Goedemiddag !
Ik zit met een soort van vraag/probleem...
Ik heb mijn merrie geleerd om buiten haar stal te wachten wanneer ik in haar stal bezig ben met voeren. In het begin bleef ze ontspannen buiten staan, maar de laatste tijd merk ik dat ze onrustig is. Ze zet steeds pasjes in de stal (dit corrigeer ik meteen door haar achteruit te zetten en opnieuw te zeggen dat ze moet wachten), ze staat ongedurig en ze staalt ook gespannenheid uit. Ik vraag echter van haar om buiten te blijven tot ik toestemming geef om naar binnen te gaan. Opnieuw, in het begin ging dit zeer goed. Ze stond met haar hoofd laag te wachten. Maar de laatste tijd gebeurt dit niet meer... Hoofd hoog, knikken met haar hoofd, de laatste tijd begint ze zelfs rond te stappen (haar kont naar mij te draaien dus). Toch wacht ik tot ze ontspannen staat, maar zodra ik ze dan toestemming geef, dan haast ze zich naar haar voedsel en is ze dus weer gespannen.
Ik vraag me af hoe dit komt en hoe ik dit kan verbeteren.
Ik zei het al eerder, in het begin deed ze dit niet, nu dus wel... Ikzelf heb echter niks veranderd aan mijn manier van werken, maar toch wordt het 'probleem' langzamerhand erger. Jullie begrijpen waarschijnlijk wel dat ik een stap achteruit zet als ze een rondje stapt en hierbij haar kont naar mij draait (ze heeft namelijk al 1x geslaan, maar dit was op een andere wei).
Dus ik hoop dat jullie mij een beetje tips kunnen geven hieromtrent

Ik zou dus graag bereiken dat ze weer ontspannen buiten staat te wachten tot ik zeg dat ze binnen mag. En het liefst zou ik ook graag hebben dat ze rustig naar haar voerbak loopt nadien ipv zich te haasten.
(Het gaat hier dus om het laten wachten, vandaar dat ik het hier plaatste.)
Goed om te weten: De merrie is 18 maand

Alvast bedankt !