LB eerste piaffe@liberty

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

LB eerste piaffe@liberty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 18:47

Ik stond gisteren wel even raar te kijken. Ik heb echt even een slechte periode in mijn persoonlijke leven en m'n horsemanship is er de laatste weken dan ook even bij in geschoten. Pas sinds vorige week had ik weer zin om wat met mijn paardje te gaan doen. Gisteren wilde ik even kort liberty doen en wat denk je?

Ik was een paar weken terug al bezig geweest met passage/piaffe vanaf een wat grotere afstand aan de lijn (onder het zadel zijn we sinds een jaar of 2 aan het opbouwen), maar gisteren boodt LB het gewoon aan at liberty. Gelukkig had mijn telefoon genoeg batterij en heb ik een paar pogingen kunnen opnemen. Wat een cadeau!

http://www.youtube.com/watch?v=6nGlRaKnc68

Natuurlijk valt er nog een heleboel te winnen op gebied van expressie en uitvoering. Ik merk aan hem dat hij het moeilijk vindt en dat is natuurlijk niet verwonderlijk. Ik vind het echt supergaaf dat mijn ongehoorzame, losbrekende, ongemotiveerde, bijtende Left brainer dit gewoon in alle vrijheid doet als ik mijn stick hef. Ongelofelijk, wat cadeau van mijn superpaard!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:56

Sorry maar ik vind dit echt geen piaffe, of in ieder geval nog niet. Hij maakt nu op commando een paar huppeltjes op de plaats. Voor de piaffe mist het heel veel verzameling en duidelijk veel kracht. Je paard valt volledig uit elkaar, hij zich veel meer moeten verzamelen en meer gaan zitten. Je paard heeft nu ongeveer begrepen wat je van hem wil. Nu kan je gaan werken aan het lichamelijke aspect (de kracht, want hij is erg licht bespierd, zeker van achter) en de technisch correcte uitvoering.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:06

Ik denk dat je even een paar stappen terug moet doen naar de basis, je paard kantelt niet in het bekken van achter en drukt zijn rug er gewoon uit.
Dit is een kunstje op deze manier en geen dressuurmatige oefening.
Je paard verzameld niet, is niet in balans en niet in verbinding door het lijf.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:10

het zijn dan huppeltjes en stapjes, maar hij snapt wat je van hem vraagt, het is een mooi beginnetje!

Alicia2u

Re: LB eerste piaffe@liberty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 19:13

Ik ben blij met het kunstje en het feit dat hij het zelf aanboodt. Jeetje wat een streng commentaar op iets wat dat paard voor de eerste keer doet. tuurlijk moet er meer geslotenheid en ruggebruik voor een goede piaffe, maar dit is Totilas niet en dat gaat hij ook niet worden. Ik zie hier potentie voor de toekomst, gewilligheid, motivatie en daar ben ik heel blij mee. Het gaat mij niet om de perfecte piaffe, moge dat vanaf nu duidelijk zijn ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:19

Ik zou het niet eens oefenen. Je paard lijkt behoorlijk wat spieren en dus kracht en handigheid te missen voor een dergelijke oefening (of kunstje, in dit geval).

xhenkexspons

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:24

Idd ben het met je een Alicia, je word vaak heel streng beoordeeld hier op bokt bij hogere kunsten die paarden aanbieden of net kennen, maar idd ze zijn niet totilas of salinero, sterker nog ze zouden dat ook nooit gaan kunnen. Je ziet aan het beengebruik dat het al op piaffe gaat lijken, ze is toch nog niet klaar met trainen of wel soms? ;)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:29

Door op deze manier te trainen vergeet je het doel van een goede piaffe/passage.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:31

Als het niet op een goede piaffe moet gaan lijken noem het dan niet zo, en oefen het niet. Je wilt iets goed of je wilt iets niet lijkt me.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:32

Dit zijn oefeningen waar je niet zomaar even aan begint, ook niet als het paard vanzelf huppelt. Dat het niet perfect moet zijn is logisch. Maar er mist duidelijk nog een flinke hap basis. Ik zou eerst gaan trainen op gedragenheid. Het lijkt me ook niet optimaal voor het lichaam zo even aan dit soort oefeningen te beginnen. Ik denk ook dat je met begrenzing veel verder zou komen. Ben het met Evony eens..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 19:45

Ik zal de titel aanpassen dan ;) jongens wat zijn jullie serieus zeg!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:48

Het enige wat ik dacht was: wat leuk :D Gaaf!

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:51

Nou, het begin is er! Ziet er leuk uit en het wordt naarmate je meer traint en hij/zij sterker wordt, vanzelf beter!

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:13

Lekker dooroefenen hoor idd wel weer erg streng commentaar.
Ziet er hartstikke goed uit hoor. :j

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:42

Leuk!
Ik denk dat mensen dit niet moeten zien als een piaffe in de dressuur, maar als een gehoorzaamheids oefening.
Het paard biedt iets aan en je maakt hier gebruik van. Ik vind het erg leuk ;)

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:52

jeetje wat een nare reactie's hier!

ik vind het er leuk uitzien, leuk dat het paard naar je luisterd,en het ziet er leuk uit.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 22:56

dat van eva en Shilas is toch ook geen perfecte passage?
Zij heeft er plezier in en haar paard ook. Daar gaat het toch om?

toppie! Ik doe het niet na!

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:10

Hardstikke leuk!
Dit heeft echter niets te maken met piaffe en waarom is het streng om dat te zeggen.
Piaffe gaat over een graad van verzameling,kanteling in het bekken ,buiging van de grote gewrichten in de achterhand met relatieve oprichting als gevolg...
Van geen van de voorwaarden zie je hier iets terug.
Geeft niet maar dan niet verbaasd zijn.Als ik schrijf:knappe vos aan het werk en het is een zwarte zal ik wrschnlk het commentaar krijgen dat ik kleurenblind ben ..toch..?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:19

Ik vind het mooi om te zien hoe het paardje zijn aandacht bij je houdt. :)

Maar inderdaad, dit is geen piaffe. Ook als 'gehoorzaamheidsoefening' zou ik dit persoonlijk niet zo trainen, je paard is al niet goed bespierd en nu leer je hem ook nog om verkeerde spiergroepen aan te spannen.

Piaffe is een oefening die mijns inziens sowieso niet geschikt is voor het werk in vrijheid. Ik heb ook nog nooit een goede piaffe zien uitvoeren die in vrijheid is aangeleerd (paarden die hem niet in vrijheid hebben aangeleerd maar later wel in vrijheid kunnen tonen is een ander verhaal).

Om het 'zitten' te krijgen dat je voor piaffe nodig hebt, is een samenspel nodig van enorme impuls, ophouding en verzameling. Jouw paardje, met alle respect, sloft een beetje wat door de bak heen. Natuurlijk is zijn tempo dan makkelijker te controleren, maar zonder impuls kun je geen correcte piaffe trainen. Zo een beetje op de plek huppelen en beentjes optillen heeft namelijk niets met piaffe te maken.

Wat kan je paard verder nog voor oefeningen? Als je graag richting dit soort oefeningen wilt trainen zou ik je op zijn minst willen aanraden om schouderbinnen en travers te gaan trainen. Met ondersteuning van een bitje en lange lijnen is een piaffe ook voor minder getalenteerde paarden (die geen Totilas of Weense Lippizaner zijn) goed te leren, als je hem ontwikkelt vanuit de schouderbinnen. Maar dan moet je zelf wel leren om met veel meer actie en impuls te gaan werken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:22

Heel erg leuk! Het begin is er!
Kleine tip, als ik die mag gegeven, meer energie uitstralen! :) Maak er een dansje van met je paard, ga iets langer door, houdt de energie vast. Gaat helemaal goed komen!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:48

Chaos schreef:
Ik zou het niet eens oefenen. Je paard lijkt behoorlijk wat spieren en dus kracht en handigheid te missen voor een dergelijke oefening (of kunstje, in dit geval).

Ik heb er een staan, kreupel op 4 benen, totaal onbespierd, standaart te mager en ook nooit getraint en toch kan dit paard gaan zitten en piafferen (welliswaar omdat ze geen gedult heeft te wachten tot het hek of de deur opengaat, maar het is wel ritmisch. Het zou meer ontspannen mogen en met meer ruggebruik, maar ik train het niet en doe er niets mee.

Conclusie ik denk dat een paard van nature al een soortgelijke beweging kan, misschien niet die beweging die we uiteindelijk in de dressuur willen zien, maar als ze lekker bezig zijn, paard bied het zelf aan, zie nergens dwang en vanuit iets kleins kan soms iets heel moois onstaan...

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:53

Ik vind het knap hoor! Dit zullen weinigen jou na kunnen doen in vrijheid. Lekker door blijven trainen!
Ben benieuwd hoe het over een maandje of wat gaat :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:59

Tja. Mijn paard piaffeert ook wel eens uit ongeduld. Toch echt niet iets wat ik ga belonen.

Dat TS dat wel doet moet ze zelf weten. Ik geef alleen mijn mening.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:30

rider schreef:
Met ondersteuning van een bitje en lange lijnen is een piaffe ook voor minder getalenteerde paarden (die geen Totilas of Weense Lippizaner zijn) goed te leren, als je hem ontwikkelt vanuit de schouderbinnen.

Onzin, een piaffe is een oefening die op geen enkele manier met lengtebuiging gereden word. Dus ook het aanleren ervan niet. Schouderbinnenwaarts is een oefening waar lengtebuiging gevraagd wordt, en een volledig op zich staande oefening.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:32

Leuk circuskunstje, maar dit is geen piaffe!