[AR] trainen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tietse438

trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 11:09

hoe zit jullie training schema eruit?
ik zelf heb een friese merrie en die men ik 3 keer in de week en dan nog 2 keer longeren.
ik wil graag dat ze meer uit houding vermogen krijgt.

Poeltje

Re: trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:06

Die drie keer dat je ment, hoelang men je en wat doe je dan?

Ik doe twee keer in de week conditietraining. Dan maken we aardig wat kilometers.
Verder wordt er af en toe onder het zadel op gereden of even gelongeerd.

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:03

ik men ongeveer drie keer per week. die van mij is net beleerd dus
we zijn het allemaal nog wat aan het opbouwen. ik rij meestal naar een
soort park hier in de buurt en train dan op een groot grasveld.
ben dan ongeveer een uur a anderhalf uur weg. voornamelijk stap en draf,
galop komt later. hij loopt verder drie keer per week een uur onder het zadel.
soms pak ik hem even aan de dubbele longe om vanaf de grond wat dingen te verbeteren.

ik ben van plan om in ieder geval 1x per week goed dressuurmatig aan de gang te gaan.
veel overgangen en figuren rijden en aan de stelling werken.

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 13:44

Poeltje schreef:
Die drie keer dat je ment, hoelang men je en wat doe je dan?

Ik doe twee keer in de week conditietraining. Dan maken we aardig wat kilometers.
Verder wordt er af en toe onder het zadel op gereden of even gelongeerd.

ik men ongeveer 1 a 1,5 uur per keer en doe dan voornamelijk kilometers maken over straat en zand wegen afwisseld van stap en draf en op het zand ook wel eens een galopje

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 13:46

frodo1993 schreef:
ik men ongeveer drie keer per week. die van mij is net beleerd dus
we zijn het allemaal nog wat aan het opbouwen. ik rij meestal naar een
soort park hier in de buurt en train dan op een groot grasveld.
ben dan ongeveer een uur a anderhalf uur weg. voornamelijk stap en draf,
galop komt later. hij loopt verder drie keer per week een uur onder het zadel.
soms pak ik hem even aan de dubbele longe om vanaf de grond wat dingen te verbeteren.

ik ben van plan om in ieder geval 1x per week goed dressuurmatig aan de gang te gaan.
veel overgangen en figuren rijden en aan de stelling werken.

okey hoe jong is die van jou dan?
en ga je er mee naar een menles dan of leer je je dat zelf aan? ik vindt nog al moeilijk om en te mennen en te kijke of het goed gaat goed loopt en zo

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:56

hij is al 10, dus op redelijk late leeftijd beleerd.
na de winter ga ik op menles.
de les is 's avonds en ik rijd liever niet in het donker.
we hebben zelf geen trailer helaas.
ik vind het ook lastig hoor. meestal laat ik mijn groom een stukje filmen.
dan kan ik in ieder geval achteraf zien wat ik fout doe :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:22

Ik vind 3x per week voor de wagen 1 a 1.5 uur plus nog 3x per week uur onder het zadel best heul veul :7

Training van die van mij (tuigpaardje met flink wat hackney erin, nu 1.5 jaar voor de wagen, jaartje onder het zadel), in principe kan natuurlijk altijd wat tussenkomen maar meestal komt het hierop neer...

ik rij 2x per week onder het zadel, waarvan 1x dressuurmatig zo'n drie kwartier in de bak en meestal nog kwartiertje uitstappen buiten, 1x per week maak ik een buitenrit van 20 a 30 km soms op flink tempo, soms gewoon relaxed stappen/draven :)ddd
ik men 2x per week, als het meezit een keer buitenrit van plm 15 a 20 km, soms meer en 1x per week wat dressuren in de bak plm 3 kwartier/uurtje. Als buitenrit niet gaat doe ik in plaats van mennen vaak nog een buitenrit onder het zadel.
en dan 1x per week wordt ze gelongeerd, half uur behoorlijk intensief

twee keer per week staat ze lekker in wei/op paddock :)
Ze heeft een superconditie, is nooit moe en heeft er altijd zin in :D maar dat is wel langzaam opgebouwd hoor, heb je er niet zo van de ene op andere dag in.
En het is per paard & trainingsmogelijkheden, leeftijd, gezondheid, type paard etc natuurlijk allemaal weer anders, het ene paard loopt nu eenmaal makkelijker en bouwt ook makkelijker op / vindt het leuker dan het andere paard.

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:40

VanHuisUit; Is inderdaad behoorlijk veel. Tot nu toe stap ik eigenlijk alleen maar voor de wagen, met hier en daar een drafje. Echt intensief is het dus nog niet. Er is hier een park in de buurt waar we dan meestal heen gaan, en dan ben je stappend toch wel gauw een uurtje onderweg. Onder het zadel hobbelt hij meer wat rond, geen zware arbeid. Hij wordt helaas onwijs druk als hij te lang stilstaat, dan wordt het echt een bommetje. Bovendien zitten er nog aardig wat zomervetjes aan die er best afmogen :D

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 23:02

Hier ook 2 of 3 keer per week conditietraining, kilometers maken en veel interval training dus bijv 5 minuten stap, 5 minuten draf en 5 minuten galop. Verder heb ik nog 2x per week les, 1x prive en 1x vereniging dat is altijd dressuur. Als ik geen tijd heb worden ze gelongeerd. Meestal zijn er wel 1 of 2 dagen dat ze vrij zijn.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:09

Bij ons is het trainen vooral gericht op het beeld dat paard ons teruggeeft... hij praat niet zoveel, maar zegt mijn zijn hele voorkomen een heleboel. Dat betekent dat bijvoorbeeld in de periodes dat hij van vacht wisselt, in voor- en najaar, we een stuk minder van hem kunnen vragen, hij heeft dan duidelijk een sterk verminderd energieniveau. Verder in de 'normale' weken werkt hij 6 of 7 keer. Dat werken is afwisselend. Hij staat gemiddeld 2 keer voor de kar, 2 keer onder het zadel en 2 keer aan de longeerlijn. Met de kar rijden we voornamelijk buitenritten, variërend van een km of 10 tot een km of 30. We vragen hem dan in een behoorlijke actieve draf in lange stukken en wisselen dat natuurlijk af met een stap, al dan niet actief, ligt eraan hoe zwaar de weg in draf was. Op zandpaden pakken we stukken galop mee. Onder het zadel is meestal één keer in de bak en één keer buiten. In de bak werken we wat dressuurmatig, maar dat moeten ruiter en paard nog wel een beetje leren :-) Op buitenrit lekker met lang teugeltje en voornamelijk stap (kan ik zo goed trainen omdat ik erop iets beter contact met zijn mond kan vinden dan op de kar erachter en zo kan ik hem dus beter in actieve stap krijgen zonder teveel in mond te zitten en zonder dat het dribbelen wordt. Het longeren is ook afwisselend, enkele longe of dubbele longe en veel overgangen en oefenen van tempo's tot lekker duurtrainen in zelfde tempo en laatste tijd pak ik balkjes d'r bij en gaan we leren springen aan de longeerlijn. Hij staat verder elke dag buiten in de kudde op grote wei en krijgt daar z'n vrije beweging nog. Er zijn ook weken bij dat onze agenda's of ons energiepeil het niet mogelijk maakt om hem veel te laten werken, dan krijgt hij meer vrij en dat betekent het in de weken erna iets rustiger oppakken (nou ja, na een weekje rustiger aan heeft hij geen conditieverlies, maar als dit weken voorkomt, toevallig laatste tijd, dan moeten we wel beetje opbouwen).

Edit:
toevoeging: in de weken dat we 'weinig' tijd of energie hebben, werkt hij als 't enigszins mogelijk is nog minimaal 3 keer per week en dit is dan vooral conditiegericht