Jonge pony opjagen??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

edwinevelien

Jonge pony opjagen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 21:58

Hey

Ik heb een jonge pony van 1.6 jaar maar ik ging laast met haar naar buiten aan de hand en ze was aardig druk
ze heeft namelijk best veel energie en u weet ik dat longeren nog geen optie is maar zou het kwaad kunnen om haar op te jagen zodat ze wel wat energie kwijt kan??niet extreem ofzo maar gewoon 5 mischien 10 minuten laten lopen in een longeerbak het gaat trouwens om een shetlander

Groetjes EdwinEvelien :)

ElSea

Re: Jonge pony opjagen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:01

Je kan haar wel gewoon losgooien en dan een beetje achter haar aanrennen (zonder zweep) en het dan gewoon zien als spelen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:03

Gooi lekker naar buiten met een stuk of wat leeftijdsgenootjes, dat is veel gezonder.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:05

Ik jaagde mn jonge pony ook gewoon op samen met de andere. :j

edwinevelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 22:07

Heb het 1 keer met een zweepje geprobeerd en ze kwam eigenlijk naar me toe en het leek alsof ze het onwijs leuk vond oren naar voren ze stond echt een beetje uit te dagen
ze loopt elke dag flink wat uren los maar het is blijkbaar niet genoeg om al haar energie er uit te gooien!

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:13

Mijn pony vind het ook leuk om achter me aan te rennen, misschien vind die van jou dat ook leuk? :)

Zou dan wel een zweepje vasthouden, als ie te dicht in de buurt komt kun je 'm altijd wegjagen.

edwinevelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 22:18

T_hijs schreef:
Mijn pony vind het ook leuk om achter me aan te rennen, misschien vind die van jou dat ook leuk? :)

Zou dan wel een zweepje vasthouden, als ie te dicht in de buurt komt kun je 'm altijd wegjagen.

Ja ze vind het sowieso leuk ook als ik zeg maar achter haar aan ren! beetje stampen op de grond reageert ze dan weer op ze vind het heerlijk!maar echt 5 a 10 minuten opjagen heb gewoon iets nodig waardoor dat beetje energie er uit gaat

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 09:55

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:34

Ik denk dat loswerken nog wel een beetje teveelgevraagd is voor zo'n jonge pony.. Wat dacht je van een stukje aan de hand fietsen? :) Kan ie een beetje draven en dan raakt ie ook energie kwijt.

Over het opjagen, ik denk dat je dat best kan doen. Als je maar niet je pony echt raakt, en zolang hij maar niet bang is voor de zweep. Mijn pony's zijn niet bang voor de zweep maar als ik er een beetje mee klapper gaan ze zichzelf wel mooi showen (dus rennen/opgejaagd worden). Ik ga ze niet slaan natuurlijk!

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:37

edwinevelien schreef:
ze loopt elke dag flink wat uren los maar het is blijkbaar niet genoeg om al haar energie er uit te gooien!

Hoeveel uren betreft dat los zijn dan? Reken maar uit hoeveel uren ze dan nog op een kleine ruimte 'stil' moet staan en dan weet je waarom ze haar energie niet kwijt kan.
Oplossing: meer in de weide met leeftijdgenoten (ook gewoon in de winter).

edwinevelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 20:45

x_Heidi schreef:
Ik denk dat loswerken nog wel een beetje teveelgevraagd is voor zo'n jonge pony.. Wat dacht je van een stukje aan de hand fietsen? :) Kan ie een beetje draven en dan raakt ie ook energie kwijt.

Over het opjagen, ik denk dat je dat best kan doen. Als je maar niet je pony echt raakt, en zolang hij maar niet bang is voor de zweep. Mijn pony's zijn niet bang voor de zweep maar als ik er een beetje mee klapper gaan ze zichzelf wel mooi showen (dus rennen/opgejaagd worden). Ik ga ze niet slaan natuurlijk!

dank je wel voor je reactie hier kan ik wat mee! het fietsen gaat juist niet omdat zodra ik buiten kom van het terrein af zeg maar word ze al drukker haha ze gaat eerder rennen met mij inplaats van ik fietsen met haar haha!
maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt! bedankt voor je reactie :D

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:52

Ik jaag mijn paardje ook ooit op in de bak! Heb aan verschillende mensen hun mening gevraagd, en ze zeiden allemaal dat het geen kwaad kan als je ze dan ook maar laat lopen, dus niet flauwig op jagen maar echt duidelijk. Merk ook dat wanneer ik bepaal dat hij moet stoppen en hem weer roep, hij meteen komt!

cherinXprins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:08

Het loswerken is op een natuurlijke manier je paard beweging vragen. Dit gaat op de manier zoals dit in de kudde ook gebeurt. Het loswerken is niet leeftijdsgebonden.
Als dat in de kudde wel het geval zou zijn, zouden alle veulens of jaarlingen niet de aanwijzingen van de hengst op kunnen volgen en dan zouden ze dus niet op het goede moment kunnen vluchten.
Ik ben het met Nista_RX eens dat het loswerken een goede manier zou zijn om je paardje d'r energie kwijt te laten raken.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:14

Wat is dat toch met opjagen en losgooien... zet je paard gewoon (overdag) buiten, dan zijn dat soort dingen helemaal niet nodig...

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:16

antje_vip schreef:
Wat is dat toch met opjagen en losgooien... zet je paard gewoon (overdag) buiten, dan zijn dat soort dingen helemaal niet nodig...

Pony staat buiten. ;)
edwinevelien schreef:
Heb het 1 keer met een zweepje geprobeerd en ze kwam eigenlijk naar me toe en het leek alsof ze het onwijs leuk vond oren naar voren ze stond echt een beetje uit te dagen

edwinevelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 14:08

Dank je wel Sokje_6 voor je hulp haha!

bedankt voor jullie reacties ik ga er zeker wat mee doen! maar ook hier merk je dus dat de 1 dit zegt en de ander zo dus het blijft moeilijk wat nou juist is maar het gaat zeker goed komen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:15

Hoe lang staat de pony buiten? Staat hij met soortgenootjes? En wat krijgt de pony te eten?

Ik vind 1 jaar wel heel erg jong om te gaan loswerken. Dat is mentaal ook best een hele belasting, vergis je niet! Eens in de zoveel tijd is het niet zo'n probleem, maar om het meerdere malen per week van een jaarling te vragen gaat mij te ver. Dan kan je beter een stuk gaan wandelen (stap, draf, en met een shet kan je zelfs galop aan de hand doen).

TS: Ik zou je adviseren eerst de activiteiten en voeding van je pony kritisch te bekijken. Daarnaast vraag ik me af waar je aan merkt dat je pony te veel energie heeft.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:09

Bij ons op stal staan de paarden en ponys 24/7 buiten maar vinden het heerlijk als ze in de bak losgegooid worden. Ze gaan er met elkaar een wedstrijdje van maken en kunnen hun energie hoed kwijt. De jonge paarden lopen dan gewoon mee. En inderdaad als je stopt komen zegezellig naar je toe voor een bries en een knuffel, lekker doen dus, zorg dus niet dat het een angst reactie wordt, maar gewoon lekker spelen zoals liekec ook al zei

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:15

Wat me nou niet helemaal duidelijk is: is de pony oha heel druk of vooral buiten het terrein?

Je pony vindt het denk ik gewoon spannend buiten. En of je nu je paard aan een touw rondjes laat rennen, of dat je dat los in een ronde cirkel doet maakt niet zo uit. Dat is even belastend.
Ik zou dus niet losgooien of opjagen op een cirkel, überhaupt opjagen snap ik niet, worden paarden vaak alleen maar heel druk van.

Nee hoor, gewoon heel duidelijk blijven buiten. Achter jou lopen blijft achter jou lopen en stilstaan = stilstaan.
Dan is jouw pony binnen de kortste keren buiten ook gewoon rustig.

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:16

Hoi,

wat leuk dat je al zo actief bezig bent met je jonge paardje.
Ook ik denk dat je best wat kunt gaan "loswerken" en dan niet op de monty roberts manier met veel wegsturen maar vriendelijk wat meer van haar vragen en haar tempo en richting bepalen.
dan bevestig je meteen jullie band en heb je daar buiten ook weer wat aan..
succces!

edwinevelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 21:56

Ja ze vind het buiten niet echt eng ze reageert nergens op ze is gewoon heerlijk vrolijk en ze bedoelt het zeker niet slecht en ze leert snel dus het komt wel goed maar ik wil ook gewoon wat tips
loswerken vind ik super om te doen alleen ben zelf wat onzeker gewoon bang dat ik haar fouten dingen aanleer onbewust.
Bijvoorbeeld ze gaat niet makkelijk om met het afspuiten van haar voetjes zowel voor als achter en haar achter voetjes geven ze doet het wel maar vind ze heel eng!en ik merk toch wel dat ik daar ook wat onzeker van word en dat neemt ze dan toch een beetje over! en nou zullen sommige denken ja waarom begin je dan aan zo jonge pony?Nou ik zag haar en was verkocht en kan dan me hart laten spreken of me verstand en ik koos voor het 1ste en het gaat verder onwijs goed alleen met zulke dingen zoals voeten leren afspuiten enzo is het soms spannend zowel voor haar als voor mij!
bedankt voor jullie tips dat helpt me zeker

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:27

Hoi,

ik denk helemaal niet waarom kies je zo'n jonge pony... is je goed recht.
voetjes optillen kan te maken hebben met het evenwicht van de pony en moet misschien rustig getraint worden.
dat ze afspuiten eng vind, vind ik niet zo vreemd.. ook rustig aan beginnen met kleine stapjes en op het juiste moment belonen.
goed dat je al zoveel met haar bezig bent joh..

edwinevelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 01:42

Ice_baby schreef:
Hoi,

ik denk helemaal niet waarom kies je zo'n jonge pony... is je goed recht.
voetjes optillen kan te maken hebben met het evenwicht van de pony en moet misschien rustig getraint worden.
dat ze afspuiten eng vind, vind ik niet zo vreemd.. ook rustig aan beginnen met kleine stapjes en op het juiste moment belonen.
goed dat je al zoveel met haar bezig bent joh..

Dank je wel! gelukkig denk jij het niet maar vele vast wel geeft niet
ik heb geen pony om te zeggen dat ik een pony heb nee ik heb een pony omdat ik een pony wil
tuurlijk heb ik liever een groot rijpaard maar dat kan ik niet betalen dus ga ik er niet aan beginnen moet het dier wel alles kunnen bieden
ik vind het heerlijk om met haar bezig te zijn maar ben toch ook bang dat ik al snel te veel doe met haar ze is pas anderhalf natuurlijk
thanx voor de tips *\o/*