Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
_maaike_D schreef:een slagriem kan idd erger voorkomen.
Indien goed afgesteld kan je pony nagenoeg niet over het lamoen heen komen
Hoe corrigeer je haar nu? als ze begint te slaan?
Hoe ziet je 'training' er uit, hoe lang rij je met haar en wat doe je zoal?
Kun je het aan zien komen, bijvoorbeeld aan de oren, of zakken in de achterhand?
ikke_draver schreef:de mijne leerde het af door de slagriem
ik heb gewoon een oud halstertouw over de kont van de pony vastgegespt.
pony kan niet zo ver omhoog met de kont, dus ook niet over de lamoen met de voeten.
zodra mijn pony bokt geef ik gelijk een boos stemcommando en een tik op zijn kont.
weet jouw pony wel dat er straf op staat als je bokt ? oftewel: pony doet actie = reactie van jou ?
Thalma schreef:_maaike_D schreef:een slagriem kan idd erger voorkomen.
Indien goed afgesteld kan je pony nagenoeg niet over het lamoen heen komen
Hoe corrigeer je haar nu? als ze begint te slaan?
Hoe ziet je 'training' er uit, hoe lang rij je met haar en wat doe je zoal?
Kun je het aan zien komen, bijvoorbeeld aan de oren, of zakken in de achterhand?
Voor het schikincident was er niks aan de hand. Na het schikincident heb ik haar 2 x gemend. De eerste keer veel gestapt en niet te lang. Toen ging het goed. Vandaag tweede keer, 20 minuten gemend, lekker briesen e.d. Dan zie ik haar hoofd wat omhoog komen, komt eerst lichtjes omhoog van achter, daarna hoog en dus direct over lamoen. Terwijl die echt niet te laag zit! Tot echt corrigeren is het dus nog niet gekomen. Ik zou ook eigenlijk niet weten hoe ik dit gedrag het beste kan corrigeren omdat ik dit nog niet eerder gehad heb. Iemand tips?
Thalma schreef:ikke_draver schreef:de mijne leerde het af door de slagriem
ik heb gewoon een oud halstertouw over de kont van de pony vastgegespt.
pony kan niet zo ver omhoog met de kont, dus ook niet over de lamoen met de voeten.
zodra mijn pony bokt geef ik gelijk een boos stemcommando en een tik op zijn kont.
weet jouw pony wel dat er straf op staat als je bokt ? oftewel: pony doet actie = reactie van jou ?
Bij ander negatief gedrag reageer ik inderdaad ook zo. Vraag me echter af dat wanneer ik in dit geval een tik op de kont zou geven, de pony er niet vandoor zou gaan.
ikke_draver schreef:vraagje trouwens ff tussendoor. met wat voor wagen men je en hoe groot is de pony ?
ik lees net dat je in t weiland ment. hoe is de grond daar ?
mijn ene shet gaat namenlijk bokken als het te zwaar is om te trekken.
wel respect trouwens dat je openstaat voor ervaringen !
ikke_draver schreef:vraagje trouwens ff tussendoor. met wat voor wagen men je en hoe groot is de pony ?
ik lees net dat je in t weiland ment. hoe is de grond daar ?
mijn ene shet gaat namenlijk bokken als het te zwaar is om te trekken.
wel respect trouwens dat je openstaat voor ervaringen !
JoyCiej007 schreef:Is het ook geen idee om die beleerder die haar toen voor de wagen heeft beleerd eens te vragen wat hij er van vind? Dat hij je daar misschien nog eens mee kan helpen?
Dit soort dingen zijn soms wel lastig zelf op te lossen, en meestal kun je daar beter iemand met meer ervaring en kennis bij halen.
Slagriem is zowiezo aan te raden ja.
Een tik op de kont is juist vaak een uitnodiging om daar op te gaan bokken. Uiteraard mág dat niet, maar bij het mennen is het zowiezo niet gebruikelijk om ze een tik op de kont te geven. Veel pony's reageren dan vaak ook instinctief, juist door te bokken.
Wel flink afstraffen, voornamelijk met je stem!
Want bokken en slaan voor de wagen is natuurlijk úit den boze, en het is daarnaast levensgevaarlijk (idd been over het lamoen, of zelfs over het voorschot heen, etc.).
TS: als je het goed en consequent aanpakt en dit er écht goed uit weet te krijgen, dan lijkt het me prima. Maar probeer zeker ook te voorkomen dat ze ineens 'omdraait'. Want hoe doet en kan ze dat dan? Ze heeft toch het lamoen? Of draait ze met lamoen, wagen en al helemaal 180 graden om? Goed begrenzen met je leidsels en je zweep, je zweep ook echt als verlenging van je armen gebruiken, en als begrenzer (daar is de menzweep nl. ook voor bedoeld).
En ik mis de groom in dit verhaal? Waar is de groom op zo'n moment, en wat doet'ie? Als paard gaat lopen klieren, z'n oren anders op z'n kop zet, z'n hoofd hoger gaat dragen of ook maar tékenen gaat vertonen van omdraaien en/of slaan, meteen groom eraf sturen en die het paard bij het hoofd laten begeleiden.
En bij het mennen lossen we vaak bijna alles voorwaarts op. Zolang een paard goed voorwaarts is en blijft, kan hij niet slaan/bokken/steigeren/omdraaien. Dat voorwaartse daar kan de groom dus bij meehelpen.
Ik zou er dus wel echt voorzichtig mee zijn om dit in je uppie proberen op te lossen. Normaal gesproken kan je áltijd de beleerder nog eens vragen voor dit soort 'probleempjes', daar zou ik in dit geval dan ook zeker gebruik van maken.
_merel_ schreef:Ik kwam "perongeluk" in dit topic en besloot toch even te lezen... Ik ben 98% leek wbt mennen maar ik las iets over een slagriem? Kan iemand mij vertellen wat dat is en hoe het werkt? Via pb mag natuurlijk ook! Ik heb natuurlijk gegoogled maar kan er maar weinig wijs uit!