Longeren wel of geen nut?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Heeft longeren zonder "iets", wél of geen nut?

Ja, zie reactie
25 (69%)
Nee, zie reactie
11 (30%)

Totaal aantal stemmen: 36

roombolletje

Longeren wel of geen nut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 16:18

Ik weet niet of het hier hoort maar ik denk dat het hier het meest bij past *\o/*
Ik vroeg me dus af, als je je paard longeert zonder ook maar "iets" dus alleen met halster en longeerlijn ( evt. zweep ) heeft het dan ergens nut voor?
Ik dacht dat je je paar dan gewoon lekker de benen kon laten strekken zeg maar. of gewoon even beweging geven.
Nu hoor ik heel vaak dat longeren zonder "iets" dus geen nut heeft en dat je dus beter kan longeren met bijv. pessoa of bijzet .
Wat vinden jullie?

Dniekje

Re: Longeren wel of geen nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:19

Als je echt iets wilt trainen dan heeft zonder iets longeren naar mijn mening geen nut. ik longeer altijd met het doel op lossigheid, en gehoorzaamheid. met bijzet :j

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:21

Ik longeer eigenlijk als ik longeer alleen met hoofdstel en longleerlijn er aan, en soms met hulpjes. Verder laat ik haar eveneens benen strekken en soms is het serieus. Zelf heb ik geen hlp dingen dus dan leen ik af en toe wat :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:25

Tja ligt eraan, voor wat heeft het nut? Om de energie 'eruit' te laten en gewoon even beweging te geven wel, om je paard losser te maken en echt doelgericht te trainen niet.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:26

Ik doe dat dan ook nog zonder longeerlijn en noem het dan alleen geen longeren, maar loslaten. Mijn paard vind het heerlijk, die gaat dan lekker bokken en rennen. Aan de longe doet ze dat niet.
Maar je traint er natuurlijk niks mee, ook niet als je een longeerlijn gebruikt. Hoewel ik mijn paard wel lekker over de rug kan laten lopen dan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:27

Nut tja het is maar wat je wil. Als het puur om gehoorzaamheid gaat en dus het paard bv op commando laten stappen, draven, galopperen, stilstaan en eventueel werken om het ook te laten versnellen vertragen end dan heeft het nut want dan heb je niet een hulpteugel nodig voor het longeren.

Wil je echt specifiek het paard trainen qua bespieren of iets dergelijks denk ik dat het wel nuttig kan zijn maar dat het voor de doorsnee paarden eigenaar vrijwel onmogelijk is om op deze manier het paard echt doelbewust te trainen qua bespieren/lijf.

Verder kun je natuurlijk ook gedeeltelijk conditie opbouwen via het longeren denk bv aan paarden die lang niet onder het zadel zijn geweest. Fijn voor de paarden om weer "licht" te beginnen, alles weer even onder de knie te krijgen en wennen aan de beweging zonder een persoon op de rug.
Of een paard wat vrij druk is even longeren om de meeste energie eruit te laten en het paard meer te laten ontspannen alvorens je erop stapt. Is ook nuttig voor een doel.

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:28

ik denk dat zonder hulpmiddelen wel degelijk nut heeft, maar dat het afhangt van wat je precies wil trainen, als ik mijn paard longeer zonder hulpmiddelen leg ik met name de nadruk op overgangen, gehoorzaamheid, en manier van lopen (verzameld/ruim/achterhand eronder) dat kan in principe prima zonder hulpteugels :)

als je echt wil trainen op bespiering etc ebn ik het eens met Tigra_

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:28

Ikzelf vind dat t wel degelijk nut heeft, afhankelijk van wat je verwacht ervan.

Ik longeer vooral voor conditie/beweging en gehoorzaamheid. In de rondpen gebruik ik helemaal niks, dus ook geen touw
Dan heeft t wel degelijk nut. t losser maken en doelgericht trainen heb je toch andere hulpmiddelen voor nodig.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 16:33

Oke maar soms word gewoon keihard gezegd; " nee, longeren zonder hulpteugels heeft geen zin natuurlijk!" alsof het de gewoonste zaak van de wereld is ;s

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:56

ik longeer nooit met longeer touw. ze draait altijd zo rondjes om mij heen. Net een grote volte. Dit is meer uit gehoorzaamheid en uit beweging. als ik geen zin heb om te rijden

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:01

Longeren heeft bij mij wel nut. Mijn pony rijd ik wel voor de kar.

Op het moment dat hij minder goed reageert op mijn stemhulpen of minder voorwaarts is ga ik longeren. En heb daar wel profijt van hoor :j

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:03

Mensen hebben vaak geen idee hoe zeer longeren met hulpteugels van belang is bij het trainen van een paard. Zonder hulpteugels kan ook erg nuttig zijn hoor :) 9 van de 10 keer longeer ik met hulpteugels, maar als ik longeer met alleen een hoofdstel werk ik aan stemcommando's en dergelijke.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:16

Nut.. ja wat is nut? Je moet het zelf nut geven. ik kan ook prima met m'n ene hand in m'n broekzak en de andere aan de lijn m'n paard rondjes laten lopen, omdat ik geen zin heb om te rijden omdat ze bij wijze van al met z'n tienen in de bak rijden. Ik kan haar ook (met mn ene hand in m'n broekzak) prima laten werken aan de longeerlijn. Ik vind dat als je een doel hebt met longeren dat het dan nut heeft.

Ik longeer voor de afwisseling, heb een jong paard en vind het niet nodig om daar elke dag op te gaan zitten (vind ik eigenlijk bij geen enkel paard nodig). Maar het is een paard dat je moet blijven uitdagen. Dat betekent echter niet dat wanneer ik longeer ik er altijd een hulpteugel (touwtjes, bijzet, pessoa, dubbele lijn) aanzet. Ze kan ook prima werken aan een halstertje met een lijntje er aan. Als ze dag daarvoor super haar best heeft gedaan en ik vermoed dat ze spierpijn zal hebben doe ik er niks aan, dan wil ik zien hoe ze loopt, welke spieren ze last van zou kunnen hebben en proberen haar zover te krijgen om zich in haar hele lichaam te ontspannen. Ja ook zonder hulpteugels. Soms ga ik gericht ergens aan werken aan de longeerlijn, en soms heb ik die intentie en merk ik aan haar dat ze het toch nodig heeft om even door te gassen, dus dan doen we dat even.

Vind daarbij ook dat je heel veel van/over je paard kunt leren door naar het paard in beweging te kijken. En verder zit er ook nog een verschil in welk paard je aan de ander kant van je lijntje hebt lopen. Maar ook onze nieuwe aanwinst (14-jarige ruin) die weinig conditie/bespiering heeft heb ik graag aan m'n enkele longeerlijn. Het is een uitdaging om die ontspannen te laten lopen, maar ik kan zo ook goed in de gaten houden in hoeverre het trainen onder het zadel en aan de longe met bv bijzet resultaat heeft en doorwerkt in zijn eigen beweging.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:24

Ik longeer mijn paard met dubbele longe, maar ook regelmatig met 1 lijn vast aan het halster.
Ook met maar 1 lijn kan je oeffeningen doen hoor, zoals veel tempo wisselingen, volte groter en kleiner maken, etc. en uiteindelijk loopt mijn paard ook lang en laag, op eigen benen aan 1 lijntje. Dus het kan zeker wel.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:13

Ik longeer mijn paard af en toe aan een halster met de longe. Ik gebruik eigenlijk nooit een hulpteugel, ik laat het haar allemaal zelf doen. Ik wil haar lang en laag hebben, en met een actief achterbeen en zonder dat ze over de buitenschouder wegvalt, en dat kan je ook prima bereiken zonder 'iets'.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:43

Ik vind het geen nut hebben..
Lang en laag kan je veel beter onder het zadel trainen. Dan heb je nog handen en benen om te kunnen begrenzen.

Ik snap het nut niet van tempowisselingen etc. als je geen begrenzing hebt. Dan heeft het paard helemaal geen kader om in te kunnen bewegen en zal teveel stuwen in het voorwaarts gaan, ipv dat het vertrekt op het achterbeen.
Tijdens het volte groter en kleiner maken heb je ook geen begrenzing en kan het paard veel makkelijker over de buitenschouder wegvallen.

Als je je paard alleen beweging wilt geven dan heeft het natuurlijk wel nut. Maar training, nee, dat is het niet en kan het imo ook niet zijn. Behalve training in de zin van het paard uitdagen/laten proberen te ontspannen etc. Maar spieren trainen, paard losser maken in het lichaam? :n

Een paard dat al goed getraind is/wordt, los is in het lichaam, daarbij heeft dit soort 'longeren' geen nut. Behalve als je het beweging wilt geven.

De mijne longeer ik nooit op deze manier. Die gaat dan mooi zijn onderhalsje trainen, wat natuurlijk ontzettend nadelig is en niet goed voor zijn rug.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:47

Ligt eraan wat je doel is met het longeren.
Wil je je paard alleen beweging geven of gehoorzaamheid trainen kan dat prima zonder hulpjes
Wil je onbelast trainen voor spierontwikkeling, dan gebruik je wel hulpmiddelen. Persoonlijk vind ik dan trainen aan dubbele longeerlijnen het prettigste

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:48

RT-D -> GVL

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:54

Als ik de jonkies zadelmak maak en ga inrijden ga ik ze eerst longeren vanaf het totale begin, dus met halster en alleen lijn en steeds opbouwen, dekje en singel, hoofdstel erin, zadel erbij etc.
Zo leer ik ze wennen aan mijn stem en kennen ze de commandos goed voor als ik er opga en dit werkt altijd prima.
Ze worden zo braver naar mij en ik ga niet ineens dingen op hun rug doen voor ze ook maar iets kennen.
Mijn haflinger die als iets verder longeer ik met pessoa voor haar achterhand.
Die train ik zowel aan de lijn als erop.
Ja in mijn ogen heeft het dus zeker nut alleen de oudere die allang onder het zadel zijn longeer ik zelden, alleen voor de afwisseling

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:08

Ik heb ja geantwoord. Uiteraard ligt het er wel aan hoe je het doet.

Je kunt een paard ook zijn achterhand laten gebruiken zonder touw of iets. Door als het paard met zijn binnenachterbeen af wilt zetten, er iets meer energie in te stoppen. Hier moet je dus wel ritmegevoel voor hebben. Ook overgangen laten maken, net als wanneer je rijdt, kan helpen om het paard zijn achterhand beter te laten gebruiken.

Loopt een paard met zijn schouder naar binnen, of met zijn achterhand, kun je het paard ook beter in balans laten lopen door het deel wat teveel naar binnen valt naar buiten te sturen. Maar net als met rijden geld: van achteren naar voren werken.

Een paard wat met zijn schouder naar binnen loopt, zal ook zijn achterhand verkeerd gebruiken. Als je je dus eerst op de achterhand focust, zal de schouder vanzelf meekomen en zul je daar weinig tot niets aan hoeven te corrigeren.

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:11

ik gebruik het voor energie kwijt te kunnen conditie stem commandos leren etc