[AR] Hoe pony's voor tweespan beleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barney1978

Hoe pony's voor tweespan beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 20:27

Wij hebben twee pony's, een van zeven en een van bijna vier jaar. De ene van zeven hebben wij beleerd, de ander is beleerd gekocht. We willen ze op een gegeven moment beleren voor het tweespan. Is er iemand hier die kan aangeven welke weg je dan het beste kan bewandelen met ze om ze dit aan te leren? We rijden recreatief en de planning is om ze volgend jaar september voor het tweespan te beleren.

Barney1978

Re: Hoe pony's voor tweespan beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 21:49

Is er niemand die tips heeft?

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 07:19

Als beide pony's goed zijn beleerd in enkelspan is het een kwestie van iemand met tweespanervaring erbij hebben, ze samen voor de wagen zettenen wegrijden. Een andere voorbereiding is er niet echt. Zorg wel dat je iemand met ervaring erbij hebt want een tweespan goed laten lopen en alles goed afstellen is toch wat anders dan een enkelspan.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 09:20

Dat is een goede tip, ik zal tegen die tijd gaan zoeken naar iemand die er ervaring mee heeft. We moeten ook alles nog aanschaffen, want ons karretje is alleen voor enkelspan en het tuig ook. We willen dan graag een marathonwagen voor enkel en tweespan geschikt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:22

als je dit niet weet. moet je dit zeker niet zomaar gaan doen. vraag ervaren hulp erbij. aub

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 11:07

Dat zullen we zeker doen, hebben we ook gedaan toen hij voor het enkelspan werd beleerd. We hebben toen aan stal iemand wekelijks laten komen.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 11:36

@Romy_tessa: Ik zie nu pas dat je ook met Shetlanders ment en dat je hartstikke veel ervaring hebt met meerspan rijden. Mooie pony's zijn het hoor, hopelijk komen Barney en Pip er over een jaar ook zo stoer bij te lopen.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:40

Gaat bij jullie ook goedkomen hor. Zeker als je paardjes al goed in enkelspan lopen gaat tweespan ook goedkomen, zeker voor recreatieve ritten.
Je bent altijd welkom om een keer te komen rijden.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 20:12

@Romy_tessa: Dat is een lief aanbod, waar woon je? Mijn man en ik zouden het heel erg leuk vinden om een ritje mee te mogen maken met een tweespan Shetlanders.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:38

Gewoon doen, even iemand erbij met ervaring en dan lekker op pad !
Ik heb 1 pony die in onbeleerd naast een ervaren pony heb gezet, is prima gegaan maar dat zou ik niet zomaar aanraden, ligt natuurlijk ook hoe makkelijk de pony is.
Waar woon je ?

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 21:44

Wij hebben de pony's in Oudenhoorn staan

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:39

Romy_tessa schreef:
Als beide pony's goed zijn beleerd in enkelspan is het een kwestie van iemand met tweespanervaring erbij hebben, ze samen voor de wagen zettenen wegrijden. Een andere voorbereiding is er niet echt. Zorg wel dat je iemand met ervaring erbij hebt want een tweespan goed laten lopen en alles goed afstellen is toch wat anders dan een enkelspan.

Zo heb ik dat ook aangepakt :j Die persoon weet ook hoe hij ervoor moet zorgen dat ze beide trekken en niet dat eentje al het vuile werk mag doen. Plus 2 paar handen is toch wel handig als je met 2 pony's werkt.

Welsh4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:46

Wij hebben ook eerst onze welshpony's in het enkelspan beleerd en op een gegeven moment naast een oudere pony met tweespan-ervaring gezet.
Geen enkel probleem mee gehad en het is een fijn span.
Ervaring hadden we door behalen tweespanbewijs.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:03

We mogen in november mee kijken en rijden met Tessa, we kijken er erg naar uit. Dan kunnen we ervaren hoe het is, we kunnen er zelf pas aan beginnen als Barney helemaal gerevalideerd is en als Pip wat ouder is en meer ervaring heeft opgedaan met ons. We willen ons goed voorbereiden en we hopen dat het snel november is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:07

Goed dat jullie het zo rustig aanpakken en jezelf goed verdiepen. Dat moet met goede begeleiding helemaal goedkomen!

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:12

We zullen nooit iets overhaast doen, Barney heb ik een jaar voorbereid op het beleren. Toen zijn we met lessen aan de slag gegaan. Om ze in het tweespan te zetten, volgen we denk ik weer dezelfde route. Pony's eerst voorbereiden in enkelspan en daarin veilig laten lopen. Ik vind het super dat we mogen mee kijken bij Tessa, ook al kent ze ons helemaal niet.