Oefeningen voor tijdens logeren - 3 Jarige

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne_com

Oefeningen voor tijdens logeren - 3 Jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 16:10

Hey,
Ik ben bezig met het beleren, ik longeer nu nog, van een jonge Friese Hengst van ruim 3
Ik heb er zelf niet echt ervaring in. (ik krijg opzicht wel begeleiding)

Ik zoek oefeningen die ik met hem kan doen om hem sterker te maken en om af te wisselen.
Wat ik nu wel eens doe is;
- Met dubbele lijnen longeren
- Met balkje longeren
- 'gewoon' longeren
- overgangen, zowel in de gangen als in tempe

Weet iemand nog leuke/afwisselende/sterker makende dingen die ik met hem kan doen?

Groetjes
Sanne
Laatst bijgewerkt door Sanne_com op 12-10-12 16:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:12

Wat ik meestal doe is veel overgangen doen tijdens het longeren. Dus bijvoorbeeld heel langzaam laten draven en dan weer een overgang naar middendraf.
Of stap-galop.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:12

Is hij nu ruim 3 of moet ie nog 3 worden. Ik zou hem persoonlijk niet te lang longeren je hebt ze hoe dan ook op en kleine volte en dat is in mijn ogen niet zo geschikt voor de gewrichten.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:13

Wandelen om hem verkeersmak te maken, eens een vrijheidsdressuurlesje nemen. Een longeerles zal ook niet verkeerd zijn, vooral met zo'n jonge hengst.

Krijg je goede begeleiding? Alles moet wel veilig zijn natuurlijk. Een hengst is heel wat anders als een ruin of een merrie.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 16:22

brechtje122 @ Die doe ik ook :+ vergeten bij te zetten, heb het even veranderd.
Stap galop is wel een goede die ga ik eens proberen.

egnie@ hij is ruim 3. Ik longeer ook niet zo lang, hoog uit 20 minuutjes of zo.

Narita@ Hij is eigenlijk al haast verkeerd mak, alleen de snel weg vind hij niet zo daar oefenen we al mee. En nee ik krijg helaas niet heel goede begeleiding, maar het zijn niet hele erge hengsten. Ze zijn ook merries gewent ze staan op een kleine fokkerij.

egnie

Re: Oefeningen voor tijdens logeren - 3 Jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:14

Als het je bedoeling is om hem ook zadelmak te maken, kun je al eens beginnen met een zadel erop en dan uiteindelijk de beugels langs het lichaam laten hangen. Persoonlijk als je hem longeert om er op te gaan zou ik er naartoe werken dat je erop kunt. De eerste keren is het wel fijn als het dier niet al te veel conditie heeft. Door veel te longeren bouw je de conditie namelijk ook op.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 19:23

egnie schreef:
Als het je bedoeling is om hem ook zadelmak te maken, kun je al eens beginnen met een zadel erop en dan uiteindelijk de beugels langs het lichaam laten hangen. Persoonlijk als je hem longeert om er op te gaan zou ik er naartoe werken dat je erop kunt. De eerste keren is het wel fijn als het dier niet al te veel conditie heeft. Door veel te longeren bouw je de conditie namelijk ook op.

Zadel en zo hebben we al gedaan beugels ook, er heeft ook al iemand op gezeten. Hier reageerde hij amper op.
Alleen heeft hij nog niet zoveel bespiering, daarom zoek ik oefeningen om hem wat sterker te maken.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:34

Als hij zadelmak is en je kunt een beetje sturen kun je er ook mee naar buiten gaan. Overgangen rijden kun je ook op de lange zijde.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 19:41

egnie schreef:
Als hij zadelmak is en je kunt een beetje sturen kun je er ook mee naar buiten gaan. Overgangen rijden kun je ook op de lange zijde.

Hij is nog niet zadelmak. er heeft alleen al een keer iemand op gezetten.
Ik vind hem zelf nog te weinig bespiert om er echt mee aan de slag te gaan, en ik wil er zelf nog niet op.
Daarom zoek ik oefeningen waarmee ik hem met de Longe sterker kan maken.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:35

Overgangen. Maar ik zou dat persoonlijk niet graag op een korte volte doen met zo'n jong paard, of in ieder geval niet teveel. Ik zou toch kiezen om óf: erop te gaan, langs de weg bijvoorbeeld, en gewoon veel kilometers maken met overgangen. óf, als je er liever niet op wilt, aan de hand gaan wandelen, en daarbij overgangen naar een rustig drafje maken, en weer terug. (hiervoor hoef je zelf niet te gaan rennen, maar je kunt gewoon zorgen dat hij goed aan de (stem)hulpen wordt en wat achterhand kweekt door voorzichtig aan verzameld en beheerst aan te draven. :) Rustig opbouwen natuurlijk.
O, en daarbij wordt hij ook gelijk goed verkeersmak als je langs de weg gaat wandelen. De reden waarom ik langs de weg zou verkiezen is omdat het in de bak a) zwaarder loopt en b) toch meer bochten- en cirkelwerk is. En dat is voor een jong paard gewoon nog te zwaar.

Ik denk dat de conclusie toch is: Minder longe, meer wandelen/grondwerk.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 11:04

Ok, ik ga er maar 2 keer per week heen, dus meer dan 1 keer soms 2 keer per week doe ik maar longere. Vaak maar 1 keer.
De andere keer wandel ik vaak met hem of jaag ik hem lekker op.
Het aan de hand gaan draven wil ik liever niet doen, ik wil niet dat hij leert dat hij naar huis of zo mag draven. Of naar een merrie toe...
Maar ik ga denk ik wel meer met hem wandelen :D

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 11:05

Dank iedereen voor de iedeen:D

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:27

Ik denk dat zolang je zorgt dat hij op jou let bij het draven aan de hand, het geen probleem zal zijn hoor. En je hoeft dan ook niet (alleen maar) richting stal te draven, maar je kunt ook bij stal vandaan gaan. ;) Zolang hij op jou let (korte stukjes, veel overgangen, van richting veranderen als hij naar een bepaald punt/merrie/stal toe neigt) zal het waarschijnlijk niet voor problemen zorgen. Maar dat is jouw keuze, uiteraard.

En inderdaad valt 2 keer per week longeren wel mee, maar als je dan misschien een kwartier bezig bent loopt hij toch flink wat rondjes. Dan kun je beter (indien mogelijk) 5 keer in de week vijf minuten, bijvoorbeeld.

Een oefening waar de achterhand ook sterker van wordt, is overigens Achterwaarts. Dit moet je alleen niet teveel doen, het is ook belastend. Maar het is sowieso gemakkelijk als et knopje achterwaarts erop zit.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 12:37

Ok dat is wel een goed idee, ga ik proberen.

Helaas zou ik er heel graag meedere keren per week heen gaan, maar school gaat voor.... (anders mag ik helemaal niet meer)
Dus vaker gaat niet.

Achter waarts gaan is wel een goed idee ja, heb ik wel eens met hem geoefend maar het is wel hanidg om dat vaker te gaan doen ja. Dankje wel voor de tip!

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:58

Het werken aan de dubbele longe kent hij al, dan werk je dus vanuit centrumpositie. Ik werk zelf met dubbele lijnen zowel in centrumpositie als in menpositie (erachter). Je zou dus het werk aan de longe kunnen uitbreiden met het werken in menpositie. Het voordeel hiervan is dat je het paard niet continue belast op de volte, in menpositie kun je veel rechte lijnen rijden en dit afgewisseld met gebogen lijnen en grote voltes. Het voordeel van werk aan de lange lijnen in menpositie is dat je het paard sterker kunt maken doordat je zowel horizontale en verticale balans traint, daarnaast kun je het paard laten wennen aan eerste en tweede teugelhulpen als voorbereiding op het werk onder het zadel. Alleen doe je dit nog zonder ruiter op de rug, dus het paard kan zich volledig focussen op zijn eigen balans.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 20:46

Dat is denk ik wel een heel goed idee ja.
Alleen hoe kan ik hem dat het beste leren? Heb het al eens geprobeerd maar zodra ik er achter ging lopen ging hij om staan kijken van, wat doe jij nou daar? :P

sjoukje95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:00

ik liet mijn jonge friese merrie tijdens het longeren ook over cavalletti draven, dus de balkjes op en verhoging, en dit dan wel bijgezet natuurlijk. dit vond ze altijd geweldig en het is ook goed voor de spieropbouw

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 19:06

sjoukje95 schreef:
ik liet mijn jonge friese merrie tijdens het longeren ook over cavalletti draven, dus de balkjes op en verhoging, en dit dan wel bijgezet natuurlijk. dit vond ze altijd geweldig en het is ook goed voor de spieropbouw

Dankje voor het idee, die hebben wij ook ( we hebben er 2... maar ach) Dat ga ik morgen denk ik met hem doen :D

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:40

Sanne_com schreef:
Alleen hoe kan ik hem dat het beste leren? Heb het al eens geprobeerd maar zodra ik er achter ging lopen ging hij om staan kijken van, wat doe jij nou daar? :P

De kunst is om geleidelijk op te schuiven, dus niet in 1x van centrumpositie naar menpositie gaan. Doe dit in meerdere stappen, verdeeld over bijvoorbeeld meerder sessies longeren. Sowieso is het wijs om niet direct achter het paard te gaan lopen maar er eerst schuinachter te gaan lopen. Als je recht achter het paard loopt, ziet hij je niet, als je schuinachter hem loopt, kan ie je nog zien. Geeft in eerste instantie een vertrouwder gevoel en jullie kunnen beiden langzaam aan de nieuwe positie wennen.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 10:04

NH_trainer schreef:
Sanne_com schreef:

De kunst is om geleidelijk op te schuiven, dus niet in 1x van centrumpositie naar menpositie gaan. Doe dit in meerdere stappen, verdeeld over bijvoorbeeld meerder sessies longeren. Sowieso is het wijs om niet direct achter het paard te gaan lopen maar er eerst schuinachter te gaan lopen. Als je recht achter het paard loopt, ziet hij je niet, als je schuinachter hem loopt, kan ie je nog zien. Geeft in eerste instantie een vertrouwder gevoel en jullie kunnen beiden langzaam aan de nieuwe positie wennen.

Dankje, Ik ga het denk ik vandaag wel proberen er iets schuiner achter te lopen.
Is voor hem denk ik ook een goede oefening, als er later mensen zijn die hem willen beleren voor de kar :D