[AR] Voor welke maat is deze kar geschikt.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alikesflame

Voor welke maat is deze kar geschikt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 22:28

Al een tijdje ben ik aan het google en op bokt aan het zoeken voor welke maat pony's deze kar geschikt is. Wie kan mij helpen?

Afbeelding

Spoorbreedte 125 cm.
Lamoenhoogte 65 cm.
Bokhoogte 114 cm. (met hoger bokkussen is die dan geschikt voor grotere dieren)
Wiel maat met band 64 cm alleen velg is 52 cm.

JoyCiej007

Re: Voor welke maat is deze kar geschikt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 22:38

Ik snap de vraag niet zo goed. Ik vind de pony die op de foto er voor loopt, er dus prima bij passen. Pony zou niet veel groter moeten zijn. Meestal wordt idd als vuistregel aangenomen dat de bokhoogte ong. het zelfde moet zijn als de stokmaat van het paard/de pony die er voor moet.

Met een hoger bokkussen kun je idd wat 'smokkelen' dat er wat groters voor kan, maar ook niet onbeperkt hoor. Als je voor deze wagen een pony van 1.40 zou zetten lijkt me dat niet zo'n strak plan. En ook niet mooi ogen, ondanks het hoge bokkussen.

Waar je ook rekening mee moet houden, is dat sommige wagens juist ook te licht kunnen zijn voor een bepaalde maat pony/paard en bepaalde krachten.
Zo ken ik mensen met een enkelspan Welsh A-tje met een recreatiewagentje die redelijk licht is, maar met die pony in enkelspan gaat het prima. Knuppen ze er echter het 2span maatje naast bij die wagen, dan is de wagen toch echt te licht en gaat snel driften tot haast vliegen aan toe. Dat moet je niet willen, dan kan je beter een grotere/zwaardere wagen aanschaffen.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 22:42

De pony die er voor loopt is 1,23 cm. Dus als ik het goed begrijp geschikt voor à en b pony's? En misschien een c? Kar is niet heel licht overigens.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 22:50

Ja, zo zou je het wel kunnen noemen denk ik, geschikt voor A/B pony's.
Gaat het er om dat je een zo goed mogelijke beschrijving wil geven voor een verkoopadvertentie of iets?
Want dan kan je beter de stokmaten min. en max. noemen dan benaming 'A- en B pony's'.
Een shet van 80/90 cm. is ook 'een A pony' heel officieel gezien, maar die zou je toch echt niet voor deze wagen zetten.

Een grote C pony zou ik de wagen toch wat te klein voor vinden. Maar goed, dat is ook persoonlijk en ligt ook aan meer dingen (bouw pony, zwaarte wagen, etc.).
Ik zou het meer een wagen voor A/B pony noemen, vind het geen standaard wagen voor een C maat pony. Misschien kleine C.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 22:58

Klopt ik wil de kar verkopen, of als het kon voor een groter dier gebruiken. Maar mijn gevoel zei al dat echt groter niet goed zou komen. Welke stokmaat zou dan kunnen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 23:10

Zie bovenstaande post. Groter dan een kleine C zou je echt niet moeten willen in mijn ogen.

Kijk als je nou altijd fanatiek met je A/B pony ment en daar die wagen eigenlijk voor hebt, maar heel soms eens voor de lol je beleerde pony van 1.40 er eens een half uurtje voor wil hebben in de wei, ja goed daar ga je ook geen speciaal passende wagen voor kopen.

Maar voor gewoon normaal gebruik, echt max. een kleine C pony zou ik zeggen, dusehm, 1.30/1.35m. ofzo?
Is ook lastig zo te zeggen op de cm. af hoor, vaak is het in het echt of op een foto zoals bovenstaande ook beter te beoordelen of het al dan niet past.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 23:18

Dank je wel, je hebt mij erg geholpen. De pony heb ik niet meer, dus kan hem dan beter inruilen of verkopen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:20

Ik zou ook zeggen tot max 1,35. Zie mijn profiel mijn bok zit ook ongeveer op 1,10 en mijn grootste pony zal nu 1,30 zijn en dit gaat nog prima.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 20:00

Maisie stoere welshjes heb jij zeg, maar idd groter er voor lijkt mij niet handig dus nu maar verkopen.