Vrijheidsdressuurfilmpje, tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nelson17

Vrijheidsdressuurfilmpje, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 14:49

Hoi,

Ik ben met mijn shet nu ongeveer 1 jaar bezig met vrijheidsdressuur. Maar waar ik nu een beetje tegenaan loop is dat het er een beetje rommelig uitziet er gaan 2 kunsten door elkaar of hij doet kunsten ongvraagd zoals het 'nee' schudden.
Bij het compliment komt hij omhoog voordat ik daar het commando voor geef, daarom hou ik nu mijn hand op zijn bovenbeen om aan te geven dat hij nog niet klaar is.
Bij 0:57 haalt hij bijv. het draaien en het achteruitlopen door elkaar. En daarachter aan gaat hij meteen 'nee' schudden wat ook ongevraagd is ook bij 1:31 vraag ik halt en terwijl hij halt houd schud hij meteen "nee' 2:21 precies hetzelfde.

1 van de steigers heb ik even in slomotion gezet om het beter te kunnen beoordelen, wat vinden jullie? Ik heb zelf het idee dat hij netjes begint maar op het laatst zijn hoofd in de lucht gooit.

Alvast bedankt! :wave:

NikkivanOlst

Re: Vrijheidsdressuurfilmpje, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:46

Bij de jambette: je hulpen zijn te verwarrend, je gebruikt je hand dus je pony denkt elke keer dat je hand in de buurt komt dat hij met benen mag gaan gooien, je hebt een stick in je hand, misschien kun je die gebruiken? :D

Rondje draaien is schattig! Achteruit ziet er ook goed uit!
Achterwaarts volgen, heel netjes :) heb alleen een heel klein beetje het idee dat hij je hulp een beetje verwart met iets anders? :)

Ik zie nu dat je de hulp die ik normaal voor de jambette gebruikt nu gebruikt voor de spagaat, dat is wel even lastig.

Compliment ziet er heel erg netjes uit! Hand op bovenbeen is een heel goed commando, maar dat zou je misschien ook kunnen verwisselen met stick?

Wat me het meest opvalt is dat je bij bijna alle oefeningen voor staat, vaak zegt waar je staat voor een paard ook al heel veel van wat hij moet gaan doen. Ik zie namelijk wel wat verwarring tussen wijken, rondje draaien en achterwaarts :) Probeer daar eens naar te kijken :j

Klassieke buiging, SUPER! Spagaat zou ietsjes kleiner mogen voor de balans :)

Steigeren heb ik eigenlijk vrij weinig op aan te merken: je pony stapt erg netjes onder, drukt zich goed omhoog en houd daar ook mooi balans. Misschien proberen om eerst even een stapje terug te gaan naar balanceren op de plaats voor je voorwaarts gaat vragen? Zou het hoofd omhoog gooien (vaak een balans issue) goed kunnen verhelpen :j

Verder: onwijs leuk bezig! Ziet er erg prettig uit, gewoon lekker doorgaan, je zit zeker op de goede weg :j

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:37

Wat leuk Narel :)

Het eerste dat me opviel, is dat je je hand voor de jambette gebruikt. Je hebt een stick in je handen, zou je daar geen commando mee kunnen geven? :)

Het verschil in commando met rondje draaien en teruglopen, is die er? Of ben ik blind :+

Compliment en klassieke buiging gaan goed! :) Duurde even, maar zo te zien is ie er echt op vooruit gegaan! Misschien kun je hier ook een zweep- of stickcommando aan vast zetten?

Ik vind wel dat je erg veel beloont. Misschien kun je voor een combinatie van kunsten zoals shaken, flemen, jambette een snoepje geven ipv voor elke kunst een?

Verdere tips geeft Nikki ook al, het steigeren, en je positie tijdens de kunsten. Verder gaat het zo te zien steeds beter, ga zo door! :)

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 18:46

Bedankt voor de tips!
Visbreteam: Ik vraag hem bij het steigeren alleen niet voorwaarts dat doet hij zelf. De ene keer slaat hij uit en de andere keer loopt hij. Voor mij maakt dat nu nog niet zo heel veel uit ik vind het nu al fijn dat hij de steigers netjes omhoog uitvoerd :) en niet de ene keer goed en de andere keer een laag sprongetje.

Met de positie waar ik sta kan ik zeker wat mee hier had ik eigenlijk nog nooit over nagedacht en het meer gaan gebruiken van de stick is ook een goeie tip! :j

Robin: Haha het verschil is er wel met het rondje draaien en teruglopen, het rondje draaien heb ik mijn stick verticaal in de buurt van zijn flank en zeg ik: 'draai'. En bij achteruit hou ik de stick naast me loop ik naar hem toe en wijs naar achter en loop met hem mee. En op de andere manier achteruit lopen sta ik achter hem en leg ik mijn stick op zijn rug. En bij het achteruit lopen zeg ik: 'terug'.
Wat je op het filmpje natuurlijk niet hoort :P
Maar wat jij zegt over het verwarren zie ik nu ook wel inderdaad!
Compliment en klassieke buiging wil ik inderdaad ook aan een stick commando koppelen net als de jambette :)

En wat jij zegt over het teveel belonen klopt denk ik ook wel, dat verhelpt misschien ook wel het constant 'nee' schudden. Nee schudden is natuurlijk een makkelijke manier om snoepjes te verdienen dus daarom doet hij het misschien ongvraagd :)*

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:17

Je doet het hartstikke goed met vd, ik bewonder dat echt :p en je helpt me altijd super goed! :)

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 23:01

toplinsey schreef:
Je doet het hartstikke goed met vd, ik bewonder dat echt :p en je helpt me altijd super goed! :)

Haha dankjewel! :D

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:13

Niks te danken :P

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 11:09

GVL >> GVL-ITP