[AR] Hoe mennen leuker maken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sorsie

Hoe mennen leuker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 15:19

Ik heb een shetlander van 6 jaar oud. Is bij mij geboren en een super brave pony die vrijwel nergens bang voor is.
Maar.... ik heb hem voor de kar, maar hij vindt er eigenlijk helemaal niks aan. Hij doet alles wel, maar heeft er geen plezier in. Ik moet hem vaak aansporen voor hij de dingen gaat doen. We hebben geen beschikking over een bak, dus gaan altijd op buitenrit. Ik maak altijd korte ritjes, omdat hij er anders helemaal niks meer aan vindt.
Ik zou graag willen dat hij meer plezier in het mennen krijgt. Misschien dat jullie tips hebben hiervoor?

Anoniem

Re: Hoe mennen leuker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:22

Een shet die mennen niet leuk vindt? Bestaat dat? :D
Die van mij vinden het geweldig.

Ben je zelf enthousiast genoeg? Bos, waterbak in de buurt? Kegeltjesparcours neerzetten?

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 15:26

Haha, blijkbaar... Mijn andere vindt het wel leuk.
Ik probeer hem wel te blijven aanmoedigen, maar het wordt op het laatst wel wat minder geef ik toe :o Daarom doe ik ook korte ritjes iedere keer.
We gaan vaak naar het bos, helaas geen waterbak hier in de buurt. Wil binnenkort weer een keer met hem naar het strand, maar ook op vreemde locaties wordt hij niet echt enthousiast :')
Kegeltjesparcours is wel een goed idee, die heb ik nog niet geprobeerd :D

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:38

Kan je de twee niet samen voor de kar zetten?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:47

Pien28 schreef:
Kan je de twee niet samen voor de kar zetten?

Volgens mij gaat het hier om één pony ;)

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 15:48

Ik heb wel 2 shetlanders, maar ik heb een sulky en heb nog niet vaak met 2 pony's gemend, ik weet dus niet of dat een goed idee is :P

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:18

Heb je hem al lang voor de wagen?
Je kan wel merken dat het echt 'niet leuk vinden' is, en dat het niet bijv. uit onzekerheid voorkomt?
Gallopeer je ook wel eens met hem voor de wagen?

Inderdaad eens proberen een kegeltjesparcours op te zetten. Kan bijv. ook ergens op een grasveldje of in een (niet te zware!) bak. Veel pony's vinden het prachtig om lekker wat harder te mogen (eerst rustig beginnen, daarna tempo rustig wat opvoeren) en om zo snel mogelijk aanwijzingen op te kunnen volgen.

Als hij verder gewoon goed luistert en goed is terug te nemen, zou je ook eens kunnen proberen om hem op een daarvoor geschikt zandpad (geen verkeer, rustig, lekker breed en lang) eens in galop te zetten en hem dan eens een paar passen te laten versnellen. Terugnemen, weer naar voren rijden. Kijk eens hoever je kan gaan qua snelheid. Dat vinden ze meestal prachtig. Enige nadeel is wel dat ze dan soms wat heet en sterk kunnen worden, waardoor ze moeilijker terug te nemen zijn.

Mijn Welsh A merrie vond het prachtig voor de wagen, maar was in de beginperiode nog wel erg onzeker. Je merkte aan haar dat ze 't liefst alles goed wilde doen, maar haar 'voorwaartse drang' werd wat belemmerd door die onzekerheid, tenminste, dat dacht ik te merken/voelen.
Toen ze eenmaal echt goed bevestigd was voor de wagen, eens voorzichtig een rustig galopje gewaagd. Daar werd ze héel erg onzeker van. Ze viel heel snel weer in draf en was er met haar gedachten niet bij. En de weken daarna bleef dat zo. Ook in draf was ze nog best onzeker. Ik kan 't niet goed uitleggen hoe en waarom, maar ik had het gevoel dat ze een keer echt wat los moest gaan, om die onzekerheid er uit te krijgen.
Dus heb haar eens in galop gezet en toen flink laten verruimen en versnellen. Vond ze super! Je zag haar gewoon groeien, ze concentreerde zich eindelijk op 't werk en niet op allerlei andere dingen. Ze werd niet heet of sterk en was super terug te nemen. Dat had ze blijkbaar echt even nodig, want een rustig handgalopje ging nu ook prima, en met alles werd ze ook een stuk zekerder van zichzelf.

Tegenwoordig kan ik haar in volle galop zetten, zelfs vanuit stilstand, dan zijn we binnen enkele ogenblikken van 0 naar 40 km/uur en toch is ze nog steeds super op stem en je pinken terug te nemen binnen no-time :) Dat is echt prettig rijden.
Mijn shetmerrie die werd nogal heet en sterk als ze iets harder mocht dan een handgalopje, en die had dan ook een hele lange remweg..... daarom deed ik dat ook bijna nooit.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:53

Ik ga ook volledig mee met JoyCiej007.

Heeft je pony voldoende conditie?

Mijn pony deed in het begin hetzelfde, het leek echt alsof hij het niet leuk vond, hij viel voortdurend stil, was nooit attent voor de wagen,... Toen ben ik hem op andere dagen (dat ik niet ging mennen) beginnen longeren met een pessoatuig en dubbele longe (afwisselend). Hierbij drupte het zweet vaak van hem af, dus het was echt werken. (ik liet hem heel veel overgangen doen) Na een tijd begon hij ook enthousiaster te worden met het mennen, omdat hij meer conditie heeft gekregen. Nu wil mijn pony bij elke rit minstens 1 rengalopje, hij vindt het echt heerlijk om loeihard te gaan en dan veel bochten te nemen (die bochten zijn dan niet in rengalop, maar op rechte stukken gaat hij zelfs 40 km/uur). Dat vindt hij echt heerlijk. Hij is vanuit rengalop ook gelijk terug in stap te krijgen, zo makkelijk is hij terug te halen. Ook voor mij is het veel leuker mennen.

Het is een beetje te vergelijken met het hardlopen van mensen. Als je geen conditie hebt, is 5 kilometer echt afzien en dan hoop je dat je héél snel weer thuis bent. Je hoeft nog niet te zweten, maar je lichaam voelt dan echt niet goed aan, je benen willen niet mee enz... Als je wel conditie hebt en gemakkelijk 10 kilometer aan kan, ga je echt met plezier lopen als je 5 kilometer gepland hebt, want dat is echt een makkie. Dan kan je zelfs eens een spurtje trekken tussendoor, dat maakt het ook eens leuk.

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 16:47

@JoyCiej007, hij staat lang voor de wagen, maar pas sinds de laatste maand doe ik hem er echt regelmatiger voor zet. Het zou dus best kunnen dat het uit onzekerheid voorkomt en ik ga dan zeker jouw tips ook uitproberen! Heel erg bedankt daarvoor!
Hij is goed terug te nemen, daar zit ik niet over in. De vooruit "knop" moeten we alleen nog vinden :') Als mijn moeder het goed vindt dan neem ik hem zondag mee naar het strand en dan kunnen we daar jouw tips uitproberen :D (als het niet te druk is, maar daar ga ik niet vanuit)

@sander_lotte, mijn pony heeft nog niet veel conditie, maar daarom ga ik ook steeds korte stukjes met hem, zodat ik niet te veel van hem vraag (ik probeer het natuurlijk wel op te bouwen). Het is wel een goed idee om hem op andere dagen te gaan longeren :) Er is ook een klein meisje dat op hem rijdt en daarbij is hij dan weer wel enthousiaster.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:21

JoyCiej007 schreef:
Tegenwoordig kan ik haar in volle galop zetten, zelfs vanuit stilstand, dan zijn we binnen enkele ogenblikken van 0 naar 40 km/uur en toch is ze nog steeds super op stem en je pinken terug te nemen binnen no-time :) Dat is echt prettig rijden.
Mijn shetmerrie die werd nogal heet en sterk als ze iets harder mocht dan een handgalopje, en die had dan ook een hele lange remweg..... daarom deed ik dat ook bijna nooit.

vind het toch knap hoor dat je een BMW voor de kar hebt staan!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:27

:? Ben ik nou echt zo dom dat ik die niet snap, of?...... :o? vanuit stilstand laten wegtrekken in galop...... niet zo vreemd, toch?
Reageer je hier nu alleen om die opmerking te maken (volledig off-topic)?

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:56

sorsie schreef:
Ik heb een shetlander van 6 jaar oud. Is bij mij geboren en een super brave pony die vrijwel nergens bang voor is.
Maar.... ik heb hem voor de kar, maar hij vindt er eigenlijk helemaal niks aan. Hij doet alles wel, maar heeft er geen plezier in. Ik moet hem vaak aansporen voor hij de dingen gaat doen. We hebben geen beschikking over een bak, dus gaan altijd op buitenrit. Ik maak altijd korte ritjes, omdat hij er anders helemaal niks meer aan vindt.
Ik zou graag willen dat hij meer plezier in het mennen krijgt. Misschien dat jullie tips hebben hiervoor?

Onze Haflingers word altijd wakker, als we over heuveltjes heen rijden.. Hoogteverschil vinden ze super leuk ;)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:57

@ Pieter25: Ik denk dat het bij deze pony nog niet van toepassing is om heuveltjes te rijden om de pony enthousiaster te maken. Een pony met weinig conditie zal het niet leuk vinden om heuveltjes te rijden. Mijn pony ging in het begin haast achteruit (lees: hij vertraagde aardig) bij heuveltjes. Het enthousiasme was dan héél ver te zoeken.
Nu hij meer conditie heeft, wordt hij super enthousiast als hij heuveltjes mag lopen. Hij verkiest nog om kuilen te rijden (eerst naar beneden en dan steil naar boven op in plaats van andersom), dan kan hij zich ten volle geven :Y)

@ Sorsie: bij mij heeft het longeren heel erg geholpen, toen is zijn conditie met grote sprongen vooruit gegaan. Je moet ook niet steeds korte stukjes gaan, er mag af en toe eens een lang ritje tussen zitten, maar zorg er dan weer voor dat je hem op tijd laat stappen om even op adem te komen. Romeo liet ik bepaalde ritten veel meer galopperen dan gewoonlijk, dat hielp ook heel goed voor zijn conditie.
Maak ook niet steeds dezelfde rit, neem nieuwe paadjes, laat hem eens galopperen en sla een paar wegjes in (dan moet je de weg wel kennen en zien dat er niemand in de tegenrichting aan komt), dat vindt Romeo heel erg leuk.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:57

Als je Shet een erg dikke vacht heeft , zoals de meeste Shetlanders deze tijd van het jaar, kan het ook een oorzaak zijn dat hij niet voorwaarts is.

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 11:46

Bedankt :) Last van een dikke vacht zal hij niet hebben, want ik heb hem een tijdje terug geschoren en hij staat lekker onder de dekens :D
Ik ga met de tips aan de slag, heel erg bedankt! :D

mustang157

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:46

hoe kun je zien of je shet al dan niet mennen leuk vindt.
mvg. :D :)

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:16

toch proberen of dubbelspan niet iets is waardoor hij het leuker gaat vinden, misschien kun je sulky ombouwen tot dubbelspan> Ik hoor wel vaker dat sommige pony's het beter doen in dubbelspan. Ik zag bij horseshop international onlangs een langboom ( nieuw in assortiment ?) die je op sulky kunt monteren.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:09

Mochten alle tips geen baat hebben, kijk eens naar je voer. Mijn tweede pony was ook wat traag voor de kar, ik ben anders gaan voeren (geplette haver en mais deed het bij hem). Hij werd enthousiaster in het werk en niet te heet de rest van de tijd. Wel even zoeken wat werkt bij jou shetlander het verschilt per dier waar beter op gereageerd wordt. Soms is een sportbrok ipv onderhoudsbrok al voldoende.