Klein galopperen aan de lange teugel.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Klein galopperen aan de lange teugel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:32

Hallo allemaal!

Sinds een paar maanden ben ik met [naam] hard aan het trainen aan de lange teugel.
Dit gaat erg goed, ze kan een pasje wijken, lekker draven, klein draven, netjes stappen, mooie stelling.
Maar nu is de galop het probleem.

[naam] kan nu zo draven, dat het voor mij mogelijk is om te blijven lopen, en ik kan ook aangalopperen op die manier, maar na 2 passen moet ik haar sprong laten vergroten omdat ze er anders uitvalt. Hierbij moet ik dan mee gaan rennen/joggen om haar bij te houden omdat ik anders óf in de mond hang óf ze valt er alsnog uit (en continue tikken met de zweep om haar erin te houden heeft geen zin, dit begrijp ik zelf ook wel.)

Nu is mijn vraag,
Is het mogelijk om mijn pony te leren 'klein' te galopperen zodat ik niet mee hoef te gaan rennen, dit is fijner voor mij(n conditie), haar mond (ivm handen stilhouden met rennen, praktisch onmogelijk), en ik kan dan wat langer met haar galopperen en bijvoorbeeld ook netjes figuren gaan 'rijden' in plaats van alleen maar rond in de bak/paddock/op de wei. Hier leren we beide namelijk vrij weinig van behalve crossen en dat wil ik juist niet!

Mvg,

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:34

om verzamelt te kunnen gallopeeren hebben paarden enorm veel krach nodig in de achterhand.
het kan best zijn dat zij dit nog niet heeft en het nog een paar maanden gaat duren voor ze dit wel heeft!

Er is een algemeen topic over het werken aan de lange teugel trouwens ;)

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:35

en eerst aan de longeerlijn oefenen? hoe jij je niet suf te rennen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:38

Loveidefix, begrijp ik volkomen! Ik snap dat dit moeilijk is voor mijn pony, maar als we het niet trainen lukt het nooit en haar 'trainen' op de manier die ik beschreef in de OP werkt niet dus ik was benieuwd naar de goede manier! Heb je misschien de link van dit topic of een zoekwoord zodat ik dit topic kan vinden?
Bedankt!

Tossielove, we trainen veel aan (stem)commando's aan de longeerlijn, maar het is erg moeilijk om haar klein te laten galopperen zonder er uit te laten vallen omdat ik haar dan minder 'bij me heb' als je begrijpt wat ik bedoel. Aan de longeerlijn is ze toch nog best vrij én op de volte dus (als het goed is) in stelling, dit is toch anders dan wanneer ik er (schuin) achter loop.

Bovendien is 'verzameld' een erg groot woord, ik weet dat ik 'klein' heb geschreven, maar bedoel hier meer mee beheerst en zo veel mogelijk te sturen zoals zij te sturen is in draf, zonder dat ze gaat 'rennen'.
Nu rent ze niet echt er van door oid. Maar neemt ze best grote sprongen en gaat hierbij (steeds) hard(er), wil ik haar dan inhouden reageert ze zo sterk op mijn hulp dat ze er bijna meteen uitvalt, en ik dus te laat ben met haar bij te drijven.

tossielove

Re: Klein galopperen aan de lange teugel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:43

ja dat is zo, maar als je het eerst veel traint op de longeerlijn, tot het behoorlijk goed gaat (dat is dus veel en veel trainen) kun je vanaf het middenpunt waar jij staat steeds iets meer mee gaan lopen, tot je er schuin achterloopt. kan begrijpen dat dit ik beetje vaag verhaal is, maar zo zou ik het proberen in ieder geval.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:47

veel overgangen van draf naar galop kunnen ook helpen. wat je ook nog kan proberen is dat er 1 iemand voor je pony loopt om haar vanvoren een beetje in te houden, en iemand er achterloopt om je pony in galop te laten blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:50

Zou je mij kunnen uitleggen hoe ik [naam] dan klein/'langzaam' laat galopperen aan de longe zonder dat zij eruit valt?
Als er iemand aan de voorkant meeloopt blijft ze op diegene het tempo lopen (omdat als er bv. kleine kinderen op rijden loopt er ook iemand mee, en luistert ze naar degene die er voor loopt, zodat de kinderen zich geen zorgen hoeven te maken over het aandrijven/sturen, maar gewoon een rondje kunnen hobbelen.)
Deze persoon moet dan dus ook gaan rennen om haar weer in galop te krijgen.
Is er een mogelijkheid om haar dan vanuit dat rennen in een kleine galop te krijgen?

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:54

Veel overgangen maken en balkjes lopen om de achterhand aan te sterken :j

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:57

voorwaarts, eerst naar voren. Als je erop zit rij je een groen paard ook niet onder zijn tempo, waarom aan de lange lijnen dan wel. Dus eerst aan de longe, naar voren gesprongen galop, mooi taktmatig en krachtig en dan kun je haar stukjes terug in tempo vragen om haar als ze de balans verliest eerst weer naar voor te laten galoperen. Denk dat je dit beter in een keer goed kan leren en niet eerst wat op de voorhand huppelen...

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:57

hoe oud en groot is je pony?
wanneer je ze dus in galop zet, gaat ze aardig hard, (herkenbaar hoor :o) heel zachtjes proberen terug te nemen, en als ze er bijna uitvalt, vanachter weer aandrijven. dat is echt iets om op te blijven trainen! ze zal het ook niet in 1 keer doen. en zo als loveidefix al zei; het kost meer achterhand, dus ook die spieren moeten nog meer ontwikkeld worden, wat tijd kost.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:59

Juist vooral dat aanspringen blijven oefenen, daar worden ze juist heel erg sterk van!
En je kan 'm daarna op een kleine volte zetten zodat je zelf minder hoeft te lopen en je pony iets meer ruimte heeft.
Gewoon na een paar passen weer terugnemen en weer lekker verder gaan met de rest.

Het is ontzettend zwaar voor je pony. Die van mij kan het ook nog steeds maar een paar pasjes (en wij zijn al een aantal jaartjes bezig) maar langzaamaan komt er elke keer een pasje meer bij en verzamelt hij steeds beter :)
Gewoon elke keer een stukje verder en opbouwen.
Succes!
Laatst bijgewerkt door DieL_Zor op 16-10-12 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:00

Galop werk aan de lange teugel vergt veel van de ruiter/begeleider. Natuurlijk moet een paard/pony leren te verzamelen en dan nog dat kan niet de hele tijd. Ook met een gevorderd paard die verzamelt kan galopperen moet je aan de lange teugel ook veel afwisselen met arbeids galop ivm impuls verlies. Dat houdt in dat je zelf in een pittig tempo mee moet lopen, liefst niet rennen want dan stoor je het paard teveel. Zorg zelf dat je grote passen maakt, ik leg altijd uit reuze passen maken. Heel vaak is de ruiter /begeleider al tijdens het aanspringen in galop al te ver achter. Dus tijdens het aanspringen moet je er al voor zorgen dat je bij bent dit vergt enige oefening. Wat prettig is dat het paard vanuit stap in galop aanspringt dan kan je het beter bijbenen. Zodra het paard in galop is doe dat eerst op een volte dat zorgt ervoor dat je het paard beter gesloten kunt houden en je kunt beter meelopen omdat je zelf aan de binnenkant loopt. Als dit goed bevestigd is kun je eens proberen een lange zijde mee te nemen en zo op te bouwen. Tip laat het paard niet te lang achter elkaar galopperen bouw dit rustig aan op dat is wel zo prettig voor jouw en je paard ...... succes !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:03

Balkjes lopen doen we erg veel, ook tijdens het longeren en als ze los in de paddock mag leg ik er ook een paar neer en begeleid haar er dan overheen, vindt ze leuk werken ook :j.

Naar voren aan de longe gaat erg goed, ze heeft gecontroleerde sprongen met goed achterbeen gebruik, alleen het terugkomen vindt ze erg moeilijk.

Ze is 10 jaar oud en +/- 87 cm hoog.
Dus als ik het goed begrijp een beetje terugwerken tot ze een beetje gaat 'zitten' , dus op haar achterhand steunt en dan weer naar voren drijven?

Dat het lang gaat duren maakt me weinig uit, ik wil graag dat het positief effect heeft en dat ik samen met haar kan trainen ipv dat ik zelf allemaal dingen ga proberen :j

Verder heb ik uit bovenstaande teksten begrepen dat ik niet te lang moet galopperen, wat mij achteraf best logisch lijkt omdat ze anders steeds meer de neiging heeft om naar voren te gaan (want vliegen is lichter dan sjouwen toch!)

De 'reuzenpassen' zijn een goede tip, die ga ik zeker gebruiken!

Bedankt!

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:07

succes met trainen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:08

Bedankt! We doen ons best :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:47

Probeer haar ook in de draf veel overgangen te laten maken. Waarneer ze correct verzameld zal ze haar achterhand wat meer onder haar massa brengen en daarmee ook haar achterhand trainen. Op en duur weer eens proberen aan te springen in galop. 2 passen en dan weer terug naar verzameling. Voor een paard is het gewoon bere moeilijk om te galopperen op wandel tempo. Maar idd zoals gezecht veel balkjes trainen, overgangen rijden, en dan toch elke keer pasje meer er bij in oefenen. Accepteer gewoon geen grote/springt galop sprongen. Zodra ze verruimt terug nemen. Dit is een teken dat ze het te zwaar vind en dan wil ze dus harder maar dat moet je voorkomen! niet te vaak achter elkaar doen ook, daar worden ze strond eigenwijs van (geef ze eens ongelijk :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 07:52

Bedankt! Ik ga vanmiddag weer met haar trainen :)