dubbele lijnen + over de buitenschouder vallen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

dubbele lijnen + over de buitenschouder vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 19:31

Hoi,

Hoe lossen jullie dat op ?
Mijn paard valt linksom over zijn rechter buitenschouder heen naar buiten. Hoe meer druk op de binnenteugel hoe meer stelling, maar ook hoe meer over de buitenschouder heen vallen ( logisch ).
Meer druk op de buitenteugel ??

NH_trainer

Re: dubbele lijnen + over de buitenschouder vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:01

Het is altijd erg lastig om het te kunnen zeggen vanachter een computer, zonder het te zien. Het zou kunnen zijn dat je teveel ruimte geeft op je buitenlijn. Het heeft geen zin om meer druk te zetten op alleen de binnenlijn, het paard zal alleen maar meer over de buitenschouder wegvallen. Probeer eens minder toe te staan, dus begrenzen, op de buitenlijn om te kijken of dit helpt. Ben benieuwd naar het resultaat :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:23

Kan zijn dat je paard scheef is, dan moet je hem éérst rechtrichten en dan pas de linkerstelling erbij willen pakken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 22:28

Sassol schreef:
Kan zijn dat je paard scheef is, dan moet je hem éérst rechtrichten en dan pas de linkerstelling erbij willen pakken.

En hoe richt je hem dan recht aan de dubbele lijnen ?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:32

Als je de buitenste lijn achterlangs laat lopen (onder de staart door) heb je een begrenzing op de buitenhand. Je kan je paard rechter maken door stelling naar buiten te vragen. Meer druk op de binnenteugel maakt je paard nog krommer, door stelling op de buitenteugel te vragen krijg je daar meer druk op.

Longeren met dubbele lijnen is net als rijden: nageven op de buitenteugel :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 22:35

Ja klopt had ik al ontdekt.
Ik ga nu EN dichterbij hem lopen op de circel ( = meer controle ) EN meer contact vragen/maken op de buitenteugel ( die had ik idd vrij los altijd ).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:37

Je kan in menpositie gaan staan (achter het paard dus) zodat je ook eerst wat meer de rechte lijnen erbij kan pakken.
Heb je dit nog nooit gedaan (en snapt je paard dat dus niet) ga je op de linkerhand eerst buitenstelling vragen, zodat de schouder niet naar buiten valt. En dan langzaam stapje voor stapje steeds minder buitenstelling tot het paard dus het hoofd recht heeft en dan pas binnenstelling vragen.

Ook vraag ik me dan af wat de achterhand doet linksom? Want inderdaad net als met rijden, van achter naar voren werken. Als het binnenachterbeen goed zijn werk doet, is het nog verdomd lastig om over de buitenschouder te vallen ;)

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:40

De lijn hoeft niet per sé achterlangs te lopen, maar kan ook gewoon over de hals. Een ophouding in de buitenteugel zorgt voor begrenzing aan die kant. Ik doe dressuur aan de hand met m'n merrie en het werkt prima zo ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 22:42

Sassol schreef:
Je kan in menpositie gaan staan (achter het paard dus) zodat je ook eerst wat meer de rechte lijnen erbij kan pakken.
Heb je dit nog nooit gedaan (en snapt je paard dat dus niet) ga je op de linkerhand eerst buitenstelling vragen, zodat de schouder niet naar buiten valt. En dan langzaam stapje voor stapje steeds minder buitenstelling tot het paard dus het hoofd recht heeft en dan pas binnenstelling vragen.

Ook vraag ik me dan af wat de achterhand doet linksom? Want inderdaad net als met rijden, van achter naar voren werken. Als het binnenachterbeen goed zijn werk doet, is het nog verdomd lastig om over de buitenschouder te vallen ;)

rechte lijnen ben ik al aan het stappen met hem, maar is soms nog best moeilijk . Niet als ik schuin achter hem loop, maar wel als ik in menpositie loop. Kennelijk maakt dat nog heel veel uit voor een paard. Misschien omdat hij je in menpositie niet meer kan zien ???

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:49

Positie maakt veel uit voor een paard. Zo kan een paard de oefeningen goed uitvoeren als je links van hem staat, maar dat het dan een grote uitdaging is als je rechts van hem staat. Schuif gewoon steeds langzaam een stukje op, zodat je paard er langzaam aan went.

MiniEqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:49

Rianne11_42 schreef:
De lijn hoeft niet per sé achterlangs te lopen, maar kan ook gewoon over de hals. Een ophouding in de buitenteugel zorgt voor begrenzing aan die kant. Ik doe dressuur aan de hand met m'n merrie en het werkt prima zo ;)

je kan ook met longeersingel longeren en ipv langs de achterhand, over de rug heen..
ik vind dat een veel fijnere inwerking geven, als je het achterlangs doet heb je steeds zo'n verstoring aan de buiten teugel..