Onze pony staat in wintervacht, hij stond afgelopen periode in het land. Inmiddels staat hij nu op stal en staat hij te zweten, zijn wintervacht is enorm dik. Morgen gaan we hem scheren, maar ik heb een vraag over het mennen. Vorig jaar werd hij beleerd en waren zijn haren al aangegroeid toen hij geschoren was. Dit jaar mennen we dus gewoon in de winter en zo geschoren is het te koud voor hem. Nu wil ik een mendeken bestellen, maar weet niet goed of ik er 1 met hals moet nemen of alleen een nierdeken. Heeft iemand hier ervaring mee?
Persoonlijk zou ik gaan voor een nierdeken. Eventueel kan je als je uitgespannen bent nog een fleece deken met hals op doen tot ie droog is. Die van mij worden meerdere keren geschoren en ik gebruik mijn nierdekens maar heel weinig.
Ik gebruik alleen wel eens nierdekens als het hard regent of sneeuwt om te voorkomen dat ze nat worden, maar met een vierspan is het gebruik van dekens altijd lastig. Tijdens het rijden lopen ze zich vanzelf warm, na het rijden wel goed oppassen dat ze niet te snel afkoelen. En als ze op stal of buiten staan zorgen voor een goede deken zodat ze het dan niet koud hebben.
VanHuisUit
Geplaatst: 09-11-12 18:43
Die van mij is dan voor de helft geschoren, soort dekenmodel en bewust vacht op de kont erop gelaten dus. In de winter doe ik altijd wel direct als ze stilstaat deken over de kont, ook met rijden onder het zadel trouwens. Want die spieren zijn gewoon het meest gevoelig voor de kou plus met mennen zijn die ook flink aan het werk geweest. Dus vandaar dekentje bij de hand en als je onderweg ergens langer stilstaat dekentje erover en thuis direct als je stilstaat dekentje over billen en dan uitspannen. Als ze dan uitgespannen is doe ik wel altijd complete zweetdeken over haar heen.
Hals bij mennen zelf of kort na mennen (als je dus uitspant / daar nog mee bezig bent) is echt niet nodig is mijn ervaring.
Barney1978
Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-12 22:41
Dat zijn goede tips, ik denk dat ik dan voor de nierdeken ga. Maar hoe bepaal je daar de maat van? Normale dekens heeft hij maat 145 cm van HH. Maar een nierdeken is korter, wat moet je dan meten?
Nouvel
Geplaatst: 09-11-12 23:39
Ik gebruik als mijn paard geschoren is en de temp is laag altijd een nierdeken met mennen. Ik heb er eentje van Dominick en die bevalt super! Ik heb daarvan de maat M en die heb ik van normale dekens ook van Dominick (195)