Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
egnie schreef:Als het je bedoeling is om hem ook zadelmak te maken, kun je al eens beginnen met een zadel erop en dan uiteindelijk de beugels langs het lichaam laten hangen. Persoonlijk als je hem longeert om er op te gaan zou ik er naartoe werken dat je erop kunt. De eerste keren is het wel fijn als het dier niet al te veel conditie heeft. Door veel te longeren bouw je de conditie namelijk ook op.
egnie schreef:Als hij zadelmak is en je kunt een beetje sturen kun je er ook mee naar buiten gaan. Overgangen rijden kun je ook op de lange zijde.
sjoukje95 schreef:ik liet mijn jonge friese merrie tijdens het longeren ook over cavalletti draven, dus de balkjes op en verhoging, en dit dan wel bijgezet natuurlijk. dit vond ze altijd geweldig en het is ook goed voor de spieropbouw
Sanne_com schreef:Dat is denk ik wel een heel goed idee ja.
Alleen hoe kan ik hem dat het beste leren? Heb het al eens geprobeerd maar zodra ik er achter ging lopen ging hij om staan kijken van, wat doe jij nou daar?
NH_trainer schreef:Sanne_com schreef:Dat is denk ik wel een heel goed idee ja.
Alleen hoe kan ik hem dat het beste leren? Heb het al eens geprobeerd maar zodra ik er achter ging lopen ging hij om staan kijken van, wat doe jij nou daar?
De kunst is om geleidelijk op te schuiven, dus niet in 1x van centrumpositie naar menpositie gaan. Doe dit in meerdere stappen, verdeeld over bijvoorbeeld meerder sessies longeren. Sowieso is het wijs om niet direct achter het paard te gaan lopen maar er eerst schuinachter te gaan lopen. Als je recht achter het paard loopt, ziet hij je niet, als je schuinachter hem loopt, kan ie je nog zien. Geeft in eerste instantie een vertrouwder gevoel en jullie kunnen beiden langzaam aan de nieuwe positie wennen.