hoe dicht laat je je paard bij ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RobRose

hoe dicht laat je je paard bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 19:52

Vaak zie je dat paarden paarden in de vrijheids dressuur en trucjes heel dicht bij komt .
hoe gaat dit met je ruimte bepalen en respect behouden ? ontstaan er geen gevaarlijke situaties ?

PreHungaro

Re: hoe dicht laat je je paard bij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:55

Uit het natuurlijke principe hoort je paard netjes uit je ruimte te blijven. Dit is ongeveer te ruimte om je heen wanneer je je arm uitsteekt. Het is verstandig om deze ruimte ook tijdens het uitvoeren van trucjes te behouden. Het is gewoon een stukje respect dat het paard voor je moet hebben. Daarnaast is het ook een stuk veiliger. Stel je laat het paard te dichtbij steigeren en hij slaat per ongeluk uit, dan heb je mooi een hoef in gezicht (is niet fijn!)..... Natuurlijk laat ik mijn paard ook wel eens in mijn ruimte komen om lekker te kroelen knuffelen, maar tijdens het grondwerk/vrijheidsdressuur hoort hij gewoon netjes ruimte te houden.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:54

Ik zie heel veel mensen die veel te dichtbij komen met jambette en steigeren. En paarden die op zakken en handen azen om voer. Mijn ruimte is daar waar mijn armen zwaaien als ik ronddraai. En daar gaat een paard gewoon lekker uitblijven.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:56

keeyzie schreef:
Uit het natuurlijke principe hoort je paard netjes uit je ruimte te blijven. Dit is ongeveer te ruimte om je heen wanneer je je arm uitsteekt. Het is verstandig om deze ruimte ook tijdens het uitvoeren van trucjes te behouden. Het is gewoon een stukje respect dat het paard voor je moet hebben. Daarnaast is het ook een stuk veiliger. Stel je laat het paard te dichtbij steigeren en hij slaat per ongeluk uit, dan heb je mooi een hoef in gezicht (is niet fijn!)..... Natuurlijk laat ik mijn paard ook wel eens in mijn ruimte komen om lekker te kroelen knuffelen, maar tijdens het grondwerk/vrijheidsdressuur hoort hij gewoon netjes ruimte te houden.

Mee eens behalve het dikgedrukte stukje.
Voor knuffelen stap ik in zijn ruimte, hij niet in de mijne.
Tuurlijk komt ie wel aanlopen als ik in de wei sta, maar dan wacht hij netjes buiten mijn ruimte.

RobRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 14:36

dat bedoelt keeyzie vast

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:31

Klopt dat bedoelde ik ook, meneer wacht inderdaad netjes buiten mijn ruimte, ook met voeren vind ik dit trouwens heel belangrijk.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:51

inderdaad ook met voeren, je hebt er gewoon zoveel profijt van :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:59

De ruimte die ik om mij heen wil en waar mijn paard uit moet blijven is zo groot als ik aangeef. Dat kan een paar meter zijn, of een paar centimeter. Het is niet een "gebied" waarvan de omvang vast staat. En wanneer het paard het netjes vraagt mag hij dichterbij komen. En andersom ook: ik vind het respectloos om hup naar je paard toe te lopen en 'm meteen aan te raken. Als dit het voorbeeld is wat je geeft is het ook logisch dat je paard ook zo naar jou doet.

Voeren: ik houd de voeremmer vast met m'n handen/armen over de bovenkant zodat hij niet bij het voer kan. En die armen gaan pas opzij als het paard netjes vraagt of hij bij het voer mag. Van gewoon paard uit de buurt houden, bak neerzetten, paard met bak achterlaten leert hij niks.

jackyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:29

als ik met mijn verzorg paardje buiten ga wandelen wil hij wel eens heel dicht tegen mij aan lopen of mij omver lopen , nu doe ik een logeer zweep tussen mij en mijn paardje dat ik hem een beetje han bij sturen als hij tegen me aan loopt ,zo leert je paardje wel dat je ruimte wil .
je kan het proberen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:55

i.p.v. een longeerzweep is het handiger met een stick te werken, deze zijn net iets korter en handzamer. Een stick is eigenlijk een verlengde van je arm en kan echt heeeel handig zijn.

@koper handen over het voer is ook een goede, maar met een echt dominant paard moet je uitkijken, die houd ik liever eerst met mijn stick of afstand en ga daarna steeds een stapje verder. Zou ik meteen alleen mijn armen gebruiken dan heb ik niet genoeg hulpen om het paard op afstand te houden. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het ook echt uitmaakt met wat voor paard je te maken hebt. Het enne paard is met stemhulp op afstand te houden, het andere paard heeft net iets meer nodig.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:57

idd ook belangrijk om het paard zelf te respecteren, maar ik vind het wel belangrijk dat ik het paard overal kan aanraken. Stel dat het paard een keer onderzocht moet worden door een dierenarts en je kunt niet aan zijn hoofd komen, dan heb je toch een probleem. Ook het vastpakken van bijvoorbeeld zijn tong of het aanraken van de binnenkant van zijn mond oefen ik regelmatig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:55

Tuurlijk moet je je paard overal kunnen aanraken. Maar meteen naar je paard toe lopen en aan 'm zitten vind ik onfatsoenlijk. Je kunt ook eerst naar 'm toe lopen en contact maken zonder 'm aan te raken en dan daarna aan 'm gaan zitten. Als je dus bij voorbeeld een halster om wil doen oid. Als hij je omver duwt uiteraard niet, dat snap je wel.

keeyzie schreef:
i.p.v. een longeerzweep is het handiger met een stick te werken, deze zijn net iets korter en handzamer. Een stick is eigenlijk een verlengde van je arm en kan echt heeeel handig zijn.

@koper handen over het voer is ook een goede, maar met een echt dominant paard moet je uitkijken, die houd ik liever eerst met mijn stick of afstand en ga daarna steeds een stapje verder. Zou ik meteen alleen mijn armen gebruiken dan heb ik niet genoeg hulpen om het paard op afstand te houden. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het ook echt uitmaakt met wat voor paard je te maken hebt. Het enne paard is met stemhulp op afstand te houden, het andere paard heeft net iets meer nodig.

Die hand kan ook los van je bak om een paard een zwieper te geven. Je gaat je niet staan laten bijten natuurlijk he :7 Ik ga niet staan kloten met zo'n stick, uit principiële overwegingen al niet, zo'n ding riekt naar NH :r Maar hij zit ook alleen maar in de weg aangezien ik met m'n handen al wat anders beet houd.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:02

dan zitten we denk ik op een andere lijn, ik doe namelijk heel veel vanuit het nh, maar wel met mijn eigen draai. Ik gebruik zowel Parelli als andere methode. Vooral het lezen van paarden en het herkennen van hun karakter vind ik erg belangrijk. Ik zou echt niet meer zonder stick kunnen.

en geloof me zo onhandig zijn die dingen niet, als je eenmaal weet hoe ze werken kun je er echt alles mee :) eenmaal aan de stick wil je niet meer anders

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:03

Ieder z'n ding, ik vind vooral net parelli echt afschuwelijk maar als jij je er prettig bij voelt moet je 't vooral doen :)

RobRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 19:29

ja zo is dat vele mensen vele meningen bedankt voor alle reacties, conclusie voor mij respect is heel belangrijk en ieder gaat dat net iets anders mee om , wellicht verschilt dit ook per paard.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:25

Mijn paarden moeten uit mijn persoonlijke ruimte blijven, onder andere ook een belangrijk iets wat terug komt in het grondwerk. Deze ruimte is zo groot als dat ik mijn armen om me heen kan strekken, en daar horen ze uit te blijven. Alleen met toestemming mogen ze hier in komen. :) Beetje respect, en is op deze manier erg veilig.