Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ShauniBef schreef:Schema maken heeft niet zo veel nut vanachter de PC. Ieder paard is anders. Ga longeren en kijk naar het paard wanneer het genoeg is geweest. Rustig aan beginnen.
Dat je het halsters niet om kan krijgen, is dat echt dominantie of angst?
Ga niet te snel met ze, rustig aan, alle tijd..
ShauniBef schreef:En dan, gaat TS er op zitten, gaat paard aan de rodeo omdat er een lange tijd niets mee gedaan is, TS valt eraf en komt in het ZH terecht...
Neuh. Zo zou ik het dus niet aanpakken... Maar goed.. Wie ben ik
Koper schreef:Niet (te veel) longeren, dat is belastender voor de benen dan rechtuit lopen en je kunt een ongetraind paard ermee overbelasten. Gewoon erop gaan zitten, lange stukken stappen. En dan het paard goed in de gaten houden, gaandeweg gaan draven, steeds langere stukken en afgewisseld met stap. Zodra er wat conditie op zit meer dressuurmatig gaan rijden, dus meer gaan werken aan de wendingen, aanleuning enz.
Hoe lang dat duurt is afhankelijk van het paard en van hoe vaak je rijdt. Ik zou beginnen met eens kijken hoe een half uurtje stappen gaat, gewoon door de polder/bos/strand/net wat je in de buurt hebt. En dan dat uitbreiden naar een uur stappen en dan stukjes draf toevoegen. Met een maand of 2 zou je dan misschien wel een leuke rit in stap/draf moeten kunnen maken, als dat allemaal goed gaat kun je de galop introduceren. Als je maar veel stapt, daar kweek je het beste energie mee. Meer "aan het werk" zetten is spieropbouw maar daar heeft een paard eerst conditie voor nodig.
ShauniBef schreef:En dan, gaat TS er op zitten, gaat paard aan de rodeo omdat er een lange tijd niets mee gedaan is, TS valt eraf en komt in het ZH terecht...
Neuh. Zo zou ik het dus niet aanpakken... Maar goed.. Wie ben ik
senna21 schreef:Hét wondermiddel en wat mij betreft de basis voor een goede conditie: veel stapwerk.
Niet belastend voor de in slechte conditie verkerende spieren, pezen, gewrichten.
De doorbloeding op alle niveaus (ook in de buurt van pezen) wordt gestimuleerd.
Werkt vaak goed om de samenwerking met je paard (zgn. band) op te bouwen.
Het paard houd plezier in het werk wanneer het pijnvrij en zonder druk z'n lijf weer mag gaan gebruiken.
Je kunt ook natuurlijk draf en galop meenemen, maar bouw dat rustig op! Verzuring en erger is sneller aan de hand dan dat je het oplost (zeker bij paarden in slechte conditie). Harde, verzuurde spieren laten zich slecht trainen en vormen al snel een chronisch probleem.