[AR] [FOTO] verzameltopic show je menhoofdstel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LS_fotos

[FOTO] verzameltopic show je menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 17:36

Omdat ik steeds op bokt foto's tegenkom van mensen die hun paard hebben ingespannen terwijl de oogkleppen dusdanig zo laag of hoog zitten dat het zijn functie verliest.

Daarom leek het me wel leuk en intresant een foto topic te maken om je men hoofdstel te showen.

Afbeelding

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:56

Heb je ook opgemerkt dat je dat in veel van de gevallen vooral bij shetten ziet?
Tenminste, dat is wat ik er van heb gemerkt.

Ik heb een Ukie frontriem op m'n menhoofdstel
Hoofdstel op m'n Welsh A-tje, hier nog met lepel er aan (heb die er inmiddels afgehaald)
Afbeelding

Zelfde hoofdstel op m'n Shet, nog met de originele frontriem:
Afbeelding

Heb alleen het probleem dat de bakstukogen van de liverpool van de Welsh zo groot zijn, dat ik de bakstukken echt heel kort heb moeten doen. Voor mijn shet met haar bitje heb ik de bakstukken altijd een stuk of 5 gaatjes lager...... En helaas is dit nog een hoofdstel met 'oud' systeem; de neusriem is niet onafhankelijk van de bakstukken, en dat is wel jammer. Wil nog wel een keer een hoofdstel met de neusriem onafhankelijk.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 07:22

Afbeelding

Sieb en Jazz.

Afbeelding

Voor beiden heb ik een Zilco hoofdstel omdat dat niet stug is en op veel manieren (ook de oogkleppen) goed verstelbaar. Dat is wel nodig op de kleine hoofdjes.

Borisje

Re: [FOTO] verzameltopic show je menhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:33

*niet heel erg goed te zien, zal binnenkort een betere foto maken*

Mijn hoofdstel! En gehele tuig erbij. :Y)
Ik zou heel graag een dikkere neusriem hebben zoals de ts, mag ik vragen waar je die gekocht hebt? Echt heel gaaf!

Afbeelding

Detail frontriem
Afbeelding

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:52

ook wel is leuk zo'n verzameltopic, valt me op dat er steeds meer menners andere frontriemen gebruiken dan de standaard

Afbeelding
foto gemaakt door nikki de kerf, en de frontriemen door dymphy van buuren!

Helaas hadden ze die dag gekibbelde en was sieb tegen de frontriem van rakker aangekomen, ondertussen is dat weer hersteld :) alleen rijd ik ook geen tweespan meer haha

Mona14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 15:09

Afbeelding

Dit is Odette's menhoofdstel.
Inmiddels hebben we de lepel er ook afgehaald.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 19:21

Vraagje waar halen jullie die frontriemen vandaan en hoe doe je die aan een ideal hoofdstel ??

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 19:24

Als je de rozetten eraf haalt kun je de bakstukken eraf halen andere frontriem erop doen... en dan weer de rozette erop mits je dat wilt je kan ze er ook aflaten. Dit kan bij elk hoofdstel ook Ideal.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:01

Klopt, die Rozetten zitten gewoon er in 'geschoven' als het ware, kun je gewoon naar beneden trekken en zo loshalen (zonder iets te beschadigen of 'kapot' te maken).

Mooie menfrontriemen met bling bling, wave, etc. kun je bijv. laten maken bij Ukie (is ook een bokker)
http://www.fjordukie.nl/ukie/frontriemen/

Ze heeft een speciaal kopje voor 'menfrontriemen'. Mijn shetmerrie staat er ook tussen met een foto, die was 1 van de allereersten met een Ukie ménfrontriem. En Fiffie van bokker Nouvel staat er tussen met een foto :)
Ukie is ook helemaal niet duur, zo'n 15 euro per frontriem eerder, ligt er aan wat je precies wil.

Verder heb je nog Scipita, die heeft ook menfrontriemen en maakt volgens mij ook op bestelling en naar wens. Die is alleen wel een heel stuk duurder......
http://www.scipita.nl/mennen?TreeId=4

Daarnaast kun je vrijwel iedere frontriem om laten bouwen tot een menfrontriem, alleen moeten dan de lusjes wat groter gemaakt worden. Of je moet frontriemen gebruiken voor stang- en trenshoofdstellen/hoofdstellen met een gedeeld kopstuk, die hebben bredere lusjes :)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:16

@v LS en Joyciej007 bedankt heb me nooit zo verdiept in die rozetten maar ze kunnen er dus makkelijk af. Dan ga ik maar eens op zoek naar mooie frontriemen !!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:22

Maisie schreef:
@v LS en Joyciej007 bedankt heb me nooit zo verdiept in die rozetten maar ze kunnen er dus makkelijk af. Dan ga ik maar eens op zoek naar mooie frontriemen !!

Whaha ik ook niet hoor, toen ik m'n huidige tuig al een tijdje had en 't weer eens uit elkaar aan 't slopen was om te kunnen vetten, zepen en olieen, kwam ik er ineens achter dat je ook de leidselogen van het schoftje kan draaien, en dan vervolgens de draagriemen waar de lichtogen aan vast zitten, echt 'uit' je schoftje kan trekken :') Gebeurde perongeluk. Is al enkele jaren terug hoor, maar soms ontdek je nog ineens onderdelen die je zomaar los kan halen :+

Succes met het zoeken naar een mooie frontriem! Je gaat er gegarandeerd reacties op krijgen, in de menwereld komt het nu net eindelijk een beetje op gang. Enkele jaren terug, toen het nog hélemaal niet gebruikelijk was, kreeg ik echt super veel reacties van jan en alleman.

Vooral bij pony's zijn die traditionele menfrontriemen allemaal zo grof en breed, en da's soms zonde. 1 of 2 rijtjes kleine steentjes staat dan wat chiquer en minder lomp.

P.s. voordeel van die Ukie frontriemen is, dat het geen steentjes zijn, maar ze zijn 'hol' zeg maar, kan het niet precies uitleggen, maar ze kunnen er dus niet uitvallen. Wat met die steentjesfrontriemen wel vaak gebeurd, dan vallen de steentjes er uit.

Edit: je kan dus ook gewone frontriemen voor het rijden ohz. gebruiken, als je maar aangeeft dat het voor een 'gedeeld kopstuk' is. Meestal past dat wel, de lusjes zijn dan gewoon ietsje breder.
Hier heb je bijv. geen speciale menfrontriemen, maar kan je wel voor een gedeeld kopstuk kiezen, waarbij de lusjes iets breder zijn.
http://www.frontriemdesign.nl/frontriem ... riem-.html

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:16

Hier ook Zilco, heerlijk goed te verstellen voor die kleine (en fijne :D ) shetlander hoofdjes! Tuig trouwens ook van Zilco.

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:23

Leuk topic, ik zat er net aan te denken om eens een keer fotos van mijn menhoofdstel te maken er wat over te vragen op bokt.

Ik heb namelijk, ondertussen al wel 14 jaar geleden denk ik, een menhoofdstel gekregen. Het is eigenlijk nieuw, als in de zin van dat het nooit gebruikt is, maar volgens mij is het al best oud! De oogkleppen, neusriem en volgens mij ook de frontriem zijn rijkelijk versierd met koper, ziet er heel mooi uit dus ik heb het voor de sier ( ik heb verder helemaal niks met mennen)

Maar het hoofdstel hangt bij mn ouders thuis, ik zal er dit weekens eens fotos van maken, dan plaats ik ze hier!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 22:33

ZusJacobs: het enige jammere van Zilco vind ik de ronde oogkleppen. Bij sommige paarden/pony's staat dat ook echt mooi, maar heb ook pony's/paarden gezien die het gewoon echt lelijk staan.
Is dat nu nog steeds zo?

Het zou mooi zijn als ze van Zilco losse hoofdstellen met vierkante oogkleppen gingen produceren, die je er dan evt. bij zou kunnen kopen als je geen ronde kleppen wil hebben.

Aestrith: Dat vraagt idd om foto's ja, klinkt wel heel gaaf!! :j :D
Foto's maken en hier plaatsen dus ja ~~}>