Vraag over 'wegsturen'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Vraag over 'wegsturen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 17:40

Ik heb al met een aantal paarden grondwerk gedaan op de cirkel en ik vroeg me iets af. Wanneer je je paard uitnodigt (of zelfs al wanneer je hem loslaat in de roundpen), en je gaat verder, zul je hem toch een keer moeten 'wegsturen' om hem op de cirkel te zetten. Ik heb hier altijd een beetje twijfelachtige gevoelens over. Is dit niet een vorm van 'afwijzing' ? Kan je je paard uitnodigen en daarna weer op de cirkel zetten zonder dat deze in de war raakt door de wisselende aanwijzingen? (Dan weer dichtbij komen, dan weer weggaan..) Ik vind het toch fijn om het paard waar ik mee werk af en toe uit te nodigen om even te kroelen/belonen als hij braaf is, maar hoe kan je dan het werk weer hervatten zonder je paard 'af te wijzen'? Met alle enge join-up verhalen die ik heb gehoord wordt het wel een lastig verhaal...
Overigens heb ik les gehad in grondwerk, maar deze vraag is nog maar pas gerezen eigenlijk (en die lessen had ik deze zomer).

Misschien staat het verkeerd, in dat geval sorry :o
Ik hoop dat iemand me kan helpen! :)

MarlindeRooz

Re: Vraag over 'wegsturen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 18:52

Ik stuur ze altijd weer de volte op door enthousiast en vrolijk te zeggen: "ja toemaarrrr" dat betekend als we gaan mennen dat hij aan MAG galopperen! :=
Gewoon enthousiast en niet boos klinken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 10:47

Nee ik klink ook niet boos :D meestal beweeg ik het touw dat ik in m'n handen heb en klak tegelijk met m'n tong, da's meestal wel voldoende. Maar het paardje waar ik nu regelmatig grondwerk mee mag doen is wel echt een knuffeldoos, dus die staat graag bij je. Maar hoe gezellig ik dat ook vind, het is voor hem een minder goede manier om z'n energie kwijt te kunnen!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:51

Als je paard naar je toe komt kun je 'm altijd een korte aai geven in de zin van: 'ik vind het ook leuk dat jij er bent' om 'm vervolgens weer een nieuwe 'opdracht' te geven.

Als jij wegsturen voelt als afwijzing, zal je dat ook overbrengen naar het paard. Als jij wegsturen ziet als 'een nieuwe leuke opdracht' zal je paard dat ook zo gaan zien.

Ik zou in elk geval nooit afstraffen voor naar je toe komen, dat is wel een afwijzing van eigen initiatief van je paard, terwijl je juist graag wil dat je paard voor zichzelf blijft nadenken ipv stoicijns doet wat er gezegd wordt.

Als je paard naar je toe blijft komen moet je je misschien afvragen waarom ie dat doet, en dan de oorzaak aan te pakken ipv het gevolg (het weer naar je toe komen) af te straffen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:55

Voorbeelden van oorzaken kunnen zijn:

- opdracht niet duidelijk gegeven
- onbewust vraag je je paard met je lichaamstaal naar je toe
- paard vind de opdracht moeilijk (fysiek of mentaal)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 11:02

O nee ik straf 'm ook niet af hoor, voor naar me toe te komen, natuurlijk niet :) (het is niet mijn paard trouwens :D )
Tijdens het rijden probeer ik dat ook niet te doen (tenzij een paard echt vervelend is, andere paarden aanvallen bijvoorbeeld) maar als het paard waar ik op zit uit de draf valt bijvoorbeeld zal ik eerder hem gewoon direct weer terugzetten dan afstraffen.

Maar goed, ik zal niet denken dat het een afwijzing is en hopelijk vindt vzp me dan nog steeds lief na het halfuurtje grondwerken <3