[AR] vraagje voor de menners

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

vraagje voor de menners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 17:52

Revanches

Re: vraagje voor de menners

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:10

HAr-->AR

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:12

Het wordt ook voor karretjes gebruikt maar je kan beter naar betere kwaliteit tuigen kijken.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:20

OM mee te beginnen kan het best, vriendin ment al jaren met touwstrengen nooit problemen mee gehad. Ik heb zelf niet met touw, maar wat ik zeg om mee te beginnen kan het prima

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 22:19

maar hoe kan dat dan, want normaal liggen die stangen toch in een riempje van het tuig?
dat beweegt dan toch niet veilig mee?

ja ik wou eerst beginnen met wat goedkoops en naarmate sparen voor een goed degelijk tuig.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:24

Zo te zien zitten er ook wel zgn lichtogen aan het tuig waar je het lamoen (de stangen) in hangt. Zulke touwen strengen kunnen prima.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:26

xTesske schreef:
maar hoe kan dat dan, want normaal liggen die stangen toch in een riempje van het tuig?

ja ik wou eerst beginnen met wat goedkoops en naarmate sparen voor een goed degelijk tuig.

Met 'stangen' bedoel je denk ik de bomen van het lamoen? En met 'in een riempje van het tuig liggen' bedoel je waarschijnlijk lichtogen......
Die zitten ook op dit tuig.

Echter vind ik het persoonlijk echt een flut-tuig. Tuurlijk is het niet eerlijk om dit met marathonkwaliteit tuigen te vergelijken, maar de kwaliteit van het leer is echt om te huilen. Ik ben er zeker van als ik het op mijn pony's zou leggen, dat ze meteen schuur- en drukplekken zouden krijgen.

Je kan ook op bijv. de Bokt markt of op Marktplaats kijken voor een goed 2dehands tuig van betere kwaliteit.

Juist in de mensport gaat de leus 'goedkoop is duurkoop' toch vaak op. Zorg er voor dat je veilig, stevig en degelijk materiaal hebt. En bezuinig niet op veiligheid, ook niet op je menwagen.

En daarnaast.......... als je het hebt over 'stangen die in een riempje van het tuig moeten liggen', zou ik, vóórdat je tuig aanschaft en daarmee aan de klooi gaat, eerst eens een cursus koetsiersbewijs en/of mencursus gaan volgen, want op deze manier komt het niet goed................... :=

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 22:43

de lamoenen wist ik al maar de lichtogen nog niet weer wat geleerd haha.

denk dat ik inderdaad beter via MP ofzo kan doen want als ik zo naar dat voortuig kijk ziet het er wel flut uit.
voor kar wou ik ook via mp ofzo maar dan wel iets degelijks en dan het liefst een 2 wieler als een sulky of een cavalleti

IK was van plan eerst te gaan langen lijnen (doe ik nu ook bij mijn paard dus daar heb ik wel ervaring mee) en dan met iets zwaars erachter (band) en als ik echt met de kar enzo ga beginnen was ik wel van plan er een goed iemand bij te halen die me er goed les ik kan geven anders komt het niet goed nee denk ik haha

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:05

Dat 'voortuig' noem je een borsttuig ;)
Serieus, ga echt een mencursus volgen of iets...

En slepen zou ik echt uit m'n hoofd laten, laat dat maar een ervaren beleerder doen.

Als je budget niet toereikend is, spaar dan alsjeblieft nog even verder. Je stapt ook niet zomaar in een auto zonder dat je weet waar de rem, gas en koppeling voor dienen en waar die zitten. Laatstaan dat je zelf zonder ervaring je eigen paard gaat beleren.
Als het met mennen fout gaat, dan gaat het vaak echt góed fout en zijn de gevolgen vaak niet te overzien.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 23:16

ja ik weet ook nog niet alle namen dit is een geheel nieuw iets voor me (en hoeveel mensen noemen het hoofdstel geen kopstuk, je weet wat er bedield word)

maar daarom zeg ik ook dat ik er les in ga nemen

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:31

Tussen les nemen en les nemen zit heel veel verschil..........ga niet zelf aan de gang of zomaar met iemand die wel eens gemend heeft; een paard beleren is een vak apart........Er zijn genoeg plaatsen waar je je paard professioneel kan laten betuigen, en zelf les kan nemen. je zult niet de eerste zijn waarbij het 'altijd brave paard' ervandoor gaat met de band of wagen en er grote ongelukken gebeuren. Een degelijk tuig is héél belangrijk. Je wilt toch geen risico nemen met je liefste vriend? ga eerst eens wat boeken lezen zodat je de termen leert kennen, neem zelf les en bedenk goed dat mennen een dure hobby is.......voor je op een VEILIGE manier op pad kan met je netjes beleerde paard, met een goed tuig en een degelijke wagen ben je snel een paar duizend euro armer............het is een heerlijke tak van paardensport; dat dan weer wel :) , en zeker de moeite van de tijd en het geld waard als je hart er ligt!

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:25

Ik kan de kwaliteit niet zo beoordelen, maar aan de prijs te zien moet je niet veel verwachten. Ik vind het borsttuig erg smal, ik zou een bredere willen omdat dat het gewicht beter verdeelt.

Tip: neem nu alvast een paar menlessen, dan heb je zelf een voorsprong op je pony. Het is ontzettend leuk om te mennen! Maar er kan ook veel fout gaan, zeker met een onervaren pony, dus neem echt les. Je hebt onder het zadel waarschijnlijk ook les gehad, dus met mennen is het niet anders. Het is echt anders dan onder het zadel rijden, voor jou en ook voor je pony.
Veel succes met zoeken en vooral veel plezier!

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 21:35

ja dat is wel een idee! misschien een leuk kado voor me verjaardag, een menles, bedankt voor de tip

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 09:29

xTesske schreef:
ja dat is wel een idee! misschien een leuk kado voor me verjaardag, een menles, bedankt voor de tip

Met 'een menles'ben je er nog niet. Ik deed een cursus van 4 maanden, een daarvan was 'droog' oefenen aan een menrek; veel theorie (tuigkennis!) en 3 daarvan op de weg oefenen met een instructuer op de kar. Kosten toen: €400,- ( huur paard en kar + examen inclusief) (5 jaar geleden)

bikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:16

Ik heb bij mijn gareeltuig ook touwstrengen, maar dat is een iets ander kwaliteit tuig als dit (op maat gemaakt op het paard door een ervaren tuigmaker).
Ik gebruik het zowel voor mijn antieke koets als met trekken en slepen dus het kan wel, maar heb ook al een keer een gebroken touw gehad.

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:26

Je kan dit makkelijk ook wel voor het karretje gebruiken. Als het touw maar niet gaat schuren :P

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:28

Touw kan wel gaan schuren, zou zelf toch verder kijken. :j

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 04:36

Ik ben ook met dit tuigje (nieuw voor 85 euro!) begonnen, samen met een heel goedkoop tweewielertje, gewoon om te kijken of de mensport mij en mijn pony zou bevallen. Dat bleek zeker het geval, maar het tuigje bleek ook prima! Ik had het na het passen en voor het eerste gebruik eerst goed in de zadelzeep en vervolgens dik in de olie gezet, waardoor het mooi soepel werd. De verstelmogelijkheden zijn goed, alleen de touwstrengen zijn wat lastiger op maat te maken (je moet wat creatief zijn met het maken van knopen als ze verkort moeten worden).

Afbeelding

Mijn oorspronkelijke plan was om snel over te gaan op een betere kwaliteit tuig, maar ik had al meteen geen haast meer. Wel heb ik later onderleggers erbij gekocht, deels voor het mooi en deels om te voorkomen dat hij misschien schuurplekken zou krijgen, maar daar is nooit sprake van geweest.

Uiteindelijk ben ik overgegaan naar een kunststof tuig om verschillende redenen:
-geen tijd om vaak te poetsen, alleen afspuiten of afnemen met water
-mogelijkheid van veiligheidsligtogen en panieksluitingen

Het oude tuigje met touwstrengen wat ik volgens plan weer zou verkopen wil ik niet meer kwijt, ik hou het graag als reserve. Natuurlijk heeft het niet de duurzaamheid van een duur merk, maar voor niet-intensief gebruik en bij goed onderhoud (dan kun je het meteen controleren) is het een prima aanschaf.

Ik vind het overigens jammer dat de goedkope tuigen en menwagentjes hier op Bokt meestal meteen afgekraakt worden. Er moet maar doorgespaard worden voor een tweedehands tuig van een beter merk, die zelfs tweedehands doorgaans aanmerkelijk hoger in prijs zijn, als ze al aangeboden worden in de juiste maat. En verschijnt er al een op Bokt of MP, dan is het natuurlijk 300 km verderop, leuk als het niet blijkt te passen...

Helaas is het voor veel mensen zo dat geld een rol speelt. Dat geld kunnen ze beter gebruiken voor les en/of begeleiding bij het mennen. Of het gaat om een niet-intensief beoefende hobby, bijvoorbeeld om de grasmaaier wat beweging te geven of voor de pony van de kinderen. Ik heb er begrip voor dat het dan niet onnodig veel mag kosten. Als iemand zijn eerste autootje koopt moet dat toch ook niet perse een tweedehands BMW 7 serie zijn omdat die alle veiligheidsvoorzieningen heeft die je maar kunt bedenken?

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 07:43

xTesske schreef:

Nou voor 89 euro vind ik het nogal wat. Zitten geen oogkleppen en geen goede strengen bij (dat was ook je vraag)

Ik heb hier een heel leuk shetlandtuig geheel compleet met leren strengen en incl bit te koop voor 100 euro. (tuigje heb ik ong. 5 jaar en is in zeer goede staat)
(kijk maar bij mijn advertenties staat ie op de foto met de spierwitte shet te koop, alleen op foto ontbreekt de broek maar die is er wel bij hoor!) Heb nog een tuigje met een moorkopschimmel maar die is pas 2 jaar en daar vraag ik 150 euro voor geheel compleet!

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 08:58

DonCamillo@ bedankt voor de uitgebreide ervaring

Tos240@ ik ben nog niet van plan er nu een te kopen. de shet is pas 6 maanden :p

mandy441

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:55

Het kan zijn dat bij een gevoeligenhuid dat het gaat schuren

Malaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:53

Kan perfect voor de koets gebruikt worden, ik ken een wedstrijd menner die er marathons mee heeft gereden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:55

ik heb zelf met dit tuig en een sulky gereden.en ik zou het zo weer kopen,voor die prijs.tuig heeft me nooit in de steek gelaten en het zat ook goed op mijn pony(nooit schuurplekken etc gehad).ik vind het zeker een aanrader om mee te beginnen als je een ligt wagentje hebt.gewoon goed invetten