paard wil niet verder lopen en keert om, wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

paard wil niet verder lopen en keert om, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 09:43

Hallo allemaal,
Al een tijd ben ik bezig met grondwerk, en aan de hand gaat het prima. Nu rijdt ik af en toe een rondje buiten met een crb en boomloos zadel. Paard reageert over het algemeen heel gevoelig, hoef de teugels maar tegen de hals te leggen en ze wijkt voor de druk, klein beetje been doet al genoeg. Ze was eerst wat bang en schrikkerig buiten maar nu heb ik geregeld aan de hand gewandeld en is dat veel minder. Echter als ze ergens wil grazen of om een andere reden gaat ze stilstaan en wil niet meer vooruit, ze draait zelfs om en probeert terug te gaan lopen, reageert amper op het touwhalster en ik moet dan hard trekken totdat ze stilstaat, release dan wel meteen natuurlijk.
"normaal' gesproken, d..w.z toen ik Parelli nog niet kende zou ik een zweepje mee hebben genomen en even een tikje hebben gegeven op het moment dat ze niet verder wil lopen, maar ik denk dat ik dat beter niet kan doen alleen weet ik nu even niet wat dan wel? Gewoon net zo lang omkeren totdat ze in de goeie richting loopt? En het belonen door bijv. een paar honderd meter verder op mijn aangeven weer terug te gaan? Om het leuk te houden? Het is een paard wat veel afwisseling nodig heeft en misschien heb ik wel de fout gemaakt om haar een aantal keren aan de hand op hetzelfde veldje te laten grazen denk ik, dus ik wil dit patroontje graag doorbreken. Het voelt ook niet helemaal veilig voor me als ze zomaar uitzichzelf omkeert. Ik ben ook een aantal keer afgestapt en aan de hand verder gegaan op zo'n moment, om toch verder te lopen maar zelf niet het risico te lopen om naar huis terug te gaan. Het is wel een heel brave merrie , maar ze heeft wel duidelijkheid nodig. Iemand tips?

Achterom

Re: paard wil niet verder lopen en keert om, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:47

En waarom denk je dat je dit niet zou kunnen oplossen met een zweepje? Hoe ver ben je met het grondwerk in het programma? En ben je al begonnen met het rijgedeelte (freestyle)?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:49

staat jou merrie in een kudde? of met andere paarden? dan kan ze misschien verlatingsangst hebben. heeft ze dit ook met wandelen?

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:54

Als je geen zweepje wil gebruiken, heb je denk ik gewoon ontzettend veel geduld nodig. Op een gegeven moment wordt zij het wel zat om de hele tijd stil te staan of iedere keer terug lopen. De enige optie is dan meelopen in jouw richting. Dan moet je er wel zeker van zijn dat je zelf op een gegeven moment niet gefrustreerd raakt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:59

Dat hoeft niet per se... het gaat er om dat je het patroon doorbreekt. En daar zijn meerdere mogelijkheden voor.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:03

Dat is waar, je hebt er zelf wel weinig energie voor nodig, stilstaan :D. haha ik ben lui..
Je zou haar ook achteruit kunnen zetten, bedacht ik me net. wil ze niet vooruit, dan maar achteruit.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 10:11

UHm tja, geen zweepje, heb het gevoel dat dat niet ok is? omdat dat een strafmiddel is? Terwijl ik wel altijd mijn onderbuik gevoel volg en ik het gevoel heb dat ze ook even probeert te kjijken of ik wel de leiding neem.... want eerder is dat wel gebleken dat ik heel duidelijk moet zijn en ze dan prima luisterd. Mijn twijfel zit idd in het feit dat ze een veulen heeft die we achterlatenl in de wei, hebben al veel geoefend met steeds iets langer wegblijven en dat gaat ook prima, zeker aan de hand maar zeker speelt dat wel cmee, vandaar dat ik haar ook niet wil dwingen snapje... Maar ik heb wel eerder met een ander paard gehad dat hij steeds stil wilde staan etc, en toen heb ik een takje afgebroken van een boom, 1 klein tikje , 1 bok en toen verder geen proble men meer, takje weer in t bos terug :) Heb wel met deze merrie ook eerder stil gestaan, bokken en gek doen, maar gewoon consequent gebleven in wat ik vroeg. d.w.z. been geven in fase 1 tm 4 en uiteindelijk zonder problemen verder kunnen lopen.
parelli heb ik grondwerk ad hand gedaan friendly, porcupine, driving, circling gaan goed, yoyo iets minder omdat ze een probleem heeft met haar achterbeen die op slot kan raken (daarom erg voorzichtig) en verder van alles gedaan om haar te desensitiveren, (ballen, wapperend plastic, waterplassen, trekkers en vrachtwagens etc). Daarna onder het zadel en met crb zowel in de bak als buiten, wissel alles steeds af met elkaar....vinden jullie dat ik wel een zweepje zou mogen gebruiken?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 10:14

veulen staat trouwens wel in de kudde hoor, en moeders dus ook. en veulentje is ruim 5 maanden.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 10:16

probleem is dus dat ze niet alleen stilstaat, maar ook omkeert en mijn hulpen negeert althans, erg ongevoelig reageert. waar ik normaal alleen maar de teugels op hoef te nemen en ho zeg staat ze meteen stil, maar op deze momenten gaat ze hard trekken en wordt het een soort gevecht tussen ons. voelt niet goed, zeker niet om lomp aan de teugel te moeten gaan hangen om haar omgedraaid te krijgen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:18

als je dat hebt moet je gelijk afstappen

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 10:21

ok, waarom? Ik bedoel, wil graag snappen wat ik doe en waarom

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:21

Zou een tikje met een zweepje niet beter zijn dan dat gevecht ? :) trekken aan de teugels lijkt me net zo min parelliverantwoord als die ene keer zweep ?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:22

je hebt PB freya :D

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 10:30

ja melaniepk, dat lijkt mij ook en zo voelt het ook, maar wellicht is het hele euvel dat ze op een bepaald punt niet verder wil vanuit angst vanwege het veulen en dat wil ik wel even uitsluiten voor ik welke methode dan ook toepas. ze is namelijk verder altijd super leergierig en braaf, dus msischen moet ik haar er eerst weer aan de hand doorheen helpen.

btw super dat jullie meedenken, ik wordt er zo blij van om iedere keer weer een stapje verder te komen en dat er meer mensen zijn die het begrijpen

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:55

Een zweep zou geen strafmiddel moeten zijn. Of het een strafmiddel is of niet, ligt aan de persoon die hem in handen heeft. Straffen doe je namelijk met emotie (potverrrr... nu ben ik het zat *tik*). Corrigeren doe je omdat dat de beste keuze is (ik wil dat je altijd aan de hulpen blijft, je negeert mijn zit, been en teugel dus dan gebruik ik een grotere/andere hulp *tik*).
Lees je het verschil?

Wat ik wel lees is dat je te weinig leiding neemt, ook door twijfel om het verkeerde/goeie te doen. Soms moet je wat sneller een grotere hulp geven, zeker als je paard het al snapt.
Waar je in het begin uitlegt met fase 1, fase 2, fase 3, fase 4, kun je als je paard het snapt na fase 1 meteen een fase 4 geven. Zodat je paard scherp aan de hulpen blijft en niet altijd maar afwacht tot het echt menens is. En ik neem aan dat jouw paard de beendruk ondertussen wel snapt ;)

Dus als je paard niet reageert op kleine druk been, meteen een tikje. Hoe hard die tik moet zijn en of die nut heeft, zul jij aan moeten voelen. Misschien is in deze situatie met jouw merrie, afstappen de beste methode.

Heb je buiten ook al eens grondwerk gedaan? Dat hoeft niet alleen in de bak hè. Als jij op die moeilijke plek nou bijv. eens de circling game oefent? Dan oefen je op de grond al start/stoppen en zou het er op ook makkelijker moeten gaan.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 11:03

sassol dankjewel, zo leuk dat jullie allemaal meedenken, meer weten meer dan 1
ik ga gewoon mijn intuitie volgen, dat heeft altijd gewerkt tot nu toe en twijfel dat zit in je hoofd :)
Ik ben gewoon bang dat het niet lukt soms en dan doe ik maar niks dus uitdaging grondwerk buiten = goed idee :brr:

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:08

waarom gebruik je geen zweep?
Zodra je benen geeft en er wordt niet op gereageerd een klein tikje achter de singel....zweep gebruiken wil niet zeggen dat je je paard lens hoeft te slaan.
Het is erg belangrijk dat een paard luistert als er een ruiter opzit.Voor je paard's,jou en medeweggebruikers hun veiligheid.
Achteruit lopen enzo doet hij maar in de wei als er niemand opzit.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 11:12

:)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:00

Eerst proberen gewoon geduldig druk te houden. Werkt het echt niet, dan laat je het paard zich draaien en ga je achterwaarts. Je paard zal snel doorhebben dat het makkelijker is om voorwaarts in de richting te gaan die jij wil dan dit achterwaarts te doen. Zorg er wel voor dat je niet te hard trekt aan de teugels, en neem een houding aan dat het jou niet uitmaakt hoe lang je daar stilstaat voordat hij beweegt. Bij het meest koppige paard heb ik eens 1 keer 20 min stil gestaan voor hij bewoog, de keer erop 5 min en daarna nooit meer. Hij had besloten dat het toch beter was te doen wat er gevraagd werd dan te blijven staan.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:13

Over je vraag of je een zweepje mag gebruiken wil ik het nog even hebben. Dat hangt er van af of je het paard hebt geleerd dat een bepaalde lichte druk op het punt waar de zweep is gelijk staat met de vraag voorwaarts te gaan (zoals een lichte beenhulp), of dat je hoopt dat je paard uit angst voor de zweep voorwaarts zal gaan. In het laatste geval is het niet juist om de zweep te gebruiken. Je breekt daarmee ook het vertrouwen af. In het eerste geval is het niet fout, maar ik twijfel eraan of het gaat werken, omdat het signaal dezelfde vraag over brengt als de lichte beenhulp.

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:19

Het is toch maar op 1 punt waar ze omdraait? Waarom ga je er niet in draf voorbij, dan heeft ze minder tijd om om te draaien.
Bij mijn paard helpt het al om alleen een zweepje vast te hebben. Ik hoef hem eigenlijk nooit te gebruiken.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:23

geerke schreef:
waarom gebruik je geen zweep?
Zodra je benen geeft en er wordt niet op gereageerd een klein tikje achter de singel....zweep gebruiken wil niet zeggen dat je je paard lens hoeft te slaan.
Het is erg belangrijk dat een paard luistert als er een ruiter opzit.Voor je paard's,jou en medeweggebruikers hun veiligheid.
Achteruit lopen enzo doet hij maar in de wei als er niemand opzit.

Als je weet dat alles wat het paard doet, voort zou moeten komen uit vertrouwen, zou je dit niet antwoorden denk ik. Je paard moet je blindelings kunnen vertrouwen. Dat is hier nog niet het geval, en dat kan je niet afdwingen. Dat komt mettertijd. Als ts bang is dat het paard met zijn gedrag schade kan aanrichten, zal er voorlopig terug binnen gereden moeten worden. Er moet aan het vertrouwen worden gewerkt. Het paard moet erop kunnen vertrouwenn dat alles wat de ruiter doet, tot hun voordeel zal zijn. Dat bereik je niet door het paard uit angst te laten reageren. Op een dag kan van dat vertrouwen het leven van jou, je paard en andere mensen afhangen. Het is dus veiliger om de zweep of juist te gebruiken (als hulpmiddel zoals een lichte beendruk, in plaats van het paard te laten reageren door angst), of de zweep niet te gebruiken.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:26

Femke_K schreef:
Het is toch maar op 1 punt waar ze omdraait? Waarom ga je er niet in draf voorbij, dan heeft ze minder tijd om om te draaien.
Bij mijn paard helpt het al om alleen een zweepje vast te hebben. Ik hoef hem eigenlijk nooit te gebruiken.

Dat van die draf is een goede tip. Maar het feit dat je enkel het zweepje moet vasthebben is een teken dat je paard bang is voor dat zweepje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:39

als een paard niet reageert op beendruk moet je dat meteen corrigeren met een tikje op die plek.
Dat heeft niets met vertrouwen te maken maar gewoon met luisteren.
En als je wil weten of je je zweep goed gebruikt en eerljk,op het juiste moment moet je je paard even tussen zijn oren kietelen en langs zijn hoofd wrijven met de zweep.....dat is vertrouwen.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:53

Ik denk dat je te onzeker wordt en je paard dit aanvoelt. Als je een assertieve ruiter bent, en duidelijk rijdt, weet je paard wat hij aan je heeft, en leert je paard je ook te vertrouwen. En per paard afhankelijk hoe streng je moet zijn. Maar een tikje, of idd bij de eerste twijfel die je bij je paard voelt aandraven wil vaak wel helpen. Je moet alleen het omdraaien voor zijn.

Ik ben ook een typ wat heel erg op het NH afging. Maar ben veel te voorzichtig geweest met mijn vorige paard. Die ging ook aan de staak buiten en omdraaien. Heel vervelend. Ik eerst vanuit de adviezen hierboven het zaakje bekeken. Maar achteraf gezien was dit helemaal verkeerd voor deze situatie. Als ik het paard vanaf de eerste keer duidelijk had gemaakt dat dit niet de bedoeling was ( misschien wel met een flinke tik) was het niet geëscaleerd tot een punt waarbij ik niet meer alleen met haar op buitenrit kon.

Hoop dat het jou niet gebeurt in ieder geval.