Met welke hulpteugel longeren bij stijfheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Met welke hulpteugel longeren bij stijfheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 21:03

Ik heb een 6 jarige grote ruin die ik regelmatig longeer, nu is het geval zo dat ik veel met bijzet of pessoa heb gelongeerd, maar toen hij bij de osteo is geweest (juni dit jaar) heeft hij me verteld dat hij nu wel erg vast zat en dat het beter was voorlopig niet te longeren met pessoa of bijzet. Ook moest ik veel rechte lijnen rijden om hem sterker en beter te maken, hij vind buigen nog lastig. Nu zijn we ongeveer een half jaar verder en was ik benieuwd of er ook een hulpteugel is waarmee ik hem lang en laag kan longeren zonder hem in de weg te zitten. Inmiddels gaat het veel beter met het rechtrichten en wilde richting het buigen gaan, zowel aan de longeerlijn als onder het zadel. Of kan ik dat beter helemaal achterwege laten?

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:06

Bij mijn pony's werkt 2 halstertouwen aan elkaar geknoopt als een 'longeerhulp' idee, maar dan stukken goedkoper :P
Ideaal voor lang en laag.
Succes!

Edit:
[GVL] Kun je zelf een longeerhulp maken?
Er zijn meerdere topics over ;)
Laatst bijgewerkt door carmenbrum op 24-10-12 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:07

longeerhulp? en daarna evt met dubbele longe, als je het tempo en lossigheid bereikt hebt?
daarmee kun je goede buiging en rechtgerichtheid mee bereiken..
longeren vind ik juist een goede manier om een paard wat rechter te krijgen

Afbeelding

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:09

Inderdaad longeerhulp (of gewoon halstertouwen of slof teugel).
Of met dubbele longe

fjordjes

Re: Met welke hulpteugel longeren bij stijfheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 21:11

Ja dubbele longe heb ik idd ook al aan zitten denken, maar ik heb dat nog nooit gedaan en met de zoekfunctie hier kom ik niet veel verder. Van de longeerhulp is idd een goede tip, ik ga eens even uitzoeken hoe ik dat goed kan bevestigen.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:16

Knoop boven op de rug, tussen de benen door, dan 1x om elkaar een draaien om erin stappen te voorkomen, dan naar het bit ;)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 21:18

Voor de longeerhulp of dubbele longe? (sorry het is me niet helemaal duidelijk)

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:19

fjordjes schreef:
Voor de longeerhulp of dubbele longe? (sorry het is me niet helemaal duidelijk)

Longeerhulp, met 2 halstertouwen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:21

Ik longeer zelf met de dubbele longe, en vind het echt een openbaring.
Paard is in een halfjaar zo vooruit gegaan. Loopt prachtig over de rug, en je ziet zijn stijve pootjes in 10 minuutjes veranderen naar lekker lange passen.

En.. Ik had het ook nog nooit gedaan. Had wel gelezen dat je er beter les mee kon nemen als je er mee begon, maar was te eigenwijs voor dat. Heb me ingelezen en het gewoon geprobeerd. In het begin veel geklungeld, nu gaat het erg soepel, zelfs met longeerzweep erbij (die was in het begin onmogelijk te hanteren bij mij).
Tip; als je het gaat proberen, doe het dan met kaptoom of simpel halster. Kan je klungelen terwijl je paard je als een dikke koe staat aan te kijken, zonder last te hebben van getrek in de mond.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 21:35

Dank je voor de tip van het halster, ik ga het zeker proberen, hoop alleen plaatjes te vinden hoe ik moet staan en hoe alles te bevestigen :P

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:37

Als je die van Lammert Haanstra koopt staat er een minihandleiding bij :)

Wat ik zelf het fijnst vind werken is de clips aan het bit/halster/kaptoom en dan door de laagste ringen van de longeersingel.
In het begin kan het een stuk makkelijker zijn als je de buitenteugel over de rug legt ipv achter de benen,
als je zelf nog niet helemaal die touwtjes goed kan balanceren is het met de buitenteugel over de rug een stuk makkelijker