[AR] hoe lichter de wagen, hoe zekerder ik me voel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

hoe lichter de wagen, hoe zekerder ik me voel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 17:36

Gek misschien ,maar herkennen jullie dit? Ik heb bij een grotere of zwaardere wagen het gevoel dat ik minder te vertellen heb of zo. Ik mende in het verleden met een kleine shet van 90 cm met een sulky caveletti, later met een vierwielertje bij die pony en nu met deze combi (pony is 115 cm)
Afbeelding
Deze wagen is behoorlijk zwaar vind ik.
gek genoeg voelde het allemaal veel gemakkelijker, veiliger enz met die minipony met mini-karretje. Raar he?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:31

Dat heb ik misschien juist een beetje andersom :+
Komt misschien ook omdat ik nu zó gewend ben aan mijn marathonwagen en weet dat ik daar de raarste fratsen mee kan uithalen, dat ik me er veel zekerder door ben gaan voelen.

Ik zou achter mijn Welsh A zeker geen lichtere 4wieler willen, dan weet ik zeker dat ik erg snel zal gaan driften en tijdens dat driften mijn wagen ook niet volledig onder controle zal hebben. Nu weet ik bij mijn huidige wagen hoe ik dat driften zelf kan 'opwekken', maar dan wel op zo'n manier dat ik het nog volledig onder controle heb (dus dan gebruik ik het juist om sneller en scherper de bocht door te kunnen.)

Waar denk je dat het hem dan in zit bij jou, dat je je zekerder voelt bij een lichtere wagen? Je voelt je dus ook zekerder bij een 2wieler dan bij een 4wieler?

Edit: even een vraagje trouwens. Waarom een compleet dekje onder je schofttuig? ik snap dat nooit zo goed, je ziet ook wel eens mensen met een dekje onder een longeersingel. Als je schoftje en/of longeersingel van goede kwaliteit zijn en het past gewoon, dan zal de pony daar geen wondjes/drukkingen van krijgen. Als je het toch extra zacht wil hebben of je wil het leer beschermen tegen zweet en huidvet, dan kun je er ook een speciale onderlegger onder doen.

Chezshir77

Re: hoe lichter de wagen, hoe zekerder ik me voel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 20:53

Hoi
Ik weet het echt niet, ik vind idd een 2wieler al veeeeel fijner dan een 4wieler. Een 4wieler is dan wel comfortabeler, ik vind het ook veel minder wendbaar. Ik vind het fijn dat je pony makkelijk kan draaien. Alleen als de tweewieler zelf wat lichter was, denk ik dat ik dat ook fijner zou vinden gevoelsmatig, raar he?

Over dat dekje; ik was aan het wachten op mijn onderlegger; ik heb net een nieuw tuig (voorheen leende ik er 1). Heb inmiddels een normalere onderlegger (neoptreen) dit was even een noodoplossing. Ben het helemaal met je eens wat dat betreft:-) Vind een onderlegger trouwens ook altijd wel lekkerder dan zonder iets hoor, ongeacht de kwaliteit. Daarbij beschermd het je tuig.

Diana29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:14

ik ben sinds kort bezig met een 2 wieler en heb altijd geleerd met een 4 wieler, ben er na 2 x al achter dat ik de 2 wieler weg de en een 4 wieler ga kopen! daar voel ik me veel veiliger bij, en het zit ook nog veel beter :D
zal zeker persoonlijk zijn, maar zoals JoyCiej007 al zegt, je hebt meer controle en hierdoor voel je je al sneller zekerder.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 22:47

vind jij dat je meer controle hebt met een vierwieler dan met een tweewieler? Hoezo dan?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:50

Ik voel me ook veiliger op mijn 4-wieler. Hou ook niet van lichte ongeremde wagentjes. Heb juist
dan het idee dat ik niets te vertellen heb.

Enne joyciej ik longeer ook met een dekje onder mijn singel. Niet omdat het nodig is maar om de singel
te beschermen. Onder mijn tuig heb ik alleen schoftonderleggers.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 23:07

ok, maar ik denk niet dat je (met rem) iets te zeggen hebt met een vierwieler? En je ligt voor mijn gevoel veer eerder op je kant dan met een 2 wieler? Dat scharen vind ik ook niet zo'n prettig gevoel:-)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:22

Diana29 schreef:
ik ben sinds kort bezig met een 2 wieler en heb altijd geleerd met een 4 wieler, ben er na 2 x al achter dat ik de 2 wieler weg de en een 4 wieler ga kopen! daar voel ik me veel veiliger bij, en het zit ook nog veel beter :D
zal zeker persoonlijk zijn, maar zoals JoyCiej007 al zegt, je hebt meer controle en hierdoor voel je je al sneller zekerder.

Dat zeg ik niet......... ;) zowel 4wieler als 2wieler hebben beiden voor- en nadelen. Zo kan een 4wieler wel scharen, en een 2wieler niet...

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 23:24

ja, dat is dus al 1 heeeel groot puntje, dat scharen.....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:28

Diana29 schreef:

Dat zeg ik niet......... ;) zowel 4wieler als 2wieler hebben beiden voor- en nadelen. Zo kan een 4wieler wel scharen, en een 2wieler niet...
Dus dat je per definitie meer controle zou hebben op een 4wieler dan op een 2wieler, ben ik het niet mee eens.

Wel voel ik me persoonlijk fijner op een 4wieler. Maar dat heeft ook grotendeels met comfort te maken. Echter zou ik mijn marathonwagen dus zeker niet lichter willen qua gewicht.

@ Maisie: was ook niet als kritiek bedoeld, maar ik vroeg het mij af. Zo'n enorm dekje onder zo'n smal schoftje of longeersingel vind ik persoonlijk gewoon ook geen porum :+ bedekt de halve pony terwijl 't dan alleen om een relatief smal schofttuig of longeersingel gaat.
Maar uiteraard moet ieders dat zelf weten. Ik vraag het me alleen soms af, heb nl. genoeg mensen gehoord die er van overtuigd waren dat je niet met een zadel kon rijden zonder dekje er onder :') of zonder dekje onder je longeersingel.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:36

Brendaaaa schreef:
ok, maar ik denk niet dat je (met rem) iets te zeggen hebt met een vierwieler? En je ligt voor mijn gevoel veer eerder op je kant dan met een 2 wieler? Dat scharen vind ik ook niet zo'n prettig gevoel:-)

Brendaaaa schreef:
ja, dat is dus al 1 heeeel groot puntje, dat scharen.....

Je hebt ook geremde 2wielers.... meestal is de functie/werking van zo'n rem nog minder dan op een 4wieler. Want bijremmen als je een flinke heuvel af gaat is met een 2wieler meestal niet nodig als je met broek rijdt, omdat zo'n 2wieler toch heel weinig weegt en dus gemakkelijk op de broek afgeremd kan worden.

En stilzetten doe je ze toch niet met de rem, ook met een 4wieler op alle 4 de wielen geremd niet (is 'ie ook niet voor bedoeld).
't kan wel handig zijn voor overgangen, om ze wat vloeiender te maken, in scherpe wendingen tijdens bijv. de marathon.

En als je even moet stilstaan en ze zijn wat heet, dan is het vanuit stilstand meestal wel vrij moeilijk voor ze om door de rem heen te trekken, dus dan kan het ook wel handig zijn.

Dat scharen kan een 2wieler niet en een 4wieler wel. Máár, als jij al een aardig stabiele, stevige en degelijke wagen hebt is die kans wel een stukje kleiner. Verder; wagen schaart meestal voornamelijk als de pony achterwaarts gaat en blijft gaan, dan drukt de wagen tot een punt dat hij gaat scharen.
Heb je een rem op je wagen, kun je dat proberen te voorkomen door óf te remmen, of nog beter; pony gewoon voorwaarts laten gaan als dat in die situatie mogelijk is.

Heb in 't verleden ook wel ongeremde 4wielers die niet al te stabiel waren gereden. Is me bijna nooit overkomen dat pony achterwaarts ging zonder dat ik 't wilde, maar gebeurde dat en voelde ik dat de wagen ging scharen en zodoende dreigde om te slaan, dan probeerde ik uit alle macht pony toch voorwaarts te krijgen (groom eraf en bij hoofd pony laten begeleiden bijv.) en daarnaast ging ik verzitten op de bok, zodat de wagen minder snel ging omslaan. Dat zal misschien in ruim 10 jaar tijd hoogstens 3x zijn gebeurd, en we zijn nooit zó doorgeschaard dat we daardoor zijn omgeslagen.

Met mijn huidige marathonwagen heb ik helemaal geen problemen met scharen, maar die is ook wel echt vréselijk stabiel. En als ik de rem ingedrukt houdt dan kan de pony drukken wat ze wil, maar komt ze echt niet naar achteren :o

Dus ja, op zich stelt dat scharen ook echt niet zoveel voor hoor, je hebt meestal genoeg mogelijkheden om dat te voorkomen, helemaal dus als je een degelijke wagen hebt met goede remmen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 23:42

Mijn vorige tweewieler was idd geremd, wat een flutillusie was dat:-) Helpt idd voor geen meter, anders dan de situatie sdie jij beschrijft.

Ik heb dus een pony gehad, die idd de gewoonte had, bij angstige situaties achteruit te lopen. Dat is dus echt niet grappig met een vierwieler:-) Ja, je moet ze dan idd uit alle macht naar voren bonjouren, maar das soms best lastig:-)Sindsdien heb ik het niet meer zo met vierwielers:-) Jij bent natuurlijk onwijs ervaren met vierwielers, en weet waarschijnlijk supergoed de balans te vinden in zo;n geval. Ik ben echt nog een beginner dus moet nog veeeeel leren:-)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:50

Maar in zo'n situatie stuur je dan toch gewoon de groom er af, en laat je die rustig het paard bij het hoofd begeleiden naar voren toe?

Helemaal in je eentje gaat het inderdaad soms lastig. Toch worden veel problemen met het mennen 'voorwaarts' opgelost, zoveel mogelijk. Gaat natuurlijk wel lastig als je bijv. bij een kruispunt staat waar je niet voorwaarts kan, maar kunst is om ze goed voorwaarts te houden zodat ze niet kunnen gaan stilstaan en vervolgens achterwaarts gaan. En met een 4wieler met goede rem houd je ze dan wel tegen als ze achterwaarts willen duwen. Dan schaart je wagen écht niet zomaar.

Heb je je pony dan ook al heel vroeg geleerd om in het tuig en voor de wagen achterwaarts te gaan? Ik leer ze dat persoonlijk pas liever na een tijd als ze écht goed bevestigd zijn voor de wagen. Want........ als ze het trucje eenmaal kennen, weten ze het vaak ook goed tegen je te gebruiken.

Mijn Welsh A merrie kende het achterwaarts gaan dus nog niet (zowel vanaf de grond in het tuig, als voor de wagen) maar die kreeg wel in de gaten toen ze net de 5e x voor de wagen stond, dat als ze achterwaarts ging 'hangen' in de broek (pony hangt ook graag als ze vast staat, net zo lang dat de musketon van het touw knapt) dat ze dan via de broek de wagen achterwaarts kon duwen.

Want die broek hebben ze toch wel echt nodig om goed achterwaarts te kunnen gaan, via de lichtogen gaat dat een stuk lastiger.
Heb meteen de rem even ingetrapt zodat ze niet verder kon en ondertussen groom v/d wagen gestuurd en pony laten meenemen.

Ze heeft het daarna nog 1x geprobeerd en toen heb ik haar een flinke mep verkocht, want ze misbruikte de broek er echt voor, en dat mag van mij gewoon niet.
Daarna heeft ze het nooit meer gedaan eigenlijk.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 08:48

Ja, idd je groom eraf sturen is de enige oplossing maar vaak hebben ze dan al een paar stappen gezet:-) Meppen hielp bij die kleine eigenwijs toen echt niet:-)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:37

Ik heb zowel sulky (HCA) als goede stabiele 4 wieler.

Vind hca heerlijk rijden, maar af en toe ga ik wel bijna op m'n kant als ik dan bijv met 1 wiel over boomstronkje ga die ik net ff niet gezien heb :))
Maar toch voel ik me er wel veilig op, goede vering, verder wel heel stabiel in scherpe bochten.

Maar m'n marathonwagen is ook heerlijk, stabiel, stevig.
Mijn marathonwagen hoeft zeker niet lichter, liever misschien zwaarder zelfs, want er komt zoveel kracht mee dat je net een lucifersdoosje bent dan. Maar gelukkig altijd zeker gevoelt op de wagen, kan superscherp draaien en blijft supergoed stabiel.

Qua comfort zijn ze beide heel fijn, beide super vering. Alleen de marathonwagen is lekkerder op lange afstand voor lekker zitten :Y)

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:46

ik ben toch echt van beide karren oke.
ik vind alles wel best zolang ik kan zitten en het rijdt.
ik heb trouwens wel een hekel aan remmen, want tot nu toe alleen maar foute dingen mee gehad.

demibrowny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:13

Miss kom ik een beetje dom over maar ik begrijp niet echt wat scharen is