[AR] Strengen te kort? Maar wel normale maat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Strengen te kort? Maar wel normale maat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 10:09

Ik heb voor mijn Fries een echt leren Fries tuig. Overal staat wel cob op, terwijl het voor een Fries is, tuig past wel goed. Er zitten ook strengen bij. Als ik het ijzeren oog van de strop niet mee meet, meet het leer een totale lengte van 200 cm. Wat ik zo lees zou dat een normale maat moeten zijn voor een Fries.

Als ik er een band mee sleep vind ik de zweng die ik er dan eerst aan maak te dicht op mijn paard zijn benen zitten. Ik heb ze dus verlengd (met zeer stevig koordtouw). Dat meet zo'n 40 - 50 cm.

Nu heb ik gisteren borsttuig met strengen aan onze kar gelegd. Ivm de lengte. Lamoen is een mooie maat voor onze Fries, we hebben hem er al een tussen gehad. Lamoen is niet te kort of te lang. Nu gisteren borsttuig met strengen... Het borstgedeelte komt hierbij niet voorbij de uiteinden van de lamoenuiteinden. Terwijl de uiteinden vh lamoen (gezien plaats van de stops) echt niet zo ver zouden moeten komen. Denk ik (! Dat weet ik dus niet zeker) Afstand stops/uiteinde is zo'n 20 cm. Uiteinde lamoen zou dus niet voorbij zijn voorbenen mogen komen. Toch?

Volg je het nog? :o

Volgens mij zijn de strengen dus te kort, maar ik kan nergens langere vinden voor enkelspan dan 210?

Klopt dit dus wel of zie ik iets fout / over het hoofd? Wil mijn paard niet voor wagen gaan zetten met te krappe strengen....

Edit: als ik de strop erin leg komt het leer op een lengte van 195 ong. En het gaatje op zijn langst zit dan op 175. Dus ik vermoed dat deze strengen toch korter zijn dan de gangbare van 210?

(Ja ik heb begeleiding, maar die kan deze week niet. En ik zit nu zieken flink verkouden thuis. Vandaar hier de vraag)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:09

heb je foto

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:06

Hmm, denk dat we idd meer hebben aan een foto (liefst van paard ingespannen, als dat mogelijk is), want dit verhaal is idd nogal moeilijk te volgen zo ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:09

Ik snap het verhaal wel en ik men niet eens. TS wil gewoon weten hoe lang de strengen voor een Fries moeten zijn want ze denkt dat de hare te kort zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:15

Koper schreef:
Ik snap het verhaal wel en ik men niet eens. TS wil gewoon weten hoe lang de strengen voor een Fries moeten zijn want ze denkt dat de hare te kort zijn.

Ja, maar zo ff uit het hoofd met enkel maten, da's knap als je dat zo kan 'zien' zonder voorbeelden! Misschien ongeveer, maar er echt wat zinnigs over zeggen......
Misschien gaat TS er wel vanuit dat het paard veel verder v/d wagen af moet staan dan gebruikelijk is. Kun je toch zo niet zeggen :roll:

Er worden hier ook wel eens vragen gesteld hoe lang een lamoen moet zijn voor een pony met stokmaat van een .....m.
Tsja, meet paard op qua lengte vanaf schouder tot staart en meet daar een 60cm. bij op, afhankelijk van het soort lamoen......... :=

Zilfstar

Re: Strengen te kort? Maar wel normale maat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 16:42

Ben ziek thuis, paard moet nog voor de wagen beleerd worden dus ingespannen foto maken gaat nog niet lukken. En voor ik hem inspan wil ik weten of het wel goed is. Als je te krap inspant met een qua wagen groen paard kan je het paard volledig verpesten als de wagen dus te dicht op zijn hielen zit. Dacht dat er op Bokt vast mensen zaten die zo ervaren zijn dat ze uit hun hoofd weten of de strengen die ik nu heb met de opgegeven maten gewoon sowieso te kort zijn en dat ik voor een Fries gewoon standaard strengen van 210 nodig heb. Maar ik ga het eerdaags gewoon wel op stal vragen aan degene die mij helpt...

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:29

ik heb strengen van 215 bij me fries.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:49

ikke_draver schreef:
ik heb strengen van 215 bij me fries.

ja maar een standaard maat bij een ras paard is toch vreemd niet ieder paard is even lang niet iedere boom van de koets is even lang en zo zijn er nog wel diingetjes de een wilt dichter op de koets de andere verdr af.dus ts zal toch echt moeten inspannen dan kun je het probleem duidelijk zien wat ze bedoelt en kun je ook raad geven

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:01

Per (merk)tuig verschilt de maatvoering toch ook nog wel eens.
Keona; dat is idd precies zoals ik bedoel.

@ TS: ik denk dan dat je er verstandiger aan doet om je instructeur/beleerder/hulp er later even naar te laten kijken. Of dus inspannen, foto maken en die hier plaatsen maar als ik dat zo hoor is het idd niet verstandig/niet mogelijk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:02

Maar lengte strengen heeft ook te maken met hoe ver je borsttuig komt, is die krap dan heb je misschien extra cm's nodig voor je strengen.
Je instr. of beleerder er naar laten kijken?

Hoe ver komt je borsttuig dan zonder strengen?
Je hebt het over stops op je lamoen, heb je een lamoen met gesloten ogen, open ogen of alleen stops?
Lamoen zit uiteraard in de ogen van je schoftje voor de stops.
En is het lamoen aan de voorkant naar buiten gebogen of loopt het rechtdoor?
Als het rechtdoor loopt dan heb je uiteraard meer kans dat je paard er tegen aan loopt dan als ze naar buiten wijzen.
En hoe breed is het lamoen?

Dit paard staat wat ver van de wagen, maar dit is dus een fjord met maat full tuig. (zilco tuig)
Let niet op de broek die op half 7 hangt.
https://lh5.googleusercontent.com/-r9Hi ... 520037.JPG

Foto van de wagen en lamoen?
Foto van paard in het tuig?

Ben ondertussen meetlint aan het zoeken, om mijn strengen op te meten, vrees alleen dat ik geen meetlint thuis heb liggen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:06

Hier overigens een maat pony tuig (wat beter op m'n shet van 1.05m. ligt dan op m'n welsh a van 1.18m.) met giga lange strengen. Inkorten vind ik zonde, idd met slepen en/of sleeen heb ik ze toch liever wat langer. Dus een stuk of 8 gaten (met nog zo'n 4 cm. tussenruimte) er bij laten slaan en de losse uiteinden bij de borst aan de voorkant met een touwtje vastgezet.

Qua maatvoering is dat dus écht heel wisselend.