Paard laten wachten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Paard laten wachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 13:35

Ik weet niet echt of het hier hoort, maar ik probeer het maar even... Indien niet, mijn excuses voor de verkeerde plaatsing.

Goedemiddag !

Ik zit met een soort van vraag/probleem...
Ik heb mijn merrie geleerd om buiten haar stal te wachten wanneer ik in haar stal bezig ben met voeren. In het begin bleef ze ontspannen buiten staan, maar de laatste tijd merk ik dat ze onrustig is. Ze zet steeds pasjes in de stal (dit corrigeer ik meteen door haar achteruit te zetten en opnieuw te zeggen dat ze moet wachten), ze staat ongedurig en ze staalt ook gespannenheid uit. Ik vraag echter van haar om buiten te blijven tot ik toestemming geef om naar binnen te gaan. Opnieuw, in het begin ging dit zeer goed. Ze stond met haar hoofd laag te wachten. Maar de laatste tijd gebeurt dit niet meer... Hoofd hoog, knikken met haar hoofd, de laatste tijd begint ze zelfs rond te stappen (haar kont naar mij te draaien dus). Toch wacht ik tot ze ontspannen staat, maar zodra ik ze dan toestemming geef, dan haast ze zich naar haar voedsel en is ze dus weer gespannen.

Ik vraag me af hoe dit komt en hoe ik dit kan verbeteren.
Ik zei het al eerder, in het begin deed ze dit niet, nu dus wel... Ikzelf heb echter niks veranderd aan mijn manier van werken, maar toch wordt het 'probleem' langzamerhand erger. Jullie begrijpen waarschijnlijk wel dat ik een stap achteruit zet als ze een rondje stapt en hierbij haar kont naar mij draait (ze heeft namelijk al 1x geslaan, maar dit was op een andere wei).

Dus ik hoop dat jullie mij een beetje tips kunnen geven hieromtrent :)
Ik zou dus graag bereiken dat ze weer ontspannen buiten staat te wachten tot ik zeg dat ze binnen mag. En het liefst zou ik ook graag hebben dat ze rustig naar haar voerbak loopt nadien ipv zich te haasten.
(Het gaat hier dus om het laten wachten, vandaar dat ik het hier plaatste.)

Goed om te weten: De merrie is 18 maand :)

Alvast bedankt !
Laatst bijgewerkt door xLIESSSx op 29-09-12 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

nouca

Re: Paard laten wachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:42

heee,
is er misschien iets nieuws in de omgeving gekomen wat ze eng zou kunnen vinden?
en hoelang heeft ze dat nu dat ze zenuwachtig is?
kan het misschien ook zijn dat ze niet lekker in de vel zit of is het alleen bij het stilstaan?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:45

'niets doen' is lastiger uit te voeren dan 'iets doen'. In plaats van corrigeren als ze wegstapt kun je dus proberen het stilstaan te bekrachtigen. Ik oefen dat door een herkenbaar iets op de grond te leggen (placemat of zo) en het commando 'staan'. Rondkijken mag, iets spanning ook, bewegen niet. Uiteindelijk leert ze dat ze net zo goed kan ontspannen.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 13:52

Er is niet echt iets nieuws in haar omgeving gekomen, enkel slechter weer :p
En het doet zich voor zodra er eten in het spel zit in combinatie met buiten wachten... Ik begrijp dat het voor een jong paard moeilijk is, maar in het begin lukte het allemaal zo goed ?

En inderdaad, niets doen is inderdaad lastiger. Een mat voor haar stal leggen en leren dat ze op die mat moet wachten kan inderdaad helpen :) Bedankt voor de tip !

Misschien is het ook goed om te melden dat de merrie 18 maand is :j Ze is dus nog jong en dat kan grotendeels voor haar onrustigheid zorgen, wat ik dan ook begrijp. Maar ik vind het gewoon vreemd dat het 2 maand geleden wel lukte en nu lukt het steeds minder en minder goed... Normaal moet zoiets toch juist de andere kant op gaan ?? (slecht beginnen, goed eindigen) :p
Mij lijkt het eerder overkomen alsof ze frustraties heeft omwille van het eten waar ze niet bij mag... Maar haar stal is te smal en dus zou het niet veilig zijn als zij erbij kruipt terwijl ik voer. Vandaar dat ze buiten moet wachten. In het begin dat ik ze had liet het het wel toe dat ze binnen kwam, maar dat resulteerde in pletten, op mijn voet staan en haar snuit in de emmer voer steken wanneer het nog niet in de voerbak zat. Lastig werken dus...
(Ze heeft een inloopstal op de wei trouwens)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 14:13

De merrie groeit nog, zowel lichamelijk als geestelijk.
Ik denk dat daardoor jullie verhouding een beetje is 'opgeschoven', dat ze je de kont durft toe te draaien getuigt toch van minder respect.
Ik denk dat je wat strenger moet zijn, niet alleen hiermee, maar met alles.
Misschien wat licht grondwerk, oefeningen aan de hand om ze even op haar plaats terug te wijzen.

Ze is nu eigenlijk te vergelijken met een kind dat gekke bekken achter de rug van haar moeder trekt.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 15:50

LBLGypsyCobs schreef:
Ze is nu eigenlijk te vergelijken met een kind dat gekke bekken achter de rug van haar moeder trekt.

Haha, ik heb zo ook al regelmatig vergeleken met een ongeduldige kleuter :+

En ik denk wel dat ik 'streng' ben hoor. Ze moet haar afstand houden van mij, netjes naast mij meelopen,... Indien niet, dan volgt er een soort van straf. (Bestaat meestal uit achteruit zetten of een tik op de neus, afhankelijk van wat ze doet natuurlijk) Maar ja, hoe toon je aan een paard dat 'je kont tonen' niet hoort ?? Ik ben er nu niet meteen happig op om haar dan een tik te geven, want haar kont staat nog steeds in mijn richting...

De keer toen ze sloeg naar mij (ze raakte de emmer die ik in mijn handen had), was toen ik ze wou voeren op de 'grote weide' en dus niet op haar kleine wei met inloopstal. Ze was enorm nijdig en ongeduldig, waarschijnlijk omdat ik wat later was dan gewoonlijk met voeren. Dus ongeduldig en boos stak ze haar neus in de emmer waar nog geen voedsel in zat. Ik zeg dus dat ze achteruit moet, zodat ik de emmer kan vullen, maar mevrouw besloot te kappen. Ik heb een beetje strenger opgetreden en toen toonde ze haar flank. Ik merkte al duidelijk dat ik 'geen gezag' had over mijn kleuter op dat moment. En van het een kwam het ander, ik stuur haar weg met een iets cordatere stem en hupla, de achterbenen vlogen in mijn richting... Nog niet in mijn buurt toen, maar 2 min later kon ik opnieuw de onderkant van haar hoeven bewonderen... 2x op 1 voederbeurt -O-
Ik heb haar dus geen eten gegeven die avond, want haar gedrag ging van kwaad naar erger.
De volgende dag heb ik ze meteen terug op haar kleine wei gestoken en haar eten gegeven op haar gewoonlijke plek, waar ik meer controle heb. Sindsdien heeft ze niet meer geslaan, maar ze draait zich wel rond om haar kont te tonen. Ik laat me hierdoor niet intimideren, buiten wachten = buiten wachten tot ik toestemming geef om binnen te gaan.
Maar jha, ik zou ze dus graag wat rustiger hebben als het om haar eten gaat, zodat ze netjes kan wachten. Het is dus een beetje een dubbel 'probleem' zeg maar...

En dat allemaal voor haar eten :roll:
Want het is enkel dan dat ze zich zo gedraagd...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 20:36

Klinkt toch alsof ze de grens bij je aan het opzoeken is.

Mijn veulen durfde 1x naar me te dreigen met voeren, ze kreeg gelijk een stalen neus tegen haar achterste, heeft het nooit meer gedaan.

Soms is het beter in 1x duidelijk te zijn dan dat de situatie almaar op de grens door blijft kabbelen en er een keer overheen gaat met alle gevolgen van dien.

Ze moet afstand houden en eigenlijk mag het geeneens bij haar opkomen dat ze de afstand verkleint.
Misschien een keer een zweep mee en ze wegjagen bij ongeduldig gedrag?

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 20:48

Ze ging vrijdagavond in de stal eens 'te ver', letterlijk en figuurlijk. Ze kwam gewoon in haar stal, terwijl ik haar zei om te wachten. Wanneer ik naar haar toe ging om haar achteruit te zetten zag het ernaar uit dat ik ging platgewalst worden. Heb haar dan eens een emmer tegen haar neus gegeven. Vond ze niet zo leuk, maar de boodschap kwam wel over denk ik :+

De rest van de dagen in het weekend stond ze nog steeds gespannen te wachten, maar ze blijft wel buiten staan ;)

Maar het zal toch iets zijn dat ik zal moeten blijven en blijven en blijven en blijven herhalen heb ik het gevoel, want ze is een echte uittester... Een échte kleuter dus...
En een zweep meenemen is op zich wel een goed idee, maar dat is zo onhandig vind ik persoonlijk (ik heb enkel een longeerzweep en een korte springzweep). Vandaar dat ik graag van anderen oplossingen hiervoor zou horen :)
Het is leuk om tips te krijgen van mensen die hier reeds ervaring mee gehad hebben en dan te kunnen lezen hoe zij het hebben opgelost :)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:56

Ze zoekt de grens op en ging er zelfs al overheen.
Ondanks die emmer op d'r neus is het nog niet uit haar gedachten om het nog eens te proberen, haar gespannen wachten geeft aan dat ze zich er nog niet bij heeft neergelegd dat ze buiten hoort tot jij aangeeft dat ze binnen mag.
Toch maar een keer die longeerzweep mee en desnoods een eind bij de stal wegjagen.

Pas ook op dat het ongeduldige gedrag voor de stal geen gewoonte aan het worden is, dan kun je de reden voor het gedrag wel wegnemen (een keer goed duidelijk zijn dus), maar het gedrag blijft dan toch.

Malibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:06

Ik zou het haar ook eens een keer goed duidelijk maken, en hier consequent mee doorgaan, steeds met een iets zachtere hand. Bij een terugslag eerst zacht bij niet luisteren hard. als naar een week of weken ze netjes blijft wachten, zou je om de ontspanning te krijgen, als je klaar bent haar uitgebreid kunen belonen met bijvoorbeeld iets lekkers of even lekker kriebelen.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 12:11

Ze begint het ietwat op te geven zeg maar :)
Na die emmer is het haar precies wel duidelijk geworden dat, wanneer ik zeg 'wachten' dat ze moet wachten. Ze probeert nog altijd eerst eens (zal wel aan de leeftijd liggen denk ik), maar als ik haar dan achteruit zet, gaat ze uit haar stal, loopt ze een rondje en blijft ze bij haar drinkbak staan met haar hoofd laag, gevolgd door een diepe zucht.

Soms blijft ze zelf zo staan tot ik daadwerkelijk 'ja' zeg, zodat ik de tijd heb om haar eens een klopje op de hals te geven. Maar hieraan moet nog een beetje gewerkt worden, want meestal komt ze al meteen naar de stal wanneer ik bijna buiten ben. Ik herhaal dan gewoon dat ze moet wachten, toen ze weer haar hoofd laat zakken en niet meer zo gefocust is op het eten binnen. Ze gaat dan meestal netjes naar binnen, zonder te stormen. (ik zeg wel, meestal)

Het is dus duidelijk dat het gewoon een kwestie van consequent zijn is. Volgens mij heeft de emmer tegen haar neus haar wel een 'deugd' gedaan om het zo te zeggen. Ze gaat nu achteruit wanneer ik het woord zeg, ik hoef niet meer te duwen op haar borst, gewoon te wijzen en ze gaat achteruit. Ik persoonlijk ben wel blij met deze verbetering en ik heb geen intentie tot slaan meer gemerkt bij haar.
Het 'rond stappen' was dus geen kwestie van haar kont tonen, eerder een kwestie van wegdraaien van de stal. In het begin ging dit ronddraaien nog gepaard met een gespannen paard, dus een stap achteruit leek mij wel het beste. Je weet maar nooit met een gespannen paard he. Nu stapt ze nog steeds rond, maar ik merk aan haar houding dat het eerder duid op een soort van overgave.

Hopelijk gaat het nu terug de goede weg op :D

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:16

Vraagje: stond ze een maand geleden misschien volledig op het land en had ze constant eten en heeft ze nu wat minder eten tot dr beschikking?

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 17:18

Sinds ik ze heb staat ze op een wei van 5m op 7m met een inloopstal en 24/24 hooi ter beschikking. Als voedsel krijgt ze 1 schep krachtvoer en 1 kleine schep zemelen.

Ze heeft enkel een paar dagen op de volle wei gestaan (1 weekend) zonder inloopstal, maar met schaduw toen het zo mooi weer was in de (zeldzame) zomerdagen. Hier kreeg ze dan ook haar krachtvoer (niet op haar gewone plek dus). In het begin gaf dit geen probleem, enkel de laatste dag vertoonde ze nijdig gedrag. Wanneer mijn schoonmoeder de wei in ging om het water te controleren, gaf Zelda al aan dat ze behoorlijk pissig en nijdig liep. Toen mijn schoonmoeder me dat zei dacht ik eerst dat ze overdreef (gebeurt wel vaker, want ze denkt namelijk dat Zelda te weinig voedsel krijgt...). Maar toen ik Zelda die avond ging voederen vertoonde ze ook naar mij toe nijdig gedrag, wat absoluut niet haar gewoonte was en het was ook de eerste keer in die dagen dat ze zo reageerde.
Voor mij nog steeds een raadsel waarom ze zo deed die dag...
Ik heb haar toen geen voer gegeven en heb haar uit de volle wei gehaald en haar terug op de kleinere wei gezet.

Ik zou niet precies kunnen zeggen wanneer het 'probleem' van onrustigheid bij het moeten wachten zich is beginnen voordoen in die 2 maanden dat ik haar heb. Zo'n dingen bouwen zich stelselmatig op en beginnen vaak klein hé... Wel had ze al van het begin de neiging om naar haar eten te stormen, opdringerig te zijn en het binnen te schrokken alsof ik het zou afpakken. Ik heb haar dus van de eerste week geleerd om buiten te wachten. Dit om ongelukken in de stal te voorkomen.
Dit ging in het begin goed, toen ging het bergafwaarts (vandaar dit topic) en nu gaat het weer de goede kant op :) (hoop ik)