En dan ga je even dressuur aan de lange teugel doen *zucht*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

En dan ga je even dressuur aan de lange teugel doen *zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 19:17

Ik heb een 9-jarige arabische volboedhengst, nu reeds een klein jaar in mijn bezit,
maar is nog niet veel mee gedaan owv gezondheidsredenen. Bij zijn vorige eigenaars is hij wel altijd op show geweest, dus
mensen, verkeer, andere paarden, hij is tot nu toe nergens bang voor. Hij is net zadelmak, maar er zit nog niet echt een stuur op.

Voordeel is dat de hengst super opgevoed is, in de buurt van andere paarden kan hij behoorlijk lawaai maken en dribbelen,
maar zeker niet uitbreken of zelfs maar aan het halstertouw trekken. Bijten of trappen zal hij ook nooit doen, maar hij durft wel
al eens in je persoonlijke ruimte komen, door bvb zijn hoofd tegen je te schuren. Er kan dus inderdaad nog wel meer respect vanaf.

Aangezien ik fulltime werk (en het zo goed als donker is tegen dat ik thuis ben) en helaas niet beschik over een bak of trailer,
moet ik het doen met hetgeen wel tot mijn beschikking is: namelijk fluohesje voor mij en het paard, en hup de straat op.
(in de wei oefenen lukt helemaal niet, dan heeft hij totaal geen aandacht voor mij, en sta ik daar dus maar wat te klungelen).
Zo zijn we nu begonnen met "dressuur" aan de lange teugel, beter gezegd fijne teugelhulpen en stemcommando's aanleren.
Gelukkig vindt meneer die teugels over zijn rug/achter zijn kont totaal geen probleem, knabbelt goed op zijn bit, en luistert eigenlijk al prima
naar de stemhulp, meestal dan toch.
Ook sturen lukt min of meer, ik probeer er steeds aan te denken dit te doen vanuit mijn schouders en heupen, en te kijken in de richting waarin ik
wil gaan, en het bit zo veel mogelijk met rust te laten. Ook beloon ik hem als hij iets goed doet, en probeer ik voor de rest zo weinig mogelijk te praten
in de zin van "neen" ed.

Nu heb ik echter 2 "probleempjes" waar ik graag enige tips over zou krijgen, het eerste is dat mijn hengst nogal graag aan de straat snuffelt
(er moest maar eens een merrie gepasseerd zijn), hoe corrigeer ik hem dan het best, want ik ben bang dat hij dan met zijn been verstrikt raakt
in een teugel... het 2de sluit daarbij aan, soms staat hij stil en wil niet vooruit, omdat zijn aandacht bij iets anders is dat hij wil inspecteren. Dan
negeert hij dus mijn stemhulp, een tikje met de teugel tegen zijn buik maakt geen indruk, en een tikje met de zweep op zijn schouder ook niet
(wat mede door zijn dikke wintervacht komt denk ik). Wat doe ik dan het best? Tikken op de bil doe ik liever niet, hij durft dan uit protest wel
eens met dat been naar achter slaan (waar ik sta natuurlijk)?

Hij vindt het in ieder geval wel leuk, hij is ontzettend nieuwsgierig en vindt niks zo fijn als "de straat af gaan" bij wijze van spreken (wij wonen in een rustig dorp).
Ik klungel best nog wel met die lange teugels, waardoor ik hem soms helaas wat in de war breng...
In ieder geval leert hij al een beetje "op eigen benen" lopen, ipv altijd naar mij te kijken (wandelt baas, loopt baas, etc)

Wie heeft er voor mij corrigeer-tips? En beloon-tips? Op internet lees ik veel van "beloon met voer", maar ik kan toch moeilijk elke keer als hij iets goed
doet, halthouden en hem iets te eten geven? Volgens mij draai ik na een tijdje dan alleen nog maar rondjes omdat hij voer wil??

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:20

VVDD ---> RT - P

JoCo

Re: En dan ga je even dressuur aan de lange teugel doen *zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 19:26

Sorry dat het verkeerd stond... vandaag was onze eerste keer, vandaar dus verslag van de dag...

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:28

Gem schreef:
VVDD ---> RT - P

Ze zit er niet op... hoezo RT-P?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 19:29

Tja dacht ik eigenlijk ook al... erop zitten op straat zonder begeleiding doe ik nog niet nee :D

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:30

JoCo schreef:
Tja dacht ik eigenlijk ook al... erop zitten op straat zonder begeleiding doe ik nog niet nee :D

En waar laat je dan die lange teugels? Er hangt geen parachute boven toch? :')

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 19:50

Ehum die opmerkingen snap ik niet... ik loop achter mijn paard? En heb de teugels gewoon in mijn handen?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:07

JoCo schreef:
Ehum die opmerkingen snap ik niet... ik loop achter mijn paard? En heb de teugels gewoon in mijn handen?

Dat bedoel ik, modje zet hem naar RT-P.
Alsof je met die lange teugels te paard zit. Ik zie dan een paard voor me met een ruiter die met lange lijnen aan een parachute vast zit die er boven hangt. Maar ja, rijke fantasie, vooral nu ik met koorts thuis zit.. :+

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 20:11

Haha volledig off-topic mijn antwoord, maar inderdaad, ik kon je fantasie even niet volgen :-) ... in ieder geval veeeel beterschap! (interssant beeld, dat wel)

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:17

Dank je! En hopelijk wordt je topic weer naar het juiste forum gezet.

Nu ontopic: Kan je hem niet gewoon met je stem belonen?

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:19

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 21-04-22 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:19

Sorry Y;( , te snel gelezen. Ik corrigeer: RT-P ----> GVL

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 20:32

@Japke_z: ik denk dat je het misschien iets te sterk uitdrukt, maar in de grond denk ik inderdaad wel dat je gelijk hebt. Hij heeft nog niet naar mij geslagen hoor, maar als ik erop zit, en ik corrigeer hem door een stevigere tik op zijn bil, durft hij zo een protestbokje geven, en dus idd met het been waar ik tik, naar achter slaan. Daarna doet hij -onder zadel- wel terug wat ik vraag, dus blijven protesteren doet hij wel niet. Vandaar dat ik wat "bang" ben dat hij dit ook doet, als ik achter hem loop. Ik wil best consequenter zijn, maar hoe dan? Een stevigere tik op zijn schouder geven? Luid met stem corrigeren (maar hier ben ik niet zo een voorstander van). Een ruk aan de teugels geven, wil ik absoluut niet. Hij heeft een heel zachte mond, en dat wil ik zeker zo behouden. Belonen doe ik nu ook wel met mijn stem, daar luistert hij wel naar. Maar inderdaad, hij mag zeker meer aandacht voor mij hebben. Hoe leer ik hem dan meer aandacht/respect voor mij te hebben?

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:37

Voor je eerste probleem van het snuffelen aan de grond denk ik dat je het beste toch een longeersingel kan gebruiken :), dan stapt je paard veel minder snel in de teugel. Maar eigenlijk is zonder singel beter..maar voor jou probleem zal ik m toch gebruiken! Dan kan je hem eventueel ook nog een beetje bijzetten in de bovenste ringen met een touwtje? Niet te strak natuurlijk, maar gewoon dat hij niet te veel duikt.

Ik heb er verder weinig verstand van hoor, maar ik ben nu wel serieuzer bezig met mijn shetlander :)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 20:42

Ik had inderdaad ook al aan een longeersingel gedacht, maar omdat ik nergens kan terugvinden dat men dat gebruikt bij het werken aan de lange teugel, heb ik het dus nog niet gedaan. Maar ik denk inderdaad dat het veiliger voor mij is, zeker in de beginfase. Bedankt voor de tip!

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:47

Inderdaad longeersingel om en zodra dat beter gaat hem af doen zodat je weer echt 'aan de lange teugel' traint.

Misschien keer oefenen in de bak met interessante dingen. Uitproberen hoe hij op een strenger commando reageerd doe je liever niet op straat. Dus bijvoorbeeld een soort schriktraining met in het begin simpele dingen als emmer voer, plakje hooi en een stoel bijvoorbeeld.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 20:51

Dat is het 'm nu net, ik heb helaas geen bak, en er is er ook geen in de buurt :-(. En een streng commando, moet bij hem helaas héél streng zijn, hij is totaal niet snel onder de indruk. Wat soms ook voordelen heeft natuurlijk, meneer deinst nergens voor achteruit. Als hij al eens schrikt (bvb in het veld van een opvliegende vogel of zo), maakt hij ter plaatse een klein "hupje", briest eens, en gaat dan aan het vreemde object snuffelen (als ik mee ga, als ik niet mee ga, loopt hij er gewoon langs door).
Zou het helpen als ik aan het uiteinde van mijn zweep een plastic lint bevestig, zodat als ik hem een corrigerend tikje geef, ik misschien kan profiteren van het geluid dat dit maakt?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 21:18

Of is een 2de persoon meenemen, die hem op het juiste moment een wat stevigere tik kan geven aan de kant waar ik niet loop, een idee?
Persoonlijk ben ik niet zo van het straf-principe, maar hij moet wel luisteren en respect voor mij hebben...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:14

Ik zou het anders oplossen. Je zit eigenlijk met een dubbel probleem en dat is dat het een hengst is en dus heel sterk afgeleid kan raken door geuren en andere omgevingsfactoren. Mijn merrie trekt zich daar bijvoorbeeld niets van aan. Daarnaast vermoed ik dat hij met wandelen wel altijd wat vrijheid heeft in ruiken, om zich heen kijken enz.
Waar je heen moet is dat hij moet leren dat het niet gezellig buitenuit is, maar echt werk. Het neus naar de grond en ruiken zou ik als volgt oplossen. Het moment dat hij niet meer werkt maar denkt 'nu ga ik naar beneden' moet je hem extra aan het werk zetten. Of je geeft eens een ophouding om terug te komen, of als je verder bent bijvoorbeeld een schouderbinnen in te zetten of je draaft juist aan. Niet het moment afwachten maar op tijd ingrijpen. Werk is werk, punt. Daarna mogen ze lekker genieten van de buitenwereld, maar hij moet wachten totdat jij dat aan geeft.

Netzoals het stil staan, dat moet je aanpakken voordat hij stil staat. Voel je hem terug komen en dus de aandacht verliezen, hup, actie. Wegdraven op je stem, misschien een tikje mee op het schouder. Of zet hem zelf stil en vraag een paar passen achteruit. Daarna meteen weer weg, niet uitgebreid om zich heen laten kijken omdat hij zo braaf achteruit ging.
Ik werk aan de hand, dus sta meer aan de zijkant in plaats van er achter dus ik tik mijn paard altijd aan waar mijn been zou liggen. Zo zacht mogelijk, maar geeft ze geen reactie, dan wil ik ook best eens doorkomen. Wees dus niet bang eens een grotere hulp te geven zodat het 100% duidelijk is dat dat is wat jij nu wilt. De hulp erna kan je bijna altijd weer heel klein maken.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 03:50

JoCo schreef:
(in de wei oefenen lukt helemaal niet, dan heeft hij totaal geen aandacht voor mij, en sta ik daar dus maar wat te klungelen).

Mijns inziens gaat het hier al mis. Het geeft ook aan dat jouw mindset voor het werken met een hengst (nog) niet de juiste is. Wat nou meneer heeft geen aandacht voor jou? Meneer heeft niets te willen. Als je hem in de wei al niet naar je kunt laten luisteren, vind ik dat je er al helemaal de straat niet mee op moet gaan.

Begin eens met longeren aan de dubbele longe op de weide. Luistert hij niet/heeft hij zijn aandacht niet op jou, dan tik je hem met longeerzweep aan op zijn achterhand. Voldoende afstand houden tegen het schoppen. Leer hem eerst maar eens dat hij vooruit heeft te gaan als jij dat wil. Zonder protest. Is niets anders dan brutaliteit en gebrek aan respect, als je dat niet corrigeert, zul je uiteindelijk ook onder het zadel problemen krijgen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 19:18

Hmmm bedankt alvast voor de tips! Ben vandaag weer geweest en ik merk wel dat hij snel leert. Ook hield hij vaak 1 oor in mijn richting, van zegt baas iets? Stop, stap en draf ging eigenlijk goed, eens hij wist wat ik bedoelde. Enkel volledig stilstaan is voor hem moeilijk, hij heeft zo iets van "a ik sta een sec stil, das meer dan voldoende" en stapt dan zelf vooruit, waardoor hij "tegen het bit aanloopt". Ook likte hij onderweg vaak zijn lippen, mij is altijd geleerd dat dat betekent dat een paard dan "nadenkt" of indrukken verwerkt.
Van het sturen zit het begin erin, maar het is nog zeker niet zo dat als ik aangeef van nu gaan we naar daar, dat dat een mooie vlotte beweging ernaartoe is. Eerder zo wat zoekend, van wat bedoelt ze nu.
Hij was soms nog afgeleid (naar links of rechts kijken), maar stopte niet (zelfs niet toen we een ander paard passeerden), en heeft maar 1 keer aan de straat gesnuffeld, maar goed dat is 1 keer te veel. Ik heb toen inderdaad getikt met het zweepje, en ik kreeg geen negatieve reactie.

Toen ik hem pas had, beet hij zichzelf vaak in de flanken, een oorzaak van inwendige stress is me verteld. (dit deed hij ook onder zadel, heb toen heel even het zadelmak maken terug opgepakt, dat was hij naar verluid al, maar hij is erg ziek geweest, dit is dus al enkele maanden geleden). Nu is hij veel relaxter, en ik heb hem dit niet meer zien doen, alleen nog heel af en toe als ik hem ga voeren (hij is zeer voer-gericht). Ook beet hij altijd in zijn halster als ik hem wou uitzetten van opwinding, en een hoofdstel was oren naar achter (maar wel braaf aan laten doen). Dit doet hij nu niet meer. Halster is nog steeds blij van ik mag naar buiten, maar geen vervelend gedrag meer.
Longeren aan de lange lijnen ga ik dit weekend proberen. Onder zadel liever nog niet. Hij is nog schraal van zijn ziek-zijn, en dan ga ik daar zeker nog niet mee beginnen.
Zou het gewoon tof vinden als de stemcommando's, en het aandacht voor mij hebben er al goed in komt te zitten.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:04

Je bent al een heel eind met hem gekomen, zo te horen zit het qua vertrouwen wel goed. Goede basis om samen verder te groeien, succes!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 14:32

Bedantk Jiehaaa, vertrouwen zit wel goed denk ik, respect mag er inderdaad op sommige momenten nog meer zijn. Over een uurtje gaat meneer eens gelongeerd worden, in een "bak" (niet echt optimaal, is nog niet helemaal klaar), maar daar staan meerdere paarden gestald.
Ik zal dadelijk weten of ik boven de hormonen uit regeer :-)