Ik snap de vraag niet zo goed. Ik vind de pony die op de foto er voor loopt, er dus prima bij passen. Pony zou niet veel groter moeten zijn. Meestal wordt idd als vuistregel aangenomen dat de bokhoogte ong. het zelfde moet zijn als de stokmaat van het paard/de pony die er voor moet.
Met een hoger bokkussen kun je idd wat 'smokkelen' dat er wat groters voor kan, maar ook niet onbeperkt hoor. Als je voor deze wagen een pony van 1.40 zou zetten lijkt me dat niet zo'n strak plan. En ook niet mooi ogen, ondanks het hoge bokkussen.
Waar je ook rekening mee moet houden, is dat sommige wagens juist ook te licht kunnen zijn voor een bepaalde maat pony/paard en bepaalde krachten.
Zo ken ik mensen met een enkelspan Welsh A-tje met een recreatiewagentje die redelijk licht is, maar met die pony in enkelspan gaat het prima. Knuppen ze er echter het 2span maatje naast bij die wagen, dan is de wagen toch echt te licht en gaat snel driften tot haast vliegen aan toe. Dat moet je niet willen, dan kan je beter een grotere/zwaardere wagen aanschaffen.