VD steiger, doet hij het niet onder het zadel dan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bowieee1997

VD steiger, doet hij het niet onder het zadel dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 18:43

Hoi allemaal,

Mensen leren soms hun pony met VD steigeren aan. Mijn vraag is nu: doet het paard het nu niet onder het zadel dan?

xxromy!

Humphry

Re: VD steiger, doet hij het niet onder het zadel dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:45

Heb dr een gekend en die ging het inderdaad onder het zadel gebruiken om ergens onderuit te komen...NOOIT aanleren dus. Steigeren staat ook aan dominantie gekoppeld, je moet niet willen dat je paard zich dominant opstelt tegenover jou!!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:49

Steigeren hoort alleen aangeleerd te worden bij gevorderde vrijheidsdressuurpaarden. Deze paarden (of ponys natuurlijk) hebben bij de andere kunstjes al geleerd dat ze alleen op commando deze dingen mogen doen. De verstandige trainer let dan natuurlijk op dat het commando niet lijkt op een gewone hulp.
En dat is nu net waarom het weleens fout gaat, als je tesnel iets wilt of je denkt niet na ovr wat je doet, dan kunnen ze ongewenst gedrag gaan vertonen. Doe je het goed is deze kans miniem.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:55

Ja ze kunnen het onder het zadel tegen je gaan gebruiken. Daarom is het steigeren iets waar je heel goed over na moet denken en waar een heel traject aan vooraf gaat dat maar al te vaak overgeslagen gaat worden omdat kinderen steigeren stoer vinden en zichzelf en het paard de tijd niet gunnen om de basis te leren.

Er zijn zelfs gevorderde VD-ers die bij bepaalde paarden de steiger overslaan....

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:59

Mijn paard kan een nette steiger uitvoeren, zowel op de grond als onder het zadel, op een flink uitgebreid commando. Hij heeft het in die 2 jaar dat hij het kent nog nooit misbruikt, kwestie van goed aanleren op een duidelijk commando.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:01

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-10-12 19:17, in het totaal 10 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:03

het hangt er ook vanaf wat voor paard je hebt wat cassidy al zegt, ik heb een pony die kan steigeren op commando ook onder het zadel, (die is overgens gevorderd in VD) maar ik ken paarden waarbij ik het nooit zou aanleren..

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:23

Als jij hier een duidelijk commando aan koppelt, waarom zou je paard het dan misbruiken? Mijn paarden gaan ook niet zomaar uit zichzelf in het compliment, geven niet zomaar voetjes, en steigeren al helemaal niet ongewenst. In de afgelopen jaren dat ik mn paarden heb getraind in het vrijheidsdressuur, is het steigeren nog nooit onder het zadel misbruikt.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 07:04

Ik heb al heel wat paardjes geholpen en het steigeren aangeleerd, maar meestal snappen ze niet eens dat ze ook onder het zadel kunnen steigeren :') oefeningen OHZ en oefeningen aan de hand is vaak nog een flink verschil :j

Maar ook aan de hand wil ik al niet dat een paard het steigeren misbruikt voor ik het uberhaupt OHZ aan ga leren. Daardoor weet een paard al dat hij het écht niet hoeft te misbruiken.

En misbruiken ze het wel? Gelijk de eerste keer goed ingrijpen en HEEL duidelijk maken dat het NIET de bedoeling is dat hij steigert zonder commando. Dan is er niks meer aan de hand. Consequentie en duidelijkheid zijn de oplossing.

Zorg er dus voor dat als je het steigeren onder het zadel wil aanleren dat je een enorm duidelijk commando hebt, dus niet 'druk op de teugels en drijven' maar 'tikje op de borst, druk op teugels, drijven en stemcommando' (als voorbeeld)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:32

Als je de oefening correct aanleert, minimaliseer je het risico dat het tegen je gebruikt wordt.

Wel ben ik van mening dat niet ieder paard geschikt is om te leren steigeren en al zeker niet onder het zadel. En dan heb ik het niet over idiote knollen waar sowieso al een steekje aan los zit, juist hele brave paarden kunnen ook ongeschikt zijn om het steigeren aangeleerd te krijgen. Dat heeft niet zozeer te maken met het fysieke aspect, maar wel met het mentale aspect. Voor sommige paarden sluit het idee van steigeren niet goed aan op hun mindset en dan kun je het beter weglaten om verwarring/problemen te voorkomen.

Daarbij, het nadeel van showtechnisch góed leren steigeren onder het zadel (dus op een gespecificeerde doch lichte hulp met direct resultaat en instelbare hoogte - zonder stemcommando want dat is geen porem in een show)) loop je er toch tegenaan dat er altijd een overgangsfase is waarin het paard de oefening niet begrijpt, daar soms kribbig van wordt, de oefening wel begrijpt maar overenthousiast is, de oefening verkeerd associeert (met plek ipv hulp, met bepaalde hulpmiddelen, met bepaald tuigage) etc., wat doorgaans leidt tot een periode waarin het paard soms toch ongewenst zal steigeren. Daar is niets mis mee en in principe is dat ook zo opgelost, maar dan moet de trainer wel consequent zijn, zowel in het corrigeren als in het geven van correcte hulpen.

Dat laatste, daar gaat het bij veel mensen mis in mijn ervaring en dan krijg je wel problemen. Het aanleren van steigeren is echt het punt niet, steigeren is zo ongeveer het makkelijkste kunstje dat er is...maar het correct op een hulp zetten is meer de uitdaging. :')

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:01

Ik ben van mening ( en voor dat er mensen gaan zeggen DAT IS NIET WAAR! ik heb hier zelf ervaring mee) dat je als je een paard onder het zadel rijd, en hem dan gaat leren steigeren de kans best groot is dat je paard het tegen je gaat gebruiken! en dan kan je wel is heel pijnlijk terechtkomen... en je paard ook.

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:06

en dan heb ik het btw niet over de mensen die er professioneel in zijn. maar meer die pennymeisjes. die dan een verzorgpony of eigen pony krijgen en denken van o leuk! dat ga ik even aanleren, daar moet je heel direct in zijn. en niet de ene keer het wel toelaten en de andere keer niet.

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:12

Als je het goed aanleert snappen ze het meestal wel vanuit het zadel! :)

_Lindy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:28

ik zou er heeeeeel goed over nadenken voor je dat een paard aanleert, over of je het überhaupt aan wil leren en over hoe je het dan aanleert. Er zijn zelfs 'vergevorderde' VD-paarden die dat behoorlijk kunnen misbruiken onder het zadel.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 18:10

_Lindy_ schreef:
ik zou er heeeeeel goed over nadenken voor je dat een paard aanleert, over of je het überhaupt aan wil leren en over hoe je het dan aanleert. Er zijn zelfs 'vergevorderde' VD-paarden die dat behoorlijk kunnen misbruiken onder het zadel.

Dit vind ik dus de grootste kolder die er bestaat.
Een paard dat het misbruikt was er dus blijkbaar niet aan toe en dus zeker niet vergevorderd.
Als de combinatie vergevorderd is zal de trainer genoeg van het karakter en kunnen van het paard weten om een besluit te nemen of het wel of niet veilig is.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:42

mooney schreef:
_Lindy_ schreef:

Dit vind ik dus de grootste kolder die er bestaat.
Een paard dat het misbruikt was er dus blijkbaar niet aan toe en dus zeker niet vergevorderd.
Als de combinatie vergevorderd is zal de trainer genoeg van het karakter en kunnen van het paard weten om een besluit te nemen of het wel of niet veilig is.

Idd... En het lijkt me dat als de trainer in staat is een paard vergevorderd te trainen dat hij ook precies weet hoe misbruik te voorkomen.

Het is een ander verhaal als iemand een paard koopt dat kunstjes kan en niet weet hoe er mee om te gaan, ja dan kan een gevorderd paard uitvinden dat steigeren stiekem wel eens leuk kan zijn en het dan gaan misbruiken. Maar het ligt altijd bij de trainer in handen :)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:54

Als je consequent bent in het aanleren, niet. Want er gaat geheid een keer komen dat hij zomaar steigerd. Negeren of straffen, weet niet hoe verder traint, maar dat is aan jou natuurlijk. Doet hij het onder het rijden, gewoon lekker voorwaarts rijden en vooral niets doen wat ook maar op belonen lijkt..

Maar over het algemeen doen ze het niet. Tenminste hoor er niemand over. Maarja misschien anderen wel antuurlijk.