Draver lastig met dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sacha_bo10

Draver lastig met dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 12:58

Hallo allemaal :) ,

Ik heb nu zo'n 3 jaar samen me tmijn beste vriendin een draver: Bo (officieel: Terp Burgerheide)
Hij is nu 10 jaar en we willen graag wat meer gaan doen in de dressuur.
Na een lange tijd lukt ons het wel om hem aan de teugel te krijgen, maar hij blijft niet nageefelijk.
We rijden hem ook vaak met martigaal, omdat hij de nijging heef als hij eenmaal zijn hoofd naar beneden heeft, hem gelijk weer omhoog te gooien...
Wij dachten dat het misschien goed was om hem wat vaker te longeren, is dit een goed idee??
Ook zet hij niet goed zijn achterhand onder zijn lijf, daar willen we ook nog graag aan werken! Met sporen rijden helpt ook wel maar we willen graag dat hij nog wat meer gevoelig wordt voor het been, dat is hij nu namelijk niet echt...
Heeft iemand tips??
Alles is welkom :) :)

YoshaMonica

Re: Draver lastig met dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:06

Heb je al les?
Sinds ik les heb met mijn draver gaat het stukke beter! Eerst was het ook zo als bij jou. 2 tellen hoofd omlaag en dan meteen weer omhoog. Bij mijn was de oorzaak vooral stress. Nu ik les heb is ze al veel rustiger geworden. Misschien helpt het ook bij jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:09

Tja dravers zijn nu eenmaal gebouwd om hard te draven en niet voor de dressuur. Er komt ook heel wat bij kijken om ze om te scholen, sporen en een martingaal hebben daarbij weinig effect, goed les wel.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:15

Sporen zijn om je hulpen te verfijnen in de dresuur bijvoorbeeld! niet omdat je paard niet aan de teugel wil. Net als een martingaal heeft fit niks met dressuur te maken maar zijn gemaakt voor het springen.

Goede les nemen is de beste oplossing, van zelf knutselen word het meestal niet beter.

Probeer hem goed aan het been te maken (zonder spoor) liever tikje met zweepje achter je been.. Stap en dan been geven voor draf, geen reactie tikje en belonen als hij braaf is en direct actief wegdraven.
Longeren zou een goede optie zijn (als je weet waar je mee bezig bent uiteraard, anders een keer onder begeleiding met bijvoorbeeld bijzetten, maar bij zulke paarden gebruik ik liever een goque o.i.d. Eerst extreem los zodat hij kan wennen en dan elke keer iets korter.

succes met jullie paardje

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:40

Heeft hij gekoerst?Heb je hem ooit wel eens laten onderzoekn op lichamelijke ongemakken en blessures?

Veel dravers die uit de sport worden teruggetrokken of tijdens de beginfase al niet goed genoeg zijn,hebben al blessures opgelopen.Met een rug die vast zit en/of enorm verzuurd is kan een paard niets.
Geen enkel paard kan"aan de teugel lopen" zonder zijn achterhand er correct onder te brengen.Als de rug niet los is zal het voor het paard ook een onmogelijke en zeer pijnlijke opgave zijn.Ik ken dravers als enorm gevoelige,werkwillige paarden die ondanks alles altijd hun uiterste best voor je willen doen.

Mijn advies is dan ook om je paard eens door een deskundig iemand te laten onderzoeken en daarna evt samen een revalidatie programma op te zetten.Ook een goede lesgever is hier erg belangrijk.

Houd er ook rekening mee dat een draver niet gefokt is voor dressuur en alhoewel er natuurlijk uitzonderingen zijn,zijn het geen dressuurpaarden.De basis kan prima en een klein wedstrijdje kan misschien ook nog wel maar stel op dat gebied geen hoge eisen.
Dravers zijn gemaakt voor snelheid en zijn onvermoeibaar,bij uitstek geschikt voor TREC,endurance of recreatie.

Ga dus niet teveel zelf knutselen voordat je weet of je paard geen ongemakken heeft en zorg voor goede instructie.

Veel succes met je paardje :)

Stolz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:50

Hallo,

Heb zelf al ongeveer 8jaar een draver.
Eerst en vooral wil ik wat 'fabeltjes' de wereld uit helpen.
Dravers kunnen WEL galopperen, eigelijk kunnen ze het zelfde als niet dravers.
Het enige probleem; dravers zijn opgeleid om enkel te draven. Ze worden gestraft als ze galopperen, dat is de reden waarom ze hun hoofd in de lucht steken tijdens het galopperen.
Ik heb super veel geduld gehad me mijn draver. Ik heb zelfs in het begin er ook heel ervaren ruiters laten op rijden om hem alles te leren.
Begin gewoon met hele simpele oefeningen, voltes rijden terwijl hij zijn hele lichaam buigt. Zowel in stap, draf en galop.
Ik ken je helemaal niet en weet ook niet hoeveel rij ervaring je hebt maar ik heb zelf pas ondervonden dat eigelijk zo goed als alle fouten bij de ruiter liggen en niet bij het paard.

Misschien heb je aan deze site ook wel iets :) http://www.dravers.nl/draver_rijpaard.htm

groetjes!
Laatst bijgewerkt door Stolz op 10-11-12 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:51

Stolz schreef:
Hallo,

Het enige probleem; dravers zijn opgeleid om enkel te draven. Ze worden gestraft als ze galopperen, dat is de reden waarom ze hun hoofd in de lucht steken tijdens het galopperen.
Ik heb super veel geduld gehad me mijn draver. Ik heb zelfs in het begin er ook heel ervaren ruiters laten op rijden om hem alles te leren.
Begin gewoon met hele simpele oefeningen, voltes rijden terwijl hij zijn hele lichaam buigt. Zowel in stap, draf en galop.
Ik ken je helemaal niet en weet ook niet hoeveel rij ervaring je hebt maar ik heb zelf pas ondervonden dat eigelijk zo goed als alle fouten bij de ruiter liggen en niet bij het paard.

groetjes!

Dan wil ik ook wat fabeltjes uit de wereld helpen. Ze worden niet gestraft als ze galopperen, ze gooien het hoofd omhoog omdat ze moeite hebben met balans, niet omdat ze bang zijn oid...

Stolz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:54

Joolien schreef:
Stolz schreef:
Hallo,

groetjes!

Dan wil ik ook wat fabeltjes uit de wereld helpen. Ze worden niet gestraft als ze galopperen, ze gooien het hoofd omhoog omdat ze moeite hebben met balans, niet omdat ze bang zijn oid...

Inderdaad dit zal ook wel kloppen, maar tijdens de trainingen zit er een speciale teugel met speciale neusriem aan het hoofd en wanneer ze beginnen te galopperen wordt er hard aan getrokken om hen te straffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:55

Ik heb geen idee waar je dit vandaan haalt? Ik heb zelf veel met dravers gewerkt en ik ken dat systeem niet hoor ;) Welke hulpteugel je ook bedoelt, dat is niet om te straffen...

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 14:00

Stolz schreef:
Joolien schreef:

Inderdaad dit zal ook wel kloppen, maar tijdens de trainingen zit er een speciale teugel met speciale neusriem aan het hoofd en wanneer ze beginnen te galopperen wordt er hard aan getrokken om hen te straffen.

En daar komen dus de fabels vandaan. :+

TS, zelfde vraag als de rest, heb je les? Dat heeft mij ook veel geholpen. :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 14:02

Stolz schreef:

Je bedoeld opzet bit...Ik vrees dat je je eerst eens moet gaan verdiepen in waar het allemaal voor dient.Die heeft de pikeur niet eens in handen maar zit vast aan het schoftje.Dat geeft de draver stabiliteit zodat hij niet ondersteboven gaat als hij in hoog tempo draaft.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 14:17

Denk eerder dat ze een "springteugel" bedoelt.

TS ik ga mee met tinky12, En laat het aan de teugel lopen nog maar achterwege. Balans en rust is belangrijker, zowel voor jullie als paard.

Sacha_bo10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 14:25

Allemaal bedankt voor de antwoorden!

Galloperen gaat inderdaad altijd goed, daar zijn we al heel blij mee!
De sporen zijn meer om hem wat meer voorwaarts te krijgen, een zweepje hebben we hiervoor al gebrobeert, maar daar wordt hij heel gestresst van...
We hebben inderdaad veel geduld en we zijn ook heel blij dat hij al een stuk beter was dan eerst!
Ik rij zelf al vanaf mijn 3de op mijn moeders paard (die is nu 28!! :)) en heb ook al lang les gehad op manege paarden, alleen nog niet met Bo.
Wel een keer priveles gehad, maar was geen succes, de instructrice had totaal geen verstand van dravers en had geen klik met ons en ons paard...
Blessures heeft hij gelukkig niet, daar hebben we hem op laten onderzoeken voor we hem kochten, dus dat is in iedergeval fijn!
We hebben gewoon veel geduld nodig en dan lukt het altijd, de ene keer wat sneller dan de andere keer!
En is het misschien en goed idee om te longeren met een hulpteugel? Wij hebben hier ook al een keer iemand voor gevraagd maar die had ook geen verstand van dravers en weinig geduld...
Of is het beter om hem gewoon lekker te longeren zonder een hulpteugel (daar ben ik meer een voorstander van)
Wij willen hem ook niet 'aan de teugel' laten lopen omdat het mooi is, maar willen gewoon graag dat hij wat meer onspannen wordt in zijn rug, en niet meer zo stijfjes loopt!

Hebben jullie hiervoor nog tips?
Alvast bedankt!!! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 14:30

Ik zou toch gaan kijken voor instructie die wel bij je past, die kan je tips geven over longeren en rijden. Ik kan zo niet oordelen of longeren verstandig is, wellicht wel maar als hij balans problemen heeft is het misschien niet verstandig. Maar dat weet je alleen als je het paard ziet.

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 16:49

Ik denk dat er al heel wat goede tips zijn gegeven, maar het is lastig om via internet een goed advies te geven. Ik vind Joolien haar tip echt goed: zoek een instructeur. Liefst eentje die ervaring heeft met het omscholen van koerspaarden naar rijpaarden. Want ze hebben nu eenmaal vaak in het begin moeite met de balans en moeten eerst leren dragen, in plaats van stuwen.

Ik reageer eigelijk alleen maar omdat ik het leuk vind dat jij Terp Burgerheide hebt. Die heb ik vroeger nog wel eens voor de sulky gereden. Echt een heel lief paard. Veel plezier met hem en het is goed om te lezen dat hij zo'n leuk baasje heeft getroffen die serieus en met veel geduld met hem aan de slag gaat.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:51

Hi
Ik heb zelf een uitgekoers renpaard, geen draver dus maar ik herken wel een aantal problemen die je benoemt. Ik denk dat de beste oplossing is om les te nemen. Ik weet niet in welke omgeving je woont? Ik woon zelf vlakbij Tiel en ik heb les van een vrouw die ook mensen met dravers les geeft, maar dit is in de buurt van Tiel (ze komt aan huis, maar kan me voorstellen dat het wel een beetje in de buurt moet zijn;) Ze geeft erg prettig les en heeft veel geduld. Als je wilt gaan longeren kun je dit het beste wel met hulpteugels doen en nog beter is om met een dubbele longeerlijn te werken. Je kunt dan werken aan stelling vragen en buigen, Als je een paard zonder hulpteugels longeert, heeft het eigenlijk weinig zin, is alleen handig om hem even los te gooien zodat hij zijn eerste gekkigheid kwijt kan zonder iemand op haar rug. Als je dit nog nooit gedaan hebt zou ik hier niet zomaar aan beginnen. Op de website http://www.paardenrechtrichten.nl/ staat ook nog wat informatie en oefeningen die goed zijn om een paard sterker te maken. Ik zou met rijden veel overgangen rijden en schakelen in tempo, dus van middendraf naar arbeidsdraf enz. Verder zijn voltes, slangenvoltes ed ook goed om hem goed te leren buigen en hem sterker te maken. Door die afwisseling wordt hij sterker en gaat hij dan automatisch ook beter nageven. Ook de problemen met been geven herken ik wel. Vaak hebben koerspaarden niet geleerd wat een beenhulp precies inhoudt, het kan dus goed zijn dat hij niet goed weet wat je bedoelt. Het moment van belonen is erg belangrijk. Ik geef zelf eerst een lichte hulp en als ik geen reaktie krijg voer ik de druk steeds verder op en geef een tikje met mijn zweep tot ik een reactie krijg, dan direct je been eraf want de druk weghalen is je beloning. Daarbij is het belangrijk dat je niet steeds opnieuw drijft want daar wordt een paard ook ongevoelig van en dat als hij voorwaarts gaat je niet je balans verliest en onbewust aan de teugels trekt. Iemand die les geeft kan je hier ook verder bij helpen. Verder vind ik het super van je dat je zoveel geduld hebt en doorzet met je paard!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:19

TS,
Of het nu een draver is of niet, het dressuurmatig scholen is best ingewikkeld.. Bij een paard wat voor de kar gelopen heeft, kan het nog net iets lastiger zijn. Ze hebben soms een andere manier van de bocht nemen, en snappen niet altijd wat een beenhulp is.

Hiervoor is het voor de ruiter enorm belangrijk dat je weet wanneer je welke hulp geeft (benen stilhouden, juist teugelhulp etc).

Helaas is de ervaring met jullie eigen paard, en de manegelessen waarschijnlijk niet voldoende om dit op te lossen. Een goeie instructie die verstand heeft van paarden ( ;-) ) rechtrichten en balans zal kunnen helpen. Hopelijk kun je zo iemand vinden... Via internet wordt het een tikje ingewikkeld om uit te leggen en 'meer longeren' gaat m niet worden an sich..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:26

ik heb ook al eventjes een draver en die had hetzelfde probleem. ik heb haar toen gereden met halsverlenger ( elastiek, tijdens het rijden eerst los dan strakker en vast aan het zadel ) en tijdens het longeren de halsverlenger tussen haar benen door. daarna had ze wel een beetje dat het elastiek erop kwam en ze nagevelijk liep dus toen ben ik haar gaan longeren met elastische bijzets, en nu loopt ze goed. haar balans was toen ze voor het eerst het elastiek erop kreeg wel waardeloos dus ik zal haar er wel rustig aan laten wennen en niet longeren op een heel kleine volte .