wat kan ik met mijn haf doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Flynn00

wat kan ik met mijn haf doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 21:49

hallo alle bokkers,

ik heb een haf van 5 jaar die door een blijvende blessure niet meer bereden kan worden.
nu weet ik niet meer wat ik allemaal met haar kan doen.
ik kan namelijk niet met haar wandelen in mijn eentje omdat ze te sterk is en dan moet ik de shet ook meenemen want die zijn onafscheidelijk.
als ik nu thuis kom ga ik met ze knuffelen doe ik even wat vd met mijn shet , krijgen ze eten en thats it.
ik vind dit veelst te weinig maar ik weet gewoon niet meer wat ik met haar kan.
we hebben ook geen rijbak of iets dus longeren gaat ook niet.

ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen

groetjes dieuwertje

Anoniem

Re: wat kan ik met mijn haf doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:51

ik weet niet wat ze heeft? maar misschien als de blessure het toe laat voor de kar laten beleren? of langelijnen en vrijheidsdresuur, voorzover de blessure dat toe laat dan. wat heeft je paardje?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:56

Soort blessure bepaald welke belasting ze nog aan kan. Wat is de blijvende blessure dus?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:58

De basis van Parelli? En zo werken tot samen leren wandelen? Clickertraining?

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 22:10

mijn haf had/heeft een gat in der straalbeen. dit is niet echt te genezen en het komt ook bijna niet voor. dit komt gewoon plotseling.z ze loopt dus bijna altijd kreupel. op dit moment is het zelfs zo erg dat ze niet meer uitzich zelf de wei door galloppeerd wat ze eerst wel deed. ze kan dus ook geen scherpe bochten maken of op een volte draven(ze draaft namelijk heeeel hard en dat is slecht voor der been)
dingen doen met mijn haf wordt ook moeilijker omdat ze er op voer uit is. ze dramt gewoon door je heen.

wat is parelli?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:18

Niet iets wat mogelijk is met een kreupele pony.

Om te beginnen met klikkertraining kan je je haf achter een hek zetten en leren targetten. Hek voorkomt dat ze door je heen kan drammen. Alles wat onder de noemer kleine kunstjes valt (kusje, flemen/lachen, ja knikken, nee schudden) en kleur discriminatie vraagt weinig tot niks van haar benen en zou dus kunnen.

Al moet ik heel eerlijk zeggen dat een pony die niet wil bewegen en bijna altijd kreupel is voor mij niet genoeg kwaliteit van leven heeft om als grasmaaier/gezelschapspony met pensioen te gaan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:13

In deze situatie zou ik persoonlijk zeggen maak een lekker sausje, en een heel grote BBQ.
smakelijk.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:06

OPG -> GVL

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 12:57

maar haar weg doen vind ik zo zielig. ze is nog maar 5 en verder heeft ze het naar der zin.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:17

aeolusnr1 schreef:
In deze situatie zou ik persoonlijk zeggen maak een lekker sausje, en een heel grote BBQ.
smakelijk.

Dit is wel heel hard..

Kleine kunstjes zouden kunnen maar als ze pijn heeft is het niet eerlijk tegenover de pony om dit soort dingen van dr te vragen denk ik

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:25

dieuwertje_ schreef:
maar haar weg doen vind ik zo zielig. ze is nog maar 5 en verder heeft ze het naar der zin.
:(:)
Meis, leeftijd zegt niks over levenskwaliteit. Overleg met je DA om haar 2 weken op pijnstillers te zetten en kijk dan heel kritisch naar de verschillen in gedrag, weer willen bewegen, etc. Is dat inderdaad een groot verschil dan zou het echt einde verhaal moeten zijn. Levenslang op pijnstillers is enkel recept voor zich opstapelende en steeds erger wordende kwalen, want alle pijnstillers hebben op langere termijn bijwerkingen. Hoe pijnlijk en verdrietig ook, vrijheid van pijn is een basisrecht van een paard en voor jouw als eigenaar is dat dus een verplichting.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:47

aeolusnr1 schreef:
smakelijk.

Jeetje zeg, wat een gemene reactie. Zoiets zeg je toch gewoon niet?

TS: ga lekker met haar aan het clickeren. Vinden ze een heel leuk spelletje :) Dan staat ze er niet maar wat bij te staan en heeft ze ook iets te doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:22

is het nog eerlijk voor je pony om te leven met zo'n dergelijke blessure? ongeacht de leeftijd?

als jij 21 bent en je hebt zo'n erge ziekte/kan niet meer een menswaardig leven lijden, zouden jou ouders/jij jou dan ook laten lijden,''omdat je nog zo jong bent?''

het is heel hard, en heel erg moeilijk, maar als je pony niet meer paard waardig kan leven, zou ik heel goed kijken of je daar nog mee door wilt gaan...