oefening perfectioneren of nieuwe oefening? vd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

oefening perfectioneren of nieuwe oefening? vd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 00:01

Sinds een paar weken ben ik met mijn 2 paarden begonnen met clickeren. Heeft even geduurd, maar ze snappen het nu allebei goed.

Nu heb ik alleen de vraag of jullie een oefening eerst perfectioneren of als de oefening op commando staat al beginnen met een nieuwe oefening? Wat doen jullie en waarom?

HippoLogic

Re: oefening perfectioneren of nieuwe oefening? vd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:21

Dat ligt een beetje aan de oefening. In het begin deed ik de oefeningen een voor een. Pas als het een er goed in zat aan een volgende oefening beginnen. Maar nu, na 3,5 met dit paard geclickerd te hebben, kan ik meerdere projecten na elkaar doen.

Het ligt er ook aan wat je zelf wilt. Als je een oefening maar 'half' doet en doorgaat met iets anders, heb je de kans (zeker in het begin) dat je uiteindelijk allemaal slecht uitgevoerde gedragingen hebt getraind omdat je zelf stopte.

Verder ligt het er aan hoe goed een paard het clickeren snapt. Mijn paard snapt het wel dat als we met bv apporteren/VD beginnen en daarna lange teugelen gaan doen (waarbij de nieuwe oefening geclickt wordt) en daarna misschien nog even rijden (waarbij ook voor de nieuwe oefening geclickt wordt). Ik click wel voor 1 criterium per keer (dus voor vd een criterium, voor lange teugelen en voor rijden). En daarbij kijk ik elke training of ik eerst moet herhalen en of ik de lat wat hoger kan leggen (ik werk wel met babystapjes).

Bij een paard dat pas net aan de clicker geintroduceerd is, kan het verwarrend werken om dan weer hier en dan weer daar voor geclickt te worden. Maar daar zijn ook weer trainingshandigheidsjes voor om die te minimaliseren.

Welke oefeningen kennen de paarden nu/waar ben je mee bezig en wat zit er in je planning?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:30

Gewoon lekker verschillende oefeningen trainen :)
Een paard gaat het niet waarderen als je een hele training lang op 1 oefening blijft hameren :)

Ik oefen wel altijd met 2 of 3 (of meer xD ) hele verschillende kunsten, dus jambette + liggen, of het steigeren perfectioneren met het knielen. Zodat een paard niet onder de training alles door elkaar gaat halen :)

Als je verder gevorderd raakt kun je rustig alle oefeningen gaan perfectioneren terwijl je ook nog werkt aan nieuwe oefeningen, zo heb ik met mijn KWPN merrie eens 4 oefeningen aangeleerd/geperfectioneerd in een uurtje: Kusje geven, helemaal nieuw; klassieke buiging, geperfectioneerd op zweepcommando; platliggen, helemaal nieuw en het achteruit lopen wanneer ik er achter sta; verdergegaan op een ruime basis.

Het is (GELUKKIG) niet zo dat een paard de ene oefening vergeet als je tussendoor met een andere gaat werken :) De andere spiergroepen zul je toch ook moeten blijven trainen? :)

Gewoon goed opletten wat je paard al kent, wat voor commando je geeft en alles niet teveel op elkaar lijkt, dan kun je meerdere dingen makkelijk in een sessie meenemen :j

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:40

Een paard weet natuurlijk helemaal niet wanneer een oefening af is, die denkt niet bij de eerste stap van spaanse pas (voet optillen op een zweepaanraking) ah, dit ga ik straks lopend doen terwijl ik mijn benen 1 voor 1 kaarsrecht naar voren toe uitstrek. Wat wel belangrijk is is dat je in die eerste training er direct al voor zorgt dat het paard snapt dat hij alleen bij een aanraking een been optilt en dus niet te pas en te onpas. Maar je hoeft echt niet eerst de spaanse pas er perfect in te hebben zitten voor je verder gaat met bijv een kusje geven.

Ik werk zelf juist graag aanverschillende oefeningen in een training. En tuurlijk oefen ik per oefening wel zo door dat het paard snapt wat ik bedoel, maar dan hoeft de oefening nog niet klaar te zijn. En ik oefen ook geen kusje, flemen en ja knikken in 1 trainingssessie, dan wil ik wel graag dat het paard eerst feilloos snapt wat ik met oefening 1 bedoel voor ik naar oefening 2 ga.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 09:30

Super bedankt al voor de reacties!

Mijn paarden kennen natuurlijk nog niet zoveel. Mijn kwpn merrie snapt pas sinds een week de clicker, dat had ik eerst geprobeerd met de 'normale' oefeningen voor de clicker te leren, dat vond.ze echt niet interessant. Nu heb ik t haar dmv de jambette geleerd. Zij kent dus alleen nog maar 'sta', terug, nee schudden en de jambette (begin ze strekt nog niet) met beide benen. :)

Mijn shet daarentegen is super enthousiast en moet ik echt afremmen. Hij kent dus ook al de he basis (alleen terug uit als ik blijf staan vind hij lastig), de jambette, mooi staan, nee schudden, spagaat met hulp en heb een begin gemaakt met de spaanse pas (wat nog niet wil lukken overigens :p ).

Bij de shet heb ik t idee dat ik meerdere dingen tegelijk kan leren/doen. Bij mijn merrie heb ik t idee dat ze dingen verward en niet meer durft. Toen ik de jambette rechts vroeg in plaats van links wist ze t in eens helemaal niet meer en was haar aandacht kwijt. Sowieso vind ik t met haar lastiger, want voedsel ziet ze niet als 'jeeeeeej eten!', de shet daarentegen.... Haha.

Dus zou ik met de shet makkelijk(er) meerdere oefeningen tegelijk kunnen doen en met mijn merrie 1 ding per keer?

Lizzykizzx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:08

Met mijn shet wissel ik gewoon lekker af :j
De oefeningen perfectioneren kan,alleen zorg dan wel dat je het niet te vaak doet en houd het leuk voor jullie allebei ;)