Normaal begin ik met 2.5 jaar met stuurwijs, rare dingen om het dier heen beetje schriktraining. Wennen aan rustig doorlopen met stengen tussen de benen door enz.
Met alle mazzel staan ze met 3 voor de kar. Dan is het echt ervaring laten opdoen, benen harden, conditie opbouwen enz.
Nu heb ik er zelf 1 staan van 3.5 jaar ongeveer. Met deze net begonnen met stuurwijs te maken. De reden hiervoor hij was en is nog steeds een beetje te kinderlijk. Hij pakt alles razend snel op, en daar zit mijn langzaam aan doen dus. Ik wil hem niet overdonderen en later tegen de problemen aanlopen.
Ook loop ik tegen wat zoek de oplossing probleempjes. Meneer wilde op halster, gebroken trens en postbit niet stuurwijs worden, hij ging er dwars tegen in mijn vriendin wilde het proberen ze is western gericht.
En raar genoeg met snaffel gaat het super. Aangezien ik geen ervaring met dit bit heb trek ik me even terug met stuurwijs maken en laat het haar doen. Later kunnen we altijd kijken of om over te stappen naar postbit of dat ik ga leren hoe de snaffel werkt. Ook merk ik dat meneer liever NH doet dan werk aan de longe, dus aan mij de taak om mezelf verder te ontwikkelen. Lees nu aub niet dat meneer alles bepaald, sommige dingen is gewoon normaal. Maar ook ik ben zoekende naar andere wegen en manieren, en als ik merk dat 1 van ons het niet super vindt zoek ik verder naar een andere manier. Gelukkig zijn er veel stromingen hierin. Alleen het echte mennen is gewoon niet veel keuze hoe en wat, de vooropleiding dus weer wel.
Dus beslissingen moet je laten afhangen van ervaring en wat wil je paard en zeker niet onbelangrijk :is je paard er aan toe.
Maar als je paard 3 is geweest (sommige rassen uitgezonderd) kan je best licht slepen en opbouwen naar voor de kar. Hou rekening met gewicht op de kar, en de conditie van de bodem.
Hoe lichter het sleepwerk hoe beter het voorlopig is voor de (trek)spieren. Werk op asfalt/tegels is gewoon het minst zwaarste, max 2 personen op de kar. Veel stappen voor goed harden van de benen long conditie is iets voor later.