[AR] Paard voor de kar, ongelukje. En nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Splinterz

Paard voor de kar, ongelukje. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 20:13

Al een aantal weken zijn we Mike, een Friese merrie van 6 aan het beleren voor de kar. Eerst gewoon met lange teugel werk, daarna voor de sleep en vandaag ging ze eerst voor de sleep voor het idee weer en daarna voor de 2e keer voor de kar.
We hadden al een aantal rondjes door de bak gelopen, het ging steeds beter en ze ging zich meer en meer ontspannen. De eigenaar liep ernaast en had haar vast aan de longeerlijn. Ik stond achterop de kar en had eigenlijk niets in handen. Toen ging ze iets te ver naar rechts waardoor de kar bleef haken achter de bak rand. Ze schrok, kar doormidden en zij met een stuk van de kar er vandoor. Ze heeft het voor elkaar gekregen om over de bak heen te springen en terug te rennen naar de binnenplaats. Gelukkig is er alleen iets materiële schade. Voor zover ik kon zien had zij verder niets, behalve schrik in de benen. En nu is de vraag. Wat nu?
Ik hoor vaak verhalen dat paarden dan absoluut niet meer geschikt zijn voor de kar. Wat denken jullie? Hoe kunnen we dit aanpakken? In het voorjaar weer proberen? Helemaal niet weer proberen? Alleen met sleep en zo vertrouwen opbouwen?
Roept u maar!

uryanne

Re: Paard voor de kar, ongelukje. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:21

Daarom snap ik ook niet zo goed dat mensen in de kleine bak een kar achter hun groene paard doen.
Ik ben meer voor het lange, rechte wegen werk met jonge dieren.

Ik zou zo snel mogelijk weer beginnen, maar wel met extra (professionele) hulp!

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 20:22

De bak is groot genoeg hoor ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:27

Ga met uryanne mee. Bak is groot genoeg, maar kar is dus wel tegen de bakrand gekomen..........
Daarnaast gaan veel menners zo snel mogelijk naar buiten op een rustige weg, omdat paard dan niet constant toch hoeft te wenden etc. dat is namelijk in het begin voor velen nog heel moeilijk. Rechtuit lopen is dan het makkelijkste.

Verder: niet meer zelf gaan aanprutsen, en niets proberen. Ook niet slepen. Dan heb je grote kans dat het gigantisch verkeerd gaat. Laat haar opnieuw herbeleren door een ervaren professional.

Tenslotte: eigenaar had paard dus aan de longe en liep er naast, en jij stond achterop de wagen zonder iets in handen.
En wie was dan de menner? Wie zat er dan op de bok?
áltijd een menner op de bok, mét leidsels en zweep! Nooit er naast gaan lopen zonder iemand op de bok. Dan krijg je dus nog sneller dit soort dingen. En vanaf de grond heb je nou eenmaal weinig te zeggen.

Zo zijn er al vele ongelukken geweest met menners die afstappen omdat het paard iets engs ziet. Nóoit doen, áltijd de groom dat laten doen. En heb je geen groom bij je........ moet je het toch echt vanaf de bok zien op te lossen.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:29

Splinterz schreef:
De bak is groot genoeg hoor ;)

uryanne schreef:
Daarom snap ik ook niet zo goed dat mensen in de kleine bak een kar achter hun groene paard doen.
Ik ben meer voor het lange, rechte wegen werk met jonge dieren.

Ik zou zo snel mogelijk weer beginnen, maar wel met extra (professionele) hulp!

Ook al is het een bak van 20 x 40 of zelfs 20 x 60, dan is deze inderdaad snel aan de kleine kant, want hoe je het ook wendt of keert, je krijgt erg veel bochten die het paard moet nemen, dus steeds weer moet het lamoen 'omgezet' worden. Handiger is inderdaad een lange rechte weg te nemen, natuurlijk ontkom je niet aan bochten op straat maar dat is veel minder en er is voor het paard meer afleiding dan in de bak. Het zoveelste rondje daarin brengt eerder verveling met zich mee en dus de aandacht op wat er nu eigenlijk achter hangt dan op straat het geval is.
Zo snel mogelijk weer aan de slag maar MET prof. hulp is ook mijn advies.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 20:31

Sorry, ik had de leidsels wel in handen maar was niet aan het sturen. Dat is er dus feitelijk ook mis gegaan, snap ik.
Maar de vraag is: nu gelijk doorgaan of even wachten (met professionele hulp)?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:38

Dan zou ik wel doorgaan, zo snel mogelijk,

Maar wel écht met GOEDE hulp, dus niet (bij wijze van voorbeeld) de buurman die z'n tuiger ooit eens zelf voor de wagen heeft geknupt en daar nu af en toe een zondagsritje mee rijdt.
kijk hier eens tussen, daar staan ook adressen en personen tussen die paarden beleren voor de wagen, evt. ook paarden die eerder 'problemen' en/of 'traumas' hebben opgelopen.
Pink_Horizon @ [AR] FAQ voor AR

Geen goede hulp nog? Dan níets zelf weer gaan aanprutsen, ook niet slepen.

Heb paarden die nooit eerder problemen hebben ondervonden ook wel eens flink aan de kletter zien gaan met een sleep achter zich, wordt je niet blij van....... en maakt het voor het paard alleen nog maar enger.
Kan me zo indenken dat het paard nu érg bang zal zijn van alles wat zich achter hem bevind of zelfs achter hem hangt.....

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 20:42

Dat lijkt me idd een uitstekend idee! Alleen waar ik me nu nog 'zorgen' om maak is of ik haar nog wel gewoon kan longeren met dubbele longe.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:08

Ook dat zou ik toch pas proberen met een professional er bij. Ook geen tuig opleggen of iets.
Wat jou paard is overkomen is niet niks, dat is toch niet een 'klein ongelukje', denk dat dit ongetwijfeld flinke indruk op hem/haar heeft gemaakt. Of zo'n paard er over heen te helpen is en in hoeverre, en of deze ooit succesvol voor de wagen beleerd kan worden, zal moeten blijken uit de hulp van een ervaren, professionele beleerder die ervaring heeft met paarden met 'trauma's'.

Er wordt idd wel eens gezegd dat dat soort paarden, áls ze dan uberhaupt weer voor de wagen komen, toch altijd niet helemaal te vertrouwen zouden zijn, omdat ze vaak toch ineens alsnog 'door kunnen slaan'.
En bij dit paard is het ook echt gebeurd tijdens het beleren zelf...... dat is vaak toch wat anders dan een paard die al jaren voor de wagen staat en dan iets meemaakt.

Niet l*llig bedoeld, maar dit is nou precies eigenlijk waarom er zo gehamerd wordt op: 'niet zelf je paard beleren/aanprutsen indien je daar niet ruime ervaring mee hebt'. Gaat er wat mis dan gaat het vaak echt góed mis, met flinke gevolgen. En vaak dus een paard waarvan het nog maar de vraag is of die ooit succesvol beleerd kan worden.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 21:31

Klopt, je hebt ook helemaal gelijk. Helaas heb ik in dit geval weinig te vertellen gehad over het paard, de eigenaar wou het zo. En natuurlijk, zoals in zoveel voorbeeld gevallen leek het allemaal goed te gaan, totdat er toch iets gruwelijk fout gaat. Helaas, het is gebeurd. Hoop dat mn meisje nuchter in haar hoofd blijft en is gebleven. Heb zojuist al contact gehad met 1 vd personen die paarden professioneel beleerd, nu is het afwachten wat daaruit voort komt. Iig bedankt voor je nuchtere kijk, inzicht en advies.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:58

Fijn dat je inmiddels contact met iemand hebt gehad.
Ik hoop inderdaad dat de 'psychische' schade bij 't paard mee zal vallen, of toch te verhelpen zal zijn. Hoe dan ook, je zal waarschijnlijk wel weer echt bij 0 moeten beginnen en dat héeeel rustig opbouwen.
Hoop voor je/jullie dat het goed komt, want mennen is natuurlijk helemaal geweldig. :j

Hou je ons wel op de hoogte? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 09:24

Er zijn genoeg paarden die na een menongeluk weer gewoon voor de wagen lopen.

Persoonlijk vind ik betuigen echt iets voor mensen die niks anders dan dat werk doen, anders is het levensgevaarlijk.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 09:50

Mijn shet heeft laatst ook een ongelukje met de sulky. Hierbij wel schade aan mn shet, benen opengehaald.
Heb hem een week rust gegeven en toen eerst weer achter hem lopen, lekker naar buiten. Hij was erg schrikkerig en op het laatst kwam er eindelijk de ontspanning (20 min. gelopen) Inmiddels zijn we een aantal weken verder en er is niks meer aan de hand.
Heb alleen de kar er nog niet bijgepakt ivm gebrek aan groom.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:34

IndianLady schreef:
Mijn shet heeft laatst ook een ongelukje met de sulky. Hierbij wel schade aan mn shet, benen opengehaald.
Heb hem een week rust gegeven en toen eerst weer achter hem lopen, lekker naar buiten. Hij was erg schrikkerig en op het laatst kwam er eindelijk de ontspanning (20 min. gelopen) Inmiddels zijn we een aantal weken verder en er is niks meer aan de hand.

De ontspanning kan er nu wel zijn bij het er achter lopen, maar houd er rekening dat dit heel anders kan zijn als je de kar weer gaat gebruiken!!! Dan loop je kans dat alle rust weer totaal verdwenen is en dat je weer van voren af aan kunt beginnen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:44

EIgenlijk is het net zoals vallen, gelijk er weer opstappen. Jij had gelijk de kar er weer even achter moeten hangen. (hoewel hoe ik lees hoe jullie beleren, vraag ik het me af of jullie dit zelf wel moeten doen? ) Uitstel maakt de angst groter.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:41

Inderdaad, na een ongeluk meteen weer inspannen. Mijn paard heeft tijdens het beleren 3 x een ongeluk(je) gehad en is toen meteen weer ingespannen.
Na de beleerperiode zijn we alweer 4,5 jaar verder zonder problemen.
Zorg wel voor mensen in de buurt met verstand van zaken! Succes.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:52

Michellette schreef:
IndianLady schreef:

De ontspanning kan er nu wel zijn bij het er achter lopen, maar houd er rekening dat dit heel anders kan zijn als je de kar weer gaat gebruiken!!! Dan loop je kans dat alle rust weer totaal verdwenen is en dat je weer van voren af aan kunt beginnen.

idd. mijn haflinger kun je ook droog mennen en longeren met de dubbel. Maar hang er alsjeblieft niks achter.