[AR] Is dit een Ideal tuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LoisVeenings

Is dit een Ideal tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 13:29

Hallo,

Sinds gister ben ik in het bezit van een nieuw tuig voor mijn shetlander Thos. Ik heb deze tweedehands gekocht, en op de foto herkende ik dat het tuig van Ideal was.
Ik heb een mailtje gestuurd naar de adverteerder, met de vraag van welk merk het tuigje is. Het antwoord was dat hij het tuig destijds bij Divosa had gekocht. Op de site van Divosa verkopen ze inderdaad Ideal tuigen, dus ik wist 95% zeker dat ik met een Ideal tuig te maken had.
Ik heb het tuig gekocht, en gister is het binnengekomen. Het tuig was/is erg stroef en heeft waarschijnlijk nog nooit olie van dichtbij gezien. ;)
Helemaal schoongemaakt in en in de vet gezet kwam er een mooi tuig uit. :) Wel op sommige punten nog erg stroef helaas, maar dit moet door gebruik wel minder worden.

Maar nu het deel waar dit topic op slaat. Het tuig is exact het zelfde als het Ideal Luxe Marathon tuig, ik heb gelet op de stikstels en kleinste details, het klopt allemaal. Maar nergens op het tuig is een merkje te vinden van Ideal. Er staat alleen op de binnensingel 'PONY'
Nu vroeg ik me af of er 'namaak' Ideal tuigen op de markt zijn..

Wat denken jullie, is dit een Ideal tuig?

Hier wat foto's van details:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Losse neusriem

Afbeelding

Excuses voor het aantal foto's, ;)

Alvast bedankt voor de reacties!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Is dit een Ideal tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:31

Heb je nog een foto van je schoftje? Want ik zie nu maar een klein stukje en het schoftje lijkt wel anders dan van Ideal?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:04

Merken staan vaak achterop het schoftje, achterop de staartriem en op het kopstuk net onder de rozet.
Het lijkt mij niet direct ideal. Met name de frontriem ketting wijkt af van wat je normaal bij ideal ziet.
Ook de wijze van stikken lijkt ietwat anders.
De borst en de broek met de strengdragers lijken mij daarentegen wel weer 'ideal-achtig'.

Maar daarom kan de kwaliteit natuurlijk wel prima zijn! Ideal is bij mij niet heilig.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:13

Ziet er wel uit als een ideal tuig. Idd het schoftje de bovenkant even op de foto zetten.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:15

bij ideal moet inderdaad op het schoftje een plaatje met ideal op staan

LoisVeenings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 15:20

Bedankt voor de reacties.
@Dyonne, ohja die was ik vergeten erbij te doen, hier is de foto:

Afbeelding

@uryanne, Achterop het schoftje, bij het stukje aan de bovenkant zeg maar, zit niet zo'n ijzer plaatje. En inderdaar de ketting is anders. Ik heb hier ook nog een 'echt' Ideal hoofdstel liggen. Is precies hetzelfde, iets minder stug, maar wel met ideal erop.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:22

Dan is het denk ik geen officieel ideal maar na maak.

Ik heb 3 jaar terug ook een 'ideal' gekocht, deze ging na 3 jaar dus al kapot en heb contact met ideal gehad. Deze geven aan dat er echt een naamplaatje op moet staan.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:23

Nee geen ideaal mAar lijkt er inderdaad wel op.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:26

Nee geen ideal volgens mij. Schoftje is anders.

LoisVeenings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 15:32

Iedereen bedankt, nu weet ik in ieder geval zeker dat ik geen ideal heb. Ben blij dat ik hem voor 100 euro heb gekocht en niet voor 300. ;)
De broek en het borsttuig zijn van heel goede kwaliteit, de rest is allemaal iets minder qua gevoel.
Het blijft een mooi tuig, en erg intenstief ga ik het niet gebruiken.
Morgen ga ik hem passen, ben benieuwd hoe groot hij valt.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:39

Honderd? Wat een mooi tuig voor dat geld. En of je het nu wel of niet intensief gaat gebruiken; het moet veilig zijn.
Wat maakt de naam nu uit?

LoisVeenings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 13:24

Ja, ik kon hem ook niet laten liggen. ;)
Helemaal mee eens, de kwaliteit is zeker beter dan mijn vorige tuig. Hij is dan ook maar een paar keer gebruikt, dus zo goed als nieuw.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:08

Geen ideal schoftje is anders en het hoofdstel ook.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 00:44

De frontriem is het oude model van Ideal, een merkje werd er toen nog niet op het hoofstel gezet, wij hebben er hier ook nog wel twee van liggen. Divoza heeft in het verleden zelf ook tuigen gemaakt, de stiksels hiervan liggen ook lager, de gaatjes voor de gespen zijn ook ovaal net zoals Ideal. Wij hebben zelf zo'n tuigje hier, het is eigenlijk een kopie van de Ideal en lijkt sprekend op die van jou, ook wat stiksels betreft, er zit alleen een ander hoofdstel bij, tenminste een andere frontriem dan jij hebt. Als de neusriem apart aan losse bakstukken zit is het een Ideal, andere fabrikanten hadden dat toen nog niet uitgevonden. Volgens mij heb je dus het Divoza tuig met een Ideal hoofdstel. Het Divoza tuig is trouwens prima kwaliteit wij gebruiken het al zo'n 15 jaar, doet zeker niet onder voor Ideal, was alleen wel veel prijsgunstiger, volgens mij tegen de 200 gulden (toen nog).

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 01:00

Dit is een eigenmerk tuig van Divoza. Wel prima kwaliteit overigens. Wij hebben het ook een poosje gebruikt voor onze fries en beviel heel goed. Mooi soepel leer en paste goed.

LoisVeenings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 11:30

Dan zal dit ook het geval zijn met mijn tuig. Het is inderdaad van goede kwaliteit, en een heel mooi tuig.

Gister heb ik het tuig gepast, maar ik vind het wat te groot voor mijn shetlander. Het tuig is maat pony, en zo valt hij ook. Voor het mooie heb ik het liever allemaal iets kleiner, dus mijn zoektocht naar een goed en mooi tuig gaat weer verder. ;)

Bedankt allemaal voor de reacties!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:35

LoisVeenings schreef:
Dan zal dit ook het geval zijn met mijn tuig. Het is inderdaad van goede kwaliteit, en een heel mooi tuig.

Gister heb ik het tuig gepast, maar ik vind het wat te groot voor mijn shetlander. Het tuig is maat pony, en zo valt hij ook. Voor het mooie heb ik het liever allemaal iets kleiner, dus mijn zoektocht naar een goed en mooi tuig gaat weer verder. ;)

Bedankt allemaal voor de reacties!

ga je het tuig verkopen want iemand op bokt zoekt een tuig