[AR] Achteruit slaan tijdens mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Thalma

Achteruit slaan tijdens mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 20:15

Een van onze pony's is van de zomer beleerd voor de wagen. Wij hebben haar daarvoor naar een professionele menner gebracht. Ze loopt nu redelijk netjes voor de wagen, al moet ze nog wat losser worden. Het probleem is echter het volgende:

Een paar weken geleden is ze tijdens een buitenrit geschokken, draaide zich om en al trappend naar de wagen galoppeerde ze ervan door. Ik kreeg haar redelijk snel weer stil. Maar goed, blijkbaar ziet ze dit nu als een soort trucje. Na zo'n 20 minuten mennen vindt ze het wel welletjes en begint achteruit te slaan. Vandaag kwam daarbij haar been over de lamoen en ja, toen schok ze natuurlijk! Gelukkig liep het alweer goed af. Het is alleen een kwestie van tijd dat het niet goed afloopt.

Met tuig en wagen is niks mis. Dat heb ik al helemaal gecontroleerd.

Mijn vraag is: Is er iets te doen aan achteruit trappen voor de wagen? Kan ik dit gedrag nog wegtrainen of is ze gewoon niet geschikt als menpaardje? Hopelijk heeft iemand goede tips of ervaringen mee.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:18

ik zou een slagriem kopen om ongelukken te voorkomen

Thalma

Re: Achteruit slaan tijdens mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 20:25

Ik heb net even gekeken, weet nu wat het is. Maar kan de pony dan echt niet meer omhoog van achter? Ik heb er namelijk geen ervaring mee..

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:28

een slagriem kan idd erger voorkomen.
Indien goed afgesteld kan je pony nagenoeg niet over het lamoen heen komen

Hoe corrigeer je haar nu? als ze begint te slaan?
Hoe ziet je 'training' er uit, hoe lang rij je met haar en wat doe je zoal?
Kun je het aan zien komen, bijvoorbeeld aan de oren, of zakken in de achterhand?

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:40

de mijne leerde het af door de slagriem
ik heb gewoon een oud halstertouw over de kont van de pony vastgegespt.
pony kan niet zo ver omhoog met de kont, dus ook niet over de lamoen met de voeten.

zodra mijn pony bokt geef ik gelijk een boos stemcommando en een tik op zijn kont.
weet jouw pony wel dat er straf op staat als je bokt ? oftewel: pony doet actie = reactie van jou ?

Thalma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 20:42

_maaike_D schreef:

Kun je het aan zien komen, bijvoorbeeld aan de oren, of zakken in de achterhand?

Voor het schikincident was er niks aan de hand. Na het schikincident heb ik haar 2 x gemend. De eerste keer veel gestapt en niet te lang. Toen ging het goed. Vandaag tweede keer, 20 minuten gemend, lekker briesen e.d. Dan zie ik haar hoofd wat omhoog komen, komt eerst lichtjes omhoog van achter, daarna hoog en dus direct over lamoen. Terwijl die echt niet te laag zit! Tot echt corrigeren is het dus nog niet gekomen. Ik zou ook eigenlijk niet weten hoe ik dit gedrag het beste kan corrigeren omdat ik dit nog niet eerder gehad heb. Iemand tips?

Thalma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 20:46

ikke_draver schreef:
pony kan niet zo ver omhoog met de kont, dus ook niet over de lamoen met de voeten.

zodra mijn pony bokt geef ik gelijk een boos stemcommando en een tik op zijn kont.
weet jouw pony wel dat er straf op staat als je bokt ? oftewel: pony doet actie = reactie van jou ?

Bij ander negatief gedrag reageer ik inderdaad ook zo. Vraag me echter af dat wanneer ik in dit geval een tik op de kont zou geven, de pony er niet vandoor zou gaan.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:46

Gewoon een slagriem aanschaffen.
Ik gebruik het standaard.
Zorg ervoor dat ze niet te ver omhoog kunnen, zodat de benen niet over het lamoen heen gaan en geeft ook een naar gevoel voor de pony bij het bokken/trappen, waardoor het minder word.

Thalma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 20:54

Jenkins schreef:
Gewoon een slagriem aanschaffen.
Ik gebruik het standaard.
Zorg ervoor dat ze niet te ver omhoog kunnen, zodat de benen niet over het lamoen heen gaan en geeft ook een naar gevoel voor de pony bij het bokken/trappen, waardoor het minder word.

Ik ga het proberen! Dankjewel voor de tips!

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:00

Thalma schreef:
_maaike_D schreef:

Voor het schikincident was er niks aan de hand. Na het schikincident heb ik haar 2 x gemend. De eerste keer veel gestapt en niet te lang. Toen ging het goed. Vandaag tweede keer, 20 minuten gemend, lekker briesen e.d. Dan zie ik haar hoofd wat omhoog komen, komt eerst lichtjes omhoog van achter, daarna hoog en dus direct over lamoen. Terwijl die echt niet te laag zit! Tot echt corrigeren is het dus nog niet gekomen. Ik zou ook eigenlijk niet weten hoe ik dit gedrag het beste kan corrigeren omdat ik dit nog niet eerder gehad heb. Iemand tips?

Ik denk dat je eerder moet reageren.
Dus als je ziet dat ze haar hoofd omhoog doet moet je al alert zijn.
Zorg voor afleiding, wending, ophouding of met je stem.
Als ze dan toch lichtjes haar kont omhoog gooit, corrigeren met stem.
Een strenge waarschuwing geven.
Ze doet dit in draf? is ze voorwaarts of wat traag?
Mocht ze alsnog hoger bokken zou ik strenger reageren, 'schreeuw'
en zweep.

Kun je haar goed aanraken met de zweep of is ze ril?
Als waarschuwing kun je de zweep ook even aanleggen ter hoogte van
de schouder.

Thalma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 21:21

Ik heb de slagriem besteld. Ben erg benieuwd!

Met het corrigeren ga ik natuurlijk ook aan de slag. Nu ik weet dat dit gedrag kan komen, kan ik er beter op inspelen. Voorlopig nog maar niet op de weg op, maar in het weiland.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:27

vraagje trouwens ff tussendoor. met wat voor wagen men je en hoe groot is de pony ?
ik lees net dat je in t weiland ment. hoe is de grond daar ?

mijn ene shet gaat namenlijk bokken als het te zwaar is om te trekken.
wel respect trouwens dat je openstaat voor ervaringen !

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 22:11

Is het ook geen idee om die beleerder die haar toen voor de wagen heeft beleerd eens te vragen wat hij er van vind? Dat hij je daar misschien nog eens mee kan helpen?
Dit soort dingen zijn soms wel lastig zelf op te lossen, en meestal kun je daar beter iemand met meer ervaring en kennis bij halen.

Slagriem is zowiezo aan te raden ja.

Daarnaast las ik dit:
Thalma schreef:
ikke_draver schreef:

Bij ander negatief gedrag reageer ik inderdaad ook zo. Vraag me echter af dat wanneer ik in dit geval een tik op de kont zou geven, de pony er niet vandoor zou gaan.

Een tik op de kont is juist vaak een uitnodiging om daar op te gaan bokken. Uiteraard mág dat niet, maar bij het mennen is het zowiezo niet gebruikelijk om ze een tik op de kont te geven. Veel pony's reageren dan vaak ook instinctief, juist door te bokken.
Wel flink afstraffen, voornamelijk met je stem!

Want bokken en slaan voor de wagen is natuurlijk úit den boze, en het is daarnaast levensgevaarlijk (idd been over het lamoen, of zelfs over het voorschot heen, etc.).

ikke_draver schreef:
vraagje trouwens ff tussendoor. met wat voor wagen men je en hoe groot is de pony ?

Ieders zijn eigen ding natuurlijk, maar dat zou ik ook never nooit niet accepteren. Hij kan het op tig andere manieren aangeven dat het te zwaar is, maar bokken (of steigeren) is gewoon gevaarlijk. Een menpaard moet niet bokken/slaan/steigeren.

TS: als je het goed en consequent aanpakt en dit er écht goed uit weet te krijgen, dan lijkt het me prima. Maar probeer zeker ook te voorkomen dat ze ineens 'omdraait'. Want hoe doet en kan ze dat dan? Ze heeft toch het lamoen? Of draait ze met lamoen, wagen en al helemaal 180 graden om? Goed begrenzen met je leidsels en je zweep, je zweep ook echt als verlenging van je armen gebruiken, en als begrenzer (daar is de menzweep nl. ook voor bedoeld).
En ik mis de groom in dit verhaal? Waar is de groom op zo'n moment, en wat doet'ie? Als paard gaat lopen klieren, z'n oren anders op z'n kop zet, z'n hoofd hoger gaat dragen of ook maar tékenen gaat vertonen van omdraaien en/of slaan, meteen groom eraf sturen en die het paard bij het hoofd laten begeleiden.

En bij het mennen lossen we vaak bijna alles voorwaarts op. Zolang een paard goed voorwaarts is en blijft, kan hij niet slaan/bokken/steigeren/omdraaien. Dat voorwaartse daar kan de groom dus bij meehelpen.

Ik zou er dus wel echt voorzichtig mee zijn om dit in je uppie proberen op te lossen. Normaal gesproken kan je áltijd de beleerder nog eens vragen voor dit soort 'probleempjes', daar zou ik in dit geval dan ook zeker gebruik van maken.

Thalma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 22:43

ikke_draver schreef:

Het gaat om een grote, sterke shetlandpony van zeker 1.07 m. Ik heb een (recreatie)marathonwagen. Ze kan de kar makkelijk trekken. Nee, het is echt eigenwijzigheid.

Thalma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 23:04

JoyCiej007 schreef:
Is het ook geen idee om die beleerder die haar toen voor de wagen heeft beleerd eens te vragen wat hij er van vind? Dat hij je daar misschien nog eens mee kan helpen?
Dit soort dingen zijn soms wel lastig zelf op te lossen, en meestal kun je daar beter iemand met meer ervaring en kennis bij halen.

Slagriem is zowiezo aan te raden ja.

Een tik op de kont is juist vaak een uitnodiging om daar op te gaan bokken. Uiteraard mág dat niet, maar bij het mennen is het zowiezo niet gebruikelijk om ze een tik op de kont te geven. Veel pony's reageren dan vaak ook instinctief, juist door te bokken.
Wel flink afstraffen, voornamelijk met je stem!

Want bokken en slaan voor de wagen is natuurlijk úit den boze, en het is daarnaast levensgevaarlijk (idd been over het lamoen, of zelfs over het voorschot heen, etc.).

TS: als je het goed en consequent aanpakt en dit er écht goed uit weet te krijgen, dan lijkt het me prima. Maar probeer zeker ook te voorkomen dat ze ineens 'omdraait'. Want hoe doet en kan ze dat dan? Ze heeft toch het lamoen? Of draait ze met lamoen, wagen en al helemaal 180 graden om? Goed begrenzen met je leidsels en je zweep, je zweep ook echt als verlenging van je armen gebruiken, en als begrenzer (daar is de menzweep nl. ook voor bedoeld).
En ik mis de groom in dit verhaal? Waar is de groom op zo'n moment, en wat doet'ie? Als paard gaat lopen klieren, z'n oren anders op z'n kop zet, z'n hoofd hoger gaat dragen of ook maar tékenen gaat vertonen van omdraaien en/of slaan, meteen groom eraf sturen en die het paard bij het hoofd laten begeleiden.

En bij het mennen lossen we vaak bijna alles voorwaarts op. Zolang een paard goed voorwaarts is en blijft, kan hij niet slaan/bokken/steigeren/omdraaien. Dat voorwaartse daar kan de groom dus bij meehelpen.

Ik zou er dus wel echt voorzichtig mee zijn om dit in je uppie proberen op te lossen. Normaal gesproken kan je áltijd de beleerder nog eens vragen voor dit soort 'probleempjes', daar zou ik in dit geval dan ook zeker gebruik van maken.

Bedankt in ieder geval voor dit commentaar! Even kijken hoor..

De groom (mijn man) kan niet altijd en ja, het was erg mooi weer en ik kon het dus niet laten. Maar, ik weet je moet altijd met zijn tweeen. Dat gebeurt meestal wel, maar nu dus net even niet. Als ik gewoon ga trainen in het weiland ben ik vaker alleen. Maar, dat is al geregeld want hij zei al gelijk dat hij eerstvolgende keer direct weer meeging.

Degene die de pony beleerd heeft woont niet naast de deur. Ik heb de pony een maand bij haar in training gehad. Wel zal ik haar morgen even mailen.

Het incident liep als volgt: ze liep rustig op het fietspad, zag iets bij een boom en sprong de andere kant op en raakte daarbij een andere boom. Ik stuurde haar daar langsheen en vervolgens begon ze naar de kar te trappen. Na een korte sprint kon ik haar redelijk snel laten halthouden.
Omdat ze vanuit een rustige houding ineens schrok, was ik niet op tijd met mijn zweep. Als ik zie dat ze iets eng vindt, kalmeer ik haar en leg ik eventueel mijn zweep tegen haar zijde.

Het bokken van vandaag ging als volgt: we kwamen vanuit een lang stuk middendraf, terug naar arbeidsdraf en toen ik een wending wilde gaan maken om een boom heen deed ze wat ik al eerder beschreef.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 23:20

Kun je nagaan, hoe snel dat soms gaat hé. Daarom wordt er ook altijd gezegd: 'je bent zowiezo te laat als je je zweep in de zweepkoker hebt staan! dus altijd in de hand houden!'. Want 't gebeurd soms echt in een ogenblik van een seconde.

Ik zou idd zeker even contact opnemen met je beleerder, en die ook even duidelijk het hele verhaal vertellen (net als jou laatste post, met precies wat ze deed en waarop ze reageerde). Misschien kan zij jou via mail nog wat tips geven. Of wil ze toch eens langs komen (tegen evt. vergoeding) of zie je kans daar een keer langs te gaan.

Vergeet niet dat dit soort dingen op deze manier ontstaan, maar heel snel kunnen uitgroeien tot een heel groot probleem, en dus een pony die niet meer normaal voor de wagen te rijden valt!
Ik ken hier iemand van wie haar pony al enkele jaren voor de wagen liep. Niet al te intensief, soms een paar maandjes niet. Maar die pony begon ineens uit het niets ook af en toe te bokken voor de wagen, en echt flink ook. Is toen ook bijna verkeerd afgelopen. Slagriem mocht ook niet baten, want pony hield de neiging wel. Eerst dachten we nog dat hij toen toevallig werd gestoken door een beestje, of er zat iets onder het tuig ofzo. Maar pony bleef het doen.
Uiteindelijk heeft ze pony ruim 3/4 jaar niet meer ingespannen, even met rust gelaten, vervolgens heel rustig vanaf de basis alles weer doornemen en opbouwen.

Wat de reden is geweest, weet ze nog steeds niet volgens mij.

Ik zou, als ik jou was, nu zéker niet meer zonder groom inspannen, nu zij dergelijk gedrag vertoont. Ook niet in de wei/in de bak. Dan evt. iemand op het erf in de buurt, maar even niet meer zonder groom op pad, ook niet als het volgende keer wél goed gaat. Want het afleren/corrigeren, daarin speelt bij dit probleem juist de groom ook een grote rol.

Overigens zou ik zelf niet eens meer zonder groom durven te rijden, als ik een pony voor de wagen had die dergelijke streken uithaalde, terwijl ik niet eens zo'n angsthaas ben. ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 00:42

Veiligheid voor alles he?
Jacques Poppen had ook een fantastisch paard voor de wagen aangeschaft, die kreeg het opeens op de heupen, dit is een man die kan toch echt wel mennen.
Dat paard ULTRA, sloeg ineens stuk, en ramde het voorstuk van de menwagen er bokkend af.
Dit paard kon top-goed lopen voor de wagen, toch heeft hij hem toen uit veiligheid moeten verkopen. Men-paarden die bokken, staken of gaan liggen, zijn simpelweg geen veilige menpaarden.
Er van door willen is nog beter te beheersen qua mennen dan het bovenstaande.
Jacques heeft inmiddels een ander paard aangeschaft, PP, waar hij nu vertrouwdmee begint te worden, en zeer goede resultaten mee behaalt.
Ook Ultra was zeer goed, maar uiteindelijk niet geschikt in men-situaties: en zeker niet onder spanning: de competitie:het gaat daarbij ook wel om je eigen persoonlijke veiligheid. Of je nu recreatief rijdt of met ambities: een menpaard mag nooit of te nimmer bokken, tegen de kar slaan, etc.
Ja een slagriem kan helpen, probeer dat inderdaad, gebeurt het desondanks weer, niet meer mennen met dat paard.

Zonder groom vind ik inderdaad ook wel bijzonder: regel 1 in de mensport: ga er nooit alleen op uit, lazer je van de bok alleen al, moet er toch iemand zijn die je paard kan tegenhouden? Minstens?

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 00:51

Ik kwam "perongeluk" in dit topic en besloot toch even te lezen... Ik ben 98% leek wbt mennen maar ik las iets over een slagriem? Kan iemand mij vertellen wat dat is en hoe het werkt? Via pb mag natuurlijk ook! Ik heb natuurlijk gegoogled maar kan er maar weinig wijs uit!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 01:05

_merel_ schreef:
Ik kwam "perongeluk" in dit topic en besloot toch even te lezen... Ik ben 98% leek wbt mennen maar ik las iets over een slagriem? Kan iemand mij vertellen wat dat is en hoe het werkt? Via pb mag natuurlijk ook! Ik heb natuurlijk gegoogled maar kan er maar weinig wijs uit!

Zoekfunctie bokt...... ;)

In dit topic heb ik filmpjes geplaatst hoe je een slagriem bevestigd. En je ziet een slagriem in actie
[AR] Paard wat snel slaat inspannen?

Voor TS misschien ook wel een aanrader?

Overigens gebruik ik meestal ook een oud halstertouw (wel een lekkere zachte), maar als je hem vaker gebruikt (eigenlijk zowiezo wel veilig) dan kan een 'echte' slagriem uit leer wel een goede uitkomst bieden. :j

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 01:52

Er waren ong 250 hits op slagriem dus ik hen ervoor gekozen het even te vragen, maar thanks!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:48

JoyCiej007, jij draagt overigens je slagriem (neem aan dat jij het bent op het filmpje met de bokkende shet) veel hoger dan dat ik hem heb. Mijn slagriem zit vast bij de curelon.

Thalma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 11:30

Ik vind dat de pony in het filmpje overigens nog vrij hoog kan komen....? En inderdaad zit er een verschil tussen het fimpje met het voorbeeld van bevestigen en het actie filmpje. Bij de ene wordt de slagriem aan het culeron bevestigd en bij de ander bij de broek geloof ik.

Heb je trouwens extra pinnetjes nodig aan het lamoen om de slagriem tussen te plaatsen? Mijn wagen heeft enkel bevestigingspunten voor de broek, hoger niet meer.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:48

Jenkins: klopt, eigenlijk hoorde die van mij nét iets meer naar achteren. Maar ook op de manier zoals ik hem heb werkt hij nog naar behoren, zolang je maar een beetje over de kont gaat en niet verder naar voren.
Mijn pony reageerde in die tijd wat kriebelig als ik hem bij de culeron deed, dus vandaar dat ik hem eerst zo bevestigde en later iets meer naar achteren.

Overigens was hij in mijn geval echt tijdelijk. Die pony heeft ook nooit geslagen en/of gebokt voor de wagen, heb de slagriem er uiteindelijk ook afgehaald.
Ik heb nu wel een verlengde culeron, hahaha want wat zij wel doet, is met haar staart zwiepen iedere keer als ik een commando geef. Niet uit protest/verzet, maar zo van 'heb je begrepen vrouwtje!'. Als we dan gingen galopperen dan ging ze haar staart zó hoog dragen, dat hij bij mij over het voorschot belande en zelfs over het rempedaal heen ging.

Thalma: daar zit idd wat verschil in. Uiteindelijk is het ook even proberen wat het beste werkt. In het actiefilmpje had de slagriem misschien wat strakker gemogen als je zo kijkt, maar je wil je paard voornamelijk in wedstrijden ook niet té veel hinderen natuurlijk.

In principe heb je geen extra pinnetjes nodig, als je de slagriem gewoon strak om je lamoen vastmaakt kan hij ook niet verschuiven. Ik gebruikte dus een oud halstertouw waarvan diezelfde merrie de musketon er vanaf had gesloopt door te hangen. Het rondje zat er dan nog wel, daar haalde ik het touw doorheen en dat trok ik aan, om het lamoen heen. Over kont v/d pony heen, en dan aan de andere kant vastmaken met een paardenknoop.

Maar nogmaals............ een slagriem is ook geen wondermiddel tegen bokkende/slaande paarden, het kan puur even een hulpmiddel zijn of even voor de zekerheid, bijv. bij het beleren. Als jij hem zó strak doet dat paard z'n kont helemaal niet meer wat omhoog kan krijgen, dan heeft het paard ook veel minder ruimte in de galop.