Longeerprobleem aan wie ligt het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaulitz

Longeerprobleem aan wie ligt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 14:30

Hallo bokt!

Ik heb een fjordenmerrie die wél weet hoe ze gelongeert moet worden, maar na een aantal rondjes lijkt het alsof ze er klaar mee is en kom ze naar mij toe gesjokt ( niet agressief), meestal zet ik haar terug op de plek en dan is het na een rondje alweer klaar een loopt ze weer naar me toe, zet ik haar weer de andere kant op ( denk altijd dan dat ze die kant zat is ) en dan precies het zelfde wat er gebeurd.

Ben ik niet streng genoeg of snapt ze het dan gewoon niet meer?

Kan iemand mij tips hiervoor geven.

Bedankt. :D

yaylavb

Re: Longeerprobleem aan wie ligt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:31

Ik denk niet streng genoeg .
Doet ze het bij iemand anders wel ?

pillow

Re: Longeerprobleem aan wie ligt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:32

Zou haar toch een longeerzweep laten zien

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:36

Kijk ook eens naar je eigen energie. Kak jij zelf misschien ook na die paar rondjes in? Is het voor jullie beiden wel afwisselend genoeg. Of is het voor jou een kwestie van 10 rondjes links, 10 rechts en klaar. Je moet je paard wel blijven motiveren EN jezelf. Paard loopt echt niet vanzelf. Die steunt op jouw energie en jouw inbreng. Succes!

Kaulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 14:43

@yaylavb Ik ben zeer zeker wel streng en rechtvaardig dus daar ligt het niet aan.

@Pillow geloof me als ik het naar een tijdje zat ben dan gaat de zweep wel even een paar keer vlak voor haar voorbij

@zilfstar Ik geloof er wel in dat mijn energie goed is, als ze het goed doet beloon ik haar , maar zodra ze weer die streken gaat uithalen dan ben ik streng en rechtvaardig, tijdends het longeren wissel ik zeer vaak af met de richtingen, en niet alleen maar volop in galop laten, ik probeer haar zoveel mogelijk te stimuleren om haar op de volte te houden , maar het lijkt wel alsof ze er geen zin in heeft, ik weet het echt niet..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:13

Misschien vindt je paard er gewoon niets aan. Paarden zat die niet graag springen, of bakwerk end dus zijn er ook paarden die niet graag longeerlijn lopen. Dan kun je wel blijven pushen maar de enige die daar de dupe van zijn ben jezelf en het paard. Want je raakt alleen maar gefrustreerd. Misschien moet je eens proberen om met dubbele lange lijnen te gaan werken? In mijn ervaring kun je een paard meer sturen en dus meer aanwijzing geven in wat je wil en dus op de volte houden verder kun je ook beter afwisselingen in mijn ervaring stukje rechtuit of iets dergelijks makkelijk van hand veranderen, je kan toch net wat meer ruimte gebruiken dan met een enkele longeerlijn daarbij heb je zelf de touwtjes in handen en kun je dus ook beter trainen met je paard. Jezelf op meerdere posities plaatsen zodat je dus bv de gehele bak kunt gebruiken om tussen door even van het rondje af te komen.

Kaulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 15:17

Tigra_ schreef:
Misschien vindt je paard er gewoon niets aan. Paarden zat die niet graag springen, of bakwerk end dus zijn er ook paarden die niet graag longeerlijn lopen. Dan kun je wel blijven pushen maar de enige die daar de dupe van zijn ben jezelf en het paard. Want je raakt alleen maar gefrustreerd. Misschien moet je eens proberen om met dubbele lange lijnen te gaan werken? In mijn ervaring kun je een paard meer sturen en dus meer aanwijzing geven in wat je wil en dus op de volte houden verder kun je ook beter afwisselingen in mijn ervaring stukje rechtuit of iets dergelijks makkelijk van hand veranderen, je kan toch net wat meer ruimte gebruiken dan met een enkele longeerlijn daarbij heb je zelf de touwtjes in handen en kun je dus ook beter trainen met je paard. Jezelf op meerdere posities plaatsen zodat je dus bv de gehele bak kunt gebruiken om tussen door even van het rondje af te komen.

Bedankt voor je reactie, dubbele lijnen zal wel gaan werken omdat ze vroeger voor de koets heeft gestaan ( dat bedoel je toch neem ik aan?) ik zal het eens gaan proberen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:25

Kaulitz schreef:
Ben ik niet streng genoeg of snapt ze het dan gewoon niet meer?

Kaulitz schreef:
@yaylavb Ik ben zeer zeker wel streng en rechtvaardig dus daar ligt het niet aan.

Je vraagt dus ok we je wel streng genoeg vinden en als iemand dat niet vindt, antwoord je zelf dat je wel streng genoeg bent... Beetje dubbel.

Ik denk dat je niet duidelijk genoeg bent. Zeker als je de pony ook van hand laat veranderen, omdat de pony naar je toe komt, dan is de pony duidelijk aan de leiding en volg jij. Dat zou andersom moeten zijn.

Ik zou zeker niet meer ingaan op het naar je toe komen van de pony, tenzij jij dit echt zelf vraagt. Anders gewoon terug sturen en doen wat je van plan was. Zij bepaald op dat moment toch niet wat ze moet doen, dat bepaal jij.

Ik zou met mezelf een schematje afspreken. In het begin nog niet te lang, om weer op een consequente manier te gaan longeren. Elke keer als ze naar je toe komt, gewoon zo snel mogelijk weer op de volte sturen en doorgaan. Als je dit een aantal keer elke keer vol houdt, gaat ze vanzelf begrijpen dat het geen nut heeft om tussendoor naar je toe te komen, maar dat ze gewoon moet blijven lopen.

Probeer ook te variëren. Maak overgangen, tempowisselingen, wissel regelmatig van kant (alleen dus niet op een moment dat zij naar je toe komt) Dat maakt ook eerder dat ze op blijft lekken.

Veel succes!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:16

Kaulitz schreef:
Tigra_ schreef:

Bedankt voor je reactie, dubbele lijnen zal wel gaan werken omdat ze vroeger voor de koets heeft gestaan ( dat bedoel je toch neem ik aan?) ik zal het eens gaan proberen.

Het kan op verschillende manieren eigenlijk, je kunt zelf je positie kiezen je kunt net zoals met longeren gewoon in het midden blijven staan, je kan schuin achter je paard op gepaste afstand gaan lopen of erachter. Het is met net wat je zelf prettig vindt zelf vindt ik het fijn dat je kan afwisselen en dus zowel in het midden kan blijven als met je paard mee lopen en zo ook rechte lijnen kan meepakken of gewoon oefeningen maken(perfectioneren) zoals onder het zadel.

Zal even wat filmpjes zoeken voor je zodat je idee krijgt.

Dit is wel een leuk voorbeeld van de afwisseling die je kunt maken:
http://www.youtube.com/watch?v=fBCsjxYuhlE
Dus de hele bak gebruiken en positie afwisselen

Of zoals dit:
http://www.youtube.com/watch?v=uBqIwwOjRQs
Gewoon longeren maar zelf de touwtjes in handen hebben.