wat vinden jullie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Buffelo

wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 12:13

hallo allemaal,

mijn kruising Fjord is nu 2 en half. en ik vroeg mij af, hoeveel kan/mag ik hem nu belasten?

ik zelf zat te denken aan 1 a 2 keer in de week longeren en dan steeds een stapje verder. dus heel simpel beginnen met alleen een halster en dat dan langzaam door de weken heen opbouwen naar lange lijnen, pesoa, bijzet
wat vinden jullie hiervan en wie heeft een paar goede tips voor mij?

groetjes!

moonshine88

Re: wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:16

Dat ligt geheel aan het paard. Is hij al uitgegroeit of id het nog echt een baby!

Toch ben ik ervoor om liever wat langer te wachten tot hij echt drie is en niet al beginnen omdat je er zo´n zin in hebt. Wel zou ik hem wat dingen leren als longeren het hoofdstijl en een longeersingen en dekje etc. Maar zou hem absoluut niet bijzetten nu al. En vooral in enkele weken niet gaan bijzetten. Laat hem lekker uitgroeien tot hij groot genoeg is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:19

Wachten met longeren totdat hij is volgroeid (en al helemaal niet nu al gaan bijzetten)
Waarom niet gewoon veel wandelen, verkeersmak maken, schriktraining, eventueel droog mennen (bitloos, dan heb je ook geen probleem met wisselende tanden), simpelweg veelvuldig hanteren (voetje tillen e.d., overal aanraken, wijken voor druk etc)
prima voorbereiding voor later.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 12:21

hoi, bedankt voor je reactie.

bijzetten had ik pas in mijn hoofd als hij echt 3 is hoor!
dingen zoals dekje, singeltje, kent hij al, heeft hij spelen der wijs leren kennen. mijn paard is nog vrij jong, maar qua bouw vrij volwassen. ben af en toe wat spelen met hem in de longeer cirkel, denk dan aan wat volgen, van me af sturen, laten draven op stem, dat soort dingen maar vooral moet het leuk blijven. ik heb meneer al vanaf 7 maanden en af en toe heb ik idd zin om met hem te gaan werken, maar vind heb vooral belangrijk dat alles op zijn tijd gebeurt. vandaar dat ik tips vraag!

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 12:24

voetje geven, wijken voor druk, wandelen doen we allemaal al! pakt hij leuk op en hij is super braaf!

heb binnen kort een les grond werk met hem, en we hebben al een schrik parcour gelopen!

alles op zijn tijd... wou vooral tips wat ik nog meer kan doen.

hij staat lekker 24/7 buiten, en als ik wat met hem doe dat is het 1 a 2 x per week!

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:32

Waarom dan nog meer willen doen??
Denk dat dit al ruim voldoende is voor zo'n jong paard :=

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 12:38

begrijp je reactie! :) bedankt voor de tips!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:43

Dit artikel geeft aan op welke leeftijd je wat mag gaan doen. Niet op basis van aannames zoals dat het paard er al volwassen uit ziet, maar echt door te kijken welke groeischijven al gesloten zijn. :j

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:46

minstens wachten tot die 4 is met rijden !!
daarvoor kun je rustig aan de standaard dingen mee pakken

dat wi zeggen

verkeersmak maken aan de hand
hoefsmid enz
keertje scheren
toiletteren
veel wandelen
zadeltje op singeltje om
longeer singeltje om
schriktraining
oer zeil heenlopen
dekentje op en af
enz
daar kun je makkelijk een jaar mee bezig zijn en alles steeds meer uitbreiden
dan heb je zeker een bomproof paard als je in wilt gaan rijden

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:47

ik begin aan longeren te denken als ze 3.5 zijn....en dan heb ik nog niet gelongeert. ;)
En in het begin helemaal niet bijzetten,of de laatste vijf minuten.
Je hebt een paard sneller kapot gemaakt dan weer heel.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:51

Misschien een heel stom voorbeeld, maar ik heb een jong broertje en kennissen met jonge kinderen, ze moeten de laatste tijd al heel veel leren (denk aan groep 2 en 3) en bijna iedereen heeft dezelfde mening: 'Belachelijk dat die kleine kinderen al zoveel moeten doen'

Waarom zouden we met een paard dan zo snel willen gaan?

mijn mening is, wil niet te snel, persoonlijk heb ik zoiets van gewoon lekker op de wei en af en toe spelen in de bak, en zoals geerke zecht zou ik pas vana 3,5 gaan longeren...

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 12:55

in rijden zat ik zelf aan te denken als hij rond de 4 jaar is

ik vroeg alleen tips he! natuurlijk weet ik dat je een 2,5 jarige niet gaat bijzetten, en dat je voorzichtig moet doen maar ik lees, hoor zoveel verschillende meningen. de ene begint vroeg, andere laat. dus ik gewoon benieuwd was hoe jullie er tegen aan kijken en of er evt tips kan krijgen, en dat heb ik bij deze gehad, dus nogmaals bedankt allemaal!

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:05

offtopic :o :Als ik zo in je profiel kijk is het wel een leuk paardje :)

Ik heb van de eigenaar van mijn verzorgpaardje (zij heeft hem gekocht als 4mnd oud veulen) gehoord dat ze er pas echt opging toen hij 4 was. Verder was ze op het moment dat hij bijna 3 was wel veel buiten gaan lopen :)