VD voorwerp oppakken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chermimi

VD voorwerp oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 16:12

hay!

ik doe met Cher een beetje aan VD ze kan al kusje geven en flemen,
ik ben bezig met het leren om een knuffel te geven.
ik wil haar ook leren dat ze iets moet oppakken.
hoe kan ik dit het beste aanpakken?
en welk voorwerk is makkelijk om mee te beginnen?

xxxx Anouk :)

EliseXJoelle

Re: VD voorwerp oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:42

Ik zou beginnen met targetten en dat uitbreiden naar dingen oppakken en later evtueel het apporteren hiervan.

denk aan bijvoorbeeld;
zweep
pion (ik heb van die skate pionnetjes uit de speelgoed winkel, redelijk stevige)
zo'n honden groot honden (flos)touw
handoek met bijvoorbeeld wat lekkers er in ;) (als ze niet in 1x willen oppakken)

chermimi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 16:59

Citaat:
Ik zou beginnen met targetten en dat uitbreiden naar dingen oppakken en later evtueel het apporteren hiervan.

wat is targetten ?

Naomiponne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:02

Targetten is aanraken. (volgens mij), lukt dit, belonen. Pakt ze het licht op, ook al bijt ze er alleen maar, belonen. Wil het niet, een snoepje er in leggen, pakt ze het voorwerp op, belonen.

Probeer wat :)

chermimi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 17:05

oke bedankt voor jullie hulp :)
ik ga zeker jullie advied opvolgen

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:41

Targetten is ook iets dat je moet opbouwen :)
Dus begin ermee dat je paard enkel het 'target' aanraakt met de neus. (gebruik hiervoor bijvoorbeeld een tennisbal op een stokje) In het begin kan het zijn dat je die tennisbal echt vlak voor de neus moet houden vooraleer ze het aanraken. Ook dan moet je belonen. Zo kan je stapsgewijs het 'target' steeds iets verder houden. Vanaf dat je paard het aanraakt volgt een beloning :)
Je kan het, wanneer je paard het snapt, uiteraard verder uitbouwen dan. Zo kan je leren om het 'target' langer aan te raken, 2x aan te raken, op te pakken vooraleer je gaat belonen :)

Maar die van mij pakt alles aan dat ik voor haar neus hou en stopt het meteen tussen de tanden :+ Het is geen aangeleerd trucje, ze doet het gewoon. Ook wanneer ik iets simpelweg aanraak dat op de grond ligt kan ze zijn dat ze het oppakt :P Mijn merrie is 18 maand, dus het kan ook aan de leeftijd liggen dat ze alles in haar mond stopt :D