[AR] Met of zonder oogkleppen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

Met of zonder oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 15:15

Pfoe, wat lastig zeg, een geschikt tuig zoeken.
Ik ben er al een beetje over uit welke wagen ik wil, het liefst zou ik voor een cavalier wagen gaan, maar vanwegen de prijs en de reden dat we net beginnen kiezen we waarschijnlijk voor een cavalletie. We twijfelen nog een beetje tussen een tweewieler en een vierwieler. Ik heb meer ervaring met een vierwieler, dat maakt het kiezen wat lastig. (ik wil graag met 2 personen (+-110 kg samen) recreatief mennen.)

Maar terugkomend op het tuig, wat is het meest gebruikelijk, een menhoofdstel mét of zonder oogkleppen? Sinds afgelopen weekeind zijn we de eigenaren van een hele lieve shetland merrie met ervaring in zowel dubbel als enkelspan. Helaas stond ze nog maar 2 weken bij de persoon waar we haar van gekocht hebben en weet ik niet van wie ze hiervoor was. Ik weet dus niet wat ze gewend is.

En dan nog een vraag, zou maat shetlander geschikt zijn? Ze is 97 cm groot, maar heeft zo'n klein hoofdje, dit is bijvoorbeeld een halster maat shetlander wat op het aller kleinst zit;
Afbeelding

Dit is Arya helemaal (ze mag nog wat afvallen)
Afbeelding

Er is zoveel keuze, en iedereen heeft natuurlijk andere ervaringen, dus verschillend advies.
Laatst bijgewerkt door draaakje op 30-10-12 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ubimone

Re: Met of zonder oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:22

Hoi hoi.

Zelf rijd ik liever ZONDER kleppen. Paarden zien zo veel meer en zijn naar mijn mening minder schrikkerig en nerveus voor de wagen als wanneer ze wel kleppen hebben. Hierdoor horen ze alleen achteropkomend verkeer en kunnen ze dit niet zien.

Leuk beestje! Veel plezier met haar!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:04

Ik rijd altijd Mét kleppen :) vind dat fijner.

zo te zien heeft ze maatje mini shet op zijn grootst :) net als mijn merries, zelfde maat, zelfde model hoofdje :)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:28

ubimone schreef:
Hoi hoi.

Zelf rijd ik liever ZONDER kleppen. Paarden zien zo veel meer en zijn naar mijn mening minder schrikkerig en nerveus voor de wagen als wanneer ze wel kleppen hebben. Hierdoor horen ze alleen achteropkomend verkeer en kunnen ze dit niet zien.

Leuk beestje! Veel plezier met haar!

Ik ga mee met deze mening. Fralla is stukken rustiger zonder kleppen.
Laat dat afvallen maar zitten; als je gaat mennen met haar komt dat vanzelf goed. Ik hoop dat ze wel een beetje conditie heeft. Sowieso langzaam opbouwen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:42

ik men zelf ook liever zonder(en doe dat dus ook),maar als ze enkel en 2 span ervaring heeft zal ze hoogst waarschijnlijk wel met oogkleppen gereden zijn.in 2 span rijden de meeste met kleppen zodat je hulpen met de zweep kunt geven zonder dat de andre er op reageerd.over het algemeen rijden de meeste menners met

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:36

Ik men ook zonder :)
Maar is mss per paard/pony verschillend waar ze het lekkerst op lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:38

Mijn shet van 100 cm past trouwens echt geen minishet tuig!
Bij de betere merken kan je tuigonderdelen omruilen, bijv shet tuig met mini shet hoofdstel, Bij Ideal kan dat maar ook vast bij andere merken