[AR] hebben panieksluitingen bij jou al hun nut bewezen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

hebben panieksluitingen bij jou al hun nut bewezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 22:20

Ik zou heel graag ervaringen willen horen van mensen die de panieksluitingen al eens in praktijk hebben moeten gebruiken. Welke sluitingen heb je, en wat was de situatie? Ik wil investeren in een broekriem-panieksluiting, en panieksluitingen voor de strengen (met speciaal d-oog uiteraard).
Ik twijfel omdat ik het een duur grapje vind, en twijfel of je in een panieksituatie ook echt wat aan die dingen hebt.

ZusJacobs

Re: hebben panieksluitingen bij jou al hun nut bewezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:23

Ik heb er echt al wat aan gehad, 1 pony raakte flink in paniek (toepasselijk) en door de panieksluitingen was hij snel los voor het echt mis ging. Natuurlijk kan het ook met die sluitingen mis gaan, ligt maar net aan de situatie. Het is geen garantie dat het dan nooit meer mis kan gaan ;)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:30

de pony's waar ik regelmatig mee men hebbben panieksluitingen , er was 1X een panieksituatie waar ik ze open moest doen
toen stond de koets haaks op de pony's , en de pony's waren over hun toeren en ik moest die sluitingen ( 4 stuks ) losmaken,
van de ene kant was het hardstikke gevaarlijk , die dingen losmaken , maar het ging wel vele malen sneller met ,
bij het tuig van mij komen dus panieksluitingen aan de strengen !

hier het hele verhaal:
romyloverrr schreef:
:= := ik weet het nog heel erg goed,
ik was samen met de eigenaar van mijn verzorgpony's met 2 pony's aan met mennen.
de hele tijd zelf gemend, op de plek was wij de pony's voluit wilden laten gaan facht ik mmm
ze zijn vandaag wel erg fris , ik zal de leidsels even over geven.
( ik heb het pinkriempje nog om de hand )

toen gebeurde het heel snel een pony springt met 1 achterbeen over de ''middenstang'' ( ben even de naam kwijt )
en ja zie zat op de goede hoogte,

een heleboel gebonk een pony die op 3 benen meegalopeerde, het was best glad , en we gingen slippen ,
we gingen recht op een steile helling af , gelukkig kregen we de pony's weer op het weggetje.
dan voel je pas hoe mizerabel die marathonwagen eigenlijk is als er iets gebeurd. -O-

het ging heel erg snel , TOEPASSEN WAT IK HAD GELEERD,
maar oliebol wat moest ik nu met mn pinkriempje , moet ik heb geven aan de eigenaar of gewoon op de grond gooien
ik weet tot op heden nog niet wat ik ermee heb gedaan :?
dus ik als groom eraf gesprongen toen ze weer een beetje onder controle waren, ervoor gesprongen en de 4 leidsels gegrepen
toen voelde ik een pijnlijke scheut in mijn arm , oliebol ! niet weer een sheurtje in een spier,
eigenaar eraf , ik kijken waar mn broertje van 9 was , gelukkig , hij was ongedeerd en de mais in gevlugt.
de pony's waren nog steeds over hun toeren , ik ervoor en de eigenaar probeerd het been erover te tillen ,
BAM ! daar wilde ze weer gaan , wat deden mijn armen pijn , er toen besefte ik
pas hoeveel vertrouwen de eigenaar in me moest hebben , het is natuurlijk niet niets
een ( toen ) 13 jarige , zorgen dat zijn veiligheid, de pony's veiligheid, de koets en het tuig er ongedeerd vanaf kwamen
en natuurlijk , stel je voor er zou wat gebeuren met andermans kind :oo

het been erover tillen lukte niet , dus de ''middenstang'' helemaal losmaken , met 2en was het echt niet gelukt mn broertje was hard nodig
toen kreeg ik de ''eer'' om de leidstels op te steken en , achter de pony's te kruipen om de veiligheidssluitingen los te maken
was nog niet makkelijk ( koets stong haakt op de paarden doordat we zo slipte )
toen ik er weer voor, wat deden mijn armen pijn, ik moest volhouden ! 1 moment verslappen en het kon vreselijk mislopen.
mijn armsprieren begonnen te trillen , het werd steeds erger , wanner waren ze eindelijk klaar met die middenstang ?
eindelijk waren ze klaar, fiewwwww
toen kreeg ik de eer om op de bok te gaan zitten en de 1e 5 meter te maken om de koets weer in normale positie te krijgen. :Y)

toen ging de eignaar weer op de koets en reden we heel rustig naar huis.

pony's hadden alleen een paar schaafwondjes van de strengen.
mn broertje vvond het veel minder enge als de 1e keer galoperen -O-
en ik had alleen zo'n spierpijn dat ik niets meer op kon pakken een paar dagen :=

bren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 08:06

ik heb ze wel maar heb ze gelukkig nog niet hoeven te gebruiken

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 08:13

Het is sowieso al een stuk makkelijker met in- en uitspannen. Dat is voor mij al nuttig genoeg. Het nut ervan in paniek situaties hoop ik voorlopig niet te gaan uitproberen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:32

Hier een paard wat over het lamoen sprong, nadat hij tot stilstand kwam was hij zo weg voor de kar, erg prettig!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:17

Ik heb ze nog niet nodig gehad maar mijn man wel. Gaat trouwens om tuig waarbij je de strengen los kan
maken aan de voorkant bij de borst+ snelsluitingen aan de kar.

Afbeelding
Pony was dus met kar en al de sloot ingerend en hier heeft ie m uit moeten spannen.

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:33

jeetje maisie! dan ben je echt wel blij dat je panieksluitingen hebt.
pony er niets aan overgehouden?

ik ben van plan om ze ook aan te schaffen.
alleen nog even kijken of ik ze aan mijn kar kan bevestigen ..

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:20

@Maisie, iedereen er zonder kleren van af gekomen?
Ik heb ze gelukkig nog niet hoeven gebruiken, maar ik vind het met in en uitsppannen
al super makkelijk.
Je hoeft ze trouwens niet bij de ruitersportzaak te halen, want ze worden ook in de zeilsport gebruikt en dan zijn ze wat goedkoper.

marina62

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 00:48

Ik rijd al jaren met een Ideaaltuig met snelsluitingen aan de strengen en veiligheidslichtogen in combinatie met een dicht lamoen. Het in en uitspannen is nu super snel gedaan en reuze handig als je een ongeduldig of jong paard voor de kar hebt. Mijn oude paard is 2x onderuit gegaan in de menles en toen had ik haar binnen 1 minuut los van de kar liggen, dus ook daar haar je je voordeel uit. Het is idd niet goedkoop, maar van het gemak wat je ervan hebt haal je het geld er al uit.
Vroeger reed ik met een ouder tuig met dichte lichtogen en de strengen gewoon aan de kar en toen wist ik niet anders, maar met het nieuwe systeem ben ik zeer tevreden.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:32

Pony en menner hebben er gelukkig niets aan over gehouden. Maar de schrik
zat er wel goed in ze zijn ook kopje onder gegaan.

Lissenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:55

Ik rijd zelf ook met panieksluitingen in het 2span,
heb een keer gehad dat een pony in paniek raakte en daardoor begon te trappen naar de kar.
Onmogelijk om dan zonder kleerscheuren je paniekhaken los te trekken!
Toch ben ik wel een voorstander van panieksluitingen, ook in het gebruik erg makkelijk.

JJJose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:16

Ook voor panieksluitingen..
Misschien is het even een (niet zo'n hele dure toch?) investering, maar als je het wel nodig hebt en je hebt ze niet.... dan is het je véél meer waard :) .

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:25

Ik vind ze al ideaal met in en uitspannen.

Wat ik begreep is dat de sluitingen van de zeilsport minder kracht aankunnen. Het fijne weet ik er verder niet van.

Titineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:30

Mijn pony sloopte alle musketonhaken, niet door te hangen, maar door zijn hoofd zo hoog te zetten dat er druk op kwam, die druk even volhouden en vervolgens een rukje en hij trok zo de musketon uit die ring.
Dit deed hij uit pure verveling want ik was dan bijvoorbeeld de stal uitmesten en dan kwam hij vrolijk naar mij toe gewandeld.
Ik drukte de musketon dan weer in de ring, maar hoe vaker je hem er in en uithaalt, hoe makkelijker het gaat.
Erg irritant, dus ook dan is een paniekhaak erg praktisch :+

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:33

Panieksluitingen aan je halstertouw, zaaien bij mij paniek... Heb al een paar keer gehad dat iemand 't paard te dicht bij het halster vasthield en het paard per ongeluk lostrok.... Maar ik kan me voorstellen dat het in sommige gevallen handige dingen zijn!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:52

het gaat hier om panieksluitingen voor het mennen ( staat ook bij aangespannen rijden ) :)

LoisVeenings

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:05

Ik gebruik ze alleen als ik dubbelspan rijd, kar en tuig zijn van iemand anders. Aan mijn eigen enkelspan tuig heb ik geen panieksluitingen.
Met in- en uitspannen zijn ze ideaal, maar heb eens gehad dat tijdens het rijden de staart van mijn pony aan het ringetje van de panieksluiting bleef haken. Hierdoor schork de pony, bokte een keer en de streng schoot los. Midden in een galopje is dat toch niet erg fijn. ;)

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:23

romyloverrr schreef:
het gaat hier om panieksluitingen voor het mennen ( staat ook bij aangespannen rijden ) :)

Oeps......

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:34

hier eens een borgpen die ergens afsprong waardoor de stang uit het lamoen wegliep.
net voor het zooitje op de grond kwam was het paard los dankzij de panieksluitingen.
ik zweer erbij.

demibrowny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:05

Maar bij een enkelspan is de kans dat je panieksluitingen nodig heb toch veel kleiner als met tweespan

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:45

demibrowny schreef:
Maar bij een enkelspan is de kans dat je panieksluitingen nodig heb toch veel kleiner als met tweespan

Waarom denk je dat?

demibrowny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:29

Ik wou alleen ff weten want ik heb een pony die ben ik met mijn moeder aan het beleren. (Opnieuw) want ze had vroeger lang geleden voor de kar gelopen en nu word ik te groot voor haar.Maar ze gaat enkel lopen.En ik dacht als de kans bij een enkelspan kleiner is dat je het nodig heb geen veiligheidhaken of die andere dingen aanschaffen.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:29

Dat is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord! Een enkelspan kan net zo goed in paniek raken waarbij het flink mis kan gaan.
Mijn merrie heeft panieksluitingen aan de strengen en ook bij de broek.
Nog niet nodig gehad maar wel makkelijk inspannen.

Mijn mini heeft ze niet rij daar met een staalkabel.

demibrowny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:37

Sorry ik wist het ook niet :?