Basisoefeningen clickertraining

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sperriempje

Basisoefeningen clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 14:06

Ik ben sinds een paar weekjes met mijn pony bezig met clickertraining. Diana van der Wal van de Woordvoerder heeft me hierbij geholpen. Het targetten gaat nu aardig goed, maar ik zou graag meer oefeningen willen gaan aanleren. Mijn vraag is wat de volgende stappen zijn, ik wil het niet te snel vermoeilijken omdat mijn pony het allemaal snel eng vind.
Wie kan mij en Jimmie helpen??

Sassol

Re: Basisoefeningen clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:14

Wat is je doel met clickertraining? Gebruiken in de dressuur, met springen of gewoon voor trucjes?

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:05

Sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 19:33

Ik wil graag verder met VD, maar de hoofdreden is op dit moment om meer vertrouwen op te bouwen

Sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 19:48

Dankjewel Nista_RX ik heb alles doorgelezen, maar er is een probleempje. Mijn pony doet de oefeningen allemaal wel, maar is niet erg enthousiast en als het even kan loopt hij bij me weg om te gaan grazen. Ook vind hij alles eng dus durft hij niks.. Het is een pony van 7 die nog nooit in handen is geweest, altijd in een kudde op een weiland stond..dus ik vraag me af of het ooit wel gaat verbeteren.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:34

Hoe reageert de pony op de click? Bij het horen van de click moet de pony eigenlijk al verblijd opkijken: eten *\o/*

Als dit ook nog niet het geval is, moet je eigenlijk ook niet aan oefeningen beginnen. Het idee is namelijk dat je een motivator (meestal eten) gebruikt waar de pony helemaal verzot op is!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:26

Je pony staat op een grote wei, heeft geen honger als je hem er na een dag eten uit wil halen. Dan heeft hij uiteraard geen interesse in een voertje en een clickje. We hebben het er over gehad om hem kleiner te zetten (is ook beter voor zijn gezondheid!). Als je wat wilt doen met een clicker doe het dan voordat hij een vol buikje heeft, bijvoorbeeld als hij 's ochtends nog op stal staat.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:15

Waarbij ik nog vergeet dat je nu nog in de aanleerfase bent. Als je pony de click en het voertje echt leuk gaat vinden (wat hij eigenlijk meteen al liet zien) kun je het ook gaan gebruiken voor het uit de wei halen na een dag eten. Daar gaan ze echt allemaal uiteindelijk voor overstag als je maar vol blijft houden.

Sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 00:27

Bedankt voor je reactie Diana, ik wilde je sowieso nog mailen met wat vragen maar wilde ook eens kijken watvoor kennis er allemaal op bokt over is wat ik kan gebruiken. Het echte vangen is nogsteeds een probleem, de oefeningen gaan erg goed en hij vindt het wel leuk maar die grote wei blijft het probleem. Het handigst zou zijn om de wei in stukjes af te zetten, maar dat is in ons geval natuurlijk wat lastig.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:02

Als je paard graag gras eet, waarom geen gras als beloning gebruiken?
Om het leuk voor je paard te maken en direct wat nuttigs te trainen (waarbij het paard lekker nieuw gras kan eten) is The Carpet of Motivation oefening gebruiken.
De link is wel in het Engels.
http://www.horsemansarts.com/2010/07/gr ... otivation/

Lizzykizzx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:05

Zoals hierboven staat:Gras is inderdaad weleens een leuk alternatief :j