Work In Progress - [***] @ Parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Work In Progress - Cobe @ Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:17

Sinds 1 oktober het level 1 pakket ter beschikking en toen zijn we echt, echt gestart (daarvoor wel eens pogingen tot, maar nooit met volle overtuiging). Ik wilde eerst wachten tot ik een volledig level-filmpje had voordat ik wat zou posten, maar ach, ik heb nu een filmpje, waarom daarop wachten?

Filmpje is van vandaag, vandaag heb ik voor het eerst de sideways en de squeeze-game gedaan. Een stukje van de squeeze staat op film. Ik ga er nog niks over zeggen, maar vragen/tips/bedenkingen zijn welkom, dan kan ik eens kijken of jullie hetzelfde zien als ik :Y)

Work in progress dus .. nog niet af ..

Heb ook nog een filmpje van eerder, dit is van 6 oktober, een stukje driving & yoyo-game (met op het einde een eigen interpretatie van de yoyo :Y) ).

En de pion is ook regelmatig van de partij 8-)
Afbeelding

Bedankt voor het kijken :)

Lara

Re: Work In Progress - Cobe @ Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:44

Heb alleen je eerste filmpje gekeken, en ik vind je stijl heel erg fijn! Je bent erg vriendelijk bezig en neemt lekker je tijd! Het enigste wat mij meerdere keren opviel was dat je hem weg wilde sturen en hij niet echt luisterde, niet willen zoals het er voor mij uitzag, en geen angst(als ie bang was had ie er waarschijnlijk er naar gekeken, licht onderzoekend), en nog gaf je hem imo teveel kansen. Op die manier zal hij daar op den duur dat doorhebben en zal zijn inzet een andere insteek krijgen omdat je wel dreigt maar niet doet.
Wees dus niet bang om af en toe de carrotstick erbij te nemen. Als hij dat spannend vind, zorg dan dat je na afloop hem goed beloond(op de plek waar je hem geraakt hebt/druk hebt uitgevoerd) met de carrotstick.

Een goede leider is een consequente leider :) ik denk dat je heel goed opweg bent verder! Blijf lekker creatief met obstakels zoals je nu duidelijk ook al bent! Maar dat komt vast wel goed :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:06

Dank je wel voor je reactie!
Kan je misschien even wat voorbeeldjes opnoemen wanneer ik te lang wacht? Want er zitten wel 'mindere' momenten in maar dat heeft misschien ook een andere reden, kan me nu niet meteen voor de geest halen wat je bedoelt. Verder was het héél erg nadenken voor mij, eerste keer dat ik de squeeze echt probeerde en [***] trok vaak heel erg naar de hindernis toe, wat niet altijd mijn bedoeling was :+ Maar het moet natuurlijk nog allemaal niet snel & spectaculair & speciaal, dat komt later wel, eerst de basis er goed in, en dan kunnen we echt gaan spelen :Y)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:23

Om de squeze te oefenen zou je ook tussen jou en t hek kunnen beginnen, gewoon om het natuurlijke claustrofobie gevoel te 'triggeren' en juist ontspanning te kunnen geven.

Qua voorbeelden zal ik globaal het filmpje voor je nalopen;
In het begin is voor mij ook niet helemaal duidelijk wat je precies wilt van je paard. Omdat je wel een houding hebt dat je hem stuurt en hij richting de sprong loopt, maar je ''yoyo'd'' hem daar weg, terwijl je wel de carrotstick in je rechterhand houd en hem dus niet openlaat. Vervolgens stuur je hem over de sprong. Maar imo iets te uit het niets. Probeer daar iets meer je fases in te gebruiken(ik heb geleerd; kijken, uitstappen 'send', en dan dreig'tag' en een echte tag op het paard) ik zie nu send, dreigtag. Vervolgens doet hij vrolijk enkele stappen naar jou toe. Je zet hem dan wel netjes een paar stappen achteruit, maar wederom komt hij weer leuk naar je toe, terwijl dat niet is wat jij wilde.
Probeer op zo'n moment dus duidelijker en sneller in te grijpen. Je send doorzetten en taggen die hap := (vat dit niet verkeerd op hoor, je moet m niet in mekaar rammen ofzo :P ) Wat ook helpen kan is je string loslaten in het werk.
Zoals op 3:00 minuten en hij te ver van je af staat, ik weet niet goed hoe je de driving game hebt -> Ik zie nu je andere filmpje.
Ik heb geleerd, dat een driving pas een goede driving is wanneer hij overstapt terwijl hij om zijn as om je heen gaat. Probeer de driving game ook eens met je uiteinde van je leadrope te gebruiken om hem daarmee te drivingen(waar je nu de stick voor gebruikt). Die zou je ook kunnen gebruiken bij je draw in je yoyo.
Dus als je hem vraagt en hij komt niet (zoals ook in het tweede filmpje rond 1:15min) je weer het uiteinde van de leadrope gebruikt om hem op die manier naar voren te driven. (wederom een kwestie van fases natuurlijk ;) )

Ik geloof dat dat kort wel even was :) Als dingen niet duidelijk zijn kan ik vanavond nog meer uitleggen/vertellen, maar ik ga nu ook zelf naar mn knol :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:07

Dank je wel :)
Het begin is inderdaad al iets wat 'mis' loopt .. mijn bedoeling was dat hij gewoon bij me kwam staan, maar hij besloot dat de hindernis leuker was. Geen probleem op zich, hij mag best wel initiatief tonen en ik zal dan werken met wat hij graag doet (indien mogelijk natuurlijk), maar dan wel op mijn 'commando' en daarom stond ik daar eventjes te klooien om het zo te zeggen .. Op zo'n momenten is het moeilijk om EN leadrope juist EN stick juist EN houding juist EN gedachten juist EN uitdrukking juist .. :)) Verder dacht ik toen 'ok, als hij de hindernis wil doen dan doen we die eerst' dus wilde ik hem daar overheen squeezen. Maar, als hij vindt dat hij geen aanloop genoeg heeft dan denkt hij dat hij dat niet haalt :+ Daarom dat hij dan mijn richting uit komt, wat ik dan probeer te voorkomen maar misschien ben ik op zo'n momenten wat te zacht (vooral omdat hij het vaker probeert) :j En soms gaat hij ook ineens een heel andere richting uit dan wat ik in mijn hoofd heb (zoals de 2e keer 'naar mij toe komen') en dan moet ik nog even denken hoe ik dat het beste kan oplossen, dus dan duurt het allemaal wat langer :))

De driving kan nog veel aan verbeterd worden :j Als ik de driving zo doe (dus echt als driving) dan stapt hij mooi onderin, maar dat is iets wat hij sowieso moeilijk vindt dus als hij daar onderuit kan komen doet hij dat, en in situaties waarin ik alles moet combineren heeft hij die kans natuurlijk :+ Hoe werkt dat met die leadrope dan in de draw? Want een draw moet toch in een rechte lijn? En als ik mijn leadrope ga gebruiken zoals bij de driving dan gaat hij toch z'n achterhand wijken? (plus dat ik mijn leadrope dan een stuk korter moet nemen om überhaupt te kunnen gebruiken, maar dat is in het begin ook niet zo erg natuurlijk, die draw moet in ieder geval beter :j ).

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 18:00

Goed dat je wel zo bewust bezig bent :j
Ik kon zo snel geen filmpje maken waar het op te zien is, zou eventueel zelf even kort een filmpje kunnen maken waar het op te zien is binnekort om het wat duidelijker te maken :)

Wat ik heb geleerd bij de driving is namelijk kijken-inbuigen-inlopen-dan rustig zwaaien(dwz; uiteinde van leadrope rondjes draaien gefocussed op de flank)- en dan harder, desnoods raken.
Vervolgens kun je als je hem vraagt bij de draw(wat je verder wel netjes doet) maak je de fases; inbuigen(recht dus niet naar links/rechts), touw ''aaien'' en druk opbouwen(wat ook al heel goed gaat :j ) en vervolgens focus/blik op zijn flank(motor :D ) en met het uiteinde wat je nog hebt de druk opvoeren door op afstand weer rustig zwaaien, en daarmee de druk opbouwen. Zodra hij 1 stapje doet stop je daar natuurlijk mee ;) Ook in de gaten houden dat je die niet te frontaal doet omdat je hem dan niet echt uitnodigd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:37

Filmpje zou wel leuk zijn moest je die mogelijkheid hebben :j Ik denk het wel te begrijpen, maar het zien is toch altijd interessanter :Y) Vraag me alleen af of het wel gaat werken op die manier .. achterhand is inderdaad motor, maar als ik me daarop concentreer krijg ik hem niet aan de gang :+ [***] is LBI, heel bewust van zichzelf en de sleutel is het wegkrijgen van de voorhand, als die weg is dan kan je er alles mee. Ga je je concentreren op de achterhand dan loopt hij je gewoon met z'n schouder omver :Y) En dit schijnt vaker zo te zijn bij LBI's, heb ik ergens eens een filmpje van gezien en sinds toen ben ik me gaan concentreren op die voorhand (ook bij het vertrekken voor circling bv.) en zo goed als geen problemen meer ... Maar misschien als ik die driving met de leadrope dan op de voorhand doe (wat sowieso al makkelijker te bereiken is bij een draw :P ) dat het wel werkt :j

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 08:20

Klopt :j sowieso zijn LBI's vaak het ''luie'' type paard, wat dominant, slomer. De truc is dan om bij hem de suggestie te wekken dat hij dat wilt, en dan ''make him think its his idea''. Ga vandaag even kijken of ik wat voor je kan opnemen :)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:45

Heej Cobe ook aan het Parellien! leuk om te zien, Sabine! En je boekt al snel vooruitgang als je level 1 nog maar sinds 1 oktober in huis hebt. The driving game doe ik ook meestal met het uiteinde van de leadrope zwaaien (Pumbaa beheerst nu alle games op level 1/2 niveau) maar ik heb wel alles volgens de stappen gedaan, dus eerst porcupine. En toen ging de driving bij mij uiteindelijk wel vanzelf. Maar dat is bij ieder paard weer anders natuurlijk. Toch zie ik veel van Pumbaa in Cobe, wat ik al eens eerder heb verteld :j Ik vind de yoyo netjes, maar je kunt wel zien dat hij soms even met andere dingen bezig is als jij hem naar je toe probeert te halen en hij dus niet op je signalen reageert. Is voor hem ook helemaal nieuw natuurlijk, dus heel begrijpelijk. Ben je ook van plan om je levels te halen dmv audities?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 11:36

Dank je wel!
Ondertussen heb ik ook met de leadrope gewerkt en dat gaat eigenlijk wel prima :j Dus nu doen we stick & leadrope afwisselend, heb ook aan de sideways gewerkt met de leadrope en ook dat ging goed, en de draw bij de yoyo ging ook een stuk beter als ik de leadrope op z'n voorhand richtte als verdere fase.

Volgende plan is om meer met z'n LBI-karakter te werken. Heb nog wat filmpjes gekeken als voorbeeld van Linda op shows en heb wel weer wat ideetjes, vooral het héél langzaam lopen op de circling ben ik benieuwd wat dat met hem gaat doen :))

Vandaag is trouwens toevallig mijn level 2 binnen gekomen! *\o/*
Heel fijn dat ik dit zo achter elkaar 2e hands kon kopen, niet zo fijn voor mijn bankrekening maar nu heb ik ook wel wat 8-) Ben wel een tijdje zoet nu :P

Audities ben ik nog niet over uit, op zich wil ik wel, maar het is sowieso nog te vroeg en ik moet nog even kijken wat en hoe, wil ook graag lid worden van Parelli Connect maarja, gebrek aan creditcard .. dus dat moet ik nog even uitzoeken. Komt wel :)

(ik heb trouwens ook alles gewoon in volgorde en volgens het boekje aangeleerd hoor, maar [***] zou [***] niet zijn als er niet eens spontaan dingetjes "stuk" gaan ... Hij weet het dan allemaal wel, hij vindt het alleen op dat moment niet zo nodig :+ :)) ).