Problemen met longeren van jonge pony.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kayleigh

Problemen met longeren van jonge pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 15:21

Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig met het longeren van een grote shetlandermerrie van 4 jaar.
Ik heb ervaring met jonge paarden en krijg ook les, ik longeer haar vanaf het begin gewoon met een simpel halster die ze altijd al om heeft.

De eerste keer dat ik haar ging longeren ging het allemaal perfect, ze liep netjes dr rondje, reageerde prima op stemhulpen ect.
Het leek allemaal perfect te gaan, onze band groeide enorm, pony leerde steeds sneller maar na 2 maanden begon ze te 'hangen' aan de longeerlijn. Ik heb vanaf toen les genomen maar tijdens die les moest ik het zonder longeerlijn doen aangezien het toch in een roundpen was en ik me zo meer kon richten op het werken met stemcommando's.

Vanaf dat ik die les had gehad gebeurde het, ik wilde haar op een doodnormale dag gaan longeren aan de longeerlijn, ik had de zweep nog niet gebruikt of ze begon al met rennen, en aangezien de pony is gaat vaak naar keuringen dus normaal gesproken bij een korte ho stond ze gelijk stil. Dat gebeurde nu dus niet, een korte ho luisterde ze niet naar, een lange 'hoooooo' was maar een raar woord geworden en ze bleef maar rennen. Zo probeerde ik haar met heel veel geduld te stoppen, totdat ze ineens in volle gallop op me af kwam rennen.
Hier heb ik gelijk correct op gereageerd, door heel duidelijk te zijn naar haar, een volwassene met heel wat ervaring die kwam kijken heeft het toen eens geprobeert en er kwam maar geen verandering.

Die brave kinderpony, toonde nu geen enkel respect naar mij toe en lette niet meer op.

Is er iemand die mij kan helpen, hier verstand van heeft of weet wat ik kan doen graag !
Me geduld raakt een beetje op, aangezien dit de hele week zo is ..

NH_trainer

Re: Problemen met longeren van jonge pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:54

Ik zou met haar gaan grondwerken en loswerken, dit om wederzijds vertrouwen en respect weer op te bouwen. Er is wellicht enige miscommunicatie tussen jullie ontstaan en deze manier van werken zou jullie weer dichter bij elkaar kunnen brengen.
Ik woon niet ver bij je vandaan en geef les in o.a. loswerken en grondwerken. De link naar mijn site staat hieronder, voor meer informatie. Succes!

Kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 11:07

Grondwerken zijn we mee bezig, woensdag komt er iemand kijken die me gaat helpen dus ik hoop dat het dan goed gaat.

Bedankt voor de tips NH_trainer, als het niet goed gaat zal ik zeker eens een les nemen.

Kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 21:07

Woensdag stond ik vol ongeloof, maar het is onwijs goed gegaan.
Ik heb haar gelongeert zónder longeerzweep, en het ging hartstikke goed.
Ze reageerde goed op stemcommando's, en rende nieteens weg van een onverwachte bok van een ander paard tegen de bakrand aan. (longeercirkel is naast de binnenbak, maar dan buiten)

Het gaat steeds beter tussen ons, namens ook door het grondwerken.
Ik denk dat ze gewoon bang is geworden voor de zweep, iemand tips ?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:14

Super om te horen!

Je kan de zweep op de grond leggen en haar vragen dichterbij te komen, laat haar dat ding maar even onderzoeken.

Ken je de approach & retreat methode?
je laat de zweep zien en bij het kleinste teken van ontspanning haal je de zweep weg en beloon je. (dit bouw je later uit)
Zo leert ze dat de zweep haar geen kwaad doet en dat ze gewoon kan ontspannen.

Kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 21:24

Bedankt !

Die methode ken ik niet, maar ik zal het eens opzoeken.
Ik zal de tips zeker gaan gebruiken.

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:29

Mischien kwam het toch door de zweep?
ik zou idd er eens gewoon een soort spelletje voor haar van maken, aan het zweepje snuffelen en belonen, dan een keer voorzichting langs haar lijf en dan gewoon weer weg leggen en belonen als ze het goed doet, zo gaat ze misschien inzien dat die zweep eingelijk niks voorsteld,en er ook niet voor weg hoeft te rennen :)