Actieve achterhand met namen in draf - Bitloos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Actieve achterhand met namen in draf - Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:06

Hallo Bitloze-bokkers!

Ik rij nu 1,5 jaar bitloos met mijn pony.(Bitloos ingereden)
Over het algemeen gaat het prima maar het word nu tijd voor een sterkere achterhand.
Nu ben ik vanaf het begin al bezig met rechtrichten, maar ondanks dat heeft ze vrij weinig bespiering en draagkracht bij de achterhand.

De vraag is, hoe kan ik de achterhand nog beter trainen?

Dingen die ik doe met rijden (en met werk aan de hand):
- voorwaarts neerwaarts
- oprichten
- figuren
- vergoten en verkleinen
- tempowisselingen
- zijgangen

Met longeren gebruik ik draf balken maar veel verder dan dat kom ik niet.
Vind het lastig wat voor een hulp middelen je correct gebruiken kan bij het bitloos longeren.

Maureen95

Re: Actieve achterhand met namen in draf - Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:10

ik volg dit even. wil dit ook graag :)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:11

Welke optoming gebruik je?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:13

heel veel (stijle) heuvels op rijden met je pony, worden ze heel erg sterk van in de achterhand! en zijgangen zijn goed om veel te trainen, maar dat doe je al ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:24

Ik rij voornamelijk met een sidepull en af en toe met touwhalster.

Veel stijlen heuvels heb ik niet op het platteland.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:29

dat is jammer, andere oefeningen om zijn achterhand sterker te maken zijn bijv. balkjes draven, korte sprintjes trekken, springen, schoudervoor en andere inbuig oefeningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:39

Als je de OP had gelezen kun je zien dat ik al balken draaf, tempowisselingen, zijgangen en figuren rij.
Springen doen we niet, daar vind ik haar nog te slap en te jong voor.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:51

Klinkt alsof je goed op weg bent hoor, mits de oefeningen die je beschrijft goed worden uitgevoerd en het paardje goed op de hulpen reageert ;).
Kan ze tijdens de zijgangen en andere oefeningen in een voorwaarts neerwaartse tendens blijven met ondertredend achterbeen? Is dat bevestigd? Want dan kan je kijken of je stukjes wat hoger in kan stellen (wat hoger, dus niet meteen compleet opgericht), dus zodat je het horizontale evenwicht wat op gaat schuiven. Dat krijgt ze wat meer gewicht op de achterhand, dus moet ze daar sterker in worden. Kleine stukjes he, tijdens de oefeningen, gewoon lekker opbouwen.

Hm even wat duidelijker:
Afbeelding
Ik weet niet hoe oud ze is, maar als je al 1.5 jaar bezig bent, dan kan je wel richting plaatje 2. Maar hou wel in gedachte dat het goed opleiden van een paard tijd kost, jaren voordat je een paard hebt wat echt kan dragen.

Heb even in je profiel gespiekt, wat een leukerd die pony :D
Laatst bijgewerkt door xDreamerx op 22-10-12 10:54, in het totaal 2 keer bewerkt

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:51

ik denk dat als ze nog jong is je dan de meeste oefeningen om haar achterhand sterk te maken al doet, als ze ouder is kun je evt. gaan springen. ik deed met mijn paardje ook alle oefeningen die jij hebt omschreven en hij heeft een sterke achterhand ervan gekregen, maar je moet wel geduld hebben het kan lang duren, ik ben nu namelijk ook weer 1.5 jaar verder ;)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:53

Is ze lichamelijk in orde? Of is er een reden dat ze haar achterhand er niet bij pakt?

Voorwaarts Neerwaarts vind ik geen aanrader om de achterhand sterker te maken, omdat het neerwaartse erg uitnodigt om op de achterhand te komen. Probeer om haar horizontaal of iets opgericht te rijden, dan zal ze minder vlug op de voorhand vallen (daarmee zet je haar als het ware horizontaal of al iets op de achterhand).

Wat voor tempowisselingen rijd je? Veel aangaloperen vind ik zelf een fijne oefening om ze er vanaf achter bij te krijgen, of de overgangen van het halthouden naar het wegrijden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:55

Ik lees in je OP dat je al bezig bent met oprichten? Waarom doe je dat? En heb je les?
In feite is het verkrijgen van een actieve achterhand met of zonder bit niet zo verschillend namelijk. Maar het is wel van belang dat je echt flink veel overgangen rijdt, en de zijgangen op de juiste manier. Want anders zet het geen zoden aan de dijk.
Belangrijkste tip: neem les!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:59

xDreamerx, Bedankt voor je reactie. Ik ben inderdaad bezig met haar wat meer op te richten. In principe werkt dat wel goed, ik wil graag weten wat voor een oefeningen ik nog meer kan doen en welke middelen ik eventueel kan gebruiken om het te verbeteren. (bijvoorbeeld tijdens het longeren)

minajtje, Ik snap wat je bedoeld, maar ik ben nu ook 1,5 jaar verder en er is weinig verschil in bespiering te merken. Nu kan ik zo doorgaan maar dan zal het niet erg verbeteren. Dus ik ben opzoek naar nieuwe/andere dingen die eventueel zouden kunnen helpen.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:02

Heb je wel les of begeleiding in het rechtrichten en rijden? Dat er in 1,5 jaar geen verschil is in bespiering vind ik wel een beetje gek, dan denk ik meer aan een blokkade of iets dergelijks.. In ieder geval iets dat het tegenhoudt.

Tja voor tijdens het longeren, veel overgangen, goede lengtebuiging behouden (is longeren met dubbele longe erg fijn voor, is wel iets waar je handig in moet zijn, dus ook daarin: les...), achterbeen goed onder de massa houden.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:07

veel stappen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:08

Doubtless, Ze is altijd wat strak bij de lendenen, laat haar regelmatig na kijken en er zijn verschillende mensen bij geweest. Ben aan het kijken of ik nog iemand laat komen maar het is lastig, iedereen heeft andere meningen en ideeen en welke of wat is goed.
Wel merk ik dat als ik actief met haar bezig ben ze steeds beter en ruimer gaat lopen. En als ik het allemaal een beetje laat ze kort blijft.
Ik rij haar eerst voorwaarts neerwaart om haar vervolgens wat meer op te richten en het zwaarte punt wat meer naar achteren te leggen.
Veel galop wisselingen doe ik juist niet, heb ik wel een tijdje gedaan, maar mijn pony vind de draf lastig en de galop makkelijker, dus die gaat juist te snel in galop als het moeilijk word.
Met tempowisselingen bedoel ik stap-draf halt-draf en schakelen in draf.

Wendy, Het klinkt nu een beetje alsof ik zelf maar een beetje loop aan te modderen als ik jou reactie lees.
Ik heb les, volg en opleiding en heb gedegen les.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:14

misschien dat je de oefeningen niet goed uitvoert? want als je ze goed uitvoert zou je het toch wel moeten merken. misschien is soms een les nemen een optie? dan kan diegene gewoon even meekijken wat je kunt veranderen en tips geven. ik heb ook om de week les (bitloos, vooral grondwerk) en dat helpt heel erg goed, ook omdat diegene je paard dan echt ziet dus dan kun je beter zien wat er is dan als je achter de pc zit ;) het kan ook iets lichamelijks zijn, er kan iets vast zitten. (dat had mijn pony) en dan zijn sommige oefeningen gewoon lastig uit te voeren en dan zul je ook geen verbetering zien.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:16

lees nu net dat je al les hebt :P ook in grondwerk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:20

Ik vraag niet om of ik les moet nemen of niet, ik heb les.
Natuurlijk is de pony vooruit gegaan, en toen ik begon was ze onbeleerd, dus natuurlijk is ze sterker geworden. Maar ik wil graag dat ze nog sterker word. Daarom zoek ik tips voor extra oefeningen.
Met les enzo krijg ik daar natuurlijk ook tips voor etc maar ik ben gewoon benieuwd wat jullie bokkers doen.

Misschien zijn er wel mensen die longeren met een passoa aan een bitloos hoofdstel of iets dergelijks.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:22

Heb je rijfoto's die aangeven waar je zo ontevreden over bent?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:25

En doe je ook oefeningen aan de hand? Ik heb nu les van een instructrice die klassieke dressuur-les geeft (sorry weet niet hoe ik het anders omschrijven moet) en ik werk ook nu vanaf de grond met mijn paard. Merk dat hij in de oefeningen onder het zadel nu veel makkelijker zijn achterhand erbij pakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:26

Ik heb alleen rij foto's van lang geleden. Er zijn vorige week zondag op school wel wat foto's gemaakt maar die heb ik nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:28

Ja ik doe: loswerken, grondwerk, dubbelelangelijnen, werken aan de hand, langeteugelen, rijden.

En daarnaast: buitenrijden, longeren, fietsen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:43

Wat zegt je instructeur ervan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:49

De vraag is hoe je de achterhand beter traint en wat je daarbij kan gebruiken als je bitloos rijd.

Ik heb geen zin om het over les en lesgevers te hebben, of dat nog 100 mensen het zelfde zeggen.
Ik ben benieuwd wat jullie doen en er voor gebruiken.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:51

als je veel stapt krijg je toch ook veel kontspieren? dat vversterkt de achterhand toch ook? en kan je niet met een halster en dan zo een pessoa tuigje achter de benen doen? misschien heeft je paard dan de neiging om zn benen hoger op te tillen?