Ervaringen met verschillende neckropes?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ZoeyDercks

Ervaringen met verschillende neckropes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 21:56

Hallo!

Omdat ik en mijn bijrijdpony de laatste tijd het hoofdstel met bit achterwege laten en de teugels hiervan gebruiken als neckrope wil de eigenaresse een echte neckrope voor ons gaan kopen.

Met wélke neckropes hebben jullie goede óf slechte ervaringen?

Ik neig heel erg naar de F.R.A. Anka rijring; omdat die een stalen kern heeft en (neem ik aan) niet zo snel kapot gaan.
Ook die van Horse Charms & Horse Beads spreken me wel aan, voornamelijk omdat ze er leuk uit zien, maar kun je daar ook écht druk op zetten zonder dat ze kapot gaan?

Alvast thanks! :D

MiniEqui

Re: Ervaringen met verschillende neckropes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:53

ik ben meer voor een harde neckrope, heb er niet veel mee gereden als ik eerlijk ben, maar gebruikte hem soms iets voor aan de hand bij me shet..

maar buiten dat als je net begint lijkt mij een harde neckrope )hiermee bedoel ik eentje die in een ronde vorm blijft als die niet om het paard heen zit, zoals F.R.A.) duidelijker is en daarom dus makkelijker is om mee te beginnen. als je verder bent, je paard fijn gevoelig is en je veel op je zit kan rijden, dan lijkt mij eentje van Horse Charms ofiets erg leuk en een nieuwe uitdaging..

maar ik heb er zelf wat minder ervaring mee, is meer hoe mijn beredenatie zou zijn.. en mij dus logisch lijkt

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 21:26

De meningen zijn hier erg over verdeeld :) Ik heb zelf de harde rijring, een cordeo en een gewoon touw.

De harde rijring vind ik zelf niet verkeerd, maar ook niet ideaal. Vooral als ie in het begin nog wat "stijf" is vind ik m niet prettig werken, maar zodra hij wat soepeler is wordt het beter :)
De cordeo (meestal met zo'n kwastje) vind ik zelf altijd zo breekbaar aanvoelen... het klinkt gek, hij is erg sterk, maar het voelt in mijn handen niet heel prettig. Voor foto's en filmpjes doe ik dit wel liever omdat het gewoon een prachtig ding is, en ik kan er ook gewoon mee rijden. Het enige waar ik dan rekening mee moet houden is of het kwastje in het midden blijft hangen, haha!
Het meest prettige vind ik toch echt mijn touwtje... Er zit een dikke knoop aan het einde (er inmiddels niet meer uit te krijgen) en een grote musketon. Dit kan er omheen, en de maat kan niet beter voor de brede hals van mijn haf :) De meest prettige neckrope vind ik zelf. Nu ligt het er natuurlijk ook aan welke maat je hebt, maar die van mij is gewoon PERFECT :)

Dit verschilt natuurlijk per persoon, dit is slechts mijn mening :)

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 21:35

Tadesse reageert heel makkelijk op een neckrope. Als ze niet meteen reageert iets hoger op de hals leggen en dan gaat ze alsnog. Daar ben ik ook op aan het oefenen :P

Nista, ik was inderdaad ook bang dat een met kwast sneller kapot zou gaan :P. Ze zijn inderdaad erg mooi.
Ik rij nu meestal op gewoon de teugels van m'n hoofdstel, dat gaat prima, is alleen wat onhandig lang.

De eigenaresse heeft het ronde model (zonder kwastje) van Horse Charms voor ons besteld. Ik ben erg benieuwd hoe ik d'r daarmee de bak rond krijg ^^

minetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 21:42

Rijring vind ík persoonlijk niet fijn rijden. Ik heb een 'zachte' neckrope om het maar zo te zeggen, en die vind ik wel superfijn rijden! Maar iedereen is anders natuurlijk, met een neckrope kun je prima kracht zetten zonder dat hij kapot gaat, maar natuurlijk niet te veel, lijkt me logisch.

Ik mijn onderschrift staat een link, daar staan foto's van de neckrope die ik heb :j

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 14:07

Ik gebruik meestal cordeo met zo'n kwastje ik vind hem erg fijn ook lekker in de hand liggen maar ook gewoon van een halstertouw maak ik vaak een neckrope :)

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:08

ik ben begonnen met een kapot rafelig halster touwtje hat er een knoop in gemaakt tadaa daar was mn zelf gemaakte horse charms neckrope. na een hele tijd oefenen heb ik een echte bij Horse charms gekocht en wat bleek mn eigen gemaakte reed beter omdat mn pony er aan gewend was later ben ik toch meer met de horse chams neckrope gaan rijden omdat ik die heel erg mooi vond en mn zelf gemaakte uit mekaar was gevallen na wat oefenen beviel de horse charms neckrope mij erg goed. en het is echt hele goede kwaliteit.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 10:02

Ik heb een neckrope/cordeo van Equi-Unity, nu al ruim 3 jaar in gebruik en nog helemaal perfecte staat! Ze vlechten een ring mee in de cordeo onderaan wat ik fijn vind om ook met grondwerk te kunnen gebruiken :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 10:06

Ik rij op het moment gewoon op een kapotgetrokken halstertouw (musketon eraf getrokken, touw nog heel). Van een harde rijring ben ik niet, vind het te statisch. Ook is mijn pony vrij klein, dan steekt dat ding zo uit (ja, ook met inschuiven).
Dus doe mij maar lekker een geknoopt touwtje, wel wil ik later overstappen op een neckrope van Horse Charms.

EDIT: mocht jij zo hard moeten trekken dat een gewoon touw niet voldoet, dan gaat er namelijk ook iets mis.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 17:14

Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik heb nu een ronde neckrope van Horse Charms besteld, maar deze is ondertussen als sinds niet vorige vrijdag maar de vrijdag daarvoor op de post gegaan, maar hij is nogsteeds niet binnen.....
Dus tot die binnen is rij ik gezellig verder op mijn halstertouw of teugels, net wat ik kan vinden :)

@mooney: Ik trek niet hard hoor, ben juist bezig met de druk verkleinen zodat ze sneller reageert op de hulpen :)