(gedrags) Problemen met longeren van jonge pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DB_

(gedrags) Problemen met longeren van jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 18:06

Mijn 2,5 jarige hengst die we gaan klaarmaken voor de hengstenkeuring hebben we een aantal weken geleden uit de wei gehaald en op stal gezet. Een super fijne hengst en leek hartstikke braaf in de omgang. Reageerde op alle nieuwe dingen heel goed, en hebben hem eerst rustig aan alles laten wennen.
Totdat:
We gingen longeren. Eerst hebben we hem aan het halster rustig rondjes laten stappen in de bak, zoals we met alle jonge ponys beginnen. Netjes iemand ernaast en de rondjes lopen.. Omdat hij naar ons toe kwam wanneer we verder van hem af wilden gaan lopen (vanalles geprobeerd) zijn we maar begonnen met longeerlijn lang, zweep in de andere hand en braaf stappen (dit commando kende meneer namelijk al). Echter tot op een bepaald punt (vooraf niks gebeurd voor zover wij hebben gezien), van de ene op andere dag kende meneer het niet meer. Stoppen.. zweep erachter.. en meneer bleef gewoon staan, tikje, meneer schoot vooruit, draaide om.. staat weer stil. Het leek een vreselijke angst voor de zweep, dus geoefend, maar de zweep lijkt het probleem niet te zijn. Echter krijgen we hem nu niet aan het lopen, daagt hij of de zweep of ons uit. Terwijl wanneer je aan de hand met hem gaat stappen hij weer in een brave sul veranderd. Hij trekt je ook met gemak omver, waarop we een hoofdstelletje geprobeerd hebben zodat we meer controle zouden hebben, echter is het gevolg uiteindelijk een nog groter gevecht.

Ik dacht misschien een vertrouwenskwestie te zijn. Maar ter info: Hij doet verder het borstelen hartstikke braaf, komt netjes op me af lopen als ik hem roep en loopt zonder touw achter me aan. Kent commando's halt, stap en reageert hier ook goed op. Kan hem netjes borstelen en deken om en af doen. Wel altijd even onder de indruk van nieuwe dingen maar het is dan ook een jonge hengst die nog niet veel van de wereld heeft gezien.

Graag tips hoe ik hiermee om moet gaan, wat ik kan laten onderzoeken?
Het is niet de eerste keer dat ik jonge pony's begeleid, en tot nu toe heb ik ze braaf opgeleid en problemen altijd zelfstandig op kunnen lossen. Ik heb al hulp gevraagd aan stalgenoten e.d. die het gedrag hebben gezien maar ook zij zijn inmiddels ten einde raad. Dit gedrag, in deze mate, heb ik nog niet eerder ervaren (gelukkig maar).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:09

Mss eens een les longeren nemen? Mss is je lichaamstaal wel tegenstrijdig en snapt de pony het niet meer? Weet je zeker dat je niet te snel bent gegaan dat hij het niet meer kon behappen? Sommige pony's zijn nog erg jong in de kop en gaan dan in de staak als ze het niet meer trekken.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 27-09-12 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:10

Mijn ervaring is dat NH voor zulke paarden goed helpt. Je zou eens op Boktmarkt kunnen kijken naar een NH-instructrice, of een andere instructrice die ervaring heeft met jonge paarden. Ik denk niet dat wij je zo via de computer kunnen helpen omdat wij niet kunnen lezen of het paard angstig/dominant is uit een stuk tekst.

troi

Re: (gedrags) Problemen met longeren van jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:46

Je schrijft dat hij een brave sul is maar dat hij jullie ook rustig meetrekt aan het halster tijdens het meelopen. Daar is helemaal niks braafs aan! Deze meneer is helaas jullie te slim af, hij zal heus vaak heel braaf zijn, als hij mag doen wat hij toch al van plan was maar als het hem moeite kost is hij jullie de baas! Mijn advies is goede begeleiding te zoeken voor hij echt ambitieus wordt en er ongelukken gebeuren. Dit kan heel gevaarlijk worden!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:53

Slim kereltje, hij is er achter gekomen dat dit truukje lukt en zolang jullie hem niet op 1 of andere manier kunnen dwingen om te gaan lopen zal hij dit blijven doen. Kun je het niet over een andere boeg gooien, bijvoorbeeld met dubbele lijnen werken waardoor hij zijn lichaam niet naar jullie toe kan draaien?. Anders misschien een cirkel maken van de bak en zonder longeerlijn en alleen de zweep laten bewegen?

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:49

Ik zou ook inderdaad een instructeur zoeken die ervaring heeft met cirkelwerk en longeren. Het hoeft geen groot probleem te zijn en kan wellicht snel opgelost worden. Het zal een combinatie zijn van een aantal zaken waardoor je paardje het waarschijnlijk niet snapt en daarom dit gedrag vertoond.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:08

Heel herkenbaar. Ik gok ook op een slimme vogel.
Mijn advies, wees heel precies in je positie ed en even goed doorzetten, flink zijn. Je paard krijgt heus geen levenslang trauma als hij een keer van de zweep voelt. Je hoeft niet te blijven slaan je leert hem alleen respect te hebben voor. Mijn ervaring met dit soort jongens (en meisjes) is dat als je ze eenmaal hier doorheen hebt je er geen kind meer aan hebt.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 00:36

Mijn eerste gedachtes zijn: óf het gaat hem te snel, óf het is een paard met humor.
Je lichaamstaal/manier van doen kan ook een optie zijn, maar als je aangeeft gewend te zijn met jonge pony's ga ik er vanuit dat je weet wat je doet. Ik ga even uit van geval 2.

Ik heb zelf een paardje dat ook afentoe niet volgens de boekjes werkt. Forceren of 'doorvragen' werkt alleen maar averechts. Het behandelen als een denkspelletje werkt echter uitstekend.
Doet hij iets niet op de manier dat het gevraagd wordt, is het aan mij om de omstandigheden of de vraag zo aan te passen dat het wél goed gaat en hem zelf te laten zoeken naar het antwoord. Slim paard laat ik graag nadenken, is alleen maar goed voor ons beiden.

Naar je toekomen moet nooit afgestraft worden, maar braaf rondlopen is wel de bedoeling. Komt hij naar je toe, zou ik hem gewoon aanraken en vervolgens weer vriendelijk terug verwijzen naar waar hij vandaan kwam. Duidelijk een kant op sturen en gewoon verder gaan. Draait hij tegenovergesteld zou hij het van mij in z'n achteruit mogen doen. (nog altijd zonder forceren, slaan of wat dan ook) Na een rondje of 2 valt waarschijnlijk het kwartje wel dat vóóruit voor iedereen makkelijker is.
En misschien is dit niet de manier voor jou paard, maar een dergelijke aanpak (paard zelf laten kiezen en ervoor zorgen dat de keuze die jij in je hoofd had het leukst/makkelijkst is of het meest oplevert) werkt volgens mij voor alle paarden. Paard leert zo dat de keuzes die hij maakt uitmaken, dat kiezen voor wat jij vraagt het leukst én het makkelijkst is voor hem.
Belangrijk bij alles is natuurlijk zelf áltijd vriendelijk en neutraal blijven reageren, blijven lachen! Slim paard is een cadeautje ;)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 01:24

Uit het weiland gehaald en heeft hij tot nu toe alleen op stal gestaan? Krijgt hij ook tijd om met zijn paardenvriendjes een paar uur per dag te spelen? Klinkt nu alsof hij met jullie speelt. Alleen mensen zijn daar niet echt op gebouwd.

Nadeel van met zijn 2tjes werken is dat de een remmend kan werken terwijl de anders drijvende (lichaams)hulpen geeft, wat verwarrend kan zijn.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 05:37

Ik denk dat hij gewoon vol zit.
Van de wei, naar stal, weg van vrienden in een andere omgeving.
Leren hoe mensen werken.
Leren longeren.
Hij kan het misschien gewoon niet bijhouden en komt daarom zo in strijd. Ik merk het al als ik de pony's in een kudde van de wei haal naar stal dat ze de eerste week even het boekje zoek zijn (de jonge pony's dan). Ik laat ze dan ook gewoon, verander nog even niets aan de groep en als ze weer een beetje op hun gemak zijn dan pas kijk ik naar een handige winteropstelling.

Longeren begin ik spelender wijs mee. Eerst wegsturen en dan haaks van ze af uitnodigend van de af lopen. Oftewel ik stuur ze een stukje maar daarna mogen ze weer achter mijn schuilen. Dit doe ik al met de jaarlingen een keer speels. Verder werk ik zo af en toe eens vrij met ze in een cirkel of in de bak. En als ik ze dan voor de eerste keer longeren aan een touw vraag hebben ze het vertrouwen, snappen ze de bedoeling en is het alleen nog een kwesti van opbouw in tijd (van enkele rondjes naar 20 minuten.

Ik heb nu een merrie die ik niet zelf heb opgevoed van 3 en ondanks dat ze heel braaf is, heeft ze een beetje hetzelfde gedrag met longeren als je omschrijft en weet dat ik er nog geen touw aan heb. Ik begeleid nu een meisje van 10 met haar samen omdat de klik er is en dat gaat super als het maar kort en veilig is dus ze mag regelmatig terug komen, het liefst voor ze in verzet komt, en als ze weer op haar gemak is sturen we haar weer weg. Na een week kan meisje nu zelfstandig een kwartier op deze manier met haar spelen en hebben ze daar beide plezier in. Door minder voorbereiding is het traject gewoon iets langer, maar dat is geen probleem omdat ik geen tijdsdruk heb. Heb je dat wel zou ik ook zeggen begin kort en sluit het goed af, al loopt hij alleen maar 1 rondje, daarna lekker andere dingen doen (oefeningen aan de hand wat betreft voorbrengen bijvoorbeeld).

DB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 19:51

@ HippoLogic : Uit de wei halen en op stal zetten betekend niet dat onze pony's 24/7 op stal staan, zij worden gewoon losgelaten in de bak, en hij heeft een (inmiddels) ruin vriendje waar hij ook samen mee op de wei staat en nu in de bak mee mag spelen.

@ de rest:
Ik heb inderdaad ruim ervaring met longeren, vind het erg belangrijk en hoort in mijn ogen nou eenmaal altijd bij de training met je paard. Ik heb dan ook les gehad in longeren, en in de loop der jaren genoeg ervaring op gedaan (ook genoeg met jonge paarden). Ik ben er erg alert op dat ik niet te snel weer, elke keer weer van vooraf aan beginnen en rustig uitbouwen.
Ik verwacht niet echt dat hij zomaar 'een loopje met me neemt', maar dat hij in verzet komt moge duidelijk zijn. Inmiddels heb ik nog een aantal keren rustig met hem door de bak gestapt (dit wel aan het hoofdstel zodat ik hem iets beter onder controle hebt wanneer hij bedenkt dat hij toch liever de andere kant op wil). Op deze manier heb ik hem duidelijk gemaakt dat hij toch echt gedwongen is om te doen wat ik wil, maar wel met beleid. Ik wil hem niet bang maken, en er honderd procent zeker van kunnen zijn dat ie weet wat de bedoeling is, en niet in verzet komt omdat ie het gewoon weg niet snapt.
Dit lijkt tot dusver te werken, ik heb hem op één hand al rustig kunnen longeren.

Iedereen bedankt voor de tips, en uiteraard snap ik ook degene die zeggen dat ik les moet nemen (da's vaak ook mijn eerste reactie voor een heleboel bokkers), of degene die zo even geen advies hebben omdat ze het niet met eigen ogen hebben kunnen zien.

Meneer en ik gaan nog even rustig verder met het "we doen het op mijn manier en anders niet". Wat inhoud dat we enorm consequent en correct blijven, tot meneer de hint ook snapt!
Alleen moet ik in dit geval meer geduld opbrengen dan normaliter het geval is, en da's moeilijk!!! haha.

DB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 19:56

Edit: @ Piezze: Dubbele longe was al helemaal drama, hij is sterk genoeg om door de longe heen te trekken met als gevolg dat ik hulpeloos met twee pijnlijke armen, en een als mummie versierd paard in de bak stond. Daar ben ik dus maar heel snel mee gestopt voor het nog onduidelijker werd!