Alweer 2 jaar geleden kreeg ik mijn Mini shetlander Bikkel, wat was ik blij met mijn mannetje! Maarja, daar sta je dan met een paard van 1,5 jaar.. En dan komt de grote uitdaging: Beleren. Op Bokt lees je altijd dat je 'goede hulp' nodig hebt bij het beleren en dat het óh zó moeilijk is om die te vinden. Gelukkig hoefde ik niet ver te zoeken, want die hulp stond in mijn wei! Anneloes nam met alle liefde die taak op zich:
[GVL-ITP] Grondwerk, Vrijheidsdressuur en Longeren foto's
Helaas bleek mijn ventje erg ziek te zijn en heeft hij een tijdje op het randje geleefd. De dierenarts was elke keer weer verbaasd dat hij er nog was. Maar dit kleine stoere mannetje doet zijn naam eer aan en is een échte Bikkel!
Na een lange tijd van stress, zorgen, medicijnen, massa's voer en dierenarts-bezoekjes is mijn kleine mannetje weer helemaal beter.
Dus tijd om ook de training weer op te pakken, dat gebeurde dan ook:
[ITP] Mijn kleine, lieve Bikkel: Still alive.. And KICKING!
[ITP] Stoere Mini Bikkel @ carnaval!!
[ITP] Dappere Bikkel alweer 3 jaar oud, tijd voor een opleiding!
Nu Bikkel door kan als carnavals-pony, volleerd 'rij-pony' is en een écht paard is geworden met vriendjes en als, werd het tijd om hem wat actiever aan het werk te zetten.
Zo heb ik met hem een les 'freestyle' gehad, wat Bikkel erg leuk vond.
Na deze les ben ik hem zelf verder gaan beleren aan de longe, wat Bikkel ook een uitdaging vond, de eerste keer. Het is namelijk zo dat als Bikkel iets één keer gezien of gedaan heeft, hij het 100 procent door heeft en méér, méér en nog meer wilt! De kunst is dus om hem niet te overbelasten, maar wel iets uitdagends te geven..
Zo blijf ik zijn werk afwisselen met wandelingetjes, mee naast de fiets, een x aantal keer per week aan de longe met daarbij afwisseling, om hem hopelijk in de toekomst voor de kar te kunnen hebben.
Om wat verder met hem te kunnen aan de longe heb ik een Mini-longeersingel en kaptoom besteld.
Zie hier Bikkel met zijn nieuwe outfit:

Hij heeft één keer eerder een singel om gehad, dus zoals verwacht keek Bikkel niet op of om..

Alleen de ringen op zijn neus vond ie even raar, helemaal toen de longeerlijn dáár aan vast ging, ipv onder zijn kin

In de wei kwam zijn grote vriendin gelijk even kijken wat ie aan had en om hem steun te geven...

Inmiddels ben ik gezegd met twéé hulpjes bij het beleren, dus ook hulpje nummer 2, Bikkels beste vriendje, kwam even vertellen dat het wel goed zat..

Om mij vervolgens te vertellen dat het niet ging gebeuren, dat hij deze outfit bij zichzelf aan zou hebben..

Helaas voor hem, had ik voor hem, later die dag, ook nog wel wat in petto:

Sammy is nog niet klaar om bijgezet te worden, maar toch even de outfit gepast

Stoer als Bikkel is kan ie dit uiteraard met zijn ogen dicht..

Maar wat Bikkel toen nog niet wist, was dat er ook touwtjes voor hem klaar lagen..
Gelukkig heeft Anneloes hem daarbij geholpen en even verteld wat de bedoeling was:

Even moed in praten:

Om hem daarna langs de kant te coachen:

Halthouden is voor een echte Bikkel ook geen probleem:

En moe maar voldaan, Bikkel is klaar:

Ik ben erg trots op mijn kleine Bikkeltje

Wat vinden jullie van mijn stoere mannetje? En natuurlijk van mijn hulpjes Anneloes en Sammy?

Groetjes Jacyntha, Bikkel, Sammy en Anneloes!