Hoe conditieloos paard(en) trainen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe conditieloos paard(en) trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:42

Hallo allemaal,

sinds gister heb ik weer 2 verzorgpaardjes. Beide western gereden.
Maar hebben beide geen conditie en geen bespiering. Omdat ze allebei geen jaar meer hebben gereden.

De oudste is de quarter. Deze gaat mijn zusje meer verzorgen. Omdat deze alleen maar wat stap en draf ritjes mee kunnen gereden worden. Omdat ze al vrij oud is. En al wat ouderdom kwaaltjes heeft. Deze is niet dik. Maar heeft totaal geen spier. En vriendelijk en rustig karakter heeft. Ondanks haar verleden. Precies wat mijn zusje nodig heeft. Aangezien mijn zusje ook niet veel conditie heeft door haar hartafwijkings en ze heeft een autistisch stoornis spectrum. Dus ze heeft gewoon een troetelpaardje nodig waar ze rustig op kan rondstappen.

De jongste is een vrij dominante haflinger. Hier ga ik wel wat werk mee krijgen. Omdat je al nauwelijks het halster om kan doen. Een leuke uitdaging dus. De haflinger is daarbij ook veelste dik. Maar heeft wel veel energie en als ze eenmaal je geaccepteerd heeft. Kun je er leuk mee werken.

Daarom wou ik met beide paardjes beginnen met longeren en grondwerk. Zodat het vertrouwen groeit en de band tussen ons ook beter word. En daarbij wil ik het mijn zusje ook gaan leren. Aangezien haar paardje natuurlijk wel veel kan doen, zonder dat er iemand op haar rug zit.

Alleen hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ben paarden gewend met conditie en bespiering. Mischien dat jullie mij willen helpen met training schema op te bouwen?

Groetjes, [***]

ShauniBef

Re: Hoe conditieloos paard(en) trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:26

Schema maken heeft niet zo veel nut vanachter de PC. Ieder paard is anders. Ga longeren en kijk naar het paard wanneer het genoeg is geweest. Rustig aan beginnen.

Dat je het halsters niet om kan krijgen, is dat echt dominantie of angst? :)

Ga niet te snel met ze, rustig aan, alle tijd.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:13

ShauniBef schreef:
Schema maken heeft niet zo veel nut vanachter de PC. Ieder paard is anders. Ga longeren en kijk naar het paard wanneer het genoeg is geweest. Rustig aan beginnen.

Dat je het halsters niet om kan krijgen, is dat echt dominantie of angst? :)

Ga niet te snel met ze, rustig aan, alle tijd.. :)

Puur dominantie. Je ziet totaal geen angst aan haar. Eerder een koppie vol ondeugd.

Maar wil niet te veel vragen van de paardjes. Daar ben ik bang voor. En doe het sowieso rustig aan.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:15

Slechte gedrag negeren en het goede gedrag belonen.. Zou niet teveel met voer werken als ik dit zo lees.. Dan heb je daar weer een probleem van.. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:16

ShauniBef schreef:
Slechte gedrag negeren en het goede gedrag belonen.. Zou niet teveel met voer werken als ik dit zo lees.. Dan heb je daar weer een probleem van.. :P

Ben ik ook niet van plan. Beestje is al moddervet. En je weet hoe gaat haflingers en voer :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:17

Niet (te veel) longeren, dat is belastender voor de benen dan rechtuit lopen en je kunt een ongetraind paard ermee overbelasten. Gewoon erop gaan zitten, lange stukken stappen. En dan het paard goed in de gaten houden, gaandeweg gaan draven, steeds langere stukken en afgewisseld met stap. Zodra er wat conditie op zit meer dressuurmatig gaan rijden, dus meer gaan werken aan de wendingen, aanleuning enz.

Hoe lang dat duurt is afhankelijk van het paard en van hoe vaak je rijdt. Ik zou beginnen met eens kijken hoe een half uurtje stappen gaat, gewoon door de polder/bos/strand/net wat je in de buurt hebt. En dan dat uitbreiden naar een uur stappen en dan stukjes draf toevoegen. Met een maand of 2 zou je dan misschien wel een leuke rit in stap/draf moeten kunnen maken, als dat allemaal goed gaat kun je de galop introduceren. Als je maar veel stapt, daar kweek je het beste energie mee. Meer "aan het werk" zetten is spieropbouw maar daar heeft een paard eerst conditie voor nodig.
Laatst bijgewerkt door Koper op 03-10-12 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:18

Koper, paard moet toch echt eerst aan de longe. Is al een tijd niks mee gedaan, dus je kan er niet zomaar opeens op gaan zitten. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:19

Juist niet longeren dan, niet meteen op de volte. Eerst rechtuit. Als TS er niet op wil gaan zitten kan ze ook wandelen.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:22

Longeren hoeft niet alleen voltes te zijn. Kunnen ook rechte stukken zijn :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:24

Dan heet 't volgens mij langelijnen :Y)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:25

Nee hoor.. Als ik ga longeren laat ik mijn paard ook rechte stukken lopen. Dan loop ik zelf namelijk mee.. :)

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:26

Ook als er een tijd lang niks met een paard is gedaan kan je er op gaan zitten... (je moet geen 150kg wegen).
Ik heb ook geleerd 1x per week een flinke staprit. Goed voor de conditie, goed voor de spieren. Mooie lange stukken rechtuit rijden. Steeds iets langer, soms stukjes draf ertussen.
Dan 1x per week dressuren of longeren en dan niet meteen 'met de kop naar beneden' en dat steeds verder uitbouwen.

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:27

Sorry maar 30 meter rechtuit in een bak, vind ik geen 'lange stukken rechtuit' :=

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:30

En dan, gaat TS er op zitten, gaat paard aan de rodeo omdat er een lange tijd niets mee gedaan is, TS valt eraf en komt in het ZH terecht...

Neuh. Zo zou ik het dus niet aanpakken :n ... Maar goed.. Wie ben ik :')

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:36

Hét wondermiddel en wat mij betreft de basis voor een goede conditie: veel stapwerk.
Niet belastend voor de in slechte conditie verkerende spieren, pezen, gewrichten.
De doorbloeding op alle niveaus (ook in de buurt van pezen) wordt gestimuleerd.
Werkt vaak goed om de samenwerking met je paard (zgn. band) op te bouwen.
Het paard houd plezier in het werk wanneer het pijnvrij en zonder druk z'n lijf weer mag gaan gebruiken.

Je kunt ook natuurlijk draf en galop meenemen, maar bouw dat rustig op! Verzuring en erger is sneller aan de hand dan dat je het oplost (zeker bij paarden in slechte conditie). Harde, verzuurde spieren laten zich slecht trainen en vormen al snel een chronisch probleem.

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:40

ShauniBef schreef:
En dan, gaat TS er op zitten, gaat paard aan de rodeo omdat er een lange tijd niets mee gedaan is, TS valt eraf en komt in het ZH terecht...

En geeft eerst 20 keer longeren garantie dat wanneer je er weer voor het eerst op gaat zitten het paard niet aan de kletter gaat?

Tuurlijk eerst een keer longeren om te kijken hoe enthousiast t beestje is, dan een keer een zadeltje erop, dan een keer hangen, dan eens opstappen terwijl iemand anders het paard vast houd. En dán veel gaan stappen voor conditie en spieren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:06

Koper schreef:
Niet (te veel) longeren, dat is belastender voor de benen dan rechtuit lopen en je kunt een ongetraind paard ermee overbelasten. Gewoon erop gaan zitten, lange stukken stappen. En dan het paard goed in de gaten houden, gaandeweg gaan draven, steeds langere stukken en afgewisseld met stap. Zodra er wat conditie op zit meer dressuurmatig gaan rijden, dus meer gaan werken aan de wendingen, aanleuning enz.

Hoe lang dat duurt is afhankelijk van het paard en van hoe vaak je rijdt. Ik zou beginnen met eens kijken hoe een half uurtje stappen gaat, gewoon door de polder/bos/strand/net wat je in de buurt hebt. En dan dat uitbreiden naar een uur stappen en dan stukjes draf toevoegen. Met een maand of 2 zou je dan misschien wel een leuke rit in stap/draf moeten kunnen maken, als dat allemaal goed gaat kun je de galop introduceren. Als je maar veel stapt, daar kweek je het beste energie mee. Meer "aan het werk" zetten is spieropbouw maar daar heeft een paard eerst conditie voor nodig.

Ik mag er eerst nog niet de weg ermee op. En rijden is eerst geen optie. Ze moet eerst leren vanaf de grond dat ik de baas ben. Want ik weet zeker als ik er op stap, dat ze een loopje met mij neemt. Energie moet er eerst uit.

Mischien is wel een optie op met de quarter lange stukken te gaan wandelen. Deze is veel rustiger. En denk dat de eigenaren hier wel voor open staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:08

ShauniBef schreef:

Als ik zo begreep geeft paardje geen rodeo showen weg. Maar eerst zien en dan geloven.

Ik wil eerst zien vanaf de grond wat de karakter is van de haf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:09

senna21 schreef:
Hét wondermiddel en wat mij betreft de basis voor een goede conditie: veel stapwerk.
Niet belastend voor de in slechte conditie verkerende spieren, pezen, gewrichten.
De doorbloeding op alle niveaus (ook in de buurt van pezen) wordt gestimuleerd.
Werkt vaak goed om de samenwerking met je paard (zgn. band) op te bouwen.
Het paard houd plezier in het werk wanneer het pijnvrij en zonder druk z'n lijf weer mag gaan gebruiken.

Je kunt ook natuurlijk draf en galop meenemen, maar bouw dat rustig op! Verzuring en erger is sneller aan de hand dan dat je het oplost (zeker bij paarden in slechte conditie). Harde, verzuurde spieren laten zich slecht trainen en vormen al snel een chronisch probleem.

Doen het sowieso rustig aan. Wil niet dat ze geblesseerd raken.

Wil volgend jaar ook weer westernlessen gaan volgen. Paardjes worden dus western gereden. Maar basis is inprincipe zelfde als dressuur.