YES! paardje leert liggen, maar dan, kreupel ?!?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vigo_is_lief

YES! paardje leert liggen, maar dan, kreupel ?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 22:54

Hee bokkers!!

Vandaag ging ik lekker VD doen met Vigo, en een beetje NHS,
Vigo rolt niet snel dus ik moet iets anders bedenken om het te leren liggen,
dus ik liet hem knielen en probeerde hem steeds langer zo te laten en hij zakte steeds verder omlaag :)
Dus, op een gegeven moment ploft ie neer!! Ik super blij *\o/* veel beloningen geven enzoo
Hij bleef nog wel een minuut of 2 liggen en toen besloot hij weer om op te staan,
Maar het ging wel een beetje stijfjes (bij mezelf ook trouwens) en toen ik even met hem ging stappen liep hij
heel erg stijf met zijn rechter achterbeen!! :( dus ook stukje draven en hij liep heel stijf en kort passje achtig
Nu staat hij weer lekker in de wei te vreten en hoop ik dat het morgen minder is ...
Zou hij nog moeten leren liggen ofzo ? :P Hebben sommige van jullie dit ook wel eens gehad, de eerste keer dat je paard ging liggen?
met rollen is het natuurlijk anders omdat ze dat zelf vaker doen enzo .. dussss......
Ik wilde het even kwijt :) /3

saskiakefie

Re: YES! paardje leert liggen, maar dan, kreupel ?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:56

hm ik denk dat je echt net pech hebt gehad dat hij wat raar is gaan liggen. Weet je zeker dat hij niet al stijf liep voordat je hem liet liggen? Nouja ik denk dat het morgen wel over is hoor. :)

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 22:59

ja, dat dacht ik ook al, vergeten erbij te zetten :) ik heb daarvoor gewoon gelongeerd en alles , galopje enzo, liep gewoon goed :)

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:02

hegt zou ook best zo kunnen zijn dat de doorbloeding door de spieren even slecht is geweest.ga jij maar eens lang op je knieen zitten,dan loop jij ook een tijdje slecht,of knak je er zelfs even door heen als je op staat.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 23:37

okee, kan inderdaad ! hopelijk is het morgen weg/minder

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:43

misschien is het ook beter niet teveel te willen tegelijk.in fases leren liggen,en een volgende keer weer een stukje verder.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:46

elliecuijk schreef:
misschien is het ook beter niet teveel te willen tegelijk.in fases leren liggen,en een volgende keer weer een stukje verder.

Wie zegt dat ze dat niet doet?

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 00:51

Ik heb het wel eens vaker geoefend. langere tijden knielen en ging hij soms ook iets dieper, maar dit keer ging hij dus echt liggen :)

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 09:04

o sorry daar had ik overheen gelezen..

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 15:30

VVDD ----> GVL

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:55

Waarschijnlijk heb je gewoon pech gehad dat hij bijvoorbeeld verkeerd is gaan staan :) Omdat paarden het spannend vinden zouden ze eventueel ook nog de verkeerde spieren kunnen aanspannen en blesseren :)

Doorbloeding lijkt me sterk... 2 minuutjes liggen is voor een paard weinig, zelf liggen ze wel meer toch? :)

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 22:53

tja... hij is vandaag nogsteeds kreupel ,,,..:( hij tilt zij been niet goed op en maakt kleine stapjes.. dus ik heb lekker rustig gedaan , beetje NHS en zonder zadel stappen en rustig drafje af een toe om zijn spieren een beetje op te warmen :) dus hopelijk gaat het steeds beter !

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:55

Ik zou het inderdaad even aankijken. Loopt hij ook kreupel op zachte ondergrond? Als je merkt dat zijn been dikker wordt of hij lang kreupel blijft lopen zou ik voor de zekerheid toch de DA eens een bezoekje laten brengen, maar je kan het gerust een paar dagen aankijken zolang het been niet dik is.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 22:59

Ja, dat ga ik zeker doen! onze bak ik niet heel zacht en de buitenbak/longeerbak/paddock is weer super zacht, maar in de bak loopt hij vooral in draf kreupel. duss,,, ik kijk het weekend even verder :)

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 16:01

Hij is niet meer kreupel sinds gisteren :) misschien was het gewoon spierpijn ofzo ? maar hij heeft het lig truckje door en doet het niet meer :( maar gelukkig is hij beter!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:09

oh gelukkig maar. Nee wel logisch dat ie het niet meer doet, hij heeft vast de link gelegd. :j

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:14

Fijn dat hij niet meer kreupel is! Zou de eerste dagen nog wat voorzichtig aan doen met hem. Kan inderdaad dat hij gewoon fout is gaan liggen. En zoals saskiakefie al heeft gezegd, logisch, hij heeft de link gelegd. Liggen -> pijn. Gewoon rustig opbouwen.
Misschien kun je het liggen aanleren d.m.v. het natuurlijke liggen? Als hij ligt te slapen er gewoon bij gaan zitten en een er een commando van maken en dan belonen, heb alleen geen idee of hij veel ligt als jij erbij bent, moet je even aankijken.
Zou het ligtrucje gewoon even laten voor wat het is en lekker andere trucjes leren, na een tijdje kun je er vast wel weer mee beginnen en misschien doet hij het dan wel weer! :)

BruineWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:04

Volgensmij is ze toch verkeerd gaan liggen!
Maar kijk een andere keer maar hoe het gaat! :)