hoe leer ik mijn paard galoperen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

hoe leer ik mijn paard galoperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 10:53

Ik ben nu een tijd bezig met grondwerk en beetje rijden in de bak en buiten.
Maar nu vraag ik me af hoe ik mijn paard leer galopperen, ze is namelijk alleen voor de kar beleerd en kent stap en draf maar galop niet. Nu heb ik haar laatst in de bak met een hoepel met balletjes erin opgejaagd en zodra ze in galop aansprong de hoepel stil gehouden. In de trant van de ruis weghalen en haar dus comfort geven zodra ze het gewenste gedrag vertoonde. Ze is niet bang voor de hoepel hoor, maar het geluid is nogal storend. Heb dit eerder met een blikje met knoopjes erin gedaan en dat werkte ook.
Ik denk er ook over haar buiten achter een ander paard aan te laten galopperen zodat ze de overgang leert begrijpen. Nu gaat ze vooral heel hard (en mooi) draven. Strekt zich heel mooi uit, maar galop lukt niet. (Eigenlijk heel braaf ws. omdat ze voor de kar niet geacht werd te galopperen)
Tijdens de circling game gaat het ook niet, maar ik heb ook het vermoeden dat de cirkel die ik nu maak met een 12ft leadrope te klein voor haar is om te galopperen, het is een stevige fries namelijk en niet zo heel wendbaar (althans nog niet helemaal). Denk dat dat nu te moeilijk voor haar is. Wellicht een langere leadrope kopen.

Ze kan wel enorm hard door de wei sjezen en dan denk ik whieha zat ik er nu maar op :)

Iemand ideeen?

Mizora

Re: hoe leer ik mijn paard galoperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 11:01

Aan een 4m-lijn zal galop inderdaad vrijwel onmogelijk zijn voor een wat minder soepel paard. Ik zou het aan een longeerlijn (8 of 9m) proberen en belonen als ze het goed doet, ook met je stem in plaats van alleen de negatieve prikkel weghalen. Dat kent ze vast ook aangezien ze voor de wagen beleerd is.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 11:02

Ze opjagen met iets lijkt me nu niet echt een goed idee... Zo ben je anti-desensibiliserend (weet niet hoe k het anders zou moeten zeggen) aan het werk. Je leert haar weglopen van iets engs, in tegenstelling tot het desensibiliseren waarbij je het paard leert kalm blijven onder enge omstandigheden.

Anna De Winter (parelli ** -instructrice) heeft me onlangs toevallig verteld hoe zij jonge paarden leerde galopperen, en dat was op de manier die jij hierboven al wat beschreef: samen met een ouder, ervaren paard er op uit trekken, en op lange rechte stukken het ervaren paard in gallop zetten, en het jonge zal wel volgen. Het is dan aan jou om dan op het juiste moment de juiste hulpen te geven.
Laatst bijgewerkt door miezelke op 09-11-12 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 11:09

Het woord wat jij zocht was sensibiliseren miezelke ;)

Ik zou het ook buiten doen, rechte lijnen maken het al makkelijker en een paard wat het voordoet helpt ook.
En natuurlijk super trots zijn als ze het doet *\o/*

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 11:21

Sassol schreef:
Het woord wat jij zocht was sensibiliseren miezelke ;)

Inderdaad, ik zocht het weer veel te ver ;)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 11:22

Nee dat opjagen voelde ook nogal tegengesteld inderdaad. Anti desensibiliseren mooi gevonden :)
Ok ik ga het lekker buiten doen, lijkt me prima plan. Hoppa en gaan met die banaan.
Het is natuurlijk in dit stadium zowiezo geen must om te galopperen hoor, dus ik kijk wel.
Mijn LBI vind het denk ik al niet zo'n strak plan om harder te gaan dan nodig dus het moet wel een feestje zijn voor d'r.

Maureen95

Re: hoe leer ik mijn paard galoperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 11:24

Misschien kan je een balkje neerleggen. dat ze erover heen moet springen en dan moet ze galoperen.