Ervaring met Buck, Parelli en voor NL onbekende trainers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HCRanch

Ervaring met Buck, Parelli en voor NL onbekende trainers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 22:05

Ik ben geimigreerd naar USA met mijn man ;-) , 2 honden 2 katten en 1 paard. In Nederland had ik al een behoorlijke portie ervaring onder mijn riem. Maar als je dan hier komt gaat er pas echt een wereld open.

Ten eerste zijn er veel meer goeie paarden trainers en je kan het NH noemen of wat dan ook. Ook uiteraard slechte of mensen die denken dat ze het goed doen, maar die heb je overal.
Ik denk wel dat Nederland een heel verkeerd beeld heeft van hoe het hier in USA toegaat.
Ja er zijn slechte dingen gebeurd in het verleden, maar men vergeet dat de paarden hier echt gebruikt werden om te werken.
Dan bedoel ik niet zoals hier voor de ploeg, maar rijden, rijden, rijden 8 uur per dag achter de koeien aan.
Dat neemt niet weg dat het des te meer belangrijk is een goeie vertrouwens band te hebben met je paard en een partnership.

In de loop der jaren heb ik Monty Roberts, Pat Parelli, Clinton Anderson, Craig Cameron, Chris Cox en als topper Buck Branaman mogen ontmoeten en zien werken met paarden en ruiters incl mezelf.

Ik denk wel dat ik kan zeggen dat 99% van de "probleem" gevallen die ik heb voorbij zien komen was de oorzaak van de mens. De meeste zijn het er hier wel overuit maar ik wilde het toch nog even aanstippen.
Nu wil dat niet zeggen dat je een slechte "horseman" bent maar er gaat gewoon iets mis in de communicatie en het is aan ons om dat op te lossen door middel van kijken naar je paard en vooral kijken naar jezelf.

Maar ik wilde met dit topic aangeven alsjeblieft val elkaar niet zo aan van die is de beste en die is slecht.
Al deze "bekende" trainers hebben iets goed te bieden. Helaas is de een wat meer commercieel dan de ander. Of soms past de stijl gewoon niet bij hoe jij erover denkt. Maar bedenk dat iedereen hetzelde voor ogen heeft en dat is de welzijn van het paard.

Ja er zijn in dit lijstje mensen waar ik niks meer mee wil of doe, maar dat wil niet zeggen dat er andere mensen zijn die er wel goed mee kunnen werken en het wel helpt met HUN paard.
Ja ik heb nu mijn voorkeur, maar dat wil niet zeggen dat ik niet ook nog steeds een Parelli game doe met mijn paarden. Iedereen ontwikkeld zijn eigen band met zijn paard en niet iedereen is in de ideale situatie ( als je hier mee verder wil) om met verschillende paarden te werken. Dan leer je pas echt wat je goed of fout doet, werk met zoveel mogelijk verschillende paarden, net als in een klas met kinderen er is er niet eentje hetzelfde.

Wilde iedereen een hart onder de riem steken, zet hem op, alleen al het feit dat je denkt dat je een betere band met je paard kan creeren door wederzijds respect, vriendschap en leiderschap is een stap in de goeie richting.

Have fun

Afbeelding

Paul Dietz (pauldietzhorsemanship.com) Marion (hiddencaveranch.com) Buck Brannaman (brannaman.com)

Lara

Re: Ervaring met Buck, Parelli en voor NL onbekende trainers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:11

Precies mijn gevoelens _/-\o_
Mensen moeten meer doen wat goed voelt en luisteren naar wat je paard zegt :)
En ik denk ook dat er mog veeelste veel in hokjes word gedacht alsof je alleen bepaalde mensen kan volgen en niet van alles wat "meesnoepen" (wat ik echt heerlijk vind, gewoon lekker kijken wat je wel en niet aanspreekt in mensen)

Mooi topic!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:15

Mooi gezegd. En mooie foto!

Het mooiste vind ik dat de trainers in de USA contact met elkaar hebben en bij elkaar te rade gaan als ze het eens niet meer weten. Ook kopstukken zoals Parelli die problemen had met Caspar en even bij Tom Dorrance te rade ging.

http://www.youtube.com/watch?v=lR-y6-xRofU

http://www.youtube.com/watch?v=y79lWr26 ... ure=relmfu

Ik ben alleen niet zo'n voorstander van overal wat meesnoepen voordat er een degelijke basis is. Eea kan namelijk haaks op elkaar slaan.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 04:52

Daar ben ik het mee eens dat je niet overal een beetje van moet pakken. De basis is belangrijk en als je eigenlijk goed door alle bomen het bos,ziet :-) is de basis overal een beetje hetzelfde behalve Monty met de join up dat is heel anders dan de rest in in mijn opinie alleen geschikt voor de wat gevorderde paardenmensen maar ook dat si ieder voor zich.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 07:51

Probleem met de JU is dat er nog een heel traject op volgt. En dat je dit maar een paar keer in een paardenleven mag toepassen. Het is geen wondermiddel om een gebrek aan kennis van de mens die met een dier omgaat weg te poetsen. Door alle demonstraties, Heartlandboekjes en zelfs artikelen in de Penny wordt die indruk wel gewekt en dat vind ik een kwalijke zaak.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 14:07

Ik denk dat een goede basis altijd belangrijk is voordat je je horizon verder gaat verbreden toch ?

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:21

Leuk topic.

Ik ben zelf twee weken bij Martin Black geweest in februari dit jaar. Dit was een bewuste keuze en daar heb ik geen moment spijt van gehad. In europa lopen met name landen als duitsland en tsjechie voorop met clinics van deze groep.

Naast Martin Black, zie ik zelf graag mannen als Paul Dietz, Jeff Sanders, Bryan Neubert en Bruce Sandifer aan het werk.
Dit zelfs als dressuur ruiter. Ik ben daarnaast ook lid van eclectic horseman magazine.

Ik zou graag meer cursussen zien met deze groep mannen in nederland. De markt is echter zo klein hier dat dat er voorlopig niet inzit.

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 03:04

Erg leuk om dit te lezen.

Vind het altijd zo grappig indd dat mensen bepaalde NH trainers afvallen en dan zweren bij een ander terwijl als je dan vervolgens een clinic van de een volgt die zelf zegt dit deels geleerd te hebben bij de ander en altijd heen en weer tips aan elkaar geven. Heel veel van de meest bekende NH trainers gaan heel goed met elkaar om en zien elkaar echt als collega's met hetzelfde doel.

Ik ben nu net terug in Nederland omdat het na een jaar proberen te emigreren naar Australie helaas op 1 laatste dingetje toch niet door mocht gaan. Heel fijn dat jou dit wel is gelukt in Amerika.

Tijdens dit jaar heb ik een week clinic gevolgd van Tony Lander. Hij is de oprichter van de International Horsemanship Institute. Hij heeft op deze website ook zelf staan dat hij leerling is geweest van Pat Parelli.
Ik vind zijn methodes en dvds erg duidelijk om het stap voor stap te leren. En als we het even niet wisten met een gekocht ex racepaard konden we mailen en filmpje sturen en gaf hij goed advies waar we mee verder konden.Tony Lander hoort tot de top 5 van Australische NH trainers.

Ook hebben we het met de plaatselijke ponyclub voor elkaar gekregen dat Gerg Powell daar is geweest voor een zeer leuke clinic. Hij heeft mij erg goed geholpen met 1 van mijn paardjes die ik daar had en vond het een heel fijn paard.

Helaas kan ik nergens vinden of zij ook nog eens naar Nederland komen voor clinics want dan wil ik daar zeker bij zijn!!
Greg Powell vertelde mij toen wel dat hij wel vaker in Nederland is geweest voor clinics en hij kon zelfs een paar woorden Nederlands. hihi.

www.internationalhorsemansinstitute.com.au