Regelmatig valt het mij op dat tijdens het mennen mijn handen gaan "slapen". Ze gaan prikken/ tintelen en ik heb moeite om de teugels en zweep goed vast te houden. Tijdens het buitenrijden is dat niet zo erg. Ik neem de teugels in 1 hand en laat de andere hand rusten, maar tijdens de menlessen is dat wel lastig. Hebben hier meer mensen last van en wat doen jullie eraan?
Gekke vraag: men je met handschoenen aan? En fiets je veel met 'blote' handen? Anders zou ik denken dat je handen verkrampen door de kou en het intensieve gebruik.
Ik heb bij mijn weten geen carpaaltunnelsyndroom (heb er wel eens op gegoogled). Heb er met andere dingen nooit geen last van. Met mennen heb ik altijd handschoenen aan, met fietsen eigenlijk alleen als het echt koud is. Ik heb wel eens gedacht dat ik misschien de teugels te krampachtig vasthoudt, maar dat volgens mij ook niet het geval.
Ik heb het wel ook tijdens het mennen, ook krachtverlies. Helaas heb ik wel het carpaaltunnelsyndroom, ben aan 1 hand geopereerd en de tweede moet ook nog. Had gehoopt dit uit te stellen, maar nu krijg ik er al last van met autorijden ook.
Deze klachten kunnen ook uit je elleboog of nek komen, ken iemand die dat heeft en daardoor ook tintelingen heeft in haar handen tijdens het mennen. Ga is naar de dokter, met simpele testjes kunnen CTS zo uitsluiten.
janouk
Geplaatst: 22-10-12 13:05
Ik had ook eerst last van mijn schouders. Nu houd ik mijn handen lager en dat helpt. Ook het feit dat ik nu een veel lichtere zweep heb, helpt. De zweep van mijn man is veel te zwaar voor mij. Het is een investering in een hele lichte zweep, maar dat is zeker de moeite waard.
Gem
Geplaatst: 22-10-12 19:35
Het zou ook kunnen dat je paard gaat hangen op de hand. Ik moet mijn pony los van de hand laten lopen, o.a. omdat teveel gewicht in de hand leidt tot vermoeide, slapende handen.
Zijn je handschoenen wel van de juiste grootte? Als ze te klein zijn, heb je minder doorbloeding en daar kan dat tintelen van komen. Maatje groter kopen?
Nee, handschoenen zijn goed. Ik denk dat mijn paard toch stiekum gaat hangen op mijn handen. Met rijden heb ik er geen last van, maar dat is lange teugelwerk.
Marg
Geplaatst: 26-10-12 23:01
Herkenbaar..
Ik heb er wel meer last van zoald bij vlechten, fietsen, autorijden en schrijven. Maar ook in benen/voeten met wielrennen, hardlopen of aerobics/steps.
Erg vervelend vooral krachtverlies.
Heb helaas geen tips voor je.
LiVetime
Geplaatst: 26-10-12 23:20
Billy schreef:
Nooit gehad, heb je geen carpaaltunnelsyndroom?
Moest ik ook gelijk aan denken. Heb ik ook. Het is iig niet normaal dat je handen gaan slapen. Met rijden nooit last van, maar met mennen zou het mij waarschijnlijk ook gebeuren
Ik heb het ook, bij mij is het geen CTS maar TOS (thoracit outlet syndrome). vergelijkbaar met CTS maar dan in je schouders, dus niet met een operatie op te lossen maar met houdingsverbetering (cesartherapie of mensendieck)
tine10
Geplaatst: 29-10-12 15:31
Heb je misschien te brede leidsels, dan heb ik het namelijk ook. Een te zware zweep, je handen te hoog houden kunnen ook oorzaken zijn. Of handschoenen waarvan een naad op de verkeerde plek zit en afknelt.
Ik heb het ook als ik te brede leidsels heb; voor mezelf heb ik smallere laten maken en nu heb ik het veel minder
Shenavallie
Geplaatst: 07-11-12 12:34
Als ik het zo lees, dan denk ik dat je onbewust te krampachtig zit. Probeer heel bewust te ontspannen. Eventueel kun je aan je instructeur vragen of hij/zij eens extra op je houding wil letten.