Super hulp bij het beleren van 3jarige Mini!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jasia

Super hulp bij het beleren van 3jarige Mini!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 17:02

Hoi,

Alweer 2 jaar geleden kreeg ik mijn Mini shetlander Bikkel, wat was ik blij met mijn mannetje! Maarja, daar sta je dan met een paard van 1,5 jaar.. En dan komt de grote uitdaging: Beleren. Op Bokt lees je altijd dat je 'goede hulp' nodig hebt bij het beleren en dat het óh zó moeilijk is om die te vinden. Gelukkig hoefde ik niet ver te zoeken, want die hulp stond in mijn wei! Anneloes nam met alle liefde die taak op zich:
[GVL-ITP] Grondwerk, Vrijheidsdressuur en Longeren foto's

Helaas bleek mijn ventje erg ziek te zijn en heeft hij een tijdje op het randje geleefd. De dierenarts was elke keer weer verbaasd dat hij er nog was. Maar dit kleine stoere mannetje doet zijn naam eer aan en is een échte Bikkel!
Na een lange tijd van stress, zorgen, medicijnen, massa's voer en dierenarts-bezoekjes is mijn kleine mannetje weer helemaal beter.
Dus tijd om ook de training weer op te pakken, dat gebeurde dan ook:
[ITP] Mijn kleine, lieve Bikkel: Still alive.. And KICKING!

[ITP] Stoere Mini Bikkel @ carnaval!!

[ITP] Dappere Bikkel alweer 3 jaar oud, tijd voor een opleiding!

Nu Bikkel door kan als carnavals-pony, volleerd 'rij-pony' is en een écht paard is geworden met vriendjes en als, werd het tijd om hem wat actiever aan het werk te zetten.
Zo heb ik met hem een les 'freestyle' gehad, wat Bikkel erg leuk vond.
Na deze les ben ik hem zelf verder gaan beleren aan de longe, wat Bikkel ook een uitdaging vond, de eerste keer. Het is namelijk zo dat als Bikkel iets één keer gezien of gedaan heeft, hij het 100 procent door heeft en méér, méér en nog meer wilt! De kunst is dus om hem niet te overbelasten, maar wel iets uitdagends te geven..
Zo blijf ik zijn werk afwisselen met wandelingetjes, mee naast de fiets, een x aantal keer per week aan de longe met daarbij afwisseling, om hem hopelijk in de toekomst voor de kar te kunnen hebben.

Om wat verder met hem te kunnen aan de longe heb ik een Mini-longeersingel en kaptoom besteld.
Zie hier Bikkel met zijn nieuwe outfit:

Afbeelding

Afbeelding

Hij heeft één keer eerder een singel om gehad, dus zoals verwacht keek Bikkel niet op of om.. :Y)
Alleen de ringen op zijn neus vond ie even raar, helemaal toen de longeerlijn dáár aan vast ging, ipv onder zijn kin :?

In de wei kwam zijn grote vriendin gelijk even kijken wat ie aan had en om hem steun te geven...
Afbeelding

Inmiddels ben ik gezegd met twéé hulpjes bij het beleren, dus ook hulpje nummer 2, Bikkels beste vriendje, kwam even vertellen dat het wel goed zat..
Afbeelding

Om mij vervolgens te vertellen dat het niet ging gebeuren, dat hij deze outfit bij zichzelf aan zou hebben..
Afbeelding

Helaas voor hem, had ik voor hem, later die dag, ook nog wel wat in petto:

Afbeelding

Afbeelding

Sammy is nog niet klaar om bijgezet te worden, maar toch even de outfit gepast :+:
Afbeelding
Stoer als Bikkel is kan ie dit uiteraard met zijn ogen dicht..
Afbeelding

Maar wat Bikkel toen nog niet wist, was dat er ook touwtjes voor hem klaar lagen..
Gelukkig heeft Anneloes hem daarbij geholpen en even verteld wat de bedoeling was:
Afbeelding

Even moed in praten:
Afbeelding

Om hem daarna langs de kant te coachen:
Afbeelding

Afbeelding

Halthouden is voor een echte Bikkel ook geen probleem:
Afbeelding

En moe maar voldaan, Bikkel is klaar:

Afbeelding

Ik ben erg trots op mijn kleine Bikkeltje :+: Ik zei gisteren nog tegen mijn vriendin "Kijk nou! Kleine Baby's worden grote Baby's!".. Mijn kleine Baby wordt echt al een hele grote vent <3

Wat vinden jullie van mijn stoere mannetje? En natuurlijk van mijn hulpjes Anneloes en Sammy? :))

Groetjes Jacyntha, Bikkel, Sammy en Anneloes!

PocoGaucha

Re: Super hulp bij het beleren van 3jarige Mini!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:03

haha een leuke pony hoor,
als straks zijn babybuikje eraf is wordt het vast een echte shet hunk.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:32

Leuk gedaan zeg!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:37

Ik zou de bijzet touwtjes wel ietsie strakker doen als ik jou was haha :P
Erg leuk shetje! wat is zijn schoft hoogte?

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:41

Tis echt een leuk menneke! En die lieve Anneloes die hem moed in komt praten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:45

PocoGaucha schreef:
haha een leuke pony hoor,
als straks zijn babybuikje eraf is wordt het vast een echte shet hunk.

Dat is een bierbuik hoor! :j
Die ene foto lijkt wel touwtrekken, haha!
http://gi354.photobucket.com/groups/r40 ... 143241.jpg

Sammy vind het niks hoor, hij steekt zijn tong uit. :P
Maar je kunt beter even een stukje afzetten, heeft je pony steun en is het minder gevaarlijk als de andere paarden er opeens besluiten doorheen te gaan lopen.
Lief poowny'tje hoor!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 18:24

Dankjewel allemaal! :)

PocoGaucha: Toen ie ziek was, was ie graatmager, dus iedereen is wel blij met zijn babybuikje.. :))
Alhoewel ik nu wel mijn best doe om die er ook weer af te krijgen hoor.. :D
Zodat ie een echte gespierde shet hunk zal worden!

Loveidefix: Dit is de eerste keer dat ie touwtjes om hem heen kreeg, vandaar dat ze zo los hangen, gewoon dat ie kan wennen aan het feit dat ze er zijn..

Hanneke: Fijn he, zo'n goede vriendin :D

MirandaFuego: Haha, Sammy vindt het inderdaad maar niks.. Bleeeegh, luisteren, daar houdt ie niet van :))
In het begin zette ik telkens een stukje af, maar de andere twee paarden komen niet in de buurt als ik aan het longeren ben, dus doe ik het gewoon zo.
Anne weet dat HO=stilstaan, no matter what, dus zodra ze onze kant uit loopt zeg ik HO en blijft ze op afstand.
En Sammy.. Tsja die is allang blij dat HIJ niet aan de longe hangt :))

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:30

wat een leuke foto's en overzicht... :D
en idd beter een rond buikje dan een gratenbaal,dit gaat helemaal goed komen.....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 07:47

Het ziet er heel schattig uit! lijkt me ook echt een heel lief diertje.

wel heb ik een paar puntjes van (opbouwende en als tips bedoelde ;) ) kritiek.

in deze vroege fase zou ik de touwtjes zeker niet zo hoog doen, je wilt ontspanning en stretching van de bovenlijn, nu zie ik op alle longeerfoto's paardjes die met hun hoofd omhoog en gespannen lopen. Wat je wilt zien is een nek op schofthoogte, of lager dan dat. zodoende zou ik de touwtjes een stuk lager zetten, de stand die je nu gebruikt is een dressuurstand die bedoeld is voor verder opgeleide paarden.

je ziet vanzelf wanneer je paardje eraan toe is om naar een hogere stand te gaan, het begint bij ontspanning, dus lang laag. als hij dat goed doet, en kan volhouden op beide handen, kan je naar een standje hoger toewerken. dat eerste gaat 'm ook meer in de buikspieren werken, aangezien hij dan zijn rug omhoog moet brengen.

wat je ook kunt doen (en wat ik persoonlijk veel prettiger werken vind), is de longeerlijn door de ring op de neusriem en dan naar de singel (musketon vastknippen in de gesp van de singel, dus vlak achter de oksel). op deze manier ligt de controle over de bijzet letterlijk in jouw handen. als je paardje dan fijn in de hand loopt, heeft hij direct een rechtstreeks contact met jouw hand. dit is wat je graag wilt, immers, aan de teugels of leidsels moet hij ook in je hand willen zijn. voordeel is dat je met je hand kunt meebewegen met je paardje, het is niet gefixeerd, wat een levenloos touwtje wel is.

succes!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 07:57

wat een leuk fotoverhaal, ik vind jouw bikkel echt een échte bikkel hoor, en leuk dat sammy en aaneloes ook meedoen :D

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:01

Grappig topic. :D
En hele leuke paardjes!

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:24

Wat lief die kleintjes.. smelttt... :+:

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 14:26

Merrieveulen, dankjewel, ik snap je punten. De touwtjes hingen er nu alleen nog maar omheen zodat ie zou wennen aan het feit dat ze er zijn, daarom zitten ze ook zo los. Ik durfde ze niet lager te doen, dan moeten ze tussen zijn benen door, als ik ze dan zo los heb, kan hij er in gaan staan.
Volgende keer gaan ze lager en strakker, zodat ze ook werkelijk effect hebben.

De methode met de longeerlijn naar de singel vind ik voor Bikkel niet zo fijn, voor Sammy ga ik dat wel gebruiken als we straks wat verder zijn.
Bikkel is erg gevoelig, de hulpen die ik nu met mijn longeerlijn doorgeef, zijn eigenlijk al genoeg.. :)

Verder bedankt allemaal voor de leuke reacties! :))

Petra, ze zijn zo leuk hee :+: :))

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:33

Ziet er leuk uit. Misschien een ideetje om een staartriem te gebruiken. Op die kleine racemonsters blijft zo'n longeersingel niet altijd goed op z'n plaats (eiegn ervaring). Zo zal de longeersingel niet snel naar voren schuiven.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:39

Ziet er leuk uit zeg! <3
en wat een schatje. :+:

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 07:50

Apacheshadow schreef:
Ziet er leuk uit. Misschien een ideetje om een staartriem te gebruiken. Op die kleine racemonsters blijft zo'n longeersingel niet altijd goed op z'n plaats (eiegn ervaring). Zo zal de longeersingel niet snel naar voren schuiven.

inderdaad. op de foto's ligt de singel hier en daar vrij ver naar voren. op zich hoeft dat geen probleem te zijn zolang Bikkel er geen last van heeft natuurlijk. mocht je er toch iets mee willen TS, dan zou ik eerder kiezen voor een antislip onderlegger (van letty's, bijvoorbeeld), aangezien een trekkende staartriem vaak nog veel vervelender is voor een paard dan een naar voren schuivende longeersingel. zeker als je straks meer met de touwtjes gaat doen kan er weleens behoorlijk druk op zo'n staartriem komen, niet fijn...

overigens heb ik niet het idee dat de singel zoals hij nu zit werkelijk voor problemen zal zorgen.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 19:31

Dankjewel! Binnenkort krijg ik mijn Mini-mentuig als het goed is, daar zit ook een staartriem aan, kan het altijd eens proberen.
Op zich vind ik het bij Bikkel nog niet echt een probleem hoe die nu ligt, maar bij Sammy ga ik wel iets nodig hebben om de singel meer op z'n plaats te houden :)