clickertraining, paar vraagjes!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

roombolletje

clickertraining, paar vraagjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 16:49

Heee,
ik doe sinds een poosje vd en gister heb ik een clicker gekocht.

1) stel je vraagt je pown bijv. achterwaarts. Doet ie braaf en ik klik, maar net op het moment dat ik klik doet ie een kunstje wat zijn vorige eigenaar hem aangeleerd heeft, maar zonder commando en hij doet het dus bijna altijd als we aan het vden zijn. Ik negeer het meestal, maar net op het moment dat ik klik tilt ie dus zn been op om keihard pas te gaan doen. ( na het stukje achterwaarts) moet ik hem dan wel zn snoepie geven of niet
? ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is... -O-

2)hoelang duurt het ongeveer voordat je pony door heeft wat die clicker inhoud? Hoelang duurde dat bij jou? Bliksem had in 1 dag door hoe ie moest flehmen op commando en binnen 2 dagen wat de spagaat was... misschien maakt dat uit :')

Alvast bedankt heaa!

cherinXprins

Re: clickertraining, paar vraagjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:01

Wat ik uit het verhaal begrijp is dat als jij clickt dat je pony dan een kunstje doet? Of is dat toeval?

Ik heb het clicken mijn pony zo aangeleerd: clicken snoepje even wachten clicken snoepje en dat zo'n 10 keer achter elkaar. Op een gegeven moment vond hij het clickje leuk worden en zodra ik clickte deed hij zijn oren naar voren en lette hij op mij. Later ben ik er gewoon mee gaan werken en ging het steeds beter. Hoe lang het duurt voordat je pony het de betekenis van het clicken door heeft is bij elk paard verschillend. Vaak na een week weten ze het wel (die van mij binnen 3x VDen ong. en die van mijn vriendin had het in 1x VDen al door)

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 17:17

Nee , het was toeval.Als Blik ongeduldig word, gaat ie met zn benen jambette doen, heel irritant maar het is al minder dan eerst omdat ik het negeer. Maar als hij eerst iets goeds doet, ik klik en precies op dat moment tilt hij uit ongeduld zijn been op. Moet ik dan wel of niet zn snoepie geven?

Oh ! Ik doe nu gewoon vd en ik click gewoon wanneer hij het goed doet... Ik ga dat ook maar is proberen. Hij heeft het nu nl nog niet door!

Dankjewel!

cherinXprins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:38

Ik zou hem geen snoepje geven maar gewoon een aai geven of braaf zeggen. Als jij hem achterwaarts vraagt clickt en beloont zonder dat hij de jambette doet zou ik ontzettend belonen. Ik verwacht niet dat dit nog veel vaker voor gaat komen. Het negeren van een ongewenste jambette is het beste wat je dan kan doen. Al je pony dit vaker blijft doen zou ik hem/haar wel corrigeren.
Na het 'aanleren' van de clicker moet je er gewoon mee gaan werken (of nou ja moeten :P) Ze krijgen het wel door :)
Suc 6!

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:14

Ik zou tijdens het achterwaarts gaan tussendoor iets zeggen als "braaf, en terug" en op een aardige toon blijven praten :) Zodra jij dan klikt beloon je hem. Doet hij op dat moment net zoals jij aangeeft een spaanse pas, zou ik mn stem iets verheffen en iets als "Nee" of "aah!" zeggen (snap je m? :') ). Dit blijven herhalen totdat hij snapt dat hij iets lekkers krijgt voor het teruglopen, niet voor de spaanse pas. Doet jouw paard dus de spaanse pas, zet je m ook gelijk weer terug.

Verder gewoon werken met de clicker, je paard snapt t vanzelf :) Bij mijn paarden was dit ook duidelijk binnen een paar trainingen. :j

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:20

Wat mijn voorgangers zeggen, wel belonen voor het goede gedeelte middels een braaf, goedzo maar e echte beloning bewaren voor een perfecte uitvoering. Je paard krijgt op die manier in de gaten dat hij alleen een snoepje krijgt als hij de gevraagde oefening perfect uitvoert

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:06

Je moet aan je timing werken. Als je wel clickt en geen beloning geeft wordt het onduidelijk voor je paard. Wanneer hij niet weet wat hij moet doen om een beloning te krijgen, gaat hij eerst nog meer zijn best doen (want hij krijgt geen click). Dus je kunt verwachten dat hij dit gedrag eerst nog meer gaat vertonen. Dat hoort erbij.

Mijn tip: Als je weet dat hij na een paar stapjes achterwaarts een Spaanse pas doet, kun je bv eerder clicken. Op het moment dat hij nog NIET zijn voorbeen heeft uitgeslagen.