 x per week of 1 x in de 2 weken , maar als je begint kan dat wel wat vaker :D
Je kan met een clicker werken dan clicker je wanneer het paard de oefening goed doet , en dan geef je hem een snoepje.
Je kan als beloning met je stem , of een brokjes geven maar niet te veel .
verder zijn er op youtube ook nog allemaal uitleg filmpjes :D
ik hoop dat je hier wat aan hebt

Jaa bedankt! en met zo'n clicker,, snapt je paard dat? misschien blond$

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:51

Cavalia schreef:
charissiej schreef:

Oke, is dat een handig boek? of gewoon voor de leuk zeg maar?

Met dit boek ben ik ook begonnen. Er staat echt heel praktische aanpak in, maar ook leuke verhaaltjes over de paarden van de schrijfster waardoor het makkelijk wegleest. Aanrader :j

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:53

Okee, ga ik die eens even bestelllen! k vind t echt bijzonder iets eigenlijk allemaal haha.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 14:01

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:04

Om mee te beginnen is het een heel fijn boek! Zeker een aanrader! Stapje voor stapje word alles uitgelegd, en zo doe je dus nog geen oefeningen die te veel voor jullie zijn, en begin je echt bi het begin en niet ineens met de gevaarlijke dingen terwijl het paard nog geen respect toont.

cherinXprins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:07

www.naturalnista.nl daar staat alles haarfijn uitgelegd.
Als je dan nog vragen zou je ook contact met hen op kunnen nemen.
Ze legen echt fijn uit!!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:19

Met mijn verzorg paard ben ik zelf begonnen met het leren van een voetje geven. Ik heb altijd al bewondering gehad voor VD, en het begon toch echt te kriebelen. Heb dus aan zijn eigenaresse gevraagd of ze het goed vond en ja hoor. Ik mocht VD met hem gaan doen. Ik ben gaan kijken op bokt en besloot net als jij een topic te openen. Nalanta is een hele bruikbare website. Er staat bij elk trucje uitgelegd hoe je het het beste kan doen. Ik heb hiervan de jambette, kusje geven, mooi staan en het flemen uitgeprint en die heb ik op stal liggen. Ik ben begonnen met het voetjegeven uitbreiden naar de jambette. Hij kende het voetje geven al, en dit heb ik uitgebreid door hem een voetje te laten geven en dan zijn been net boven zijn knie vast te pakken. Omdat hij zijn voet wil neerzetten ging hij 'maaien' met zijn been. Hierop ging ik hem belonen met snoepjes, bix, of bijv een stuk appel of wortel. Of als hij het niet goed deed bracht ik hem in de goede richting, en beloonde hem dan. Nu weet hij wat ik bedoel en doet hij het goed, en beloon ik hem. Nu ben ik dat weer aan het uitbreiden naar dat hij het netzolang doet als dat ik het wil en niet 2x en dan weer neerzetten. Ook heb ik de tips van Nalanta opgevolgd, om een kusje te geven. Eerst achter een lijntje, en dan wat lekkers bij mijn wang houden. Toen buiten zijn stal aan een halster, iets lekkers bij mijn wang houden. Zodra hij het goed doet krijgt hij wat lekkers. Nu doet hij het zonder lekkers ook. Ik ben inmiddels gewoon lekker aan het uitbreiden. En elke keer dat ik bij hem ben oefen ik even.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 14:24

Bedankt! Site heb ik al even bekeken inderdaad, ziet er goed uit!

Loveuggs, hoe vaak oefen jij dan ongeveer met je paard?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:29

Ik ga 3x in de week naar hem toe (verzorgpaard). Elke keer dat ik naar hem toe ga oefen ik even. Als ik hem bijv. aan het poetsen ben oefen ik met hem. Laat ik hem bijv een paar keer ene voetje geven of een kusje. Mooistaan snapt hij nog niet zo. En dan zadel ik hem op en ga ik naar de bak om te rijden. Hij kan ook al een voetje geven onder het zadel! Na zo'n 3x oefenen snapte hij dat al. En ja, als ik dan gereden heb oefen ik nog eens met hem. Tijdens het afzadelen of als ik nog ff aan de hand met hem buiten aan het wandelen ben. Ik wil dat hij het niet alleen op stal biv doet maar ook buiten waar hij het liefste is. Dus ik oefen vrij vaak maar probeer zoveel mogenlijk afwisseling te hebben. Zo is hij heel angstig en omdat mijn stalgenootje ook aan VD doet hebben wij 1 balk en een blok. Vind het blok zelf wel wat gevaarlijk aangezien deze bij ons van ijzer is met een matje erop... Hier probeer ik een oplossing voor te bedenken.. Maar die zet ik nog wel eens in de bak als ik geen zin heb om te rijden en besluit met hem in de bak te oefenen. Ik laat hem niet staan op het bloik, alleen een voetje erop zetten. Hij heeft van die rubbere matjes onder zijn hoeven vanwegen zijn artrose dus op dit moment is het blok nog te glad. Omdat hij zo angstig is durfde hij er niet bij in de buurt te komen. Nu ontspant hij zelfs zo erg als hij zijn voet erop zet dat zijn voet er aan de andere kant vanaf glijd xD ik heb zijn angst weg genomen door zelf op het blok te gaan staan, en een beetje bix voor zijn neus te houden en als hij dat dat voorzichtig bij me kwam halen kreeg hij wat lekkers. Vervolgens stap ik van het blok af waardoor hij weer dichter naar het blok toe moest. Weer wat lekkers. Tot hij dicht bij genoeg stond, en toen heb ik een handje biks op het blok gelegd wat hij er voorzichtig snuivend vanaf at. Toen weer uitgebreid belonen en op naar de volgende stap. Het voewtje geven zodat hij zijn been op het blok zette. Dat was enorm eng want zijn voet raakte het blok.. Maargoed inmiddels doet hij het al zonderf problemen, en na een weekje 3x oefenen merk ik tijdens het rijden ook al een hoop verschil... Kortom ik oefen wel vaak met hem maar omdat ik hem al goed kende weet ik dat als ik het vandaag zou doen en dan over een week pas weer weet hij niet meer wat ik bedoel. Dat moet er echt een tijdje bij hem inzitten.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:44

www.naturalnista.nl

Onder "vrijheidsdressuur" staat alle algemene informatie, waar onder ook de basis en hoe je het beste kunt beginnen. Onder "De Kunsten" staat, wat misschien al snel duidelijk is, alle kunsten met uitgebreide uitleg omschreven. :) Veel plezier!

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 09:31

ik lees ook ff mee. ben ook een totale leek en moet zeggen het doet mij niks. maar heb een jong paard in mn bezit van 1.75 die erg dominant is en ik alles behalve dominant. ik hoop dat jullie wat tips hebben voor ons en ik lees lekker mee.

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:55

Het slimste is om te beginnen met de basis zoals volgen, achteruit lopen,parkeren hoe je dat allemaal kan aanleren staat op www.forstavd.tk onder het kopje 'de kunsten' :j
Succes ! :D

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:55

Zelf ben ik sinds vandaag begonnen met VD, dit met behulp van het boek Vrijheidsdressuur van apporteren tot zitten. Een super handig boek en dankzij de duidelijke uitleg was het voor mij als (ook) leek zijnde vrij makkelijk. Het is belangrijk om mij het begin te beginnen en niet te willen overhaasten dat merkte ik vandaag al meteen, het leukste is natuurlijk als je paard meteen de kunstjes spontaan gaat doen maar helaas dat deed hij niet :P